voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:13

Ter aanvulling: Barefoot kiest voor een zadel zonder dikke kussens, omdat die een zadel meteen een stuk stijver maken waardoor de pasvorm veel lastiger wordt. Wanneer je de kussens als inlages in een pad doet, kunnen zadel en pad nog wat verschuiven t.o.v. elkaar zodat ze meer verschillende rondingen van de rug goed kunnen volgen.

En wanneer de kussens (inlages) onder je dekje uit steken, heb je meer ruggengraatvrijheid dan wanneer je onder zadelkussens nog een los dekje gaat doen, dat vervolgens strak trekt over de schoft en ruggengraat of waarvan de rugbies tussen de kussens gaat zitten en daar de vrije ruimte verkleint.

Het kost Barefoot wel wat klanten gezien veel mensen het toch wel erg fijn vinden om normale dekjes onder hun zadel te gebruiken of omdat ze denken dat zadelkussen beter zijn omdat ze dat beeld gewend zijn van boomzadels. Ik heb ook best een tijdje gebaald ervan dat Barefoot geen kussens eronder wilde maar nu ben ik er blij om, omdat het gewoon beter functioneert naar mijn mening :j

Soepeler, betere ruggengraatvrijheid, en je zit dichter op je paard, En wil je toch dikkere kussens dan stop je er gewoon een setje inlages bij :)

Qua pommel: bij normale sprongetjes en een goede houding heb je geen last van de Barefoot-pommel.
Je zou daar wel last van kunnen krijgen als je teveel gaat "liggen" tijdens de sprong, maar dat is bij sprongen tot een metertje ofzo sowieso overdreven en niet fijn voor de balans van je paard, dus dat corrigeert dan meteen mooi :P

Kniewrongen is maar net wat je wilt. Er zijn Barefoots zonder wrong, met een beetje wrong, en met veel wrong. Het is net een normaal zadel met allerlei verschillende types waar je uit kunt kiezen :P

Zie ook voor veel info de Veelgestelde Vragen / FAQ, zie link in mijn onderschrift. Dat gaat over Barefoot maar als je het doorleest krijg je sowieso wat meer beeld bij de werking van "boomloos" :)

Zie bijvoorbeeld dit onderwerpje dat aansluit op je vragen:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Versc ... ze-zadels/

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:14

springen is trouwens idd geen probleem. ik spring wekelijks met mijn bf london, en dat gaat netjes!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:32

Bedankt voor de reacties! De reden dat ik 1 zadel wil voor 2 paarden is dat ik voorlopig voornamelijk veel op de draver zal rijden en af en toe eens op de KWPN'er. Deze moet nog verder doorgereden worden en staat nu stil met een blessure. Dat is overigens wel een heel onstuimig paard, dus ik zoek wel een zadel waar ik goed in kan zitten, vanwege de gekke sprongen die ze kan maken. Wat wrong is dus geen overbodige luxe :D Ik heb ook ergens iets gelezen over dijwrongen. Kan iemand me daar wat meer over vertellen? Hoe werkt dat precies?

Maar wat ik begrijp uit jullie reacties is dat ik dus het beste voor een zadel zonder kussens kan gaan als ik het op 2 paarden wil laten passen, klopt dat? Verder heb ik al aardig wat gelezen over inlages enzo, maar hoe bepaal je voor welke dikte je kiest (en bij zadels met kussens: hoe weet je voor welke dikte kussens je moet kiezen)?
Oh en ik las hier heel veel over verschillende pads: halfpads, hafpads, grandeurpads, enz. :? Iemand zin om deze leek daar nog wat over uit te leggen? :P

Edit: Op jouw website heb ik ook al het één en ander gelezen, pmarena. Erg leerzaam!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:48

kwa inlages: op een gemiddeld paard voldoet de pad met standaard zachte inlages.
een paard dat bv mager is, of spierloos, kun je beter dikkere inlages nemen (alsook bij een zwaardere ruiter) om ruggegraatvrijheid te creeeren. Welke in de praktijk best past is kwestie van uittesten.
de verschillende pads komen allemaal op hetzelfde neer, is gewoon een ander merk.
ikzelf heb mindere ervaring met de bf pads, omdat die meestal een bonten onderkant hebben. op mijn ronde trekpaarden schuift dat als héll.
onder mijn westernbf heb ik een antislip westernpad voor boomloze zadels (gekregen van Fojoe, mss weet zij nog waar ze die gekocht heeft?) omdat ik die op een jong, rond,scheef paard heb.
onder mijn london heb ik een hkm pad met de protectorpad en een paar gewone inlages erin voor mijn oudste. die past netjes onder de london, en gebruik de twee inlages wegens een erg mieperige merrie :D
onder mijn cheyenne en london maat 1 hiervoor had ik een dukspad met een paar zachte en een paar dubbeldikke inlages, ging ook perfect!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:12

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:21

ik heb er geen ervaring mee maar ik ben ze in een ander topic tegen gekomen [sorry weet niet meer welke]
de berichten waren bij de meeste goed.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:11

Mijn zadel is er! Vandaag uittesten. :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:05

Zinzi_jewel schreef:
Ik vindt een Freeform helemaal fijn . Die zijn ook korter .
De ervaring die ik zie met Barefoot is dat ze toch lang zijn . En het ene of het andere zadel van het zelfde model kan wel schelen in lengte met een verschil tot wel 5 cm.
Freeform heeft ook shortback uitvoeringen . Maar trekker is ook een mooie optie .
Of starttrek comfort in shorty uitvoering . En die weet ik zelfs een 2e hands te koop ;-)

Dankjewel voor je reactie! Klopt dat het bij Barefoot nogal verschilt de maten. Ben er nu wel achter dat Barefoot de London wel een maat kleiner heeft (maat 0), alleen tot nu toe nergens een testmodel in die maat kunnen vinden.
Freeform is wel meteen een stuk prijziger als ik het goed heb toch? Alhoewel de kunststof versie wel te doen is voor mij.
Trekker is semi-boomloos toch? (lederen boom) Dan trekt Hidalgo mij meer aan. Ook viel het me op dat over de trekker (en ook ghost, maar die wordt niet meer gemaakt las ik volgens mij) veel negatieve berichten zijn... Blijft natuurlijk subjectief, maar toch, zegt wel iets denk ik.
Over de starttrek kan ik weinig info vinden, heb je een foto van dat zadel?

@ Blacky Wat leuk! Welk zadel heb je uitgekozen om te testen?

Pff wat een gedoe... Hoe meer ik lees, hoe meer ik ga twijfelen! Eerst maar eens wachten tot de Lexington binnen is.

@ Simone0308 Wat zijn jouw eerste ervaringen met de Lexington? Tips kan ik je verder niet geven, omdat ik zelf ook zoekende ben ;)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:33

Gisteren voor het eerst de lexington (maat 2) erop gehad. Moet zeggen dat ik het voor het beeld een erg groot en grof zadel vindt, maar dat komt misschien ook door mijn scharminkel paard :P
Rijden ging goed, alhoewel ik wel het idee heb dat hij wat naar voren schuift (eerst even gelongeerd) en wat voorover gekanteld/veel op de voorhand ligt. Weet niet of dit aan mij ligt, heb verder natuurlijk geen ervaring met boomloos, maar de maat van de pommel is in ieder geval wel goed (even kaal erop gelegd, sloot mooi aan) en de zitting ligt netjes horizontaal. Heb met lichtrijden wel last van de pommel, er ligt op de zitting een soort extra laagje met een dikke rand, waar ik elke keer met 'staan' tegenaan kom met de binnenkant van mijn bovenbeen.
Conclusie na eerste ritje: niet heel enthousiast, maar enthousiast genoeg om meerdere boomloze zadels te proberen :)

@flavlip: Jij gaat ook een lexington proberen? Leuk, ben benieuwd hoe hij jou bevalt.

@Duhelo: Bedankt voor de uitleg over inlages en pads!

@Blacky: Wat voor zadel heb je?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:39

@ Simone0308, het is vaak ook een questie van wennen. En misschien rijdt je wel 'verkeerd' licht? Veel mensen gaan teveel staan etc. Heb je er met doorzitten ook last van? Ik vond dat bij de cherokee ook iets minder. Moet zeggen dat ik de cheyenne dan toch het fijnst vindt!

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen.. Ik heb HD inlages in mijn pad, volgensmij nu wel goede ruggegraatvrijheid. Maar zijn schoft loopt ver door en dat stukje dat ligt niet vrij. Ook schuift het zadel naar achteren steeds (écht teveel en dan ligt de singel 3 handen achter de elleboog) en heeft hij dus schuurplekken, aan de ene kant erger dan aan de andere.

Ik durf niet meer met zadel te rijden hierdoor.. Weet echt niet hoe ik dit nu op moet lossen. -O-

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:00

Geryon schreef:
@ Simone0308, het is vaak ook een questie van wennen. En misschien rijdt je wel 'verkeerd' licht? Veel mensen gaan teveel staan etc. Heb je er met doorzitten ook last van? Ik vond dat bij de cherokee ook iets minder. Moet zeggen dat ik de cheyenne dan toch het fijnst vindt!

Dat zou zomaar kunnen, doorzitten heb ik nog niet echt geprobeerd, dat is namelijk best moeilijk op dit paard. In stap zit het trouwens wel prima, dan voel ik het niet, het is echt wanneer ik iets omhoog kom. Stalgenootje gaat een london proberen, dus ga even vergelijken of ik dit probleem met dat zadel ook heb. In dat geval ligt het aan mij, zo niet dan is dit gewoon niet het zadel voor mij. Maar ga sowieso de komende twee weken ermee rijden, heb hem niet voor niks op proef :)

Balen dat jij zo'n problemen hebt met je zadel, heb je een cheyenne?

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:04

Ik heb de cheyenne gekozen. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:10

Simone0308 schreef:
Geryon schreef:

Dat zou zomaar kunnen, doorzitten heb ik nog niet echt geprobeerd, dat is namelijk best moeilijk op dit paard. In stap zit het trouwens wel prima, dan voel ik het niet, het is echt wanneer ik iets omhoog kom. Stalgenootje gaat een london proberen, dus ga even vergelijken of ik dit probleem met dat zadel ook heb. In dat geval ligt het aan mij, zo niet dan is dit gewoon niet het zadel voor mij. Maar ga sowieso de komende twee weken ermee rijden, heb hem niet voor niks op proef :)

Balen dat jij zo'n problemen hebt met je zadel, heb je een cheyenne?

Misschien kan je wat uitproberen? Ik had het in het begin met de cherokee ook heel erg, maar ik ging gewoon op een andere manier proberen te lichtrijden, dat ging veel beter. Over twee weken weet je het in ieder geval :P

Ja, heb een cheyenne met vps. Hiervoor een zonder vps, maar dat lag niet helemaal lekker. Hoopte dat het met vps over zou zijn (en andere pommel), ook nog HD inlages gekocht, maar helaas.. Zo zonde van mijn geld allemaal.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:22

@ Simone0308 Goed om jouw ervaring te horen. Ik ben echt bang dat de Lexington te groot en te grof gaat zijn voor mijn uhm... pony :P Ik vond het zadel alleen zo leuk, dus wil 'm geprobeerd hebben. Wel een maat 1 besteld , omdat ik denk dat ik voor mezelf deze maat moet hebben.. Al zou een maat kleiner waarschijnlijk ook passen, Heb tot nu toe met een 17inch zadel gereden, maar zit ruim en maat 0 is tot maat 36, ben ik precies een grensgevalletje zeg maar. Dus ik weet het allemaal niet, we zullen zien. Laat je ook even weten wat je van de London vind? En wat het verschil is kwa rijden met de Lexington? Ben ik wel heel benieuwd naar.

Wat betreft het naar voren kantelen, lees dit eens door http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ngton.html en dan voor het stukje links in het vak (kwam ik ook later achter, dus ben er steeds minder van overtuigd dat dit het zadel gaat zijn voor mij en Flavio, maar we zullen zien).

@Geryon Wat balen dat jij zo'n problemen hebt met je zadel! Hoe is je paard gebouwd?

Misschien dat andere Cheyenne-eigenaren nog tips hebben?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:49

Wat een leuke foto met het rendiervel +:)+ !!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:39

@ Simone0308 Heb je misschien anders een foto van de Lexington op jouw paard?

Of iemand anders die een Lexington heeft?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:41

flavlip schreef:
@Geryon Wat balen dat jij zo'n problemen hebt met je zadel! Hoe is je paard gebouwd?

Misschien dat andere Cheyenne-eigenaren nog tips hebben?

Moeilijk.. Hij heeft een erg hoge scherpe schoft, die lang doorloopt en hij is onbespierd. Ik heb laatst gelezen dat barefoot daar niet zo geschikt voor is. Maar om nu weer een pak geld uit te gaan geven voor een freeform zadel..

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:52

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:20

@ Geryon Ik snap het helemaal. Ik heb 3 jaar geleden een nieuw zadel gekocht en baal er echt van dat die niet meer past. Al denk ik dat er voor jou nog wel mogelijkheden zijn. Je kunt ook met dubbele inlages rijden, waarvan je dan de bovenste inkort, zodat er meer schoftruimte komt en ook het deel erachter iets meer vrijheid krijgt. Ik heb het allemaal alleen maar gelezen, dus hoe en of het echt werkt weet ik niet, maar klonk wel heel logisch (de pommel blijft op deze manier een beetje zweven). Als je singel ook naar achter schuift lijkt het mij dat je of strakker moet aansingelen, of een andere singel kunt proberen. Dat zou dan ook misschien de schuurplekken oplossen, iets wat niet schuift zal ook niet/minder schuren...Ik zou de hoop nog niet opgeven!

@ Blacky Fijn dat jij helemaal blij bent met je zadel! Je zou de halstertouwtest kunnen doen om te kijken of er genoeg ruggengraatruimte is :) Heb je misschien ook een foto van jou op je paard met het zadel? En welke maat heb je?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:27

Bedankt voor je tips! Ik rijd echter al met Heavy Duty inlages (want ik kreeg echt geen goede ruggegraatvrijheid) en die zijn zóó dik daar kan echt niks bovenop. Ik heb drie singels geprobeerd, zowel elastisch als normaal. :P En paard wordt steeds nukkiger met zadelen omdat ik zo strak heb aangesingeld de laatste tijd om te proberen.
Stiekem heb ik de hoop al opgegeven.. Ik zou namelijk echt niet weten wat ik nog kan veranderen! Een lamsvellen pad tegen het schuren gaat ook niet werken want dat zal nog veel meer gaan schuiven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:39

Heb een mattes pad en eem echt bont singel en dit schuift niet meer dan anders. Heb alleen wel een semi-boomloos westernzadel. Maar geen enkele schuurplek meer te vinden. *\o/*
Afbeelding

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:52

Geryon schreef:
Bedankt voor je tips! Ik rijd echter al met Heavy Duty inlages (want ik kreeg echt geen goede ruggegraatvrijheid) en die zijn zóó dik daar kan echt niks bovenop. Ik heb drie singels geprobeerd, zowel elastisch als normaal. :P En paard wordt steeds nukkiger met zadelen omdat ik zo strak heb aangesingeld de laatste tijd om te proberen.
Stiekem heb ik de hoop al opgegeven.. Ik zou namelijk echt niet weten wat ik nog kan veranderen! Een lamsvellen pad tegen het schuren gaat ook niet werken want dat zal nog veel meer gaan schuiven.

Heb je al wel eens gekeken voor een banaansingel? Mijn paard heeft een andere bouw (zero schoft en heel rond) maar ik had wel hetzelfde probleem van schuiven en schuren.
Met deze singel ligt het zadel wel stevig... Heb je dat (of anders een anatomische singel) al wel eens geprobeerd?

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:54

Oh ik heb trouwens de Barefoot london, met london barefoot pad en dus een banaansingel. Heb geen complete foto zo gauw, alleen deze:

Afbeelding
zal binnenkort even een complete foto maken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:59

Ik heb een anatomische singel geprobeerd. Even gegooglelt en dat lijkt erg op een banaansingel.

Ziet er gaaf uit Marcella! Ik bedoelde dat ik denk dat het meer gaat schuiven áls het zadel al schuift :P Mijn zadel schuift al behoorlijk en ik denk dat als het geen 'grip' meer heeft, het al helemaal gaat schuiven..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:12

De barefootpad met nep onderkant die ik onder de cheyenne gebruik schuift meer dan mijn mattes pad. Heb dus ook de mattes pad een keer onder de cheyenne gebruik (helaas zijkanten te kort) en toen geen schuiven.