En wanneer de kussens (inlages) onder je dekje uit steken, heb je meer ruggengraatvrijheid dan wanneer je onder zadelkussens nog een los dekje gaat doen, dat vervolgens strak trekt over de schoft en ruggengraat of waarvan de rugbies tussen de kussens gaat zitten en daar de vrije ruimte verkleint.
Het kost Barefoot wel wat klanten gezien veel mensen het toch wel erg fijn vinden om normale dekjes onder hun zadel te gebruiken of omdat ze denken dat zadelkussen beter zijn omdat ze dat beeld gewend zijn van boomzadels. Ik heb ook best een tijdje gebaald ervan dat Barefoot geen kussens eronder wilde maar nu ben ik er blij om, omdat het gewoon beter functioneert naar mijn mening

Soepeler, betere ruggengraatvrijheid, en je zit dichter op je paard, En wil je toch dikkere kussens dan stop je er gewoon een setje inlages bij

Qua pommel: bij normale sprongetjes en een goede houding heb je geen last van de Barefoot-pommel.
Je zou daar wel last van kunnen krijgen als je teveel gaat "liggen" tijdens de sprong, maar dat is bij sprongen tot een metertje ofzo sowieso overdreven en niet fijn voor de balans van je paard, dus dat corrigeert dan meteen mooi

Kniewrongen is maar net wat je wilt. Er zijn Barefoots zonder wrong, met een beetje wrong, en met veel wrong. Het is net een normaal zadel met allerlei verschillende types waar je uit kunt kiezen

Zie ook voor veel info de Veelgestelde Vragen / FAQ, zie link in mijn onderschrift. Dat gaat over Barefoot maar als je het doorleest krijg je sowieso wat meer beeld bij de werking van "boomloos"

Zie bijvoorbeeld dit onderwerpje dat aansluit op je vragen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Versc ... ze-zadels/