[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:38

Als HD inlages netjes vlak en op de juiste manier in een pad passen, durf ik eigenlijk met 99,99999% zekerheid te zeggen dat je van die inlages op zich geen irritatie kan krijgen, omdat de randen die op het paard (horen te) liggen helemaal afgerond zijn.

Daardoor heb je een heel geleidelijk aflopende rand zeg maar en geen randje dat ineens ophoudt.

Als je toch irritatie op de huid ziet dan zou ik het allereerst in de pad zoeken, of daar niet een randje in ontstaat ofzo :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:46

Sussanne, dankjewel! Was gezellig, en w.b. de kids, ik heb er al 5 thuis ;) (2 katten, 2 paarden en een vriend, hahaa)
Jij bedankt voor je goede service voor het kattenvoer (en Sussanne heeft ook fijn paardenvoer!)

Er zijn nog geen drukmetingen gedaan, voor zover ik weet, met de Ghost.
Ik vind het lastig blijven, bv met de klei pad moet je goed uitkijken dat je recht op stapt (het mooiste zou zijn dat je recht op je paard gezet wordt door een hijskraan). Als je als ruiter maar iets scheef zit zie je dat al of als je paard een sprong opzij maakt gaat de klei ook weg.
Dan moet er gekeken worden naar andere opties, m.b. druk meting.

Wat ik eigenlijk altijd wel grappig vind is dat heel veel mensen dat willen zien met boomloos maar ik zo vaak niet passende boomzadels zie die van achter maar wat opgehoogd zijn met het één of ander, of met een bontje er tussen. Dan maken mensen zich op één of andere manier minder zorgen? Ik heb geen idee..

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:21

Dat snap ik ook niet goed. Of die mensen niet echt bewust zijn van het belang van een passend zadel... Ik heb om deze reden de boomzadels vaarwel gezegd. Geloof ook niet dat die er hier nog in komen. Juist omdat ik door Justine merk hoe verandelijk een paard kan zijn. Dan kan ik bij wijze van elke maand een zadelmaker laten komen. Je ziet het ook vaak dat mensen 1x per jaar een maker laten komen, maar elk paard is in de zomer anders dan in de winter. Niet alleen door verandering van voer (gras/hooi) maar de meeste paarden worden in de zomer meer/anders getraint dan in de winter.
In het begin van mijn zadelzoektocht heb ik contact gehad met een zadelmaker en die raadde aan om elke 3 maand te laten checken... euh sorry, heb geen zin om leeg te lopen op een zadel.
Dus dan is de keuze voor boomloos niet zo moeilijk... past zich aan, aan het paard en je kunt er zelf ook veel aan doen.... pommel verwisselen, extra inlage, bij te weinig ruggegraadvrijheid.

Maar waar ik bij de drukmeting benieuwd naar ben, is waar de druk zit, de hoeveelheid, kun je denk ik zelf veel aan doen, door niet teveel in de beugels te gaan staan, en zelf recht te zitten, (moet je niet zo'n draakje hebben die je steeds op het andere been zet :o :+ ) , een goed passend zadel voor je billen, zodat je niet op de cantle zit.

Maar goed dit is mijn visie op zadels en druk. Ook door schade en schande wijs geworden, en ik leer nog elke dag bij.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:33

Dat is dé reden dat ik boomzadels flut vind.
Het paard veranderd zo snel, dikker, dunner, meer of minder spieren.
Een kleine verandering en je boomzadel past niet meer. Verschrikkelijk.
Hoofdreden voor mij om voor boomloos te gaan én het zit gewoon veeeeeeel lekkerder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:36

Nou kwetal hier gaat dat echt niet op hoor. Dat knutselen.
Sterker nog, dat knutselen werd me hier op bokt aangeraden en heb ik niet aangedurfd.

:\

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:51

Wubwub schreef:
Nou kwetal hier gaat dat echt niet op hoor. Dat knutselen.
Sterker nog, dat knutselen werd me hier op bokt aangeraden en heb ik niet aangedurfd.

:\

Misschien heb je het al eens verteld en is het me ontgaan, maar hoe is het met je ghost vergaan. Is het nog beter gegaan, nadat je de singelstoten hebt veranderd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:56

Met knutselen is op zich niks mis, als je het maar met verstand doet en oplet dat je geen problemen maakt in plaats van oplost :)

Het is toch juist een beetje "het spel" met zadels dat je de juiste toebehoren voor een specifiek paard moet zien te vinden :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:10

Hoe kan het dat de Barokko zo anders zit dan? Dat zadel is toch gewoon een Roma of een Firenze model? Of heb ik het mis?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:12

Door de zweetbladen. Deze zijn vierkant :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:14

Aha! Dank je!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:15

Ik begreep dat de zwarte "kriebels" iets met de beweging te maken hadden (van links naar rechts en diagonaal) maar hoe je dat moet vertalen weet ik ook niet, meestal worden ze zonder kriebels gepubliceerd.

Met knutselen met verstand is ook niks mis, maar wanneer het gewoon niet de juiste combinatie is, kan je het nog zo hard veranderen, dan wordt het niks. En wat ik wilde zeggen is dat soms mensen al van een foto denken dat iets niet goed is, dan van alles gaan veranderen en dan gaat het nog erger mis. En al die lapmiddelen bij boomzadels zijn me ook een doorn in het oog.

Met boomloos wordt - net als zonder zadel, de druk steeds naar een andere plek verschoven JUIST omdat je niet stil zit (als het goed is niet) dus er is dan nooit langdurige belasting op 1 klein plekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:11

Dat snap ik en daar ben ik het geheel mee eens Kwetal. Maar dat was dus hier ook niet het geval. Ik had droge plekken, heb ik niet op gereageerd omdat mijn dame dat ook niet deed en droge plekken niet persé slecht hoeven te zijn. Tot de plekken wit waren en opgezet waren en ze duidelijk pijn liet merken.

Toen werden diverse lapmiddelen aangedragen, ik was daar geen fan van dus ook niet gedaan.

@Sussanne, nee ik heb hem verkocht. Ik kreeg kort na de singel wijziging een geïnteresseerde aan de deur en die kans liet ik niet aan me voorbij gaan. Ook omdat ik toen de Arizona al had liggen om te testen en de hafdame daar zo vreselijk anders op reageerde dat het voor mij gesneden koek was. Dat was meteen een betere match en dus een no brainer ;)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:37

Top... fijn dat deze combi het wel goed doet Wubwub!

Dani_ Bij de firenze liepen mijn benen als ik ze liet afhangen, achter het zweetblad weg. Ik denk dat het komt omdat Justine nogal rondgeribt (stevig) is, en het zweetblad loopt wat naar voren toe. Het zweetblad van de barokko loopt recht naar beneden, dus ik denk dat die beter ligt. Qua zit maakt het niet zoveel uit, maar qua zweetbladen lijkt het gewoon beter.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:08

Na lang wachten toch maar even showen hier.
barrydale maat 0
Hij zit vooralsnog heerlijk.
Wel voelt en toont hij een stuk kleiner als de cheyenne maat 0

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:41

Hoe groot is die pony? Ben wel benieuwd! Staat m mooi iig :D

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:26

Mooi die barrydale!! Miss toch ook die nog een keer testen voor ik een nieuwe london aanschaf! Gekraak aan mn zadel ligt iig grotendeels aan mn beugelriemen. Zitting ook opnieuw geplakt du scheelt wellicht ook iets!nu even leren riemen zoeken, hopelijk is t dan over!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:17

staat goed _ENGEL_ <3 , leuke pony!!!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:13

Ben er ook zo blij mee <3
Thanx mijn pony is 1,42 m maar wel een korte rug

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:27

_ENGEL_ schreef:
Ben er ook zo blij mee <3
Thanx mijn pony is 1,42 m maar wel een korte rug

Goh het is eigenlijk niet zo'n kleintje dan!
Op onze C-pony van 1,30 lag de maat 0 Cheyenne heel mooi, en op onze D van 1,40 de maat 1 JustAdjust :j Al was op die laatste de cherokee maat 1 ook wel echt te groot.
Apart hoe het op elk paard anders uit ziet!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:50

Er is iemand in het topic die binnenkort haar paard groen gaat verven icm. deze zitting ;)
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:23

:)) := de kleurencombi is gewoon prachtig,dat rood met de groene bok eronder,kan gewoon niet anders :D

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:30

Buitenzinnig schreef:
Er is iemand in het topic die binnenkort haar paard groen gaat verven icm. deze zitting ;)
[ Afbeelding ]

:oo Heb ik dan toch de verkeerde kleur gekozen? :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:58

Jullie hebben toch allemaal wel eens een groen paard gezien??? :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:49

Mooi rood is niet lelijk, wel risico dat je het toch een keer zat wordt die kleur :P

Barrydale ziet er gaaf uit zo hoor!!

Ja heb je het gevoel dat hij (te?) krap zit vergeleken met de Cheyenne....?
Sowieso als de zitting inzakt dan moet het zitgevoel wel nog iets ruimer worden hoor :)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:14

Kwetal schreef:
Jullie hebben toch allemaal wel eens een groen paard gezien??? :+

Wel een groene hond :')

Afbeelding