[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:32

Vandaag weer de bevestiging gehad dat de London het juiste type is voor mijn paard. Ik had niet zo straks aangesingeld voor het rijden (wei, dus iets ronder). Na het rijden hing de singel echt los maar was mijn zadel niet verschoven, heel blij mee!!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:34

Akke_sSpring schreef:
Vandaag weer de bevestiging gehad dat de London het juiste type is voor mijn paard. Ik had niet zo straks aangesingeld voor het rijden (wei, dus iets ronder). Na het rijden hing de singel echt los maar was mijn zadel niet verschoven, heel blij mee!!

Zalig zo'n goed nieuws!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:30

Vandaag heb ik es wat 'gesleuteld' aan de Ghost. Ik maak me een klein beetje zorgen over de ruggegraatvrijheid en de drukverdeling van het zadel en de pad. Eerst dus maar es gekeken naar die kussens. Die konden wel wat verder uit elkaar. Daarna opgezadeld met de HAF pad om te kijken of ik die wat meer de 'kamer' in kon trekken, ik vind de vulling van de Ghost pad best dicht bij elkaar zitten, waardoor er maar weinig ruimte is voor een vrije ruggewervel.
Ik kan niet zeggen of het beter of slechter lag, Raya was wat lastiger met rijden maar kon ook gewoon zijn omdat ze geen zin had. Ze heeft 2,5 jaar niks hoeven doen dus 'aan het werk' is nu sowieso niet leuk als ook de wei juist even open staat. Uiteindelijk liep ze wel netjes en ging 't eigenlijk best goed. Morgen de kussens op dezelfde stand maar met de Ghostpad er onder.
Verder vind ik de beugelophanging toch ook nog een 'eng' dingetje, zo op één smal puntje op 't zadel. Zijn daar ervaringen mee hier?
Ik zit er over te denken om in m'n HAF pad vilten inlages te doen en dan t.z.t. de corrector te kopen als compensatie voor het ontbreken van een boom.

Verder overweeg ik toch ook de Quilty, als oud-westernruiter mis ik 'iets voor me' en ik hoop in de toekomst flink wat buitenritten en TREC te gaan rijden (en lange trektochten maar dat ga ik niet met de Ghost doen) en dan kom je ook wel es een sprongetje of heuveltje tegen. M.n. 'heuvel af' vind ik met deze gladde versie van de Florac best spannend.
Heb dus es even een fototje gemaakt om te kijken of ik ruimte voor de wrongen van de Quilty heb. 't Houdt niet over maar ik denk dat het moet kunnen:

Afbeelding

Afbeelding

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:40

Thanx voor de tips
Vind alleen het eerste zadel een flinke vraag prijs aangezien je al een nieuwe chayenne voor 350-. hebt
De tweede een mailtje gestuurd of ze het zadel nog heeft dat is even afwachten :P
Het derde zadel gaat helaas boven mijn budget :([/quote]

Een nieuwe Drytex ja, maar deze is van leder (nieuw een stukkie duurder) :o Maar goed, ik begrijp ook dat het een hoop geld is, niet zozeer voor dit zadel maar ook in het algemeen :j

Ik werd door Shirley getipt dat er een bruine XXL fork op de BM stond. Dus daarnet meteen een berichtje gedaan en het is al geregeld, komt waarschijnlijk dinsdag deze kant op :D[/quote]

Ik vind het wel echt top & lief dat iedereen voor elkaar kijkt als je iets zoekt :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:22

Heb die beugels met korfjes op je site zien staan pmarena, lijken me heel handig, moet toch nog veiligheidbeugels hebben. Maar vind zulke beugels wel super lelijk, al gaat veiligheid boven alles natuurlijk.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:27

Francis Aan de voorkant heb je inderdaad niet veel ruimte meer. Heb je ook een foto van de zijkant waar het hele zadel dan te zien is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:21

Akke_sSpring schreef:

Had dat vandaag dus met de Hidalgo Milwaukee en kwam er achter toen ik wilde afstijgen na een buitenrit en dit ging een beetje lomp bij mij. Zelfs niks gemerkt toen die bolle weer even een maffe capriool moest maken. :')

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:23

Pmarena: Zojuist mijn vader gemaild met de link naar de soft steps, hij vroeg wat ik voor mijn verjaardag wilde dus dat leek me goed geregeld ;) Er staat op de site alleen nog steeds dat ze niet leverbaar zijn, maar ik kan ze wel toevoegen aan mijn winkelwagen. Gaat het hem lukken om ze te bestellen of is er toch nog iets mis? En de zadelhoes Engelse variant, is die er? Die staat ook op niet leverbaar maar kan ik ook wel toevoegen aan de winkelwagen..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:34

Marcella schreef:
Had dat vandaag dus met de Hidalgo Milwaukee en kwam er achter toen ik wilde afstijgen na een buitenrit en dit ging een beetje lomp bij mij. Zelfs niks gemerkt toen die bolle weer even een maffe capriool moest maken. :')

Oeh mazzel dan :D Toch weer een teken dat het zadel heel mooi past!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:12

Morgen komt mijn bob Marshall toe, ben benieuwd

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:47

Spannend 2a54z6e45r6r :D

Vanavond komt Buitenzinnig bij mij :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:01

Oeh gaaf, een BM, spannend!! +:)+

Leuk die losliggende zadels die toch niet zo los lagen, altijd fijn om te weten...na de eerste schrik :P

Artikelen bij mij in de shop die gewoon weer aangevuld worden kunnen altijd besteld worden :j
Soft Steps enzo zijn weer op / gereserveerd idd., maar komen als het goed is snel weer binnen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:25

SuperLiesje schreef:
Spannend 2a54z6e45r6r :D

Vanavond komt Buitenzinnig bij mij :D

Ja, en nu was een zwembad wel fijn geweest ;) Wat een weertje!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:56

Haha de paarden hebben een badkuip als drinkbak, daar mag je best n duik in nemen hoor :=

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:04

Ja, en dan ga jij foto's maken zeker ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:42

Ik zeg doen *\o/*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:49

jomaro schreef:
Francis Aan de voorkant heb je inderdaad niet veel ruimte meer. Heb je ook een foto van de zijkant waar het hele zadel dan te zien is?

In m'n 'verslagje', laatste foto. Francis @ [HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2! Daar had ik alleen de beugels nog een gaatje korter dan waar ik nu mee rijd (en waarmee die laatste foto's dus gemaakt zijn).
De quilty heeft overigens niet die inham aan de voorkant, de wrong zit dus op een plek voor m'n been waar de Florac geen leer heeft. Als je de rand van de pommel door trekt schuin naar voren heb je de lijn waar de wrong loopt en dan zou dat dus net moeten passen. Is't alleen afwachten hoeveel ruimte er nog is voor lichtrijden. Nu zit ik wel veel door maar met een groen paard en op buitenrit wil ik ook normaal kunnen lichtrijden natuurlijk.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:57

Buitenzinnig schreef:
Ja, en dan ga jij foto's maken zeker ;)

*\o/* :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:02

Voor op de site :D

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:49

Hey,
ik ben ook een boomloos zadeltje aan het aanschaffen ( staat op bestelling, ben eventjes al wat aan het mailen met de verkoper, bosrandp)

heeft iemand van jullie ook dit zadel of weten jullie er wat meer over en eventueel tips wat betreft het gebruikt ervan.
Ik heb compleet geen kennis hierover en wil er graag wel wat meer over weten tegen dat het zadeltje aankomt.

dit is een foto van de set:
Afbeelding

En dit was de info erbij:
Prachtig boomloos westernzadel van mooie degelijke kwaliteit stevig maar soepel tuigleer, in de kleuren zwart, chestnut en medium bruin. Handcarved slijtvast leer met flower / basket tooling, fenders leer, tie-strap en off-billet leer, beide met nylon versterkt, goede ringpositie v.d. singel. Onderkant bont, met verstelbare kussens voor goede drukverdeling, en schoft / ruggegraatvrijheid..
Medium of Large uitneembare/ verwisselbare pommel, en flexibele cantel. Gewicht ong. 6 kilo, dus zeer hanteerbaar, en lekker licht. Vormt zich naar de rug van het paard, geheel flexibel, dus zal geen knellingen of drukkingen veroorzaken, ook heel comfortabel voor de ruiter, zit heerlijk zacht!
Er wordt een westernsingel aan gebruikt, en mag mee gestart worden op wedstrijden. .
Zitmaat 17 t/m 18 inch Engelse maat. Ringen voor borsttuig en zadeltassen aanwezig.
Lengte zadel 56 tot 58 cm, dus ook zeer geschikt voor de korte ruggen!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:37

Best een aardig zadel. Let altijd goed op de ruggengraat vrijheid. Schaf er er desnoods een pad met inlage bij aan, om die ruggegraatvrijheid te hebben.
Zorg dat het stuk waar jouw gewicht komt, voor de 18e rib blijft, vanaf de borst geteld.
Zorg voor een singel, die de boel goed op zijn plaats houdt. Vaak geven anatomisch gevormde singels een goed resultaat, vooral bij de bolle buikjespaarden.
En handcarved. ...Nee, de tooling is machinaal ingestempeld. Voor die prijs kan je niet meer verwachten. Ook is het geen 1e klas zwaar tuigleer, maar je kunt er wel mee vooruit voorlopig. Netjes onderhouden doet wonderen in dit geval.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:51

Singel krijg ik erbij ook een pad met inlage en dan de medium en large pommel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:37

Die tooling is idd machnaal gemaakt. Qua prijs kan het echt niet uit als dit handwerk zou zijn :)
Overigens vind ik de stijgbeugelophanging wel érg ver naar achteren zitten.
En de beugels van die goedkope zadels vertrouw ik zowiezo al niet (kijk even op de link in mijn onderschrift).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:18

Er is een aantal hier dat zo'n zadel heeft (gehad) toch? Oa pmarena.
Lees anders even wat terug in dit topic of gebruik als zoekterm 'bosrand' in dit topic, KingChay. Dan vind je vast ervaringen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:18

Vanavond is Suzanne van Buitenzinnig bij mij en Amando geweest :D
We hebben de Hidalgo Mallorca 2 getest :) Ik wilde eigenlijk voor de Venice gaan, maar die had Suzanne niet om te testen, en de Mallorca zou een vergelijkbare zit hebben, dus die erop gegooid! En stiekem vind ik het model van de Mallorca toch ook wel heel erg mooi :D

Het zat heerlijk! Ik ben nogal een bangerik, dus eerst Amando even zelf laten lopen met het zadel, dat ging prima. Toen ik erop, aan de longeerlijn. Ook dat deed hij superbraaf. Suzanne stelde me ook erg op mn gemak, dank daarvoor! Gestapt en gedraaft, galop durfde ik nog niet. Dus Suzanne erop, en hoewel het wat moeizaam ging (paard is pas 4 en we galopperen eigenlijk nog niet echt) is het gelukt :D Daarna ben ik er zelf ook nog even weer los op geweest, en dat voelde met de Mallorca eigenlijk heel vertrouwd. Ik heb zelfs zelf ook nog een galopje gedurft!

Suzanne had toevallig net een bruine Mallorca besteld, dus die komt ergens deze week mijn kant op :D Mogen hem nog even testen, en als het bevalt dan houden we m!

Dat laatste betekent dan ook dat mijn Bruine Barefoot London maat 1 te koop komt :D

Uiteraard zijn er ook foto's gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding