oh als ik hem vergelijk met mijn fra en westip, rekt die een heel stuk gemakkelijker uit, kan hem met de hand uitrekken (nouja, een klein beetje ) waar ik in de fra geen beweging krijg.
Jawel juist wel! Maar mijn paard loopt er niet fijn mee. Hij heeft een hoge schoft, lange rug en de pommel drukt hem op zijn schoft. Al verschillende pommels, inlages en dekjes geprobeerd maar hij geeft duidelijk aan dat hij zich niet fijn voelt (kijkerig, niet ontspannen). Helaas!
Niks aan te doen Mayflower, moest het voor ieder paard perfect zijn zouden ze niks anders meer verkopen. Super dat je het toch hebt geprobeerd . Succes met de verkoop van je London. Snap dat je het jammer vind!
Ja zeg, een bruine stretchsingel, daar heb ik ook wel oren naar. Hoewel ik eerst de gebruiksresultaten een beetje afwacht. Ik heb een rond paard, maar ook jong en wat onbesuisd....
Dat zou ik zelf ook heel graag willen, maar Barefoot wilde eerst even de gebruikerservaringen met de zwarte afwachten. Hopelijk zijn ze snel overtuigd dat een bruine ook erg welkom is
kun je de ervaringen doorgeven, of geef / sla jij ze op pmarena? anders:
ik heb de breathsingel gekocht voor mijn trekpaard (16 j, uiteraard breed en rond, maar wel met wat schoft, singelplaats ver naar voor, gebruikte voordien een banaansingel, maar mevrouw begon aan te geven dat ze die niet meer leuk vond => redelijke singelnijd, zich opblazen, happen naar me, uithalen met voorbenen (al dan niet gericht) en me proberen te pletten tegen de muur/hek/whatever ) eerste maal getest op stapritje, kan wel een stuk meer aansingelen dan met een gewone singel (maatje korter nemen dan normaal dus). op stap en drafritje bleef zadel netjes liggen, bij aankomst bleek de singel los te zitten voor de springles wat strakker aangesingeld (paard reageert een heel stuk minder met die singel) Zadel bleef, ondanks erg actief en springerig paard, heel netjes liggen, mooie egale zweetafdruk ook.
Opvallende gebruikerservaringen geef ik wel door inderdaad ja
Als ik van meerdere mensen hoor dat een artikel op 1 of andere manier niet goed bevalt of naar mijn mening iets doet dat niet gunstig is, dan wil ik dat Barefoot dat weet zodat ze daar rekening mee kunnen houden bij de productie
Zo staan mijn oren nu gespitst vanwege jouw opmerking dat de singel toch wel heel erg elastisch is. Ik heb dat verder nog van niemand gehoord en krijg ook zelden een singel terug die bvb. toch te lang was, maar als meer mensen dit gaan zeggen moet ik natuurlijk op zijn minst de artikelomschrijving op mijn website aanpassen om aan te geven dat mensen een kleinere maat dan normaal nodig hebben van de singel.
Misschien dat de mijne een uitzondering is (of dat paard mss net beter ontspant omdat de singel fijner aanvoelt dan de lederen kentaursingel, geen idee?) ik weet wel dat mijn fra van 1 meter aan beide kanten op het korst stond (en kon eigenlijk nog ietsjes strakker, die was nét te lang.) en de barefoot van 85 aan beide kanten op het 2 de gaatje kan (zonder dat ik extreem moet sjorren, maar dan ligt het zadel wel stabiel) in principe zou 7 cm verschil per kant toch wel een gaatje of drie per kant verschil moeten geven?
Lori
Geplaatst: 22-12-12 11:48
Nu ik kan over enkele weken (misschien volgende vrijdag) ook mijn ervaring schrijven. Ik heb zoizo een maatje korter besteld dan mijn vorige, mijn andere singel kwam ik maar nipt mee toe < te weinig gaatjes over. Ik ben heel erg benieuwd .
Fijn dat jullie je ervaringen willen delen. Als het erg elastisch is...hoe is die singel dan over een tijdje....of na een wasbeurt? Ik zal geduld moeten hebben....haha!
Ik vind de stretch & breath singel ook heel flexibel maar dat komt ook doordat ik normaal nooit een singel heb gehad met elastiek. Heb nu - net als m'n singel zonder elastiek - 55 cm besteld maar had beter 45 kunnen doen.. Inmiddels zit er al zand op door de natte bak dus kan 'm ook niet meer ruilen ben ik bang..
Splash_
Geplaatst: 22-12-12 14:26
Ik heb nog een Barefoot Cheyenne Caramello limited edition te koop voor een leuk prijsje, maat 1 zonder vps. Op een singel na helemaal compleet, aangezien ik nu toch ga overstappen naar de Startrekk.
Dus als iemand interesse heeft, stuur mij een pbtje!
flavlip
Geplaatst: 22-12-12 14:35
Ik meld me hier ook even. Kan nog geen voor,- en/of nadelen noemen van een boomloos zadel, maar aangezien er hier zoveel ervaringsdeskundige zitten wil ik graag een vraag stellen (ben wel al gaan lezen vanaf het begin, nu bij pag. 35).
Mijn pony is vrij rondgeribt, heeft smalle schouders, weinig schoft en een korte rug (kruising Welsh/Arabier/KWPN). Ik had een heel fijn dressuurzadel voor hem, met verwisselbare boom, maar mijn pony verandert erg veel (omvang/bespiering..), dus dat is geen doen.. Dan zou ik hem teveel in de gaten moeten houden. Vandaar dat ik aan 't rondkijken ben voor een boomloos zadel, ik hoop dat dit de oplossing gaat zijn voor Flavio
Okey, de vraag... Welk zadel/merk/type zouden jullie aanraden? Ik ben aan 't kijken bij Barefoot, heb wel het idee dat dit het zadel onder de boomlozen is en is ook betaalbaar. Nu heb ik een testzadel aangevraagd, een Lexington. Ben heel benieuwd, maar bang dat het iets wordt van " he zadel, waar ga je met die pony heen " Ik wil graag een dressuurzadel en daarvan is wat ik heb gezien de kleinste een maat 1... Ik weet dat bij een boomloos het zadel in principe wat buiten de marges mag vallen (met lengte en op de schouders liggen..), maar toch, het oog wil ook wat. Ik hoor het graag!
Ik vindt een Freeform helemaal fijn . Die zijn ook korter . De ervaring die ik zie met Barefoot is dat ze toch lang zijn . En het ene of het andere zadel van het zelfde model kan wel schelen in lengte met een verschil tot wel 5 cm. Freeform heeft ook shortback uitvoeringen . Maar trekker is ook een mooie optie . Of starttrek comfort in shorty uitvoering . En die weet ik zelfs een 2e hands te koop
Iemand ? Ben wel benieuwd naar meer ervaringen/meningen (ik ben de TS niet).
WhatsUp
Geplaatst: 22-12-12 23:56
Ik ga jullie ook even lastigvallen met wat vragen, ben me namelijk aan het verdiepen in verschillende soorten zadels, maar het zijn er zoveel dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Van dit topic heb ik ook al een heel stuk doorgelezen, maar om eerlijk te zijn is ruim 300 pagina's wel wat veel Ik heb een nieuw paard waar ik dus een zadel voor zoek. Bij voorkeur een boomloos zadel, omdat ik eigenlijk iets wil wat op allebei mijn paarden past: een smalle, spierloze draver en een (te) dikke KWPN'er. Het moet een zadel zijn wat ik all-round kan gebruiken, dus voor dressuur, springen en lange ritten. Nu heb ik een klein beetje research gedaan, maar zover ik heb gelezen zijn alleen de barefoot zadels kussenloos, klopt dat? Wat zijn daar de voordelen (en evt. nadelen) van t.o.v. boomloze zadels mét kussens? En wat is het verschil tussen boomloos en semi-boomloos? Hebben jullie tips qua zadels die aan mijn eisen voldoen? Ik heb vandaag een barefoot lexington gekregen als testzadel en verder mag ik nog een Trekker van een stalgenootje lenen. Heb verder helemaal geen ervaring met boomloze zadels, dus hoor graag jullie mening!
met kussens hoef je niet perse een pad eronder te doen om de ruggengraat vrij te houden, omdat de kussens dat al doen. zonder kussens is een goede pad echt belangrijk! Omdat jij een zadel voor dressuur, springen en lange ritten zoekt, zou ik eerder aan een freeform of freemax denken. met een barefoot kun je niet heel goed springen, je zit altijd met die "hoge" pommel voorin. Dat is eigenlijk het zelfde met de Trekker. vind ze de Trekker een heel fijn zadel, maar meer voor de lange buitenritten. een freeform/max lijkt veel op een "gewoon" boomzadel, is alleen een stuk zachter. dus wel fijn voor de lange ritten! rijd er zelf ritten van 6 uur op, en dat is prima vol te houden. een voordeel vindt ik ook dat ze kniewrongen hebben. dat vind ik vervelend aan de barefoot, die hebben die niet/nauwelijks.
Castellon
Geplaatst: 23-12-12 02:25
Moeilijk, een zadel dat op hetzelfde moment op twee verschillende paarden kan passen. Met een barefoot zou dat in theorie wel moeten lukken, maar in de praktijk kan het alsnog niet werken en kan het zijn dat je moet wisselen met pommels (die harde boogjes aan de voorkant) of inlages bijvoorbeeld. En... niet ieder paard past als vanzelfsprekend een barefoot!
Ik denk dat het puur aan de combi ruiter/paard ligt welk zadel het best bevalt. Ik vind de kussen-varianten zelf snel prettiger zitten met mijn brede pony. Met de trekker heb ik echter veel problemen gehad, die was toch wat beperkt verstelbaar en met mijn zeer veranderlijke pony was dat gewoon niet voldoende. Barefoot heb ik twee keer geprobeerd, maar twee keer toch gedoe. Dat ligt niet aan de zadels, want ik zie genoeg mensen die er naar volle tevredenheid al lang ermee rijden, maar voor mij in combi met mijn pony is het blijkbaar gewoon toch niet ideaal. Ik heb nu een Hidalgo waar ik heel erg tevreden over ben. Met kussens, maar zonder een enkel hard stuk. Ik heb een Spaanse variant, maar dde engelse uitvoeringen zijn bijna niet van boomzadel te onderscheiden! Ik vind ze erg mooi! Buitenzinnig verkoopt ze. Ik weet niet hoe de engelse modellen zitten, maar als die net zo zijn als de Spaanse zou ik ze zo nemen! Zadel vormt zich naar verloop van tijd wel echt naar paard en ruiter, is superfijn en zit heerlijk maar ik denk dat je dan toch op twee zadels uitkomt. Vind de prijs van de Hidalgo's wel heel schappelijk, dus je zou het kunnen overwegen.
raya: kwa pommels en dergelijke zou ik me niet zoveel zorgen maken, ik heb op mijn trekpaarden gewoon een medium in het ene zadel, en een L in het andere.de pommel is eigenlijk voor de fijnafstelling. kwa inlage: over het algemeen neem je per paard een eigen pad, en als je verschillende singels nodig hebt (bv een banaan voor een van de twee) is dat ook een kleine moeite