Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:46

Mizora schreef:
Het onderste riempje hoort juist schuin te lopen en het ringetje van de neusriem hoort ongeveer boven het midden van de bitring te zitten. In mijn ogen zit hij dus inderdaad 1 tot 2 gaten te laag en is het hoofdstel dus te groot.

Dan is hij gewoon niet in verhouding, want als ik heb een of twee gaten hoger hang dan zit die hoek niet goed meer. Verschilt nu niet zoveel van een lage neusriem, werkt verder prima.

Sadira

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:01

Nee, dat klopt, dit hoofdstel is dus te groot. Hij zit op de knik goed bij het kaakbot, maar te laag op de neus. Het schuine gedeelte/neusriemgedeelte is dus te groot. Dat kan alleen maar opgelost worden door een kleinere maat hoofdstel (wat in dit geval dus niet kan helaas).

Normaal gesproken lopen de kaakriem en neusriem die je met gesp vast kan maken ook parallel aan elkaar als het hoofdstel goed past.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:03

Ik heb nog steeds mijn passier fortuna tresn hoofdstel met elastiek kopstuk. Onwijs blij mee en mijn paard loopt er gigantisch goed op. Zat even op de site van PS of Sweden te kijken. Mijn god! Wat mooi! Misschien toch maar sparen voor een S&T hiervan! :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:06

Ik zou voor die pony ook echt een ander hoofdstel kiezen. Denk niet dat dit fijn zit..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:36

MightyJoe schreef:
Ik zou voor die pony ook echt een ander hoofdstel kiezen. Denk niet dat dit fijn zit..

Wat zit er dan niet fijn aan denk je? De neusriem zit op dezelfde hoogte als een lage neusriem, snoert niks af,...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:02

Ik vind voornamelijk de vergelijk niet eerlijk qua mooiheid. Een eigenlijk te groot hoofdstel op een fijn hoofdje en dan een goed passend hoofdstel op een vrij grof hoofd. Ik zou mijn lage neusriem ook hoger bevestigen overigens, dan werkt hij ook beter in.

Afbeelding
Dit geeft toch een heel ander beeld van de micklem dan jouw foto.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:56

Cemlys schreef:
Mijne pony gister met de PS of Sweden (ik vergaap me nog dagelijks op dat hoofdstel, wat een mooi ding)

Hoe vind jij de maatvoering? Ik wil tzt ook een Ps of sweden voor mijn paardje maar twijfel super erg over de maat. Van halsters is maar full eigenlijk altijd te groot. Hoofdstellen zit hij tussen Full en cob in. Soms is full veeel te groot. Van de micklem multi heb ik de Full die past net bij de kin en kaakriem en
moet erg kort op de bakstukken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:01

Mijn pony had hiervoor een premiera cob. Mijne heeft soms de neus iets krap, maar een ps in cob maat past hem prima. Ik kan hem wel opmeten maar weet niet of je daar veel aan hebt. Uiteindelijk zit er bij de mijne geen keelriem aan dus die maat maakt al weinig uit. Zgn sperriem heb ik nog twee gaatjes over (van uiteinde) en neusriem zit gewoon goed, geen gaatjes maar een clipje opzij.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:01

Mijn pony heb ik sinds februari, zij is toen behandeld in maart door de osteopaat en naast een boel andere dingen zat ze vast in de atlas, netjes losgewerkt ect. Tandarts erbij, 2 verschillend zadelmakers en 2 zadels. Al ruim 3/4 weken is ze enorm aan het hoofdschudden. Paar dagen geledne viel het op dat ze een kleine zwelling heeft op haar atlas en als je hier op drukt schud ze enorm.
Zaterdag komt de masseur die hier ervaring mee heeft en de osteo is opnieuw gemaild.

We rijden met een recht kopstuk en ik was benieuwd of de micklem niet drukt op de atlas en over het gehele hoofd minder druk heeft en anders een betere drukverdeling wat zou helpen de atlas te ontlasten ook na behandelingen.

Iemand hier ervaringen mee?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:59

Zou je dan niet een keer een röntgenfoto laten maken? Wellicht zit er irritatie of een oude breuk?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 04:35

Ik wacht eerst de osteo en masseur af. Want ze is gekeurd voor aankoop. Ik wacht hun advies af.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:10

Bij de keuring maken ze standaard geen foto's van de atlas. Daar moet je zelf om vragen.

Ik weet wek dat we een hoofdstel bestaat dat de atlas helemaal vrij laat, weet alleen se naam even niet meer, dacht van dyon.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:01

Dyon en stubben volgens mij, vrij laten kan, maar druk beter verdelen ook.
Kan ze geschuurd hebben of ergens tegenaan gekomen? Zit het net op de hoofdstelplek? Mss insectenbeet? Even laten behandelen weer en geen druk op die plek. Breuken zie je op die plek niet zo gauw volgens mij. Blokkades en andere blessures wel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:21

Cemlys schreef:
Kan ze geschuurd hebben of ergens tegenaan gekomen? Zit het net op de hoofdstelplek? Mss insectenbeet? Even laten behandelen weer en geen druk op die plek. Breuken zie je op die plek niet zo gauw volgens mij. Blokkades en andere blessures wel.

Ze heeft veel last van de knutjes en het gedeelte is afgeknipt van de manen dus dat zou best kunnen dat het niet opvalt. Osteo zei dat het ook zou kunnen komen van de tandartsbehandeling. Ze staat nu even stil tot zaterdag dat komt ze langs en gaan we kijken wat het is en wat ik kan doen.

Maar ik hoop dat de micklem ook een uitkomst kan bieden om de druk te verlichten ook als de blokkade weg is. Micklem is prijstechnisch leuker dan de dyon.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:38

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:58

Misschien een domme vraag, maar zit er veel verschil in teugels van de rambo micklem en de rambo competition?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:22

Mijn competition zaten geen teugels bij hoor!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:47

Ik heb bij de Multi ook geen teugels gehad.
Gelukkig maar, die kies ik nl liever zelf uit.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:02

Ik weet dat er geen teugels bij zitten, ik bedoel de losse teugels. Ze worden beiden los verkocht maar vroeg mij af of er verschil tussen beide teugels zat.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:49

Cemlys schreef:

Vergis je niet, doordat een paard gaat hangen of bv door een luik naar binnen gaat en daarbij zijn hoofd stoot kunnen op die plek juist blessures ontstaan. Het is een plek waar niet vaak aan gedacht wordt, maar bij mijn trainer hadden we een paar jaar geleden een soortgelijk geval en bleek er idd een breuk te zitten in de atlas.

Het hoofdstel wat ik bedoelde is deze;
http://www.dochorse.nl/dyon-difference-hoofdstel.html

Wel prijzig :$

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:56

Ik heb een pony, ze heeft een buitenluik maar zou met haar neus nog niet eens tegen de bovenkant aan kunnen komen qua hoogte. Instructrice zei dat het rijtechnisch valt te verbeteren. Morgen komt er iemand naar kijken met verstand.

Maar even ontopic te blijven.
Zou het micklemhoofdstel kunnen bijdragen aan een betere drukverdeling ter ontlasting van de grootste druk op de atlas. Boven de €200 gaat echt niet lukken aan hoofdstellen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:29

He oliebol Saaams, dat zou k*t nieuws zijn als er inderdaad een breuk oid bij Beauty zit!
Nikita heeft iets vaags gehad waardoor haar hoofd scheef op de atlas stond, kwam ik met mijn laatst kraker achter. Met de Micklem liep ze wel veel rustiger dan met een gewoon hoofdstel nog voor de behandeling.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:32

Ik denk niet dat het een breuk is, voor de nieuwsgierige heb ik een foto van de zwelling. Morgen word ze behandeld. Volgende week gaan we een micklem testen.
Met een breuk zullen ze waarschijnlijk niks verdragen. Ze liep maandag nog 2 parcoursen en barrages foutloos.

Bedankt voor je positieve ervaring met het hoofdstel icm de atlas

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:31

Saaams schreef:
Ik denk niet dat het een breuk is, voor de nieuwsgierige heb ik een foto van de zwelling. Morgen word ze behandeld. Volgende week gaan we een micklem testen.
Met een breuk zullen ze waarschijnlijk niks verdragen. Ze liep maandag nog 2 parcoursen en barrages foutloos.

Bedankt voor je positieve ervaring met het hoofdstel icm de atlas

En, wat zei de osteo of da er vandaag van? Zit je pony misschien ook vast in het bekken/rug?
Ben ook heel benieuwd naar die foto, kun je die nog even posten?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:06

Heeft iemand ervaring met de Dy'on working?