[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:50

Voor een leek in boomloze zadels zie ik een zadel dat gewoon fijn meebeweegt met de bewegingen van het paard.. :D

Maflinger_S

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:07

Ik zie niet heel veel gewiebel op de filmpjes? Ja, jij beweegt van links naar rechts en dan beweegt je zadel een beetje mee maar het blijft zo te zien keurig op zijn plek. Het glijdt niet gelijk halverwege de buik, en dat had ik wel verwacht gezien je omschrijving. Ik denk dat de Ghost Quevis prima bij jou en je paard past. Met het JV dekje met Ghost inlagen lijkt het zadel nog het meest stabiel te liggen. Ik denk dat je moet wennen dat het zadel meer meegeeft met de bewegingen van het paard.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:08

Ik zie ook geen problemen.
Je kunt je voeten ook enigszins bewegen in je schoenen? Als je laarzen aan hebt en iemand duwt en trekt aan de schacht beweegt je kuit (ofwel vel) ook mee.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:12

Bedankt allemaal! Mijn twijfels zijn weg :) het is dus puur het probleem van mijn instructrice en haar boomzadel ervaringen :+ ik werd er helemaal bezorgd van. Zodanig, dat ik dus vanmorgen 'even' ben opgestapt, voor het eerst in zes maanden := maar nu weet ik in ieder geval wat er aan de hand is. Of wat er eigenlijk niet aan de hand is :Y)

Bedankt!!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:35

Mijn barefoot Cheyenne en Hidalgo Milwaukee bewegen ook zo mee als ik zo zou doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:43

het wiebelen vind ik er ook normaal uit zien. Enige waar je op moet letten is dat je tijdens de galop niet gaat ronddraaien, of bij een rare sprong.
Weetje: op mijn rond paard blijft het zadel liggen als een huis tijdens een idiote bokkensprong, maar heeft wel de neiging om tijdens galopwerk op een cirkel iets naar buiten te gaan schuiven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:05

Mijn Barefoot London beweegt ook zo mee en mijn boomzadel ook. Vind ik niet meer dan normaal. :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:07

En ne paard wiebelt ook mee :D . Dus het zadel volgt jou en je paard ook. Niet zo slecht :+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:35

Ik zie ook niks geks hoor.

Mijn Roma zou dat ook doen, maar dat ding schuift echt niet scheef mijn paard af als ze zich -zoals gisteren :')- ineens omdraait. Persoonlijk zou ik me om deze filmpjes geen zorgen maken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:04

Ik had zoiets ook met het passen van de quilty. Lilianne gaf aan dat het komt omdat het korte zweetbladen heeft. Dus meer op het paard ligt ipv er omheen zoals een gewoon zadel of bijv de roma e.d. Daarom raadde zij niet dit type zadel (en de quevis) voor ons aan omdat wij een tafelmodel paard hebben die ook overbouwd is :) We zijn dus beperkt met de Roma en madrid (en ieder ander type met een lang zweetblad) en dan zelfs al tweedehands omdat die wat meer ingezakt zijn. Nieuw zou bij ons ook erg schuiven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:34

Dan voeg ik ook nog even toe dat ik niets geks zie. Ik dacht dokt je teksten dat je er praktisch langs zou hangen. Maar vervolgens zie ik je "als een malle" in dat zafel op en neer bewegen... ja allicht dat het dan wat wiebelt maar zelfr met hoe jij dus als een gek aan t wiebelen bent vind im het zadel amper bewegen hoor. Maaf zi zit je toch niet te rijden?

Hier kan ik met de draver door een bocht scheuren en het zadel ligt nog als een huis, de ultieme test! Ik gok zo dat jouw paard redelijk kan scheuren :+ blijft jouw zadel dan (zonder dat jij wiebelt!) liggen in de bocht?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:48

Vandaag komt mijn testzadel binnen, de easytrek veelzijdiheidszadel.
Eerst was die morgen pas door dat die verhinderd was en nu komt die toch vandaag *\o/* *\o/*
Kan niet wachten

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:00

Wat ik me afvraag. Zit je bij een Ghost wel in het zadel of er meer bovenop? Ik heb nu een Trekker en daar zit ik echt in, maar ik vind de zit te breed. Bij mijn Freeform zit ik minder in het zadel dan bij de Trekker. Vind de Freeform ook wat wiebeliger op mijn jonkie terwijl de Trekker stabiel ligt. Ben bang dat een Ghost hetzelfde gaat doen als de Freeform.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:21

Bij mijn ingereden Ghost zit ik voor m'n gevoel ín het zadel, al zeiden mensen vanaf de grond dat het lijkt alsof ik er boven zit. Komt ook door de rechte rug en lange nek van mijn paard overigens. Heb vanmorgen toevallig in oude boomloze topics zitten lezen en daar zag ik dat ook een paar keer beschreven staan.

Mijn instructrice voelde dat ze er bovenop zat maar ze had nog nooit op een boomloos gezeten.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:37

Ik vind dat ik wel echt in het zadel zit

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:29

Trekker heeft ook zadels met een smalle zit. Zit echt verschil in.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:53

Zapje schreef:
Trekker heeft ook zadels met een smalle zit. Zit echt verschil in.

Weet ik maar 2de hands zie ik vooral de Luxus en die heb ik nu al en een nieuwe Trekker is best prijzig. Misschien als ik nog eens een Ultimate luxury 2de hands zie. Nadeel van de Trekker is ook dat je er niet mee mag starten in de dressuur wat ik wellicht nog eens wil doen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:02

Okay ik doe hier een gok :)

Ik heb een Ghost zadel en momenteel een leen neopreen singel.
Echter wil ik een leren singel en heb ik er nu 2ehands aangeboden gekregen.

De ene is echter volledig leer (kieffer) en de ander is leer waar de gespen zijn bevestigd met elastisch materiaal(kentaur).

Wat zijn nog de pro's en con's van volledig leer en elastisch?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:14

J0anieke schreef:
Voor een leek in boomloze zadels zie ik een zadel dat gewoon fijn meebeweegt met de bewegingen van het paard.. :D

Dat wou ik dus ook zeggen, je zadel beweegt mee met je paard en als jij de beweging uitlokt zie ik alles mee bewegen. Je zadel ligt heel mooi!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 23:33

Hoe weet ik wat goeie inlages zijn voor mij en mijn paard? De inlages van mijn ghost pad lijken me gewoon goed (pad verkocht, inlages gehouden), maar die zijn te klein om in andere dekjes te gebruiken, die vakken zijn te groot. Dus wil een setje inlages erbij kopen om in die gevallen te kunnen gebruiken.

Paard is volbloed van 167, ik 53 kilo incl kleding. Ik ga recreatief rijden al hoop ik ooit endurance te mogen doen.

Ooit had iemand hier een giga lang bericht over inlages geplaatst, met alle info die je maar kon bedenken. Maar kan het via de zoekfunctie echt niet vinden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 00:51

Je kunt ook gewoon met een paar steekjes de inlagevakken van je dekjes verkleinen als je je dekjes wilt blijven gebruiken maar dan met de Ghost inlages. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:43

woepsie90 schreef:
Hoe weet ik wat goeie inlages zijn voor mij en mijn paard? De inlages van mijn ghost pad lijken me gewoon goed (pad verkocht, inlages gehouden), maar die zijn te klein om in andere dekjes te gebruiken, die vakken zijn te groot. Dus wil een setje inlages erbij kopen om in die gevallen te kunnen gebruiken.

Gaan rijden, kijken hoe de zweetafdruk is en hoe je paard reageert tijdens het rijden, en na het rijden

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:03

Hoi allemaal! Ik heb nog nooit iets gepost op Bokt, maar lees wel regelmatig mee. Nu heb ik vandaag mijn Ghost Quevis zadel ontvangen *\o/* en nadat ik het net gepast heb, heb ik nog een aantal vragen. En waar kan ik die beter stellen dan hier? *D Dit wordt een beetje een lange post, excuses daarvoor.

Ik zal eerst wat foto's laten zien van hoe het op mijn IJslander merrie ligt. Ik ben zelf ontzettend trots op hoe de kleur matcht met haar kleur. :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Nu zijn mijn vragen als volgt: 1. Hoort die pad van voren er zo raar uit te steken? Als ik het naar achter trok dan lag het op haar schoft weer erg strak. Ik heb een lange pad omdat ze met het pasconsult duidelijk aangaf de singelstoten niet fijn te vinden langs haar buik.
2. Hoe doen jullie dat met de overige riemen van de fenders? Ik heb ze nu maar terug omhoog geklapt, maar dat hoort denk ik niet. Waar moet dat heen? :')
3. En de laatste vraag. Het is van bruin vetleer gemaakt, maar blijf je deze afdrukken houden? Krijg ik over een tijdje zo'n mooie bilspleet erop te staan? -O- Ik heb alleen nog maar gestapt, omdat ik momenteel niet kan draven/tölten.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:18

@rollyjogered: welkom. De kleur van het zadel staat idd heel mooi bij je IJsje :)
De pad lijkt me niet helemaal bij het model passen. Een zadel met fenders heeft niet echt iets nodig. Westernzadels hebben achter de fenders nooit iets van een pad zitten, daar zijn nl die brede fenders voor :)
Het overgebleven stuk van de fenders kun je idd het makkelijkst omhoog steken en vasthouden met de fenderstraps zoals je al gedaan hebt.

Qua vetleer; het lijkt wel of er nu al slijtage is?? Geeft het af aan je kleding ??
Jammer, want het wordt er zo niet mooier op.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:18

Ik heb vandaag bezoek gehad van Lilianne en de Christ Iberica bevalt ons erg goed. Op internet ben ik op zoek gegaan naar aanbieders van deze pad en zo kwam ik bij het bericht van horseallround dat de prijzen per 1 juli (morgen dus :)) enorm omhoog gaan en dat er dan bindende verkoopprijzen zijn. Weet iemand hier meer van? Ik wilde eigenlijk nog een testweek doen...maar als dat werkelijk 100 euro scheelt?