[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:43

ja :p precies haha en ik ben bang dat er straks een zadel op ligt wat niet past aangezien dit zadel ook van een ander paard was.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:46

Foto's van paard en de maat van het achterwerk wat er in moet, zijn handig ;) en verder moet je ervaren welk merk boomloos prettig is voor jou.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:49

Ik zou wel eerst een zadel testen, dat geeft wel echt een ervaring hoe of wat.
Zo kwam ik erachter dat ik echt niet hield van wrongen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:01

Is er hier ook iemand die weet of de inlages uit de HAF pads (die zachte) ook los te koop zijn? Zijn die vergelijkbaar met bijvoorbeeld inlages van Barefoot?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:27

Vanmiddag ga ik even naar bz materialen en kleuren bekijken. En nog even op de fanzolo zitten. Hoop dat ik dan vanmiddag eindelijk een keuze kan maken *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:34

Het is al jaren geleden dat ik voor het laatst een HAF-pad vast had, maar zoals ik me de inlages herinner waren ze volgens mij best wel vergelijkbaar met de huidige zachte VPS inlages van Barefoot :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:43

Ja toch wel he? Ik had al even gekeken, qua dikte scheelt het zo te zien 0,5 cm, dat is te overzien. Vanavond maar even mijn Barefoot pad opgraven en even de inlages vergelijken.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:37

Ik heb besloten één van mijn Ghosts te verkopen. Het gaat om een Ghost Roma, standaard maat, bruin vetleren zitting.

Aangekocht in augustus 2015 voor mijn dochter. Mijn dochter maakt er echter na een paar keer proberen geen gebruik meer van. Het zadel is voor haar toch te groot (zij is elf en heeft een mini-achterwerkje).

Het zadel wordt verkocht met hoes, zonder pad.

De beugelriemen zijn tijdens gebruik onder het zweetblad gedragen en het zadel is echt maar een paar maal gebruikt.

Vanavond zet ik hem op de bokt markt, maar ik wilde jullie eerst even de kans geven.

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:20

Ik heb een paar weken geleden de ghost roma getest. Helaas lag die te straks op de schoft, was miss met inlages wel op te lossen maar vondd het zelf te smal zitten (paard is ook smal). Nu een barefooot london op de kop getikt, superfijn zadel zit er echt fijn in en perfecte zweetafdrukken. Het zadel kraakt alleen verschrikkelijk. T is al eenn oudere uit 2008, kan het daar aan liggen? Paard is er. Heel rennerig onder, is sowieso een zenuwachtig type maar heb nu het idee dat ze zo onrustig word door het gekraak. Bedoeling is, als het zadel blijft bevallen, om deze weg te doen en een nieuwe te kopen. Hebben meer mensen last van een krakende barefoot? Hoop nl wel dat het bij een nieuwe het gekraak over is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:29

Kraken kan vaak komen doordat er iets zit te wringen, van zitting op zadel ofzo. Kun je de kraak vinden?

Durf je eens zonder zitting te rijden? En een keer zonder beugelriemen? Dat je kan vinden waar het in zit :)

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:34

Heb nu het idee dat gewoon echt alles kraakt, al het leer ofzo! Ga vanavond wel eens even goed puzzelen! De hele zitting kan ik er dus vanaf trekken? Dan ga ik vanavond wel even kijken hoe het gaat zonder zitting en beugels en dan hopen dat ze niet weer zoveel haast heeft :+ maar met een nieuwe zou ik geen gekraak moetenn hebbbeen als het allemaal goed zit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:26

Nou op zich kan kraken altijd gebeuren, dat is in principe niet iets van nieuw versus oud ofzo, maar gaat meer om de wrijving / spanning die op leer staat.

Je hebt best kans dat het te verhelpen is door andere beugelriemen, of door de zitting even er af te halen en opnieuw er op te plakken in de juiste ronding die beter past bij je paard / waardoor er minder spanning op komt te staan :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:53

Ik had juist het idee dat het zadel steeds minder ging kraken.. dus zal inderdaad dan niet aan oud of nieuw liggen..

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:33

Ga is even kijken of ik het kan verhelpen! Heb van die suculeren beugelriemen dus kan me voorstellen dat het daar miss wel in zit! Blij te horen dat het in principe te verhelpen zou moeten zijn. Vind em verder superfijn!!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:32

Vanmiddag eerste ritje met de test arizona nut. Viel me niets tegen en zat ook smaller als mijn boomzadel. Beide pony's liepen er fijn onder.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:39

Mijn pony heeft witte haren gekregen -O- Ik rij met een Ghost, maar misschien ligt het meer aan de heavy duty inlages. De witte haren zitten aan de zijkant ongeveer ten hoogte van de pommel zeg maar. Misschien schuren de inlages daar net te veel?

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:55

Het zal zeker niet door de druk van de pommel komen in ieder geval, gezien je met hd inlages rijdt. Ik denk dat je pony gevoelig is voor randjes?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:38

Heb je er ook een foto bij voor de beeldvorming?

Ik ben vandaag naar Suzanne/buitenzinnig geweest. Ik wilde graag de kleuren in het echt zien en de fanzolo even uitproberen, hoe ik uit kwam met de wrongen. Was een gezellige middag :) ondanks ik twee stuiterballetjes mee had :+ had geen oppas, dus ik had mijn beide kids mee, die de laatste tijd errug druk zijn, vooral met z'n tweeën, dan krijg je dit effect :):) *\%/* :x

De kleuren was ik gauw uit. Zwart met bordeaux, gladleer. Ik had al veel foto's bekeken van de kleuren en ook wat foto's van bz gekregen, maar in het echt zijn de kleuren echt anders! Foto's en de kleurinstellingen van de computer/tablet verkleuren echt. Wel iets om rekning mee te houden!
Maar ja, nu nog het model. Ik heb in september de firenze getest, en die zat super. Ik was alleen nog niet erg blij met de vooruitstekende zwetblad, op mijn über brede merens. Dus ik wilde graag weten hoe de fanzolo zat. Helaas niet -O- De wrongen prikte in mijn benen. Maar het modelletje is wel mooi :)
Ook heb ik even op de quevis gezeten. Maar de zweetbladen zijn voor mij echt te kort, ik vind het persoonlijk niet mooi. Dus tja, het zou dan toch de firenze worden.
En toen kwam BZ met de barokko aan. Oef die is wel mooi... Euh ik vond dat ding op de foto toch echt niet mooi?? :o Dit was nou echt niet een zadel die ik vanaf een foto zou uitzoeken, maar de zweetbladen lopen mooi recht naar beneden. Ik denk dat dit wel bij mijn 'barokke' paardje past. Er maar even op zitten, BZ heeft een braaf paard die zich 100x laat zadelen, en nog stil blijft staan :+ (van hout ;) ) dat zat ook nog goed, zweetbladen zitten mooi onder mijn been. Dussss.... de keuze is heel anders dan wat ik had verwacht voor ik naar haar toe reed. Ik heb dus een barokko besteld, in zwart met bordeaux.
Al met al een geslaagde middag.... *\%/* nu loop ik te stuiteren omdat ik eindelijk een keuze heb gemaakt! En mijn kids.... die kreeg ik niet in de auto, want die vonden het wel gesellig en bz wilde ze ook niet houden (en ik wil ze niet kwijt), toen we eindelijk naar huis reden, werd het per kilometer rustiger en zijn we uiteindelijk bij de mac beland hihi. Ondanks ze het eigenlijk niet verdiend hadden :+

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:15

Leuk verslagje, Sussanne! Word er helemaal vrolijk van! Fijn dat je een geschikt én mooi zadel hebt gevonden!! :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:49

Leuk verslag Suzanne! Wordt er zelf ook helemaal hebberig van. :D

Mijn dag kan vandaag niet meer stuk. Mijn Bf singel is binnen, en wat voelt hij heerlijk zacht aan!

Ennnn mijn nieuwe maatje is vandaag aangekomen! Haar even snel kunnen zien, morgen ff wat meer tijd vrij maken. En even pommels passen..
Deze mag binnen kort ook mijn Bf testen :):)
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:52

Misschien roep ik hier nu iets waarmee ik op vele gevoelige tenen ga staan :o maar elke keer wanneer ik over problemen hoor - heeft iedereen zitten klooien met pads - andere/extra/HD inlagen in pads die er niet voor gemaakt zijn. (niet alleen bij Ghost!!!) Het kan zijn dat een bepaald materiaal gewoon niet ideaal is voor het gevoelige huidje van een paard, maar over het algemeen is bij de betere merken de combinatie wel getest en hebben ze er over nagedacht. De pad hoeft niet perse van het merk zelf te zijn, maar wanneer je je druk maakt over druk, realiseer je dan dat extra laagjes ook extra dikke randjes en dan dus drukpuntjes of schuurplekjes kunnen veroorzaken. :)* Méér is niet altijd beter. :n Ook geheel zonder zadel ben je al niet zo lastig voor je paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruiter ZONDER pad (wel de drukmat) in draf en stap - de meeste druk zie je tijdens de stap. Om de druk van de zitbeenknobbels zichtbaar te maken (!!!!!) is de drukmeting op extra gevoelig gezet, anders had je hooguit een gelig stipje gezien. Ruiter is een normale vrouw, slank postuur.

Er is ook gemeten met diverse boomzadels, daarbij komen er hogere pijnpunten boven water, met name onder het kopijzer wegens niet perfect passen, of omdat de ruiter in onbalans raakt door de constructie van het zadel. Als je niet wil dat je paard last van je heeft, ga er niet opzitten. :+ En knutsel niet aan een product waarover is nagedacht. -:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:54

Susanne - leuk verhaal +:)+

Wat een leukerd Helenalena :*

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:20

Kwetal schreef:
Misschien roep ik hier nu iets waarmee ik op vele gevoelige tenen ga staan :o maar elke keer wanneer ik over problemen hoor - heeft iedereen zitten klooien met pads - andere/extra/HD inlagen in pads die er niet voor gemaakt zijn. (niet alleen bij Ghost!!!) Het kan zijn dat een bepaald materiaal gewoon niet ideaal is voor het gevoelige huidje van een paard, maar over het algemeen is bij de betere merken de combinatie wel getest en hebben ze er over nagedacht. De pad hoeft niet perse van het merk zelf te zijn, maar wanneer je je druk maakt over druk, realiseer je dan dat extra laagjes ook extra dikke randjes en dan dus drukpuntjes of schuurplekjes kunnen veroorzaken. :)* Méér is niet altijd beter. :n Ook geheel zonder zadel ben je al niet zo lastig voor je paard.

[ [url=m/XKzpTu.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bPY22W.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/U25zJY.png]Afbeelding[/url] ]

Ruiter ZONDER pad (wel de drukmat) in draf en stap - de meeste druk zie je tijdens de stap. Om de druk van de zitbeenknobbels zichtbaar te maken (!!!!!) is de drukmeting op extra gevoelig gezet, anders had je hooguit een gelig stipje gezien. Ruiter is een normale vrouw, slank postuur.

Er is ook gemeten met diverse boomzadels, daarbij komen er hogere pijnpunten boven water, met name onder het kopijzer wegens niet perfect passen, of omdat de ruiter in onbalans raakt door de constructie van het zadel. Als je niet wil dat je paard last van je heeft, ga er niet opzitten. :+ En knutsel niet aan een product waarover is nagedacht. -:)

Als we niet moeten knutselen, moet je ervoor zorgen dat dat product past.. :P wat het bij de meeste die de standaard aanpassen, dus niet doet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:30

Ik heb het meer over inlagen van pad merk A in pad merk B proppen, terwijl dat vakje niet eender is. Dan krijg je bobbels en randjes - of er 6 lagen indoen, terwijl er slechts plek is voor 3. Of 3 pads op elkaar - dat werk, daarmee verpest je het design. Als het niet past, dan moet je het niet kopen... Ik ben niet het stiefzusje van Assepoester die haar tenen afhakt om in het glazen muiltje te passen, dat zit dan niet lekker :P

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:12

Wat een leuk paardje helenalena.

Is er echt maar zo weinig druk van zonder zadel rijden, Kwetal? Wat zijn die zwarte kriebels in de meting als ik vragen mag?
Dat een zadel met te klein kopijzer druk geeft lijkt me logisch, en helemaal als je ook nog uit balans gaat zitten, het zadel gaat dan mee, hoe vast je ook aansingelt, de huid is altijd beweegbaar.
Ik heb ooit een filmpje gezien van een vaste goed passende boom, en wat die al doet, tov van het paard tijdens het bewegen van het paard, zonder ruiter.
Zijn er ook drukmetingen van de ghost gemaakt, kwetal? Neem aan van wel, maar zijn die ook vrij gegeven? Was er eigenlijk wel nieuwgierig naar.