voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:00

@darkchrystal, Nee ik heb er geen last met rijden maar zonder die kussens valt het zadel heel mooi om het paard, n met de kussens komt alles er veel meer vanaf.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:02

Alou schreef:
@blijheid, dat zou wel kunnen, maar daar is hij niet voor gemaakt, dus ga eerst proberen dunnere kussens te krijgen.

@Geryon, Ik heb nooit last van schuurplekken oid gehad. En als het zadel scheef zou zijn zou die toch ook naar 1 kant gaan zakken?

Het zadel schuift sowieso ook wel iets naar de kanten (voornamelijk links), maar dat is waarschijnlijk doordat het hoog ligt door de HD inlages. Waarschijnlijk is de huid van mijn pony gewoon gevoelig oid. Vandaar mijn vraag wat ik ertegen kan doen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:10

Alou, nog dunnere kussens hebben ze niet van Startrekk - je kunt wel met deze naar de zadelmaker en ze laten verbouwen. Maar het lijkt me niet raadzaam, het is tenslotte de bedoeling van de ze constructie dat het van het paard af blijft en zo lucht doorlaat en druk weghoudt van de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:35

Het zadel ligd zonder de kussen wel vrij van de ruggengraat. En het is ook niet mijn bedoeling om zonder kussens te rijden, al zou dat opzich moeten kunnen als je een pad met inlages rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:36

Maar is dat niet gewoon zoals het zadel ís?
Iets van het paard af?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:49

Als je echt dunnere kussens wilt dan zou ik dus gewoon gaan voor die pad met inlages, die zijn dan net weer een slag dunner en dan heb je tenminste toch nog die ruggengraatvrijheid zoveel mogelijk...dat je niet hele dunne kussentjes hebt en dan daar nog eens de rugbies van je dekje onder.

Geryon: kan het niet gewoon een schuur- / irritatieplek zijn? Misschien dekje gewassen en niet goed uitgespoeld ofzo?

Als het zadel scheef was is de kans wel groot dat Alou dat gemerkt had, lijkt mij :)

Elk zadelmerk kan in principe eens een scheve er tussen hebben zitten, het blijft handwerk. Maar bij fatsoenlijke merkzadel is de controle wel zo scherp dat het (vrijwel) nooit voor komt, dat is echt een grote uitzondering.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:59

Is er ergens een uitleg over inlages. Want ik weet wel waar je het in moet doen.
Maar wat is de werking ? Want ik lees steeds van 'mijn zadel moet hoger dus ik moet inlages.' oid.
Dus ik snap het niet zo goed ? Omdat mij ook al aangeraden werd inlages te gaan gebruiken want mijn pony heeft een hoger schoft en is heel smal.
Maar waar dient het precies voor ? En hoe weet ik dat ik inlages nodig heb ?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:00

Blacky schreef:
Is er ergens een uitleg over inlages. Want ik weet wel waar je het in moet doen.
Maar wat is de werking ? Want ik lees steeds van 'mijn zadel moet hoger dus ik moet inlages.' oid.
Dus ik snap het niet zo goed ? Omdat mij ook al aangeraden werd inlages te gaan gebruiken want mijn pony heeft een hoger schoft en is heel smal.
Maar waar dient het precies voor ? En hoe weet ik dat ik inlages nodig heb ?

door de inlages komt de ruggengraat van je pony vrij. en heeft je pony een hoge schoft/ruggengraat heb je dus meer inlages nodig.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:01

Oh oke dat klinkt best wel logisch eigenlijk bedankt. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:02

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:55

Heeft een pad met heavy duty inlages eigenlijk altijd voldoende ruggengraat vrijheid?

Pmarena, volgens mij las in in een ander topic dat jij de heavy duty onder de Iberica hebt, zodat je ook gewoon kunt lichtrijden enzo. Zou elk (merkloos) boomloos zadel dan geschikt worden als je er een pad met heavy duty inlages onder doet? :-)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:28

Jennyxx schreef:
Heeft een pad met heavy duty inlages eigenlijk altijd voldoende ruggengraat vrijheid?

Pmarena, volgens mij las in in een ander topic dat jij de heavy duty onder de Iberica hebt, zodat je ook gewoon kunt lichtrijden enzo. Zou elk (merkloos) boomloos zadel dan geschikt worden als je er een pad met heavy duty inlages onder doet? :-)

neem aan dat pmarena net als wij allemaal geen radar ogen heeft

we kunnen niet zien hoe hoog de ruggengraat ligt in verhouding tot je zadel en al dan niet in combinatie met welke inlages dan ook
en je kan zeker niet verwachten dat iemand kan zien of welk boomloos (zijn ook echt heeeeel veel soorten)
zonder ook maar iets aan verdere informatie te verschaffen

foto's van afdruk na het rijden bv doen al wonderen
op de site van pmarena staan ook al heeeeeel veel tips raad daad om te bepalen of het genoeg is etc etc

zat heel ff op achter de comp te wachten op antwoord van iemand die normaliter ook lekker vroeg is
maar red t niet meer op .. ga weer plat

prettige dag allemaal

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:30

Nickyu, het was een algemene vraag en ging niet over mijn pony ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:21

Hier gaat de barefoot even in de opslag. Op dit moment ligt hij niet ideaal en ik heb gisteren een oude stubben gekocht (boommaat 30.5) en die ligt met de grandeurpad eronder wel goed. Zonder grandeurpad is hij te breed. Maar een smallere boom in de barefoot gaat hem ook niet worden. Vroeger (2.5 jaar terug) had dit paard gewoon een medium boom van wintec, dus ik verwacht dat met trainen zijn schoftspieren toch wel weer terug komen en dat de barefoot dan wel past. Eerst maar eens zorgen dat die stubben met een gewoon dekje gereden kan worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:43

effe spammen
[RT-P] welk zadel voor 9 jarig meisje, groot paard, boom/boomloos?
denk vandaag te kijken wat mijn imitatie starttrekje doet op dat paard, op mijn trekpaarden ligt het niet fijn.
(draait rond :D), maar dit paard heeft een hogere en langere schoft, en beetje opliggende ruggegraat, dus hoop dat zadel hierop wél blijft liggen. Dit zou ideaal zijn voor mijn leskindje, niet teveel zadel, geen zweetbladen, wel een knop voor steun als ze haar evenwicht verliest, en hopelijk kan ze wat zachter zitten in draf hierop.

http://www.bokt.nl/markt/ad/56502/booml ... sternzadel
als dit niet werkt gooi ik er mijn london op

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:51

Wij hebben sinds kort een trekker classic kids op onze pony . Dit zadel kan ook op mijn grote merrie .
Enige nadeel vindt ik is de beugel . Die is om de breedte te verstellen . Maar dochterlief denkt dat het is om vast te houden . Terwijl dit absoluut niet de bedoeling is . Heb dan ook een soort bokriem aan de zij ringetjes gemaakt .
Mocht het probleem blijven geven . Tja dan op zoek naar wat anders . Maar vindt de trekker kwalitatief een vreselijk mooi zsdel .
Of je imitatie startrekk goed ligt op je grote paard is een kwestie van proberen ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:57

van mijn zadeltje mag ze het pommeltje gerust vast houden, is een vaste pommel, dus kan niet zoveel kwaad. en ik krijg het zadel niet verkocht, en past niet op mijn eigen paarden. dus ligt daar anders maar te verstoffen :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:11

Denk ook niet dat als ze de beugel wat vasthoudt dat het heel vreselijk is . Maar zal beter zijn van niet .

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:51

Leuk zadeltje dat Duhelo!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:46

het is inderdaad een leuk ding, zat ook vrij comfortabel, maar draaide alle kanten op op mijn dikkerdjes, helaas.

Vandaag getest op de tuiger, en het ligt waarempel goed!, meisje zit er ook héél fijn op, niet zo erg in stoelzit, en paard draaft een stuk comfortabeler zegt ze.
ik denk dat ik het zadeltje voorlopig uit de verkoop trek, het blijft toch maar liggen, en als zij er fijn kan op rijden, dan hou ik het aan voor dat paard!

heb trouwens ook de breath singel goed uitgetest.Zoals verwacht heb ik een stuk strakker moeten aansingelen, paar paard reageert nog altijd niet extreem. en zadel bleef ook in vluggere bochten (ze was nogal enthousiast voor het springen) en rare sprongen erg netjes liggen.
ik heb wel het gevoel dat het meer kan bewegen, (als ik heen en weer wip zeg maar), maar het zadel blijft netjes op de plek!
Dus totnutoe héél tevreden, wel een beetje tricky met de maat (mijn lederen 75 cm zit ik op het 8 tste gaatje aan beide kanten van langsboven te beginnen, met de breath van 85 cm zit ik aan beide kanten op het 2 de (en zou zelfs op het eerste kunnen) gaatje van langsboven, dus er zit vrij veel rek in.
ik hoop dat hij niet te vlug uitlubbert :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:49

Wat is dat dan een breath singel ? Heb ik even gemist

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:03

de nieuwe singel van barefoot, soort van Fra singel, maar flexibeler en met neopreen hoesje eroverheen :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:37

Klinkt fijn ... Heb momenteel ook een heel fijne singel . Zacht leer en 2 kanten elastisch . Paard vindt het zalig ivt mijn Wow singel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:26

Fijn dat dit zadeltje dan al wat beter is :j

Je bent de eerste van wie ik hoor dat hij zo'n stuk flexiber is :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:36

pmarena schreef:
Fijn dat dit zadeltje dan al wat beter is :j

Je bent de eerste van wie ik hoor dat hij zo'n stuk flexiber is :P

het is een ripoff hé, scheelt ook wel denk ik :D