Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Wie is er van mening dat je een paard op de achterhand moet krijgen met behulp van de teugels?
http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&NR=1
(voorwaarts neerwaarts ook gewoon zonder teugels te bereiken)
En bekijk deze hele serie eens, maar ik zet er hier eentje neer:
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TW ... re=related
Alleen om aan te tonen dat verzameling niet wordt bereikt door teugelwerk. Maar door hersenwerk en zit en been. Je kunt een paard trouwens ook op andere cues van alles aanleren.
Neem paarden die voor de ploeg gaan, die worden met 1 lijn gestuurd. Er wordt dan 1 of 2 rukjes aan gegeven om het links of rechts te laten wenden....
Aanleuning houdt helaas wel vanzelf gebruik van teugel in vandaar dat er verlangd wordt dat we met hoofdstel rijden, maar het hoeft niet via een bit. En die kan minimaal zijn en zegt niets over de graad van africhting of verzameling.
Ook dit is een woord waar je over zou kunnen vallen trouwens. Leunt het paard?![]()
Stelling is een teer punt, idd. Buiging krijg je wel puur op zit en been, maar stelling op zich niet. Toch kun je rustig alle oefeningen uitvoeren waar stelling voor nodig is. Omdat het paard buigt is de stelling gewoonlijk ook aanwezig. Maar een paard rechtuit rijden met een gesteld hoofd gaat niet, maar hm, hebben we dat nodig in een proef?
Ik vind het verder wel goed om met bit proeven te rijden om te laten zien dat we er mee om kunnen gaan, we het "waard " zijn.
Maar ik vind het ook prima om zonder bit te starten, maar als gezegd, dan wel in een hoofdstel dat aan bepaalde eisen voldoet, zodat daar ook gelijkheid in is.
Zonder hoofdstel rijden zal zich nog wel heel lang beperken tot demonstraties. Hoewel ik het idee heb dat er onder de zonder hoodstelrijders veel meer met (klassieke) dressuur bezig zijn (en wedstrijdklaar, zeg maar) dan bitloos rijders, maar dat is moeilijk te meten.
In elk geval eist dressuur op wedstrijden teugels en dus moeten we in staat zijn om met een goede teugelvoering te kunnen werken, maar dat betekent niet automatisch dan zonder teugels geen goed dressuur gereden kan worden.... Dit vergt alleen onzettend veel inzet van de ruiter en heel veel tijd. En ja, ook wel een bepaald type paard. Niet alle paarden zijn even werklustig en makkelijk in te tunen. Verder niet ras of type gebonden, het heeft met een intellectueel vermogen te maken.
(En ja, men kan aanmerkingen hebben op de uitgevoerde oefeningen op de videos, maar vraag is of een bit zoveel daaraan zou verbeteren persee.Ik zie ook zat dingen zeer slecht en onregelmatige uitgevoerd door paarden die wel bitten inhebben. Het zit hem in de kunde van de ruiter, niet in de middelen).
russel schreef:Als ik zie hoe sommige landen met de paarden omgaan, zijn wij watjes.
Mijn man zit nu in Amerika voor zijn werk, de eigenaar van het bedrijf heeft er ook een pinto fokkerij bij, dus een oneindige hoeveelheid hectares waar de kudde loopt. Maar hij is er beroerd van om te zien hoe ze met die paarden omgaan. Hij stond bij een transport en hoe die paarden werden afgeladen en opgeladen... zo ontzettend ruw, zo ontzettend geslagen dat die paarden werden.
Ze gaan hem vandaag meenemen naar een rodeo, wil hij helemaal niet.., maar hij kan niet weigeren.
Heb al beelden bij het feit hoe die dieren daar worden ingereden..., dan kan ik mij voorstellen dat er dan een Parelli opstaat en het anders wil gaan doen.
russel schreef:russel schreef:Als ik zie hoe sommige landen met de paarden omgaan, zijn wij watjes.
Mijn man zit nu in Amerika voor zijn werk, de eigenaar van het bedrijf heeft er ook een pinto fokkerij bij, dus een oneindige hoeveelheid hectares waar de kudde loopt. Maar hij is er beroerd van om te zien hoe ze met die paarden omgaan. Hij stond bij een transport en hoe die paarden werden afgeladen en opgeladen... zo ontzettend ruw, zo ontzettend geslagen dat die paarden werden.
Ze gaan hem vandaag meenemen naar een rodeo, wil hij helemaal niet.., maar hij kan niet weigeren.
Heb al beelden bij het feit hoe die dieren daar worden ingereden..., dan kan ik mij voorstellen dat er dan een Parelli opstaat en het anders wil gaan doen.
Jongens heb een leuk emailtje gekregen van mijn man, ga ik even posten. (had er zoooo graag bij geweest, maar ja...)Dit was dus de rodeo waar hij het over had, ben dus benieuwd hoe de indianen hebben gereden. Ik was dus al bang dat het van die rondspringende hengsten zouden worden of stieren met afgeknepen ballen.
Jullie snappen wel dat ik hem toch opdracht heb gegeven om te vragen of hij naar die supermarkt kan gaanHet verkeer is hier anders, de stoplichten werken anders, ze gaan knipperen en dan verschijnen er cijfers, de politie is in de staat waar hij nu is niet mals, ze schieten meteen bij onraad...wij Europeanen zijn toch wel watjes wat dat betreft...
"Ik heb vandaag "vrienden" gemaakt in de us.
De rodeo was erg leuk, erg mooie en gezonde paarden.
Het was niet alleen stieren vangen op het paard, maar ook die kunstjes zoals stoppen op hun kont
snel draaien met het paard.
Ook parcoursen afleggen waarbij ze over bruggen, trappen, waterbakken moeten lopen. Dan moeten
ze iets van een touw rukken en zo snel mogelijk weer terug naar start. Erg leuk.
Bukken, omrollen en met gestrekte benen omhoog springen.
Je mocht bij de paarden komen, ik moet zeggen ze zagen er gezond uit en hier hebben ze ook
van die kruidenmixen enz.
De indianen uit de buurt deden ook mee, met hun pinto's, Q-horses en ander soort paarden in traditionele kleding.
Ik heb geen foto's maar wel een leuk blad gekocht van de mensen die meededen.
Ik gepraat met de een chief van de stam (een zoon denk ik) hij zei dat ze "the snakes" waren.
Er is hier een brede rivier en daar jaagde en woonde ze vroeger. De indianen noemen het de snake river, maar
de mensen zeggen er iets anders tegen.
Verder nog met de politie gesproken.
De politie heet hier oregon state police Junior trooper. Met die junior troopers kun makkelijk praten.
De sheriff praat niet met je, hij kijk je alleen aan en vraag telkens aan die junior trooper wat ik moet.
Hier is een supermarkt met alleen maar paarden spullen, het is te ver lopen en met de auto durf ik niet goed alleen.
Als ik de kans krijg ga ik er naar toe voor een bitloos hoofdstel die de indianen hier ook mee rijden. Mooie felle
kleurtjes. Nu is het 12.00 in de avond ik ga slapen, morgen komt een monteur van scott hierheen.
Ik hoop dat hij met mij naar die winkel wil gaan. Maar in de avond gaan we naar texas, voor de andere machine.
(Als deze ok is)".
Lusitana schreef:Filmpjes zijn zuiver bedoeld om te laten zien wat mogelijk is en dat verzameling niet vanuit de hand komt.
Lusitana schreef:Ze zijn er voor bedoeld, maar niet nódig voor dressuur, dat is het punt wat ik duidelijk maak.
Lusitana schreef:Er is een veel te grote groep die er van overtuigd is dat er druk moet zijn, dat je iets actief met de handen moet doen ("spelen", zagen, paarden neus naar de voet trekken) om iets te bereiken. Ze zijn "teugel junkies" geworden en het is deze groep waar de bitlozen zich dan weer tegen verzetten. Die zeggen dan:"Kijk eens wat die zo'n paarden mond aandoet". En terecht.
Lauss schreef: