Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:30

zéker... ik zou graag eens wat tijd willen doorbrengen met dergelijke trainers, om de trainingmethoden en leerprocessen er ook bij te zien, ik vind het heel knap en bijzonder interessant. echter tot op heden krijg ik persoonlijk wel de indruk dat de getoonde oefeningen niet volledig optomingsloos zijn aangeleerd.

overigens, ik had het gisteren met andere paardenmensen over dit topic, en de titel is eigenlijk heel raar, net als de titel van een hier geplaatst filmpje, 'effects of the bit', en hier 'wat een bit aanricht...'. als ik een paard aan het bit wil laten wennen, doe ik een eenvoudig hoofdstel om met passend bit (een hoop mensen zie je kiezen voor een ouder goedkoop 'startersbitje', vind ik persoonlijk vreemd maar goed... imo moet een bit altijd passen, ook als er niet aangezeten wordt), en daarmee laat ik het dier de wei in, waarbij ik erbij blijf. in het begin is er een hoop gerommel mee, maar al snel gaan de meeste gewoon over tot hun dagelijkse bezigheden. het bit heeft daarop geen enkel effect, even is het lastig maar het paard leert al snel hoe hij met het bit in gewoon kan grazen en drinken, en ook bij het spelen en stoeien vormt het geen enkele belemmering op zich.

maar goed dat was even mijn gedachte, ik meen dat we er al aardig uit waren dat het de ruiterhanden zijn die de schade aanrichten en niet het bit an sich. natuurlijk hebben we het dan over een bit dat bij het paard past.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:36

Filmpjes zijn zuiver bedoeld om te laten zien wat mogelijk is en dat verzameling niet vanuit de hand komt.

Het aanleren van dergelijk werk kan gaan zoals alle vrijheidsdressuur, gewoonlijk met snoepjes en zweep (aanwijsstokje, niet denken dat ze geslagen worden...).
Pas als een en ander bevestigd gaan ze er eens opzitten en gebruiken ze dezelfde aangeleerde cues.
Er wordt trouwens ook een progressieve trainingschaal aangehangen, denk niet dat je dit werk zomaar klaar hebt met een driejarige.

Er zijn binnen vrijheidsdressuur verschillende wegen te volgen. Niet iedereen heeft de behoefte om er dan ook op te gaan zitten.
Er is een groep die meteen begint met vrijheidsdressuur en er is een groep die een dressuurpaard hoofdstelloos gaat rijden en een groep die zich niet bezig houdt met vrijheidsdressuur maar hoofdstelloos rijdt, maar gewoonlijk met hulp van middelen als een halsring.
En er is een groep die beide naast elkaar doet (vrijheidsdressuur en hoofdstelloos rijden vanuit een eerder met hoofdstel gereden paard).
Maar er is dus een weg die NAAST "gewone" dressuur gevolgd wordt.

De dame met schimmeltje bewandeld duidelijk de wegen vrijheidsdresuur en rijden met bit naast elkaar, maar ik heb het idee dat de heer verder geen dressuur ambities heeft met dit paard en dus zuiver alleen met vrijheidsdressuur bezig is.

Het is dus niet zo dat je elk GP paard het hoofdstel af kan doen en de proef zonder kunt rijden. Er gaat een proces aan vooraf. Maar het behoord zeker tot de mogelijkheden om zogenaamde "hete" paarden ook hoofdstelloos af te richten.
Basisdressuur (en buitenrijden) kun je wel doen op een paard dat je gewoon het hoofdstel af laat.

(Niet dat ik iedereen nu wil aanraden om het hoofdstel maar aan de haak te laten. Probeer het alleen op paarden die je goed kent, vertrouwd en in een veilige omgeving -wat ook buiten kan zijn, als je maar niet met snelwegen in de buurt te maken hebt, het liefst een voor het paard bekende route.)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:43

precies lusitana... hier op stal ben ik de enige die ook hoofdstelloos dressuurmatig traint, we zijn nog niet zover maar ik gebruik het nu nog met name om mezelf te controleren, ik wil geleerde dingen niet puur op bit hebben staan, Faram moet het ook voor me wíllen doen zonder. ik heb er wel doelen mee, niet specifiek prestatiegericht maar wel gericht op een fijn en vrijwillig samenspel met mijn paard.

de rest hier op stal zie ik het echter nog niet doen, ook niet proberen in de bak. ik denk dat het bij de meeste tussen de oren zit, dat je zonder hoofdstel oid geen rem meer hebt bijvoorbeeld. ik ben het wel ook met je eens dat het niet voor ieder paard die er nog niet mee bekend is zo ineens werkt, er gaat zéker eea aan vooraf. mijns inziens is een prettige, ongedwongen werk- en speelrelatie met je paard daarin een heel belangrijke, iemand die het bit steevast gebruikt om het paard ergens toe te dwingen bijvoorbeeld zal eerder problemen hebben met optomingsloos rijden dan iemand die dat niet doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:50

Precies. De zogenaamde moeilijke paarden worden dat gewoonlijk omdat ze totaal gebrek aan vertrouwen hebben in de ruiter, vaak omdat hulpen onnodig hard en onverwacht doorkomen, en er haast nooit wordt bevestigd dat het braaf is, waar het paard alleen maar onzekerder van wordt. Zo'n paard zal met deze ruiter hoofdstelloos gewoonweg vluchten. Maar met een andere ruiter waar het wat mee op kan bouwen, niet.
Maar die andere ruiter kan het waarschijnlijk ook met hoofdstel een stuk rustiger krijgen...

Ik heb hiervan vele voorbeelden mee mogen maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:57

inderdaad! het valt mij dus ook altijd erg op, hoeveel mensen er wél tegen hun paard praten wanneer het iets niet doet of fout doet, maar niet belonend praten of in andere zin belonen wanneer het dier het dan uiteindelijk wel doet. je ziet dat zoveel, paard loopt 'te klieren' zoals het dan genoemd wordt, baasje wordt boos, nog bozer, paard houdt op, baasje ook. maar beloond voor het tonen van het gewénste gedrag wordt het dier niet, en daar werkt het baasje zichzelf gewoon tegen, en daarmee het paard ook.

ik krijg ook zó vaak te horen dat 'dingen' met mijn dieren inderdaad wel kunnen omdat 'ze zo rustig en makkelijk zijn', maar dat dat met een 'sportpaard' niet mogelijk is. Faram is een kruising Engels volbloed x New Forest en van nature écht geen makkelijk dier, maar hij is heel eenvoudig makkelijk te máken. ik werk heel veel met belonen, en wat hij 'fout' doet levert simpelweg geen beloning op, maar ook GEEN STRAF.

hij is makkelijk en goed te rijden met bit, maar ook zonder bit en dus zelfs zonder optoming. we zijn nu ook begonnen met de halsring maar daarmee moet ik zelf echt nog soepeltjes leren omgaan dus echt netjes gaat dat nog niet.

maar eerlijk, ik vind het altijd behoorlijk irritant als men zegt 'ja maar jij hebt kleine paardjes', of 'ja maar jouw paarden zijn zo mak, daar kan dat wel mee'. imo ligt het mogelijk zijn van optomingsloos werken aan de trainer/ ruiter, en niet aan het paard op zich. imo kan IEDER paard zo leren samenspelen met plezier, alleen krijgen een hoop er de kans niet voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:02

Wil wel even een voorbeeld noemen van een Lusitano die hier vandaan naar Duitsland ging. Een slome hengst waar je overheen en onderdoor kon met toeters en bellen, zeg maar, en die mooie regelmatige basisgangen had waar je lekker op kon zitten alsof je in een leunstoel zat. Kind kon de was doen.
Enfin, het toeval wil dat de knakker via wie hij verkocht is, stage ging lopen in Duitsland en dus van de gelegenheid gebruik nam om het paard te bezoeken.
Hij wist niet wat hij zag. De "wilde hengst" werd met veel bombarie van stal gehaald. De ruiter reed met een zo'n strak aangesnoerde neusriem dat de lippen van het paard verwrongen zaten. Het arme paard liet het oogwit zien, had de oren plat in de nek en de neus hoger dan de oren...terwijl de grof gebouwde ruiter met ruw hand- en sporen werk het paard probeerde te dwingen rond te gaan. Er is geen enkele zuivere gang getoond, het paard hopste, dribbelde, ging op vier hoefslagen in twee gangen tegelijk etc...omdat het simpelweg niet begreep wat de ruiter wilde, en daarbij het gewoon pijn had.
Ondertussen kreeg de knakker via wie hij dus verkocht was, de wind van voren hoe het paard niet deugde.
Die zei dus:"Stap maar af".
Haalde de neusriem van het paard, stapte op en reed op correcte hulpen natuurlijk keurig zijn rondjes zonder enige problemen.
Hij kon het niet laten om te zeggen dat de eigenaar eerst maar moest leren rijden voordat hij aan een Lusitano begon.
Het verhaal heeft gelukkige een goede afloop. De hengst is naar een nieuwe eigenaar gegaan, waar hij wel normaal bereden wordt.

De Lusitano is bij uitstek het paard dat verkeerde hulpen afstraft door het onmiddelijk zichtbaar te maken in de reacties.
Wat je ziet is wat je er zelf in stopt...

Geen paard, hoe goed ook afgericht, doet "vanzelf" iets als je niet de juiste hulpen geeft. Sommigen schijnen dit niet goed te begrijpen. Ze kopen een hoog afgericht paard (als deze was) en zijn verbaasd dat het niet doet wat ze willen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:11

prachtig voorbeeld, en ik kan niet anders dan het ermee eens zijn.

ik heb er zelf ook ééntje met mijn paard, toen ik stage ging lopen had ik minder tijd om hem te rijden, en aangezien hij daar dol op is zocht ik een bijrijder voor hem. hij kon niet overweg met haar, wilde in de bak niet lopen, en heeft haar buiten afgegooid en later nog eens een bloedneus geslagen toen zij ermee liep (wat ik overigens (niet zonder reden) verboden had.

heerlijk, zulke paarden, daar kan je nog eens van leren, haha! Faram is héél duidelijk naar de mens toe, alleen moet de mens het wel kunnen interpreteren. de meesten noemen zo'n paard een rotbok, hij loopt 'te klieren' en 'uit te proberen'. ondertussen zijn zaken als miscommunicatie, tunnelvisie en onbegrip onder meer werkelijke redenen. ik ben er ook van overtuigd dat een paard iemand gewoon niet leuk/ aardig kan vinden, en dat een klik er dan ook nooit komt met die persoon. niks mis mee, ik vind zelf ook niet iedereen even aardig.

maar goed, om ontopic te blijven, Faram zou het ook onmiddelijk aangeven als hij pijn of ongemak had (heb ik ook ervaring mee, hij heeft rugklachten gehad en heeft me in die periode steeds gebeten om me dat duidelijk te maken, en zo zijn er meer voorbeelden te noemen), en ik weet dan ook dat hij me gelijk zou laten merken als hij het bit niet prettig of pijnlijk zou vinden. hij doet met bit net zo goed zijn best (met net zoveel plezier) als zonder. en dat is mijn beste graadmeter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:34

Wat die klik betreft: Zeker, paarden hebben ook hun voorkeursmensen, maar dat neemt niet weg dat het ook wel gewillig is om voor iemand te werken waar niet echt een klik mee is. Ik heb bv zo'n 500 paarden gereden, de meeste manege paarden en paarden van andere mensen, waar ik verder niet zoveel mee had en zij niet met mij, maar waarmee ik wel gewoon de gewenste resultaten bereiken.
En daarin wil ik ook even de harde mond meenemen.
Ik was toen een vliegewicht van rond de 45 kilo met korte pootjes, dus fysiek stelde ik niet veel voor. Toch kreeg ik de paarden allemaal aan het lopen op mijn lichte hulpen. Ik werd juist op de lastigste paarden gezet.
Zelfs Markiezin, het paard waarover ik uitgebreid in mijn eerste huiskamer topic schreef en dood leek voor hulpen. Dit paard reed ik na langdurige ziekte, toen ik echt geen puf had. En dat kostte me wel moeite, maar uiteindelijk ging ze gewoon op mijn hulpen. Je kunt zeggen dat er bepaald geen klik was, en ze een hekel had aan haar werk. Daarbij was ze nogal vastgegroeid aan een kant.
Dit was een paard dat blijkbaar ook nooit een goed woord had gehoord, want als ik haar aansprak was ze zeer verbaasd, en ze vond het leuk... ze bloeide helemaal op. Zelfde geldt voor haar opvolgster, een nerveuse Anglo-Arabier, waar wel een duidelijke klik was. Dit paardje deed ontzettend haar best, maar was zo bang voor het bit... als er lessers op gereden hadden, was ze weer in alle staten.
Dit is ook een paard waarbij ik achteraf complimenten kreeg van de mestre en de instructeur dat ik haar zo kalm en meewerkend kreeg. Ze hebben haar ook gezien onder andere ruiters...

Maar een band kun je ook opbouwen. Hoe beter je elkaar leert kennen, hoe beter je elkaar kunt waarderen. Ik heb paarden getrained waar ik eigenlijk niet zo'n zin in had, en uiteindelijk kun je er mee lezen en schrijven en komen ze je hinnikend tegemoed.
Nimfe was een duidelijk probleempaard omdat ze verwend was en er moest wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas was.
Ik heb eens foto's van haar genomen, waarvoor ze braaf bleef staan (ook verder zonder dat het aangeleerd is of zo, spontaan op dat moment geinstrueerd). Op een gegegeven moment heb ik gefilmd en wilde wel wat beweging, dus ik zeg, "Kom maar, anda" (loopt in Portugees, maar gebruikt voor kom). Ze kwam. Het is niet wát je zegt, maar de toon die je gebruikt en de energie die erbij hoort die ze snappen.
Het is niet iets geoefend, maar spontaan:
Afbeelding

Dit is ook wat off topic, maar heeft wel te maken met communicatie. Dat is toch de sleutel. Daarvoor is dus niet echt een bit nodig. Het maakt het wel makkelijker. En het is zeker niet schadelijk....(op zich).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:39

precies, en dáár heb je het. het bit is slechts een verbindingsstuk om een deel van de communicatie mee uit te voeren, dingetjes te verfijnen etc.

ook ik ben van mening dat werken met paarden niet hoeft te berusten op trucjes, slimmigheidjes die je vaak ziet om het paard als het ware 'voor de gek' te houden en het op die manier dingen te laten doen die je graag wilt.
het is de hele omgangsvorm die je met het dier hebt, hoe sta JIJ tegenover het paard, en hoe staat hij daarin tegenover jou? LUISTEREN, het dier leren lezen, erop gebrand zijn het zo goed te leren begrijpen als je kan, jezélf ontwikkelen naast het paard.
kijk ook eens hoe vaak er een tik uitgedeeld wordt, echt om het minste of geringste. 'hij moet weten wie de baas is'. alsof dat alleen af te dwingen is... ik noem het 'jezelf bewijzen' tov het dier. als je dat goed doet, is er geen discussie, maar dan rekent het paard uit zichzélf op je, geeft je het leiderschap en alle vertrouwen dat hij bezit.

zo is het ook met het bit. handen vastgezet op de dijbenen, om het dier in de krul te halen, zagende bitten, scherpe bitten, te strakke neusriemen en kinkettingen. het paard gehoorzaamt, immers ik heb genoeg paarden gezien die érg gehoorzaam en braaf waren, en ondertussen vreselijke pijn te verdragen kregen. vaak zelfs onbedoeld.

zachtheid zit 'm imo in de hele manier waarop je tegenover het dier staat, je eigen mentaliteit, en daarmee automatisch die van je paard. dat geldt voor een wandeling aan het halster, voor bitgebruik, voor alles. IK hecht waarde aan zachtheid, ik wil op een zachte (lichte) manier met mijn dieren kunnen werken, een hand lichtjes tegen de haren (of zelfs enkel een woord) is genoeg om een paard een rondje te laten draaien. echter, hoeveel mensen zie je niet met de vingertoppen in de flank prikken of gewoon een zet met een krachtig commando geven... zo'n paard wordt nooit zacht voor lichte aanraking, tenzij de eigenaar/trainer daarin verandert. en zo is het ook met bitten. hoe harder je hand, hoe harder de mond, hoe harder het bit aankomt. en dat geldt voor iedere optoming.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:37

zolang je niet als een gek in die mond van dat paard zit te jassen kan het allemaal echt geen kwaad! Mensen rijden al eeuwen met een bit! oke ik zeg niet dat mensen altijd zo goed voor het paard zijn geweest, maar zolang er ZACHT met een bit wordt omgegaan kan het geen kwaad vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:21

Als ik zie hoe sommige landen met de paarden omgaan, zijn wij watjes.

Mijn man zit nu in Amerika voor zijn werk, de eigenaar van het bedrijf heeft er ook een pinto fokkerij bij, dus een oneindige hoeveelheid hectares waar de kudde loopt. Maar hij is er beroerd van om te zien hoe ze met die paarden omgaan. Hij stond bij een transport en hoe die paarden werden afgeladen en opgeladen... zo ontzettend ruw, zo ontzettend geslagen dat die paarden werden.

Ze gaan hem vandaag meenemen naar een rodeo, wil hij helemaal niet.., maar hij kan niet weigeren.

Heb al beelden bij het feit hoe die dieren daar worden ingereden..., dan kan ik mij voorstellen dat er dan een Parelli opstaat en het anders wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:07

Verschrikkelijk, dat soort dingen...
Ik kan me idd ook goed voorstellen, dat er dan een Parelli is, die het er niet mee eens is...
Sja, dat soort dingen is gewoon dierenmishandeling, het ergste is dat het door veel mensen normaal gevonden wordt.
En dat er dan mensen zijn als Parelli, die mensen bewust maken dat het ook anders kan, is prachtig Ja

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:44

Lusitana schreef:
Wie is er van mening dat je een paard op de achterhand moet krijgen met behulp van de teugels?

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&NR=1

(voorwaarts neerwaarts ook gewoon zonder teugels te bereiken)

En bekijk deze hele serie eens, maar ik zet er hier eentje neer:
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TW ... re=related

Alleen om aan te tonen dat verzameling niet wordt bereikt door teugelwerk. Maar door hersenwerk en zit en been. Je kunt een paard trouwens ook op andere cues van alles aanleren.
Neem paarden die voor de ploeg gaan, die worden met 1 lijn gestuurd. Er wordt dan 1 of 2 rukjes aan gegeven om het links of rechts te laten wenden....

Aanleuning houdt helaas wel vanzelf gebruik van teugel in vandaar dat er verlangd wordt dat we met hoofdstel rijden, maar het hoeft niet via een bit. En die kan minimaal zijn en zegt niets over de graad van africhting of verzameling.
Ook dit is een woord waar je over zou kunnen vallen trouwens. Leunt het paard? Clown

Stelling is een teer punt, idd. Buiging krijg je wel puur op zit en been, maar stelling op zich niet. Toch kun je rustig alle oefeningen uitvoeren waar stelling voor nodig is. Omdat het paard buigt is de stelling gewoonlijk ook aanwezig. Maar een paard rechtuit rijden met een gesteld hoofd gaat niet, maar hm, hebben we dat nodig in een proef?

Ik vind het verder wel goed om met bit proeven te rijden om te laten zien dat we er mee om kunnen gaan, we het "waard " zijn.
Maar ik vind het ook prima om zonder bit te starten, maar als gezegd, dan wel in een hoofdstel dat aan bepaalde eisen voldoet, zodat daar ook gelijkheid in is.
Zonder hoofdstel rijden zal zich nog wel heel lang beperken tot demonstraties. Hoewel ik het idee heb dat er onder de zonder hoodstelrijders veel meer met (klassieke) dressuur bezig zijn (en wedstrijdklaar, zeg maar) dan bitloos rijders, maar dat is moeilijk te meten.

In elk geval eist dressuur op wedstrijden teugels en dus moeten we in staat zijn om met een goede teugelvoering te kunnen werken, maar dat betekent niet automatisch dan zonder teugels geen goed dressuur gereden kan worden.... Dit vergt alleen onzettend veel inzet van de ruiter en heel veel tijd. En ja, ook wel een bepaald type paard. Niet alle paarden zijn even werklustig en makkelijk in te tunen. Verder niet ras of type gebonden, het heeft met een intellectueel vermogen te maken.

(En ja, men kan aanmerkingen hebben op de uitgevoerde oefeningen op de videos, maar vraag is of een bit zoveel daaraan zou verbeteren persee.Ik zie ook zat dingen zeer slecht en onregelmatige uitgevoerd door paarden die wel bitten inhebben. Het zit hem in de kunde van de ruiter, niet in de middelen).

Volgensmij is dat je een paard op je zit en been moet rijden voor een groot deel van de mensen al bekend, ik hoor in mijn omgeving als ik op wedstrijd ben en mensen worden begelijd in de losrijring, instructie die ik heb gehad, tips die je krijg altijd dat het vanuit je zit en beenhulpen moet gebeuren.. zie altijd maar een enkeling die lekker in de mond loopt te zagen en daar wordt hier iig als het heel drastisch is wat van gezegd.. maargoed..

maar dan vraag ik mij eens af... een bit is niet natuurlijk in de mond van een paard maar dat gewicht dat een paard op zich heeft van de ruiter die druk is tog ook niet natuurlijk ? hebben ze daar al wel eens testen op gedaan ? en dan het zadel die ze om hebben en die singel... een shet bijvoorbeeld die hier bij ons op de wei staat die neemt het bit zo aan maar dat aansingelen daar heeft die zo'n verschikkelijke hekel aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:26

russel schreef:

Mijn man zit nu in Amerika voor zijn werk, de eigenaar van het bedrijf heeft er ook een pinto fokkerij bij, dus een oneindige hoeveelheid hectares waar de kudde loopt. Maar hij is er beroerd van om te zien hoe ze met die paarden omgaan. Hij stond bij een transport en hoe die paarden werden afgeladen en opgeladen... zo ontzettend ruw, zo ontzettend geslagen dat die paarden werden.

Ze gaan hem vandaag meenemen naar een rodeo, wil hij helemaal niet.., maar hij kan niet weigeren.

Heb al beelden bij het feit hoe die dieren daar worden ingereden..., dan kan ik mij voorstellen dat er dan een Parelli opstaat en het anders wil gaan doen.

Jongens heb een leuk emailtje gekregen van mijn man, ga ik even posten. (had er zoooo graag bij geweest, maar ja...)Dit was dus de rodeo waar hij het over had, ben dus benieuwd hoe de indianen hebben gereden. Ik was dus al bang dat het van die rondspringende hengsten zouden worden of stieren met afgeknepen ballen.

Jullie snappen wel dat ik hem toch opdracht heb gegeven om te vragen of hij naar die supermarkt kan gaan Clown Het verkeer is hier anders, de stoplichten werken anders, ze gaan knipperen en dan verschijnen er cijfers, de politie is in de staat waar hij nu is niet mals, ze schieten meteen bij onraad...wij Europeanen zijn toch wel watjes wat dat betreft...

"Ik heb vandaag "vrienden" gemaakt in de us.
De rodeo was erg leuk, erg mooie en gezonde paarden.
Het was niet alleen stieren vangen op het paard, maar ook die kunstjes zoals stoppen op hun kont
snel draaien met het paard.
Ook parcoursen afleggen waarbij ze over bruggen, trappen, waterbakken moeten lopen. Dan moeten
ze iets van een touw rukken en zo snel mogelijk weer terug naar start. Erg leuk.
Bukken, omrollen en met gestrekte benen omhoog springen.
Je mocht bij de paarden komen, ik moet zeggen ze zagen er gezond uit en hier hebben ze ook
van die kruidenmixen enz.
De indianen uit de buurt deden ook mee, met hun pinto's, Q-horses en ander soort paarden in traditionele kleding.
Ik heb geen foto's maar wel een leuk blad gekocht van de mensen die meededen.
Ik gepraat met de een chief van de stam (een zoon denk ik) hij zei dat ze "the snakes" waren.
Er is hier een brede rivier en daar jaagde en woonde ze vroeger. De indianen noemen het de snake river, maar
de mensen zeggen er iets anders tegen.
Verder nog met de politie gesproken.
De politie heet hier oregon state police Junior trooper. Met die junior troopers kun makkelijk praten.
De sheriff praat niet met je, hij kijk je alleen aan en vraag telkens aan die junior trooper wat ik moet.
Hier is een supermarkt met alleen maar paarden spullen, het is te ver lopen en met de auto durf ik niet goed alleen.
Als ik de kans krijg ga ik er naar toe voor een bitloos hoofdstel die de indianen hier ook mee rijden. Mooie felle
kleurtjes. Nu is het 12.00 in de avond ik ga slapen, morgen komt een monteur van scott hierheen.
Ik hoop dat hij met mij naar die winkel wil gaan. Maar in de avond gaan we naar texas, voor de andere machine.
(Als deze ok is)".

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:51

russel schreef:
russel schreef:

Jongens heb een leuk emailtje gekregen van mijn man, ga ik even posten. (had er zoooo graag bij geweest, maar ja...)Dit was dus de rodeo waar hij het over had, ben dus benieuwd hoe de indianen hebben gereden. Ik was dus al bang dat het van die rondspringende hengsten zouden worden of stieren met afgeknepen ballen.

Jullie snappen wel dat ik hem toch opdracht heb gegeven om te vragen of hij naar die supermarkt kan gaan Clown Het verkeer is hier anders, de stoplichten werken anders, ze gaan knipperen en dan verschijnen er cijfers, de politie is in de staat waar hij nu is niet mals, ze schieten meteen bij onraad...wij Europeanen zijn toch wel watjes wat dat betreft...

"Ik heb vandaag "vrienden" gemaakt in de us.
De rodeo was erg leuk, erg mooie en gezonde paarden.
Het was niet alleen stieren vangen op het paard, maar ook die kunstjes zoals stoppen op hun kont
snel draaien met het paard.
Ook parcoursen afleggen waarbij ze over bruggen, trappen, waterbakken moeten lopen. Dan moeten
ze iets van een touw rukken en zo snel mogelijk weer terug naar start. Erg leuk.
Bukken, omrollen en met gestrekte benen omhoog springen.
Je mocht bij de paarden komen, ik moet zeggen ze zagen er gezond uit en hier hebben ze ook
van die kruidenmixen enz.
De indianen uit de buurt deden ook mee, met hun pinto's, Q-horses en ander soort paarden in traditionele kleding.
Ik heb geen foto's maar wel een leuk blad gekocht van de mensen die meededen.
Ik gepraat met de een chief van de stam (een zoon denk ik) hij zei dat ze "the snakes" waren.
Er is hier een brede rivier en daar jaagde en woonde ze vroeger. De indianen noemen het de snake river, maar
de mensen zeggen er iets anders tegen.
Verder nog met de politie gesproken.
De politie heet hier oregon state police Junior trooper. Met die junior troopers kun makkelijk praten.
De sheriff praat niet met je, hij kijk je alleen aan en vraag telkens aan die junior trooper wat ik moet.
Hier is een supermarkt met alleen maar paarden spullen, het is te ver lopen en met de auto durf ik niet goed alleen.
Als ik de kans krijg ga ik er naar toe voor een bitloos hoofdstel die de indianen hier ook mee rijden. Mooie felle
kleurtjes. Nu is het 12.00 in de avond ik ga slapen, morgen komt een monteur van scott hierheen.
Ik hoop dat hij met mij naar die winkel wil gaan. Maar in de avond gaan we naar texas, voor de andere machine.
(Als deze ok is)".

had ook niet anders verwacht.. ik heb in de tijd dat ik in de vs was niks gezien van dat ze ruw met dieren omgingen .. wel dat ze wat makkelijk waren met hun dieren maar vooral indianen gaan echt perfect met de dieren om..
De politie is idd streng en willen ook graag dat je tegen ze op kijk en proberen je tegenover hun minderwaardig te voelen dus om niet met je te praten om te laten blijken dat een politieman niet hetzelfde is als een normale burger en je dus minder gauw wat flikt.. Maar dat stoplichten anders werken heb ik niet meegemaakt..
maargoed nu gaan we wel redelijk offtopic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:59

Ja we gaan off-topic, maar wel leuk toch? Hij zit nu in een staat waar je iemand dood mag schieten als die op je terrein komt, hij moet wel een wapen bij zich hebben. Straks gaat hij naar Texas, daar mag je iemand die op je terrein komt zonder pardon dood schieten, ook zonder wapen, ook als er iemand aan je auto zit. Kijk, zo een andere mentaliteit.

Op die Pinto fokkerij waar hij nu zit, zijn ze wel heel ruw met die dieren, zijn wel allemaal hengsten die daar los rondlopen, gebracht of gehaald worden, maar er is natuurlijk wel een grens.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:17

Lusitana schreef:
Filmpjes zijn zuiver bedoeld om te laten zien wat mogelijk is en dat verzameling niet vanuit de hand komt.

Ik zeg nergens dat het de bedoeling is dat je een paard enkel met teugels in de verzameling trekt.

Maar als je dressuur rijdt, gebruik je zit- been en ook hand/teugelhulpen. Een hoofdstel zit niet voor niets aan een paard (met of zonder bit) De teugels zijn bedoeld om signalen aan het paard door te geven. Niets meer en minder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:01

Ze zijn er voor bedoeld, maar niet nódig voor dressuur, dat is het punt wat ik duidelijk maak.
Het maakt een en ander zeker gemakkelijker, maar het is niet zo dat je alleen met begrenzing en de fameuse halve ophoudingen (die in de praktijk te vaak gewoon een rukje zijn en soms kun je dat "je"er ook wel aflaten Duivel ) een paard kunt verzamelen...
Zodra mensen dit accepteren, gaan ze ook anders met teugels om.
Er is een veel te grote groep die er van overtuigd is dat er druk moet zijn, dat je iets actief met de handen moet doen ("spelen", zagen, paarden neus naar de voet trekken) om iets te bereiken. Ze zijn "teugel junkies" geworden Clown en het is deze groep waar de bitlozen zich dan weer tegen verzetten. Die zeggen dan:"Kijk eens wat die zo'n paarden mond aandoet". En terecht.
De mensen die wel een bit gebruiken kunnen trouwens hetzelfde zeggen van mensen die ditzelfde doen (druk, zagen etc) met bitloos hoofdstel. Het zijn de slechte voorbeelden in de groepen.

Een ander slecht voorbeeld zijn die een paard achter de loodlijn werken en dan zeggen dat hij zo licht in de handen is. Het arme beest moet wel, je hebt dat dan tot comfort zone gemaakt, want elke andere hoofdhouding wordt afgestraft door de ruiter. Er is geen sprake van vrije wil, het is de zuiverste wil oplegging die voor mij gelijk staat aan primitief temmen door een voorbeen op te binden.
Het is vaak ook nog gewoon omdat de ruiter zijn paard niet aan kan onder normale omstandigheden. Dan is er iets gruwelijk mis in de communicatie.
En dan heb ik het over bit of bitloos eender.
Dit is ook iets waar veel mensen opstandig van worden en terecht.
Pas als het paard zo licht in handen zou zijn met de neus iets voor de loodlijn heb je echt wat bereikt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:44

Lusitana schreef:
Ze zijn er voor bedoeld, maar niet nódig voor dressuur, dat is het punt wat ik duidelijk maak.

Ze zijn er wel voor nodig als je wedstrijddressuur/klassieke dressuur wil rijden. Pak enkel een boek over dressuur (van Gymnasium das Pfeerdes tot boeken van Bartels, Hinneman etc) en teugelhulpen zijn een essentieel onderdeel.

De filmpjes zijn leuk om te zien en zeker knap. Het wordt dressuur genoemd, maar een dergelijke piaffe zal technisch bijvoorbeeld absoluut niet scoren (tactverlies, impulsverlies, onrustige 'aanleuning' etc) in de 'wedstrijddressuur'. Daarom voor mij leuk om te zien, maar absoluut geen ideaal om na te streven. Ik hou van gewone dressuur met knotten en witte hekjes en niet van 'playing around' dressuur om het zo maar te zeggen.

Verder geen verwijt ofzo, ik geloof ook niet dat het paard met een dergelijke rijstijl kwaad wordt gedaan. Maar niet mijn ideaal. Dan geniet ik meer van Anky of Imke ofzo Knipoog

Lusitana schreef:
Er is een veel te grote groep die er van overtuigd is dat er druk moet zijn, dat je iets actief met de handen moet doen ("spelen", zagen, paarden neus naar de voet trekken) om iets te bereiken. Ze zijn "teugel junkies" geworden en het is deze groep waar de bitlozen zich dan weer tegen verzetten. Die zeggen dan:"Kijk eens wat die zo'n paarden mond aandoet". En terecht.

Slechte ruiters zijn slechte ruiters. Met of zonder bit. Een slechte ruiter die zonder zadel en hoofdstel de vrouw uit het filmpje wil gaan immiteren lijkt mij voor een paard ook geen pretje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:04

Teugelhulpen worden bij rijden gebruikt omdat het mákkelijker is en het toegankelijker maakt. Dat wil niet zeggen dat men ze niet weg kán laten. Ik wil wedden dat Hinneman met name ook zonder teugels heel goed rijkunst zou kunnen laten zien.
Bij wedstrijddressuur is het verplicht, evenals stijgbeugels, waarvan niemand twijfelt dat je ook wel zonder kan.

Wat de piaffe in de filmpjes betreft, dat heb ik al gezegd, in de ring zie ik ook genoeg piaffes die niet kloppen en zelfs van toppers. Dan vraag ik me echt af waar ze de score daarvoor vandaan halen als ik ze onregelmatig, zwaaiend zie ploeteren.
En met name de piaffe en passage worden niet beter door teugelwerk. Dit zijn juist de bewegingen waarin ze het minst gebruikt worden, vaak zelfs totaal los komen, vooral in de klassieke dressuur. Het zijn bij uitstek de bewegingen waar zit en benen zorgen voor de impuls, tact etc.
http://homepage.ntlworld.com/zareeba/karl.jpg

En ja, een slechte ruiter is een slechte ruiter, daar gaat het juist om. Dat het nergens op slaat om een slechte ruiter aan te wijzen en dan te zeggen dat "het bit" of "bitloos" niet deugt.

Beide hebben hun bestaansrecht.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:45

Gaat het ineens over vergelijken dan?
Ik dacht dat de titel was: Wat een BIT aanricht in een paardmond en -lichaam.

Niet 'wat is het verschil aan schade bij bitloze en met bit optomingen'

Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:53

Ja, maar het is natuurlijk lekker makkelijk tegen iets aanschoppen.
Dit topic is gemaakt om mensen van het bit af te krijgen en een overstap te laten maken naar bitloos... als je dit soort plaatjes erop smijt lijkt het me niet meer dan logisch dat je ook de andere kant van het verhaal wil laten zien?

Het is in dit topic al meerdere malen voorbij gekomen dat een bitloze optoming op minstens evenveel zenuwen werkt Knipoog
Sowieso de door jouw plaatje aangehaalde oogzenuw... dat vind ik erg knap aangezien deze zenuw(baan) zich veel verder naar boven bevind en wat bijna niet te beïnvloeden valt via druk op het tandvlees ter hoogte van de lagen...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:54

Geen bit meer voor ons! Wat een ander er ook van zegt, wij doen het lekker zonder! Mijn paarden lopen veel meer ontspannen zonder bit dan met!