Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:04

Lijkt ook mooi aan te sluiten .
Veel brede singels geven piek belasting en steken deels af
Deze niet .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:20

Lijkt me wel wat kort?

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:39

Twijfelde idd ook of die lang genoeg was.. moet nog wel aansingelen. heb 75 cm was de grootste maat die verkrijgbaar is..hij is heel mooi gevoerd aan de binnenkant van de buik.. zelfde als de stubben enz alleen dan met leer. Zou nog even een foto maken van de binnenkant van de singel :)

Vorige was een tekna:

Afbeelding

Afbeelding

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:58

Dit is een zelfde type verkrijgbaar via hooks, maar ook maar tot 70 cmAfbeelding
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:16

Apart he
Dat zoveel singels zo kort zijn eigenlijk
Mijn E pony heeft al 70 nodig
Wel rond paard .
Wat moeten de paarden van 170+ dan aan

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:42

Vertel mij wat, ik ben al tijden opzoek naar een goede asymmetrische singel op 95 cm, heb nu de 85 cm Rossner Comfort, maar dat is de maximum maat voor dat merk. Elke keer als ik al ergens iets in 95 cm vind, blijkt het uitverkocht te zijn.
En mijn 8 jarige Shire ruin groeit langzaam uit zijn 85 cm singel, mijn jonge Shire merrie moet sowieso ook 95 cm hebben en ik verwacht dat zij uiteindelijk nog over 100 cm uit gaat komen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:49

mattes gaat tot 90 cm en heeft assymetrische singels, maar die dan weer best prijzig... Dat is het langste dat ik al voorbij heb zien komen, geloof ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:56

Zinzi_jewel schreef:
Apart he
Dat zoveel singels zo kort zijn eigenlijk
Mijn E pony heeft al 70 nodig
Wel rond paard .
Wat moeten de paarden van 170+ dan aan

Ik denk dat dát komt, omdat de kennis van nu een stuk beter wordt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:58

Ik weet het niet, je ziet toch nog steeds heel veel paarden met de gespen in de oksels 'omdat dat zo hoort bij een dressuur singel'.
Maar dan wel prutsen met bontjes enzo omdat ze wondjes krijgen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:06

Sintara schreef:
Ik weet het niet, je ziet toch nog steeds heel veel paarden met de gespen in de oksels 'omdat dat zo hoort bij een dressuur singel'.

Maar dat zie je met alles toch?

Ik zie ook nog heel veel paarden met een strakke neusriem omdat ze anders met rijden hun mond openen. Dat het aan de ruiter ligt, tja... Dat moet nog even doordringen.

Eerder dacht ik ook zo. Bij alle ik trouwens. Maar voor kennis heb je tijd en goede voorbeelden nodig. :D

Ik denk dat het over vijf jaar er heel anders uit gaat zien en misschien wel passende dressuur singels tot 110 cm.

Hoe meer vraag. Hoe meer aanbod.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:23

maralyn schreef:
Sintara schreef:

Maar dat zie je met alles toch?

Ik zie ook nog heel veel paarden met een strakke neusriem omdat ze anders met rijden hun mond openen. Dat het aan de ruiter ligt, tja... Dat moet nog even doordringen.

Eerder dacht ik ook zo. Bij alle ik trouwens. Maar voor kennis heb je tijd en goede voorbeelden nodig. :D

Ik denk dat het over vijf jaar er heel anders uit gaat zien en misschien wel passende dressuur singels tot 110 cm.

Hoe meer vraag. Hoe meer aanbod.

Was zowat t eerste wat gevraagd werdt bij de clubles toen ik een meisje met mijn pony mee liet rijden , waar is de sperriem.
Wat dacht je van gewoon in de kast :D was mijn antwoordt

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:42

Maar zou die echt te kort zijn dan bij het aansingelen? Volgensmij lijkt dat optisch ook een beetje zo.. zou vanaaf nog eens een foto maken als ze aangesingeld is :)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:52

Ik twijfelde ook wat over de lengte. Misschien kun je een foto maken als je volledig hebt aangesingeld en dan meer een overzichtsfoto. Verder zit de singel wel mooi.
Ik ben wel benieuwd waarom je voor zo'n buikflap hebt gekozen bij een dressuurzadel?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:05

tja het zal ook wel verschillen per paard want mijn ruin van 1.76cm draagt een singel maat 65cm en die kan echt niet langer want dan glij ik er via zijn kont vanaf met rijden :+

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:21

Ik lees elke keer een beetje mee, mijn paard bleef ook met de qhp bold wondjes krijgen terwijl dat in theorie 'haar' model zou moeten zijn, maat 75 wat ook klopt, nu rij ik met een simpele koordsingel van kramer, alleen 70 of 80 in mijn buurt zeg maar, 80 gedaan maar die kwam onder zweetblad, en dat is bij een monobladzadel toch wel een probleem _O- nu dus al een tijd 70 en gewoon geen wondjes meer, bizar na al die jaren wondjes (oud manegepaard met altijd gedoe)
Afbeelding

@Daphara, zou het niet werken om een vzh of spring singel in het juiste model te gebruiken en dan zo'n hoes om de gespen, bijvoorbeeld https://www.reininghorse.nl/product/neo ... gesp-hoes/
Of zeg ik nu iets raars, lost het probleem van geen lange singels verkrijgbaar natuurlijk niet op maar beter dan niets lijkt mij

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:03

Ik heb wel in dit topic gezocht, maar niet gevonden.
Maar dus excuses als het wel al hier aan bod is gekomen....

Ik heb een banaan/maan/cresent-singel nodig - dus zo eentje waarbij de bolle kant naar de buik van je paard ligt - omdat zijn zadel naar voren schuift (voorwaarts liggende singelgroeve en romp breder dan front, nog jong paard met weinig schouders).
Omdat meneer best een gevoelig huidje heeft, kijk ik naar singels met lamsvel.

Ik zie de volgende merken:
- Mattes
- Christ
- Vantaggio (huismerk van Ooteman)
- BR

Kunnen jullie mij vertellen:
- zijn er nog meer merken die goede maanvormige bontsingels hebben?
- zit er verschil in de mate van ronding (hij moet natuurlijk niet recht trekken als je m singelt)?
- zit er verschil in kwaliteit van het bont? dikte / hoe lang ze goed blijven?
- zit er verschil in de anatomische vorm voor de ellebogen? hoe ver die gevormd zijn en hoe ver ze uit elkaar zitten?
- zit er verschil in de breedte van de singels (op de breedste punten midden en bij de gespen en smalste punten bij de ellebogen? - hoe breed zijn jullie singels op die punten?
- welke hebben een losse bonthoes en welke hebben het bont vast? Ik snap dat los makkelijker is met wassen, maar vast lijkt me stabieler.... Ervaringen?
- deze singels zijn volgens mij altijd van stof. Klopt dat? Die van mattes hebben een nylon inlage - blijven ze dan vormvaster / betere drukverdeling / geen harde randen?
- helpt het echt om het zadel op zijn plaats te houden?

Met excuses voor de vele vragen.

Ik hoop op veel antwoorden ;-)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:26

Om kort te zijn, ja er is veel verschil in vorm, kwaliteit etc tussen alle singels.

Ook is bont niet perse de oplossing voor een gevoelige/kwetsbare huid. Ik heb inmiddels twee singels van verschillende materialen en beide geven geen wondjes, terwijl ze van een zadelpad wel een wondje heeft gehad op een plek waar geen eens het zadel of de singel overheen zat :+
Belangrijke punten daar zijn:
- De combinatie zadel en singel moeten de ellebogen vrij houden, ook als het voorbeen helemaal naar achteren beweegt.
- De gespen moeten op iets uitkomen, een pad of een stuk materiaal van de singel of wat dan ook
- de singel moet stabiel liggen, zeker naar voren schuiven is afschuwelijk voor de huid door de vleug van het haar

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:53

mlanghou schreef:
- zijn er nog meer merken die goede maanvormige bontsingels hebben?

Ik weet dat kramer er ook en verkoopt van felix buhler. Geen ervaring mee, maar over het algemeen levert kramer goede kwaliteit.

mlanghou schreef:
- zit er verschil in de mate van ronding (hij moet natuurlijk niet recht trekken als je m singelt)?

Recht trekken ze sowieso niet, ze zijn normaalgezien wel voorgevormd. Maar ja, daar zit, afhankelijk van merk tot merk, verschil in. [/quote]

mlanghou schreef:
- zit er verschil in kwaliteit van het bont? dikte / hoe lang ze goed blijven?

Verschil, ongetwijfeld maar geen ervaring. Mijn mattes singel heb ik ca 8 maanden intensief gebruikt en was nog net nieuw (nog steeds trouwens, maar mijn paard staat nu op een soort semi-pensioen)

mlanghou schreef:
- zit er verschil in de breedte van de singels (op de breedste punten midden en bij de gespen en smalste punten bij de ellebogen? - hoe breed zijn jullie singels op die punten?

Ik heb dus een mattes, maar hij ligt op stal omdat ik hem soms aan mijn longeersingel hang. Zal eens meten. Volgens mij is hij in het midden ietsje breder dan aan de uiteinden.

mlanghou schreef:
- welke hebben een losse bonthoes en welke hebben het bont vast? Ik snap dat los makkelijker is met wassen, maar vast lijkt me stabieler.... Ervaringen?

Mattes is met losse hoes. Het zit echt héel goed vast en het is bij mij nooit geschoven. I heb 2 bonthoezen, ik reed dan eerst 3x or so met de ene, dan waste ik hem, en kon ik intussen met de andere rijden. Ik waste ze gemiddeld na 3-5 keer rijden, zodat de wol niet aaneen kon koeken door het zweet, met wolwasmiddel. Was zeer handig! Als de bak onderglopen was en mijn singel als gevolg kletsnat, kon ik gewoon de hoes eraf halen, singel laten drogen, en dag nadien de andere hoes eromheen om te rijden.

mlanghou schreef:
- deze singels zijn volgens mij altijd van stof. Klopt dat? Die van mattes hebben een nylon inlage - blijven ze dan vormvaster / betere drukverdeling / geen harde randen?

De singel is zeer vormvast. Wel is hij vri 'hard'. De randen zijn ook vrij hard, ik zou de singel nooit zonder bonthoes gebruiken omdat ie idd best hard is. Desondanks heeft mijn paard, met gevoelige huid, nooit schuurplekken gekregen van haar singel (ook banaansingel trouwens).Met het bontje errond is hij vooral lekker zacht én vormvast.

[quote="mlanghou"]:
- helpt het echt om het zadel op zijn plaats te houden?/quote]

Voor mij was het dé oplossing! Netuurlijk is het wel van belang dat je zadel zelf écht wel past, als dat niet goed ligt, gaat geen enkele singel e helpen. Dan doe je namelijk vooral aan symptoombeschrijving.

Ik heb, voor de duidelijkheid, wel enkel en alleen ervaring met de mattesbanaansingel. Toen ik die kocht, was er minder op de markt dan nu, en ik heb sindsdien geen nieuwe singel meer gekocht anagezien dat niet nodig was. Ik heb hem indertijd via kramer gekocht en de reservehoes + wolwasmiddel bij letty's paardenwinkeltje, omdat mattes toen bij kramer uit het assortiment ging (ik denk wegens 'te duur' voor kramer).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:18

Heb nu een cresent singel zoals ze t noemen van Edix
Zit elastiek in verwerkt
En paard is totaal niet meer narrig.
Al na 2 keer niet meer
Tevens lange stoten aan t zadel !
Kan ze losstaand zadelen nu weer
Alles valt of staat met je singel stoten en de singel blijkt bij onze dame

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:14

Eerste keer met deze nieuwe singel gereden.

Anatomisch gevormd, 70 cm.

Zadel is netjes op zijn plaats gebleven.

Vóór het rijden:

Afbeelding

Na het rijden:

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:51

Mooie singel hierboven, ik zou hem zelf wel minstens 10 cm langer willen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:52

Pasvorm zit mooi, fijn ook dat het zadel goed blijft liggen. Ik zou hem alleen iets van 15 cm langer doen..

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:03

Nou ik kom hier ook maar even binnenvallen met een vraag. Ik heb een mono springzadel en dus een korte singel. Zij het zo dat mijn merrie wondjes krijgt van mijn huidige buikflap singel. Haar oksels zitten in het gedrang. Met de asymmetrische bontsingel van BR heeft ze geen last.
Maar goed, een korte buikflap (met bont?) die de oksel vrij laat. Goeie! Dus als jullie nog suggestie's weten?
Ik zal even een foto'tje van paard in kwestie bijvoegen, d'r grasbuikje helpt ook niet echt mee zeg maar :+

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:36

Ellen1983 schreef:
Eerste keer met deze nieuwe singel gereden.

Anatomisch gevormd, 70 cm.

Zadel is netjes op zijn plaats gebleven.

Vóór het rijden:

[ [url=m/XRFpZW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden:

[ [url=m/PLwnao.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is asymmetrisch gevormd ;)
Inderdaad een mooi model voor je paard, maar deze is nog wel 10-15 cm te kort.
Waar nu de singel eindigt, is eigenlijk de hoogte waar je minimaal de gespen wil hebben zitten. Dus boven de blauwe lijn.

Afbeelding

Deze plaatjes leggen het uit:

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:17

Goed, iets te vroeg gejuicht. Nu ik meer aan het rijden ben en ze meer zweet? In haar super korte zomervachtje komt? krijgt mel toch kale plekjes ter hoogte van haar oksels. Niet eens op de plek waar de gespen zitten maar ruim daaronder.

Ik zit nu toch te twijfelen over een singelbontje.. De singel nog verder naar achter is niet mogelijk :=
Met gewoon een been optillen en bewegen raakt ze de singel niet eens.

Sta een beetje voor een raadsel eerlijk gezegd