Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:05

__elise__ schreef:
pluisje88 schreef:

Wat wil je weten?

Wat late reactie.

Ik zou graag willen weten hoe het hoofdstel bevalt. Zoals leerkwaliteit, maar ook met rijden, hoe reageren paarden hierop? Mijn paard was bijvoorbeeld erg onrustig met een hoofdstel met lage neusriem, en doet het op zich goed met een hoofdstel met gecombineerde neusriem. Maar ik wil van zoveel mogelijk riemen af. Ergens las ik dat een kinriempje nodig is met dit hoofdstel, hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Leerkwaliteit is mooi. Soepel en sterk. Gewoon degelijk. De kaakriem is verstelbaar waardoor hij de bakstukken bij de ogen weghoudt. Als je hem koopt zit er verder geen neusriem aan ofzo. Alleen kopstuk, bakstukken, frontriem en die kaakriem

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 01:09

Benfan schreef:
Sinds deze week een namaak van de ps of sweden high jump. Super kwaliteit leer, en dat voor een prikkie. Paard reageerd er goed op. Nu alleen een frontriem vinden die past. Doorsnee frontriemen hebben het lusje te klein merkte ik. Iemand een idee waar ik een frontriem kan vinden?

Mag ik vragen waar je die namaak vandaan hebt? :D

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:58

Maartje_M schreef:
Iemand enig idee hoe de rambo micklem pony valt? Zou die passen op een welsh a met een fijn hoofdje? En wat zouden anders alternatieven zijn?
Ik heb er nu een hoofdstel met een dubbele neusriem bij maar mijn hemel wat een gepruts op dat kleine hoofdje :')

Kenny heeft een maat pony en een klein hoofdje, hij zit tussen shet en pony in altijd.
Een vriendin van mij heeft de maat pony voor haar Shetlander en past ook goed.
Ze vallen klein!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:24

Ah top, dank je! Dan denk ik dat die het wordt want ik ben zelf wel heel tevreden over micklem.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:37

pluisje88 schreef:
Leerkwaliteit is mooi. Soepel en sterk. Gewoon degelijk. De kaakriem is verstelbaar waardoor hij de bakstukken bij de ogen weghoudt. Als je hem koopt zit er verder geen neusriem aan ofzo. Alleen kopstuk, bakstukken, frontriem en die kaakriem

Dank voor je reactie. Ik zou hem dan ook zonder neusriem willen gebruiken. Heb je het idee gehad dat je de neusriem miste?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:04

Hoihoi!

Ik zit zelf al een tijd met een PS of Sweden dilemma :') Mijn stinker is gigantisch gevoel op het hoofd, vandaar dat deze hoofdstellen mij erg aanspraken. Ik heb de Pioneer Revolution en Nirak allebei eens uitgeprobeerd, en ze loopt er allebei heerlijk op. Enige is dat bij de Nirak het kopstuk niet helemaal lekker lag, aangezien ze door een oude blessure blijvende zwellingen achter haar oren heeft zitten. Heb wel gezien dat ik ook een apart kopstuk kan bestellen, dus dat zou een oplossing kunnen zijn. Nou weten meer er meer dan 1, dus welke vinden jullie mooier passen?

De Pioneer Revolution:
Afbeelding

En de Nirak:

Afbeelding

:D

Drico

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:15

Volgens mij zitten ze allebei wel netjes. Maar ik vind de Pioneer mooier!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:19

Gevoelsmatig zit de Pioneer beter achter de oren

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:50

Ik zeg ook de Pioneer.

Ik heb vandaag mijn hoofdstel van Nika gepast.
Vind het geen fantastische kwaliteit, maar voor de prijs prima.
Wat ik negatief vond:
frontriem veel te groot en oogt erg goedkoop.
Leertje waar het riempje van de neusriem aan de zijkant van het hoofd vast moet (snappen jullie me?) is te breed voor het gespje. Hij gaat moeilijk vast waardoor je het leer al licht beschadigde.
Positief:
Fijne prijs
Lekker zacht leer
Mooi hoofdstel

Afbeelding

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:47

Vandaag mn hooks hoofdstel gepast.
Eindelijk een hoofdstel met de juiste kleur bruin! :)F

Soepel leer. Mooie kwaliteit. Frontriem zit mooi. Full past net aan. En voor mij belangrijk, alles onderlegd. Mn paardenbeest heeft een dun velletje.

Wat vinden jullie.
Zit ook een ezel foto bij, sorry.
Afbeelding

Afbeelding

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 22:31

Maartje_M schreef:
Iemand enig idee hoe de rambo micklem pony valt? Zou die passen op een welsh a met een fijn hoofdje? En wat zouden anders alternatieven zijn?
Ik heb er nu een hoofdstel met een dubbele neusriem bij maar mijn hemel wat een gepruts op dat kleine hoofdje :')

Mijn pony van 1.29 heeft ook een heel klein hoofdje en de maat pony van de Rambo Micklem past haar. Deze valt wat kleiner. Normaal is een maat pony aan de grote kant.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:35

__elise__ schreef:
pluisje88 schreef:

Dank voor je reactie. Ik zou hem dan ook zonder neusriem willen gebruiken. Heb je het idee gehad dat je de neusriem miste?

Nou ik heb het hoofdstel voor de Kaptoom neusriem gekocht dus dan zou ik hem missen. Ik rij met een micklem replica en mijn merrie heeft graag het bit stabiel liggen maar als je paard dat niet boeit zul je hem vast niet missen lijkt me.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 01:16

Sorry voor het binnenvallen in het topic. Heb ook het grootste deel doorgenomen.
Ik heb een vraag de werking van de micklem, de Chester en de kramer albury is deze vergelijkbaar?
Ik heb een merrie met overbeet en reed haar eerst met gecombineerde maar dan was ze zeer onrustig met haar hoofd.
Heb de sperriem eraf gehaald en het is heel veel beter maar vind de ligging van het bit nog te onstabiel en niet zo fijn.
Met mijn oude merrie heb ik altijd met een micklem gereden maar deze merrie verdraagt de micklem echt niet.
Nu ben ik op zoek wat voor haar het beste zou zijn.
Ben nu aan het twijfelen aan iets zoals
https://m.kramer.nl/Paard/Hoofdstellen-neusriemen/Hannoveraans-Spaans/hoofdstel-Eye-Freedom-Ontario
https://www.hookseurope.com/horse/horse-gear/bridles/bridles-lingus-fairfield

Had liever eentje gehad waar er wel een lagere neusriem was maar vrees dat ze dit ook niet verdraagt. Ik mag van een vriendin nog een soort van PS high jump testen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:31

De kramer albury en de chester zijn vergelijkbaar, met verschil dat je de omvang van de neusriem ook aan de voorkant kan verstellen bij Chester, wat voor mijn pony ideaal is(heeft chester)omdat hij best een flinke neus heeft, maar een iets korter hoofd.

Verschil tussen chester/albury en micklem is dan weer dat de bitclips/riempjes bij micklem direct aan het bakstuk van de de neusriem zitten en dus daardoor het bit nog stabieler ligt(en eventueel nog stabieler te maken door extra clips)
Zoals de andere 2 linkjes die je plaatst, deze liggen ook stabieler door het bovengenoemde.

Welke omgeving woon je? wbt testen

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:18

Ik ben van België. Mijn paard vind vooral iets laag op haar neus absoluut niet fijn. Halsters die te laag hangen vind ze ook vreselijk en gaat ze ook van hoofschudden. Ik rij nu met een dobert hoofdstel met heel fijne neusriem.
Die 2 van op de link zouden die op wedstrijd mogen?
Dit is de merrie toen nog met onderste neusriem. Heb haar sinds oktober en in het begin echt een gevecht voor het hoofdstel in te krijgen. Dan na een ander bit, tandarts en onderste neusriem verwijdert neemt ze het vrij gemakkelijk aan.
Afbeelding

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:49

Mijn paard vindt ook vreselijk alles wat te laag op zijn neus zit, zelfs vliegen kap met een stukje over zijn neus, gaat ie van niezen. Mijn mijn look-a-like micklem heeft geen probleem en ik verander niet meer. :)

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:34

Skogan welke heb jij dan want micklem was echt geen succes. Ze heeft alles gedaan van staken tot vertrekken in 1 les hoofdstel af, ander aan braver paard.
(het blijft wel een merrie met veel karakter)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:31

Zeker omdat je van Belgie ben durf ik écht niet te zeggen of het zou mogen op wedstrijd... Ik zou haast zeggen van wel, maarja, geen idee hoe de regels zijn..

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:09

Het enige dat ik vond in het nationale reglement is dat er een neusriem moet zijn. Meer vind ik er niet van. Ik vind het gewoon lastig om een keuze te maken zonder echt te kunnen testen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:22

Afbeelding
Lastig om op de foto te krijgen. Merk weet ik niet, leer kwaliteit ben ik tevreden over.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:59

Even een hele algemene vraag.

Ik vond en vind eigenlijk de meeste hele anatomische hoofdstellen erg lelijk. Maargoed ik zie het nu zo vaak dat het of went of ik het begin te waarderen :') . Maar er zijn ondertussen zoooveel verschillende soorten, wat helpt nou echt waartegen? Welke vorm heeft jou geholpen bij welk probleem?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 01:48

Mijn nieuw hoofdstel is ook binnen. Ben er nog niet helemaal blij mee, maar denk wel dat ik het goed passend kan krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 01:56

Zoals op de laatste foto, dat de riem op de bitring zit, zie ik zelfs op veel promotie en productfotos voorbij komen van dezelfde soort hoofdstellen. Voor mij de reden om niet voor zo'n model te gaan.
Vind ze verder wel mooi, maar het moet wel passen en lekker zitten natuurlijk. :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:43

Jester_ schreef:

Ik vond en vind eigenlijk de meeste hele anatomische hoofdstellen erg lelijk. Maargoed ik zie het nu zo vaak dat het of went of ik het begin te waarderen :') . Maar er zijn ondertussen zoooveel verschillende soorten, wat helpt nou echt waartegen? Welke vorm heeft jou geholpen bij welk probleem?

Ik had niet echt een 'probleem' eigenlijk. Vond alleen dat paard soms wat contact miste, maar ja, paard is jong :)
Ik heb de hooks fairfield chester en paard neemt daarmee vanaf het begin makkelijker contact met mijn hand aan. Daarnaast vind ik het dus oprecht wel een mooi hoofdstel. Kleur én pasvorm staan gewoon goed :) (Kaakriem vind ik oprecht mooier dan een keelriem, maar smaken verschillen natuurlijk, ik was het plaatje al gewend vanuit veel werken met een kaptoom aan de hand, en die hebben vaak een kaakriem...)

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:55

Jester_ schreef:

Zal voor iedereen een beetje anders zijn denk ik, maar ik heb een paard wat heel erg gevoelig is op alles en merkte dat ze wat narriger was. Dus eerst met mijn kaptoom hoofdstel eens gereden en toen voelde ze al gelijk heel anders. Voor mij dus een teken dat er wat moest veranderen :) Ik ken paardlief tegenwoordig goed genoeg en weet dat ze boos wordt op lage neusriemen dus ik wilde een hoge neusriem met anatomische vorm. Ook is ze achter haar oren snel gevoelig en heeft daar ook een soort deuk waardoor kopstukken snel gaan klemmen, vandaar dat ik daar dus ook een oplossing voor zocht! Met een hoop gezoek uiteindelijk bij een van Kramer (anatomic pressure relief) uitgekomen. Deze heeft fijn leer, was betaalbaar en had een los bakstuk wat nodig is voor het mylerbit wat ik gebruik.

Afbeelding
(heb hierna de riempjes van de neusriem en de bakstukken omgedraaid maar daarna geen foto meer van gemaakt)