Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5461
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:36

xyzutu2 schreef:
Nee, niet om meer pijn te doen natuurlijk. Dat heet dan 'voor een nog subtieler contact' of voor een 'nog fijnere communicatie' en zodat het paard de lichtste hulp al voelt en zodat hij zwaardere hulpen kan vermijden, dus eigenlijk is nog meer knopen juist alleen maar paardvriendelijker. :j
:')


Ik vind dat net zoiets als met sporen rijden voor de 'verfijning van de hulp'. Als je paard goed opgevoed is reageert hij toch ook op zeer licht contact zonder knopen.. Sterker nog als hij goed opgevoed is reageert het paard al voldoende op de zit. En met aanleuning rijden kun je met zo'n dergelijke optoming toch niet dus zie echt de toegevoegde waarde niet van al die extra knopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:52

Kasmir schreef:
xyzutu2 schreef:
Nee, niet om meer pijn te doen natuurlijk. Dat heet dan 'voor een nog subtieler contact' of voor een 'nog fijnere communicatie' en zodat het paard de lichtste hulp al voelt en zodat hij zwaardere hulpen kan vermijden, dus eigenlijk is nog meer knopen juist alleen maar paardvriendelijker. :j
:')


Ik vind dat net zoiets als met sporen rijden voor de 'verfijning van de hulp'. Als je paard goed opgevoed is reageert hij toch ook op zeer licht contact zonder knopen.. Sterker nog als hij goed opgevoed is reageert het paard al voldoende op de zit. En met aanleuning rijden kun je met zo'n dergelijke optoming toch niet dus zie echt de toegevoegde waarde niet van al die extra knopen.


Mwa dat van die sporen ben ik niet helemaal met je eens. Ik kan mijn paard met en zonder rijden, maar precies zoals je zegt: Met sporen zijn m'n hulpen verfijnt, dus voor het oog veel kleiner.
Maar dat is verder off-topic

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:54

Nouja ik vind het ook geen overtuigende redenatie :')

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:58

Van mij of van Kasmir? :')

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:00

Dat scherper vriendelijker zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:09

Nies_ schreef:
Dat scherper vriendelijker zou zijn.


Oh dat, nee is inderdaad niet echt overtuigend :')

MarliesV

Berichten: 15265
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:42

*schud het topic weer wakker*

Vraagje. Ik heb een kaakgekruisd bitloos hoofdstel overgenomen van iemand en die vandaag gepast bij mijn pony.

Iemand die mij kan vertellen of de neusriem zo hoog genoeg zit?


Afbeelding

Hij gaat nu ff gepoetst worden en wou er dinsdagavond mee rijden maar wil wel zeker weten dat de afstelling goed is.

(beter/centraal topic is er niet te vinden vandaar hier de vraag)

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:46

Ik zou hem zelfs nog iets lager durven doen, maar zo kan je er naar mijn idee prima mee rijden hoor :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:54

Heeft er inmiddels al iemand ervaring met de HH sidepull? Ik heb voor mijn KWPN'er de fra pardoes, maar op mijn fjord past hij voor geen meter. De neusriem is te klein, de bakstukken te lang. Vind de maatvoering sowieso vreemd, bij mijn KWPN'er zit de neusriem ook op z'n grootst. Keelriem zit bij beide goed, terwijl bij elk ander hoofdstel dat bij beide maar net past.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:00

Marliesv: Lijkt prima te zitten. Zeker weet je pas als je even langs/over de neusvleugels voelt. Zit de neusriem boven daar waar de neusvleugels ophouden?

Nies: helaas geen ervaring, kan je dus ook niet helpen.

MarliesV

Berichten: 15265
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:02

Daar zit hij inderdaad boven Maartje.

Bedankt ladies voor het snelle antwoord. Ga dinsdag dus mijn eerste bitloze poging doen. Na bijna 30 jaar met bit toch weer wat nieuws haha.

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:06

Het komende jaar ben ik van plan om enkel ontspannen te stappen met mijn jonkie en ik zocht naar een bitloos hoofdstel om dat mee te doen. Alles bekeken en een kaptoom leek me ideaal voor de dressuur, maar waarom nu al een kaptoom als ik toch eigenlijk niet aan de teugels wil komen.
Dus ik heb besloten dat een touwhalster de optie voor ons is. Ik heb er eentje op maat gemaakt (een beetje creatief want mijn touw was wat dun) en hoop dat Diva ook vind dat dit de beste optie is. Tot nu toe reageert ze eigenlijk prima.
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:11

Azmay: ik vind m toch erg ruim zitten hoor.

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:13

Maartje1990 schreef:
Azmay: ik vind m toch erg ruim zitten hoor.

Ruim hoe?
Ben al 2 dagen beetjes aan het bijstellen en gekke dingen aan het veranderen hoor, zitten echt uren in.
Hij ligt behoorlijk stabiel, ze moet haar mond goed open kunnen blijven doen want ze moet er meer kunnen grazen.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:18

Neusriem moeten 2 vingers tussen komen. Dat touw onder de kaak moet achter de kaak zitten.

Dat gezegt..... heel erg veel mensen gebruiken touwhalsters die dat dus allebei niet hebben.

darkadia

Berichten: 5274
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:22

Ik vind hem ook wat ruim om de neus, maar ivm er ook mee grazen snap ik wel dat je daarvoor gekozen hebt. Wel is het zo dat hoe mooier t aansluit hoe minder ruis in de hulpen. Kaakriem hoeft niet perse achter de kaak overigens. Als t maar stabiel ligt. Kijk naar de freestyle halsters van Voest, die liggen ook op de kaak. Maar liggen wel stabiel.

Hier gebruik ik ook vooral touwhalster en af en toe kaptoom bij m'n gup.

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:22

Maartje1990 schreef:
Neusriem moeten 2 vingers tussen komen. Dat touw onder de kaak moet achter de kaak zitten.

Dat gezegt..... heel erg veel mensen gebruiken touwhalsters die dat dus allebei niet hebben.


Dat wilde ik inderdaad, maar het lukte me niet mooi, zodra ik de bakstukken of keelriem (zeg maar) langer maakte hing de neusriem ineens op half 7.
Ik ga er nog wel even mee prutsen, maar wat is precies het nadeel van hoe het nu is?
2 vingers vind ik overigens veel te weinig, ze moet kunnen grazen en het liefst ook geeuwen met het ding om. Nu is het misschien wel wat te ruim :')

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:33

Zou eerder kunnen schuiven. Als je ook wilt dat ze er mee kunnen eten/gapen is iets ruimer daarvoor wellicht fijner maar zal die wat minder stabiel zijn.

Edit: bedoel wel 2 vingers rechtop elkaar niet plat

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:38

Ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen.

Ik heb besloten om een bitloos hoofdstel te kiezen, een sidepull. Ik twijfel nu tussen 2 hoofdstellen:
FRA pardoes
FRA Flandy

Welke zouden jullie aanraden? Ik twijfel over welke het beste is.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:03

Flandy! Kaakriem ipv keelriem dus een stuk stabieler

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:24

Iemand ervaring met de FRA Dandy? Heb de zoekfunctie gebruikt maar kan niets vinden.
Kan ook geen andere foto's vinden dan zijaanzicht en ben benieuwd hoe de frontriem er precies uitziet...

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:43

Zo van de fotos ziet ie er wel fijn uit

Daphneeeej

Berichten: 3007
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 01:10

De FRA Dandy is van de nieuwe lijn, deze zij echt pas sinds kort uit. Dus zal nog niet veel over bekend zijn verder in de praktijk.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 01:36

O jammer maar dat verklaart een hoop :)

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:33

Ziet er mooi uit de fra dandy! Zal ook wel stabieler liggen vanwege de kaakriem. Ziet er uit als een fijn hoofdstel.