[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:19

dierfysio schreef:
Blijheid schreef:
Zou een Hidalgo niet wat voor jullie kunnen zijn? Een leren boom is een beetje de tussenversie tussen een boomzadel en boomloos :)

Die gaat maar tot 17,5 of zelfs 17 inch, toch? Passikniein.... ;)

De ll serie gaat tot 17,5", de specials 16"-20" :)
De specials hebben ook een iets smallere zit, wat misschien voor jou geschikt zou zijn.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:21

@Swift heb je natuurlijk gelijk in. De London lag beter op mijn paard dan de Euroriding die niet meer paste. Ikzelf zat er in stap heerlijk in, maar in draf was het drama omdat hij me gewoon te krap was. Dat zou met een maat 2 beter moeten gaan, hoop ik? Het dan-niet-meer raken van de pommel?
Bij de Cheyenne heb ik er geen last van, maar ik heb ook met dijwrongen gereden, dus kwam alleen daardoor al niet meer bij de pommel in de buurt. ;)
Op zich vond ik die dijwrongen wel fijn rijden. Ben even vergeten tot hoe hoog het klitteband op het onderste zweetblad van de London zit; zou je je wrong heel hoog kunnen bevestigen, zodat je knie vrijligt, maar je wel steun tegen je dij hebt?

Ik ben een beetje bang dat de grotere London het hem ook niet gaat zijn, en dat die ook weer breder zit dan de kleine London die ik had (grotere zitmaat wordt denk ik automatisch ook breder?), wat me mijn bekken gaat kosten.

Heb even gekeken naar Startrekk dressuurmodel: schitterend, doch onbetaalbaar. Helaas. Of ik moet een goeie tweedehandse zien. Het budget is zo'n 500 euro, niet meer. Vermoed dat ik een 18" nodig heb. Ik ken niemand met zo'n zadel, dus kan ook niet even passen. Of zijn er uitleen-Startrekk'en, net zoals Barefooten?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:27

soeske schreef:
De specials hebben ook een iets smallere zit, wat misschien voor jou geschikt zou zijn.

Dankje. Heb er wat over gelezen dat deze minde rgeschikt zouden zijn voor paarden met hoge schoft. Karel heeft een heel hoge schoft; zijn rug is wel 10cm lager dan zijn schoftpunt. De schoft loopt ook vrij lang door naar achteren. Gaat dit 'm vrees ik niet worden, of heb jij andere ervaringen? Ik heb op je site gekeken, maar de plaatjes laden op de een of andere manier niet. Ik zie overal witte vlakken op mijn pc.

Swift

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:10

De London is volgens mij gewoon wat anders opgebouwd waardoor de zit smaller is dan die van Cheyenne. Ik vond het toen best wel een verschil qua bekkenpijn. Als je graag dijwrongen en een smalle zit wil zou je ook nog de Ghost kunnen proberen. Maar als je paard goed loopt onder de London en jij daar ook fijn in kunt zitten zou ik niet meer verder zoeken en daarvoor gaan. Ik vermoed dat je met de juiste maat ook geen last meer zult hebben van de pommel, ik las in je eerder post dat je 85 kilo bent. Dan ben je of lang (waardoor een maat 2 beter is) of wat steviger (waardoor maat 2 beter is). Draven in een te klein zadel is niet te vergelijken met draven in een passend zadel, in een zadel in de goede maat zal je ervaring waarschijnlijk heel anders zijn.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:32

Ik ben lang ;) 1,83m. En niet superslank, maar met mijn maat 40/42 ook niet dik. Die 1, ook al was het eerder een 1,5 want hij viel erg ruim, paste gewoon net niet.
Wat ik wel echt heel gek vind, is dat ik met de London geen problemen had met te strak op de schoft trekken, terwijl ik daarmee nota bene een inlage minder in de pad had zitten. En het zadel ouder, en dus soepeler was.

Ik ga er maar eens heel goed over nadenken allemaal.

Iemand ondertussen interesse in een prachtige, bijna-nieuwe (zadel is nog wat stijf, niet ingereden) Cheyenne, met VPS, maat 2, in donkerbruin leer? Compleet met seatsaver (kunstleer) voor dijwrongen, en met twee pads (een bruine en een paarse)? -O-

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:45

Dat is inderdaad erg lang, dan ben je gewoon 20 cm groter dan ik :) Ik heb zelf het idee dat de London qua opbouw wel iets anders is dan de Cheyenne, maar dat weet ik verder niet zeker hoor. Ik weet wel dat ik de London dus smaller vond zitten en dat de London stabieler bleef liggen op mijn Haf dan de Cheyenne. Is het geen optie om een London testzadel in maat 2 aan te vragen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 00:01

Swift schreef:
Dat is inderdaad erg lang, dan ben je gewoon 20 cm groter dan ik :) Ik heb zelf het idee dat de London qua opbouw wel iets anders is dan de Cheyenne, maar dat weet ik verder niet zeker hoor. Ik weet wel dat ik de London dus smaller vond zitten en dat de London stabieler bleef liggen op mijn Haf dan de Cheyenne. Is het geen optie om een London testzadel in maat 2 aan te vragen?

moet ik misschien maar eens doen ja. ben ergens wel klaar met dat getest, maarja, moet toch een zadel wat ons beide(n) past natuurlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:17

Ik vind het wel heel apart hoor dat de Cheyenne zo'n totaal ander resultaat geeft dan de London!

Kan er niet nog iets anders niet lekker hebben gezeten voor paard-lief? Toch een andere pommel, ander dekje, inlage die een beetje raar zat?

Waarom had je een extra inlage eigenlijk, was dat omdat het bij het opleggen van het zadel al duidelijk was dat die minder ruimte gaf? Maar waarom dan? Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, heel gek?

Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een combinatie met 1 Barefoot totaal niet kunnen rijden, en dat een andere direct lekker ligt en fijn zit, terwijl er in theorie niet echt een verschil in de zadels zou moeten zitten. Suf is dat altijd :P

Ik zou in jouw geval inderdaad eerst eens een London maat 2 proberen.

Wellicht kun je er 1 proberen van iemand die hem te koop heeft staan zodat je hem eventueel direct kunt overnemen als hij bevalt? Dan heb je in ieder geval voor nu even een zadel waarmee je verder kunt en dan kun je op je gemakje verder kijken voor iets anders eventueel :)

Als hij goed bevalt dan zou je kunnen zoeken naar een bruine versie, en als hij toch niet je-van-het is dan kun je op je gemakje zoeken naar het perfecte zadel (boom- of boomloos) zonder de druk erachter dat je "nu" niks kunt doen door gebrek aan een zadel, waardoor je wellicht een overhaaste keuze maakt.

Het gaat niet lukken om bij een London de kniewrongen zo hoog te doen dat het dijwrongen worden.

Wel komt het voor dat mensen bij een Cherokee nog een dijwrong-seatsaver gebruiken. Gezien de gelijkenis met een London kan dat daarbij ook wel maar het is wel een beetje maf natuurlijk :P

Op zich is een Barefoot juist heel handig voor paarden waarbij de schoft er meer uitkomt / de rug dieper is.
Wordt heel vaak gebruikt om dergelijke ruggen weer wat terug te trainen of gewoon voor oudere paarden die "normale" zadels niet meer goed passen.

Ik zou dan zeker wel VPS nemen, vooral omdat je dan toch alweer een stukje "lift" hebt boven de ruggengraat en schoft uit, dan hoef je wat minder inlages te gebruiken.

Die van mij is nu een jaar of 19 en ik rij er veels te weinig mee, heeft ook een flinke kuil achter de schoft gekregen daardoor jammer genoeg.... daarbij volstaat een VPS zadel met HD inlages :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:56

Geryon schreef:
Toch wel apart hoor van die plekken.. Je hebt je zadel al wat meer naar achter geplaatst?

Jah en eem anatomische singel eraan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:15

dierfysio schreef:
soeske schreef:

Dankje. Heb er wat over gelezen dat deze minde rgeschikt zouden zijn voor paarden met hoge schoft. Karel heeft een heel hoge schoft; zijn rug is wel 10cm lager dan zijn schoftpunt. De schoft loopt ook vrij lang door naar achteren. Gaat dit 'm vrees ik niet worden, of heb jij andere ervaringen? Ik heb op je site gekeken, maar de plaatjes laden op de een of andere manier niet. Ik zie overal witte vlakken op mijn pc.

Vreemd dat de plaatjes niet laden!
De Specials zijn geschikter voor paarden met een hoge schoft dan de ll serie. De Specials hebben een flexibele leren kopdeel waardoor de kamerbreedte zich automatisch aanpast aan de schoft en wervelkolom, waardoor ze beter passen op een paard met een wat hogere schoft.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:12

Kijk eens wat een gaaf kleurtje!

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:13

Heb je je zadel geverfd ?
Leuk !!!!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:14

Wat? Neeee haha! Staat op de Bokt Markt. Merkloosje, er zit een Agradi pad bij, samen 70 euro. Kan nooit wat bijzonders zijn dus. Maar ik vind hem wel gaaaaaaaf <3

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:15

Had toch gekund :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:16

Je brengt me wel op ideeën nu... :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:20

Ben wel benieuwd naar de "pet" trouwens ...Afbeelding

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:20

Ja die zie ik ook niet :(

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:31

maar hij is ook 17 inc.
dan is het logisch dat je geen pet ziet, die zit erachter.

wauw, ik heb eindelijk mn fenders binnen en reflectoren voor aan eht zadel.
hoi hoi :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:36

ik heb mijn westernbeugels binnen :D nu nog de fenders en dan een dressuurzadel hahaha :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:37

minikatje schreef:
maar hij is ook 17 inc.

We waren sarcastisch :) Omdat er PET staat en niet PAD... Komt een beetje gek over.

Wel verleidelijk hoor. Wil iemand mij even vertellen dat dit een flutzadel is en dat ik hier mijn paard mee verknal, anders ligt hij hier deze week nog :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:39

Het is een flutzadel en je verknalt er je paard mee :D

:(:)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:40

Mijn barefoot komt bijna in de buurt van die kleur :D ben er nog steeds super blij mee hihi <3

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:41

Kirsha schreef:
minikatje schreef:
maar hij is ook 17 inc.

We waren sarcastisch :) Omdat er PET staat en niet PAD... Komt een beetje gek over.

Wel verleidelijk hoor. Wil iemand mij even vertellen dat dit een flutzadel is en dat ik hier mijn paard mee verknal, anders ligt hij hier deze week nog :D

neeeeeeeeeeeeeeeeeee, echt?
nou mijn reactie was wel zwaar serieus en nu ben ik verdrietig omdat ik mij in de maling genomen voel....... :+ :+
Spoiler:
*psst, er staat inc geen inch*

en het is een flutzadel, koop er 1 bij shirley.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:42

Shirley schreef:
Het is een flutzadel en je verknalt er je paard mee :D

:(:)

Bedankt :D

Sowieso is dat zadel geen porem op mijn knappe knol <3

Minikatje, agossie, niet verdrietig zijn :(:)

:D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:54

minikatje schreef:
en het is een flutzadel, koop er 1 bij shirley.

Precies, ik heb ook vier flutzadels te koop :D