voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:12

:P Jeeemig bofkont! Hoe heette ze ook alweer? Ik volgde dat topic, damena ofzo? En je ging er nog 1tje bij nemen waarschijnlijk. Ik zou jou wel willen zijn hoor :o

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:27

Safiera schreef:
Tja, zou ook best kunnen dat ik teveel in de beugels sta (en ben niet zo heel licht :o) Had ook al zo lang niet gereden... daarbij kwam dat ik niet echt lekker kon lichtrijden omdat ik ook nog eens geen goede bh heb ( :( kom je dan ook direct achter... mannen hebben het beter getroffen!)

Mijn pony is nog weinig gewend met rijden, je merkt na een half uur dat hij echt op is, dus helemaal nat rijd ik hem nooit. Maar ik geloof dat hij wel zweet had op die plek toen hij zichzelf in de wei in het zweet had gerend. Is dat raar? Paardlief is trouwens gewoon een beetje gestoord, als hij alleen in de wei staat doet hij helemaal gek, en blijft vervolgens gemakkelijk een uur rennen tot zijn vriendin terug is :+

Dat lijkt me de meest logische oorzaak, dat je dan teveel in de beugels staat ( en in combi kan het ook zijn dat je paard zijn rug niet helemaal ontspant )
Dat heb ik met die van mij ook een hele tijd gehad...
Geen zorgen, probeer je op te laten wippen door je paard zijn bewegingen en te steunen met je bovenbenen / knieen.
Gaat eerst erg veel pijn doen omdat je het waarschijnlijk niet gewend bent.
Heb ik nog steeds af en toe erg last van ( rij nu bijna 3 weken barefoot )

P.S. morgen gaat het pakketje op de post.

Succes en maak er als je kan inderdaad maar even een paar foto's van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:23

Modena heet ze. :D
Bofkont? Tja ergens wel maar werk er ook hard voor. :P
Ja maar dat zal pas over 3 maandjes zijn. Tot die tijd doe ik het net als bij Modena nu nog, naar de foto's kijken en mijn toetsenbord onderkwijlen. XD

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:53

@ Gypsy: Gefeliciteerd, leuk :j En ik geloof dat je hier wel barefoot-kenners treft, ja :))

@ karev: Hopelijk hoef je die hond niet nog eens van je af te slaan dan. Als dat beest echt agressief was (en niet fakete, maar daar ga ik niet van uit als jij het zo vertelt) kon je waarschijnlijk ook niet meer dan slaan. Ik trek het me gewoon een beetje aan, een hond van ons is eens getrapt door een wandelaar (gorte pup, sprong een beetje op en luisterde niet gelijk...) die meneer meende dat hij ons daarmee een dienst bewees... eh, ja :( En eigenlijk vind ik ridgebacks heel gave honden (al heeft dat er niks mee te maken).

Ik zal deze week zo vaak beloven mijn camera mee te nemen, dat ik het niet meer kan vergeten ;) Wilde sowieso foto's maken van het rijden (ik er op!) maar dan gelijk van de zweetafdruk bij mijn pony en die van m'n zusje. Kunnen we gelijk zien of het met dubbele inlages beter gaat. (stevig en zacht, waar we nu alleen stevig hebben, met vps)

Weten jullie trouwens of je kunt kiezen welke inlages je in je dekje wilt wanneer je een nieuw dekje bestelt? Volgens mij kun je bij equixantos niet eens de maat kiezen, of kijk ik dan met mijn neus? De nieuwe dekjes met lamsvel zijn daar ook nog niet te krijgen, of wel?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 06:47

@ safiera: Bij Equixantos kun je inderdaad geen maat aanduiden, maar ik wist niet eens dat er maten waren.
Ja maat 1 en 2.
De nieuwe dekjes met lamswol zijn daar wel te verkrijgen!
Ik heb een zwarte en bruine Cherokee pad.
Succes met de camera:D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 06:55

Tja als die hond na een brul of na 1 mep weg had gegaan dan had het daarmee klaar geweest , denk ik dan maar :=

Ik ken het wel hoor , klöte-beesten af en toe , en die baasjes erbij :n

Rena heeft een paar keer een hond in haar staart gehad en elke keer als ik haar dan weer nèt hond-mak had , kwam er weer zo'n rotkreng waardoor we weer terug bij af waren :n

En die baasjes maar gillen vanaf de zijlijn inderdaad. Terwijl die hond gewoon keihard zijn middelvinger opsteekt durven ze hun eigen hond nog niet eens weg te komen trekken :P

Heb jammer genoeg nooit een zweep bij me gehad want ik had er een paar GRAAG een pak rammel gegeven dat ze nooit meer zouden vergeten :o

Wat betreft de dekjes : deze worden nu al een behoorlijke tijd geleverd met schaap-onderkant en met een setje VPS-inlages er al in. Dat is gewoon 1 geheel zeg maar. De zachte inlages kun je er ook amper met goed fatsoen uit krijgen , doordat ze zo zacht zijn trek je ze heel snel kapot dus die moet je eigenlijk sowieso lekker laten zitten , kun je ook gewoon meewassen.

De VPS inlages en stevige inlages zijn ook in losse setjes te koop maar dat is dan gewoon een los artikel / losse aankoop. We gaan er ook eigenlijk vanuit dat als mensen wat meer padding willen in het dekje , ze er gewoon een stevige inlage BIJ stoppen :)

De meeste dekjes zijn er niet eens in verschillende maten hoor , ze zijn gemaakt voor zowel de maat 1 als maat 2 zadels :)

Voor de zadels die in maat 0 gemaakt worden zijn er wel maat 0 dekjes verkrijgbaar. En die kunnen dan vaak ook nog net mooi strak onder de maat 1.

Daarom is er voor de Cheyenne wel een kleine maat pad , die is eigenlijk voor de maat 0 maar voor paarden met een korte rug zijn ze ook fijn voor onder een maat 1 :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:49

Hai, ik kom hier even binnenvallen. :D

Ik probeer me de laatste tijd wat te verdiepen in boomloos, maar nav alle gelezen ervaringen twijfel ik of het wel wat voor mij is. Ik ben vrij lang (1.76) en heb maar een poown van 1.40. Daarbij hobbelt ze nog al, dus een erg vaste zit heb ik niet, en zeker omdat mijn benen vrij lang zijn mis ik gewoon die stevigheid vd romp.

Ik zou dan voor het dressuurmodel gaan van Barefoot, maar mijn twijfel is zeer groot. :P Ik ben ook echt een leek op het gebied van boomloos.

Wat denken de kenners hier, zou het wel een verstandige keus zijn in mijn geval? :) Alvast bedankt iig!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:54

@ pmarena: Wij hebben inderdaad een maat 0, en dus kleinere dekjes nodig. Ik ga nu juist de vps-inlages er bij stoppen :) Is toch net iets meer en hopelijk genoeg.

Jij zegt dus dat je die zachte het beste kunt meewassen? Gaan ze daar niet ook kapot van?
Nou ja, ik ga het zien :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:13

Marloez, ik denk júist dat het een goed idee zou zijn :) Met veel oefenen krijg je een erg vaste zit.
Ik ben 1.84, op een ijsco van 1.41 en heb ook lange benen, ik zit super :)
En ja, eerst zal het waarschijnlijk een ramp worden. Maar uiteindelijk heb je dan een stevige zit dankzij jezélf, en niet dankzij het zadel. :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:15

Safiera ik was mijn dekjes ook met inlage er in en gaat goed hoor, ik was ze op 40 graden.

Marloez als je twijfeld dan ik het misschien wat om een testzadel te proberen, dan kun je eerst even zien of het wat is, bevalt ie dan kun je een barefoot kopen.Of misschien weet je wel iemand die er een heeft die even kunt lenen, je hebt bij de london en lexington [dressuur]wel goede steun hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:30

Marloez schreef:
Hai, ik kom hier even binnenvallen. :D

Ik probeer me de laatste tijd wat te verdiepen in boomloos, maar nav alle gelezen ervaringen twijfel ik of het wel wat voor mij is. Ik ben vrij lang (1.76) en heb maar een poown van 1.40. Daarbij hobbelt ze nog al, dus een erg vaste zit heb ik niet, en zeker omdat mijn benen vrij lang zijn mis ik gewoon die stevigheid vd romp.

Ik zou dan voor het dressuurmodel gaan van Barefoot, maar mijn twijfel is zeer groot. :P Ik ben ook echt een leek op het gebied van boomloos.

Wat denken de kenners hier, zou het wel een verstandige keus zijn in mijn geval? :) Alvast bedankt iig!

Hoi , binnenvallen mag , we vangen je wel op :P

Ik zou je aanraden om dan gewoon een testzadel aan te vragen van de London of Lexington , dan kun je zelf het beste beoordelen of zo'n zadel wat voor je is :)
Rena van mij is ook zo'n hobbel-de-bobbel-pony , vrij vermoeiend kan dat zijn , pfffft. Zeker omdat ze daarbij ook nog eens best druk kan zijn en dan nog hobbeliger gaat lopen :+

Voor mij is de Barefoot daarvoor echt een ideale keuze geweest hoor :j

Het hobbelen is veel makkelijker uit te zitten als er geen harde verhoging tussen paard en ruiter zit , en door het directere contact is Rena ook veel makkelijker ontspannen te houden en krijgen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:32

Safiera schreef:
@ pmarena: Wij hebben inderdaad een maat 0, en dus kleinere dekjes nodig. Ik ga nu juist de vps-inlages er bij stoppen :) Is toch net iets meer en hopelijk genoeg.

Jij zegt dus dat je die zachte het beste kunt meewassen? Gaan ze daar niet ook kapot van?
Nou ja, ik ga het zien :j

De inlages kunnen gewoon meegewassen worden :j Dekjes mogen inclusief inlages op 40 graden gewassen worden , dan blijft alles sowieso mooi :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:49

Hoe vaak zou je een dekje ongeveer moeten wassen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:21

Dat is net wat je zelf wilt , sommige mensen zijn erg wasserig aangelegd en doen het wekelijks , anderen nooit :P

Ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe vies je dekjes worden.

Met regelmatig uitborstelen / stofzuigen en goed laten drogen na het rijden kom je ook een heel eind ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:27

Denk dat ik hem sowieso wel is zou moeten wassen, heb hem niet gewassen toen ik hem (tweedehands) over heb gekocht :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:32

In theorie is dat dan wel verstandig ja om te wassen voordat je hem op je paard legt i.v.m. huidproblemen ofzo van het vorige paard....maarja in de praktijk wil je hem toch graag proberen / gebruiken en als hij er netjes uit ziet :o

Echt lollig om te wassen zijn die pads ook niet. Het is nog niet zo'n drama als zo'n dikke westernpad maar komt toch redelijk in de buurt :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:40

Inderdaad en in dit opzicht ben ik nogal een lui persoon :o heb geen zin om hem mee naar huis te nemen, te wassen en weer mee terug te nemen. Maar moet mezelf er toch maar voor aan zetten :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:53

wat ik wel een idee vind, geen idee of het slecht is, is om er een zadelvormig sjabrakje onder te doen, zo´n oerlelijk katoenen ding. Zie je niks van weer, en je wol blijft schoon, en het sjabrakje neemt vocht op

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:54

Krijg je geschuifel vaak..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:30

Millanka: ik heb ook zelden pads gewassen hoor , van Rena eigenlijk nooit sinds ik Barefoot rij :P

Heb vroeger alleen steeds de dekjes van de testzadels gewassen als die weer terugkwamen want dat moet je toch wel doen vind ik , maar deed dat ook niet met veel plezier O:)

Karev: Barefoot heeft nu juist dekjes gemaakt met kussentjes eronder (de inlages ;) ) om de ruggengraat beter vrij te houden dan wanneer je met een "normaal" dekje onder een zadel werkt dat de ruimte tussen de zadelkussens opvult en alsnog strak trekt over schoft en ruggengraat.... dat systeem help je best wel om zeep door er alsnog een "normaal" dekje onder te leggen :P

Als je het alleen voor je eigen paard gebruikt en je poetst je paard een beetje fatsoenlijk voor het rijden , laat het dekje als het nat geworden is goed drogen , en borstelt het af en toe eens goed uit / haalt de haren eruit met de stofzuiger , dan blijft het echt wel netjes.

Tenzij je zo'n vettig paard hebt dat van die lagen huidvet afzet , zie je vaak vooral langs de achter randjes... daar moet je dan vaak wel even met water en zeep aan de slag om dat weer lekker schoon en zacht te krijgen :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:11

hier geen geschuif hoor, en ik trek het dekje netjes de ''kamer'' in. Maar het was een idee vanme, ik gebruik het fijn zo, vind het ideaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:14

In de "kamer" vult het de ruimte op die er nu juist is voor de ruggengraat...echt zonde hoor als je die ruimte kleiner maakt door er een dekje tussen te doen :)

Maar goed , ieder heeft toch zijn eigen voorkeuren en als het goed werkt dan is het prima natuurlijk ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:36

@ Slofje & pmarena; Bedankt! Zo had ik het nog niet bekeken! Ik rijd wel eens zonder zadel, en dat zit toch beter uit op de 1 of andere manier idd. Mijn nicht heeft de westernvariant, dus die zou ik kunen testen. Ik ben zelf meer voor het dressuurmodel, en dat zit wss toch heel anders. :D

Het begint wel enorm te kriebelen! Ponylief zal er ook wel blij mee zijn, die heeft bij voorbaat al een hekel aan gewone zadels (met aansingelen vooral). Als ik een dekje met longeersingel aansingel is er niets ad hand, en een westernzadel (met boom) vindt ze ook minder erg.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:39

gok dat dan haar huidige zadel knelt en dus pijn doet.. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:24

Dat je de bewegingen dan makkelijker uit kunt zitten komt omdat je eigen lichaam zich direct aanpast aan dat van je pony :)

Is heel grofweg vergelijkbaar met het laten vallen van een tennisbal : laat je deze los boven een stevige vloer dan stuitert hij terug. Laat je hem los boven een kussen dan ligt hij direct stil.

Als je eens een dressuur Barefoot wilt testen dan zou ik overigens voor een London gaan , die bevalt de meeste mensen het best :)