WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:43

Jenn_Mellow schreef:
knollentuin schreef:
ik geloof nooit dat het de bedoeling is dat je een wow superstrak aansingeld :n

Ik kan er ook niks aan doen.
Maar ik moet altijd nasingelen, anders gaat het zadel schuiven.

Het zal wel te maken hebben met de ruggetjes, die zijn misschien wat ronder.. en de opbouw van het zadel. De zadels met tab hebben wat meer beweging opzij, denk ik. Ik heb ook een rond paard, breed net achter de schoft en een zadel met tabs.

Sommige van jullie hebben het over korte ruggen en 17 of 18" zadel maar ik zocht speciaal een kort zadel voor een paard met korte rug en kwam uit bij mijn 18" flat zadel wat ons goed past.

DendroFleur

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:07

Net Juntos gereden en hij was weer mooi gevuld. Zonder bontje zakt het dus inderdaad te diep en gaat klemmen. Met bontje blijft het goed liggen. Helaas schrok hij (veel wind en vriend die onkruid ging spuiten) en verdraaide ik mijn rug. Balen dus.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:33

batje schreef:
Wat heerlijk steinstein! Ik word er gewoon jaloers van :D

Vraagje: wie van jullie hadden echt zadelproblemen en was WOW DE oplossing? Ik heb inmiddels 2 zadels compleet op maat laten maken en 4 zadels bij de zadelmaker gekocht en die aan laten passen en ik heb nog steeds geen goed passend zadel. Ik wil er best weer in investeren, maar ik ben zo bang dat dit weer een teleurstelling gaat worden, ook omdat ik best vaak lees dat het toch schuift.. (mijn paard is erg rond en licht overbouwd, alles schuift naar voren)

'
Bij mij, heb volgensmij wel 30 zadels gehad, van duur tot goedkoop, op maat gemaakt en 2e hands... Alles heb ik gehad! Paard heeft een hoge schoft, erg brede schouders en een normale ruggengraat. Dus brede zadels zakte op de schoft, smalle klemde op de schouders... Zucht. Uiteindelijk bij WOW uitgekomen, paard liep binnen 15min ontspannener dan ooit! En ik was gewoon met een vrij standaard kussens (DWG zonder tab, kopijzer 1 en curved tree) klaar. Dus voor mij een wereld aankoop, mijn paard heeft nog nooit zo lekker gelopen!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:07

bij mij ook, passier is vier keer aangepast in een jaar, spieratrofie langs de schoft
merrie bleef moeilijk in contragalop, nu allemaal oke en de bespiering komt ook al steeds meer terug

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:02

Hier is er een nieuwe fitter geweest. Mijn hele zadel is zowat verbouwd, maar alle problemen zijn opgelost, het ligt weer als een huis en paardlief beweegt weer super.
De kussens waren idd ook veel te zacht waardoor de schroeven aan de onderkant tegen de rug kwamen, en dus drukplekken veroorzaakten. Dus deze zijn ook opnieuw gevult, en ook gelijk van achter iets lager gezet waardoor ik zelf niet meer zo naar voren word gedwongen en wat vrijer zit.

Ik heb het gelijk nagevraagt over de ongelijke/ droge zweetafdrukken (waar hier pas geleden een vraag over werd gesteld).
Op de droge plekken draagt het zadel optimaal. Op de natte plekken draagt het zadel minder of niet.
Bij mijn paard kon ik dit goed zien. Mijn zadel klapperde wat van achter, en achter warden de zweetplekken altijd overduidelijk aanwezig.
Nu klappert mijn zadel niet meer en zijn ook die plekken achter mooi droog.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:27

wie heb je nu als fitter er bij gehad kaspar?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:36

@ seven je hebt een pb

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:37

Ik ben opzoek naar een headplate 1.
Heeft iemand deze toevallig nog ongebruikt liggen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:42

kaspar thanx heb het gezien :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:44

Ik ben ook wel benieuwd, Kaspar!
Heb geen losse headplates meer liggen :n

Wat betreft de vraag of Wow dé oplossing is:
Ik heb inmiddels bij heel veel paarden gezien dat Wow dé oplossing was. Soms zelfs met bizarre resultaten. Een kreupel paard waar dierenartsen bij uitgedokterd waren, liep ineens regelmatig.
Een heel simpel bewegend paard bleek gigantisch van de grond te kunnen gaan als er een Wow op lag.
Een gevaarlijk stakend paard is super fijn te rijden met een Wow.
Een paard dat niet vooruit te branden was, is een hete flikker geworden met de Wow erop.
Nou ja, kan nog wel even doorgaan......

Maarrrr.... Bovenstaande resultaten werden alléén geboekt wanneer de Wow echt goed aangemeten werd.
En.... Dit wondereffect geldt niet voor alle paarden, helaas.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:46

Kaspar schreef:
Hier is er een nieuwe fitter geweest. Mijn hele zadel is zowat verbouwd, maar alle problemen zijn opgelost, het ligt weer als een huis en paardlief beweegt weer super.
De kussens waren idd ook veel te zacht waardoor de schroeven aan de onderkant tegen de rug kwamen, en dus drukplekken veroorzaakten. Dus deze zijn ook opnieuw gevult, en ook gelijk van achter iets lager gezet waardoor ik zelf niet meer zo naar voren word gedwongen en wat vrijer zit.

Ik heb het gelijk nagevraagt over de ongelijke/ droge zweetafdrukken (waar hier pas geleden een vraag over werd gesteld).
Op de droge plekken draagt het zadel optimaal. Op de natte plekken draagt het zadel minder of niet.
Bij mijn paard kon ik dit goed zien. Mijn zadel klapperde wat van achter, en achter warden de zweetplekken altijd overduidelijk aanwezig.

Begin jij niet genoeg van die wow te krijgen? Als ik me niet vergis is dit nu de 2e of derde keer dat je een probleem hebt en dat alles opgelost zou moeten zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:53

Sporter, ik heb wel 15 keer m'n zadelmaker erbij gehad voordat de Wow goed lag op mijn eigen paard.
Hij heeft echt van alles en nog wat aan kussens eronder gezet en me telkens een week of twee ermee laten rijden, want mijn paard laat pas na een paar keer rijden zien of het goed is of niet.
We zijn zodoende ruim een half jaar bezig geweest om het goed passend te krijgen, maar vervolgens lag het wel voor een jaar goed. Hoefde er op een gegeven moment alleen een keer een bredere headplate in.
Sommige paarden zijn gewoon niet zo makkelijk om het zadel passend op te krijgen.
Bij die van mij was het anderen überhaupt niet gelukt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:56

Aimee schreef:
Sporter, ik heb wel 15 keer m'n zadelmaker erbij gehad voordat de Wow goed lag op mijn eigen paard.
Hij heeft echt van alles en nog wat aan kussens eronder gezet en me telkens een week of twee ermee laten rijden, want mijn paard laat pas na een paar keer rijden zien of het goed is of niet.
We zijn zodoende ruim een half jaar bezig geweest om het goed passend te krijgen, maar vervolgens lag het wel voor een jaar goed. Hoefde er op een gegeven moment alleen een keer een bredere headplate in.
Sommige paarden zijn gewoon niet zo makkelijk om het zadel passend op te krijgen.
Bij die van mij was het anderen überhaupt niet gelukt.

Ja maar jij hebt er 1 zadelmaker bijgehad. Als ik kaspar der verhaal goed gelezen heb heeft ze er al meerdere versleten. Bovendien kussens die te zacht zijn waardoor drukkingen ontstaan. Lijkt me niet de bedoeling.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:00

Nee hoor, ik weet namelijk uit ervaring dat het anderen überhaupt niet lukte om het zadel passend te krijgen op mijn paard ;)

Over de vulling van de kussens verschillen de meningen nogal. De ene zadelmaker wil ze minder gevuld dan de andere, sommigen blazen ze echt maximaal op.
Dat er drukkingen ontstaan doordat de kussens te zacht zijn, lijkt mij zelf vrij onwaarschijnlijk. Er zit namelijk ook nog foam in. Dan lijkt me eerder dat het zadel sowieso niet goed paste, waardoor het te ver over de rug zakte.
Overigens heb ik er in de winter wel wat lucht bij laten pompen ivm het verschil in volume tussen koude en warme lucht.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:03

Aimee schreef:
Nee hoor, ik weet namelijk uit ervaring dat het anderen überhaupt niet lukte om het zadel passend te krijgen op mijn paard ;)

Over de vulling van de kussens verschillen de meningen nogal. De ene zadelmaker wil ze minder gevuld dan de andere, sommigen blazen ze echt maximaal op.
Dat er drukkingen ontstaan doordat de kussens te zacht zijn, lijkt mij zelf vrij onwaarschijnlijk. Er zit namelijk ook nog foam in. Dan lijkt me eerder dat het zadel sowieso niet goed paste, waardoor het te ver over de rug zakte.
Overigens heb ik er in de winter wel wat lucht bij laten pompen ivm het verschil in volume tussen koude en warme lucht.

Dus dat zou dan eigenlijk betekenen dat na er verschillende mensen bij zijn geweest het zadel nog steeds niet goed lag. Kortom begin alleen aan een wow als je veel geluk hebt in je leven :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:08

sporter schreef:
Dus dat zou dan eigenlijk betekenen dat na er verschillende mensen bij zijn geweest het zadel nog steeds niet goed lag. Kortom begin alleen aan een wow als je veel geluk hebt in je leven :D

Nou ja, ik ben zelf voor het ongeluk geboren en heb een passende Wow, dus je stelling gaat niet op ;)

In mijn ogen komt het erop neer dat er maar een paar zadelpassers zijn die een Wow goed aan kunnen passen. De rest zou het vak gewoon niet uit mogen oefenen, dat zou een hoop ontevreden klanten schelen. Beter één goed passend zadel verkocht, dan tien niet-passende.... Maar da's mijn mening.

Overigens is dat ook gelijk een reden waarom ik het zeer zeer zeer spijtig vind dat Schwung ermee stopt.
Zij hielden de juiste instelling erop na.
Bovendien boden zij een goed alternatief voor Wow met Schleese. Een zadel dat allicht nog beter aanpasbaar is en een goede oplossing biedt voor de paarden waarbij Wow niet dé oplossing is, en voor ruiters die niet in een Wow kunnen zitten.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:15

Mijn zadel is gevuld op advies van wow zelf en de kussens mogen absoluut niet maximaal gevuld. Dan past het zadel gewoon niet, of is wow niet het juiste zadel voor het paard.
Ik vul de kussens nu zelf. Eerst laat ik ze bijna gelijk worden met de luchtdruk hier, vervolgens pas ik de voor- of achterkant minimaal aan.
Mijn zadel ligt net zo goed 's ochtends vroeg als het nog rond het vriespunt is, of als het nu rond de 20 graden is.

amstie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:53

Beste kaspar,

Ik lees zo af en toe even mee op dit forum en begrijp dat er veel verschil in fitters is. Graag zou ik willen weten wie er nu bij jou is geweest en wie voorheen.

Begrijp ik het goed dat alleen de lucht van je kussen veranderd is? Of heb je ook andere kussens of headplate gekregen?

Kaspar schreef:

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:08

Mijn WoW is bijna aan z'n eerste verjaardagsfeestje toe!
Ik ben er nog altijd heel gelukkig mee (zeker na het de laatste keer is aangepast!)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:17

sporter schreef:
Begin jij niet genoeg van die wow te krijgen? Als ik me niet vergis is dit nu de 2e of derde keer dat je een probleem hebt en dat alles opgelost zou moeten zijn.

Ik heb idd een periode gehad dat ik het echt beu was met de wow.
Dan denk je een goed zadel te kopen wat voor mij echt een enorme investering was,
en dan ligt het niet zoals het hoort.
Uiteindelijk is het, voor hoe ver het er nu voor staat, helemaal goed gekomen.
Het zijn nu eenmaal wel erg fijne zadels. Mijn paard is een heel ander dier geworden onder de wow
en ook voor mij is het een uitkomst. Ik kan eindelijk weer nagenoeg pijnvrij rijden.
Dus in dat opzicht is het weer wel de moeite waard om door te tobben met het zadel.
Gelukkig heb ik ook niet alles hoeven betalen en is een deel van de kosten vergoed onder het kader van garantie.
Dus daar ben ik weer wel blij om.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 05-05-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:46

Overigens krijg ik hier in het topic en via pb veelal de vraag wie mijn eerste fitter was en wie er nu is geweest. Wegens bepaalde omstandigheden noem ik geen namen. Sorry.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:14

Kaspar schreef:
sporter schreef:

Ik heb idd een periode gehad dat ik het echt beu was met de wow.
Dan denk je een goed zadel te kopen wat voor mij echt een enorme investering was,
en dan ligt het niet zoals het hoort.
Uiteindelijk is het, voor hoe ver het er nu voor staat, helemaal goed gekomen.
Het zijn nu eenmaal wel erg fijne zadels. Mijn paard is een heel ander dier geworden onder de wow
en ook voor mij is het een uitkomst. Ik kan eindelijk weer nagenoeg pijnvrij rijden.
Dus in dat opzicht is het weer wel de moeite waard om door te tobben met het zadel.
Gelukkig heb ik ook niet alles hoeven betalen en is een deel van de kosten vergoed onder het kader van garantie.
Dus daar ben ik weer wel blij om.

Dit kan ik begrijpen ondanks alle problemen wegen de voordelen zwaarder dan de lasten.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:02

Gisteren is de fysio hier langsgeweest en zij kon niet geloven hoe goed mijn paard er wel niet uitzag! :) Zijn schoft is weer netjes gespierd, zijn rug zit niet meer vast, kortom het is een heel ander paard geworden t.o.v. vroeger.
En dit heeft niets met training te maken want ik rijd geen dressuur meer, ik doe enkel nog buitenritjes. Uiteraard mét een Wow! :Y)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:23

Kijk daar doe je het voor he Precious20?
Als je paard zo enorm verbeterd is het de investering meer dan waard.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 01:40

Hier ook neits meer dan lof over schwung, ik heb op een paard waar in stilstand nauwelijks een zadel op te leggen was (had gelijk een omgekeerde curved nodig) door hun uiteraard op mijn eigen risico, want meer dan 2 rondjes draven zat er echt niet in, toch een wow gekocht en ik heb echt nog nooit zulke zadelpasters gezien! Inmiddels doen we iets meer en het zadel ligt perfect! Kan iedereen hier een WOW afraden en Schleese aanraden want als er mensen zijn die er 'echt verstand van hebben dan zijn zij het..

Welke andere zadelmaker komt er 2 keer langs om toch nog een keer te kijken als het echt niet ging met passen? Daarbij hebben zij mij naar de kliniek gestuurd en weigerde ze mij een zadel te verkopen met zon lastig paard zonder dat pijn volledig uitgesloten was.. Toen dat het uiteindelijk niet bleek te zijn hebben ze nogmaals 2 uur uitgetrokken voor mijn paard en ben ik nu volledig voorzien in een GEWELDIG zadel.. Als ik ooit nog een paard koop krijgt het een 100% zeker een Schleese