Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 01:11

paarden115 schreef:
hoi bokkers ik wil een zadel maar geen engels, maar spaanse en portugese zadels zie ik echt niet graag. Wat rraden jullie dan aan (liefst in belgie of nederland te verkrijgen?)

http://www.selleriecollet-import.be/

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:11

Of denk eens aan een (goed) Australian Stocksaddle? Zit als een luie stoel...........

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:26

Bandida schreef:

Grappige site... m'n frans is niet best (zeg maar nagenoeg non-existent) dus ik klik op het taalkeuzevakje... Je kunt twee talen kiezen... Frans en Frans :P

Stocksaddle heb ik hier nog liggen voor de liefhebbers. Nagelnieuwe Horseman outfitter Stocksaddle met brede boom, worden niet meer gemaakt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:36

Francis schreef:
Bandida schreef:

Grappige site... m'n frans is niet best (zeg maar nagenoeg non-existent) dus ik klik op het taalkeuzevakje... Je kunt twee talen kiezen... Frans en Frans :P

Stocksaddle heb ik hier nog liggen voor de liefhebbers. Nagelnieuwe Horseman outfitter Stocksaddle met brede boom, worden niet meer gemaakt.

Francis...ik zou graag zo'n zadel hebben voor m'n merrie om haar zadelmak te maken. Ik PB je even...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:21

Francis schreef:
Bandida schreef:

Haha, ik had precies het zelfde :P

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:37

Ik dacht even dat ze bij Len Brown in de leer waren geweest... :D Prachtige chaps hebben die zeg!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:47

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:02

Oeh, die ziet er idd lekker uit.

Hee... Is deze: http://www.equitation-boutique.com/sell ... m#ek116023

nou dezelfde als deze: http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... 58bfb3a93a

Want die laatste is er alleen in small en medium boommaat, maar nu begrijp ik dat het een zadli model is en die hebben toch ook bredere boommaten? (niet dat 't op dit moment wat uit maakt, maar gezien het type paard waar ik voor val kom ik waarschijnlijk wel weer met iets breders thuis als er eenmaal weer een paard komt).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:09

yole schreef:
Dit vind ik ook wel een mooi zadel... en bovendien erg betaalbaar!
http://www.equitation-boutique.com/sell ... ques-0.htm
Afbeelding

Yole, mooi wel...maar goed? Wij zijn deze zomer eventjes gestopt nabij de Camargue bij een zadelmaker. Die heeft even uitgelegd waarom je beter niet zo'n goedkoop camargue zadel kunt kopen. Hij maakte er ook zelf, op maat. Die kosten 3000 euro. Hij wist dat ik geen zadel wou kopen en ik even uit interesse binnen gesprongen was. We hebben een erg leerrijk en aangenaam gesprek gehad.
Prijsverschil zit wel ergens in ;) .

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:20

Cambiar schreef:
Yole, mooi wel...maar goed? Wij zijn deze zomer eventjes gestopt nabij de Camargue bij een zadelmaker. Die heeft even uitgelegd waarom je beter niet zo'n goedkoop camargue zadel kunt kopen. Hij maakte er ook zelf, op maat. Die kosten 3000 euro. Hij wist dat ik geen zadel wou kopen en ik even uit interesse binnen gesprongen was. We hebben een erg leerrijk en aangenaam gesprek gehad.

Dat klopt. Over de kwaliteit van dit zadel durf ik me niet uit te spreken (dit is trouwens een afgeleide van het echte camargue zadel). Een echt camargue zadel kost al gauw +2000 euro. Dat zijn wel juweeltjes trouwens!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:43

yole schreef:
Cambiar schreef:

Dat klopt. Over de kwaliteit van dit zadel durf ik me niet uit te spreken (dit is trouwens een afgeleide van het echte camargue zadel). Een echt camargue zadel kost al gauw +2000 euro. Dat zijn wel juweeltjes trouwens!

Juweeltjes wel, maar ik wist niet dat ze niet geschikt waren om wandelingen mee te doen. Schijnt een echt werk-zadel te zijn volgens de zadelmaker. Is te zwaar om mee te gaan trekken of wandelen. Ik dacht juist dat gewicht geen rol speelt van het zadel als het maar past op de rug...maar die man zit er al heel z'n leven in, dus die zal het wel weten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:38

Zwaar zadel betekent meer gewicht te dragen voor het paard. Gewicht dat op langere tochten als vermoeidheid toch gaat spelen per uur zwaarder aan gaat voelen. Zelfde effect heb je ook bij backpackers, hoe lichter je kan pakken hoe beter bij langdurige belasting (ook voor je voeten en gewrichten).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:56

tamary schreef:
Zwaar zadel betekent meer gewicht te dragen voor het paard. Gewicht dat op langere tochten als vermoeidheid toch gaat spelen per uur zwaarder aan gaat voelen. Zelfde effect heb je ook bij backpackers, hoe lichter je kan pakken hoe beter bij langdurige belasting (ook voor je voeten en gewrichten).

Kan je beter de gemiddelde ruiter laten afvallen... die nemen vaak meer gewicht mee ;)

Hoe zwaar een zadel is scheelt wel iets hoor, maar dan ga je het over een zadel van 5 kg vs een zadel van 15 kg hebben... paar kilo's is het verschil niet echt.
Wel de verdeling van het gewicht van de ruiter via datzelfde zadel!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:37

Moragh schreef:
tamary schreef:

Kan je beter de gemiddelde ruiter laten afvallen... die nemen vaak meer gewicht mee ;)

Hoe zwaar een zadel is scheelt wel iets hoor, maar dan ga je het over een zadel van 5 kg vs een zadel van 15 kg hebben... paar kilo's is het verschil niet echt.
Wel de verdeling van het gewicht van de ruiter via datzelfde zadel!

Deze weegt maar 12 kg, 'la petite Camargue' tov de professionele versie (maar geen 'petit prix' :D ):
http://www.selle-camargue.com/spip.php?rubrique7

Malibaud look-a-like:
Die stijgbeugels lijken ver naar voren te hangen die aan dat naturel kleurig zadel hangen....
http://www.selle-camargue.com/spip.php?rubrique9
.
http://www.selle-camargue.com/spip.php?rubrique10
Kan even informeren wat zij denken van een aanpassing van MC Clellan-boom voor een brede rug :D ...

Dat zadel lijkt wel heel erg af te hellen naar achteren toe...
http://www.selle-camargue.com/

Leuke dekjes, no-nonsens:
http://www.selle-camargue.com/spip.php?rubrique13

Haha, voor mensen met lage rugpijn...kussentje om achter de rug te steken:
http://www.selle-camargue.com/IMG/jpg/IMGP5388_edited_350_X_350_.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:09

Francis schreef:
, maar nu begrijp ik dat het een zadli model is

Je moet deze 'camargue' zien als een Zaldi spááns zadel in camargue lóók.
Niets mis mee en een prima zadel. Alleen geen camargue zadel.

De uiterlijke 'opbouw' en de constructie mag je niet verwarren.
Op dit topic is dat mbt 'stock'-zadels al gepasseerd: dat zijn vaak stock-áchtige zadels op een engelse veerboom ipv de cavallerie-boom met panelen.
Door de wildgroei van uiterlijke types bij branchevreemde 'entrepreneurs' kan je van alles op oneigenlijke bomen tegenkomen. Ook types die inherent een specifieke boom MOETEN hebben in boomloze variant 8)7

Je kan deze valkuil eenvoudig omzeilen door consequent van het gebruiksdoel uit te gaan. Het zadel is een interface tussen ruiter en paard dus een afgeleide. Zo kom je vanzelf bij het correcte type. Het vinden van de maat is niet écht een probleem en alleen gehinderd door 'ja maar...' .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:14

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Ik heb geen facebook dus..

Heb er een paar foto's van je op gezet ;)

Bedankt. Ik zal Richelle vragen via haar account te kijken hoe gekleurd ik er op sta ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:18

Ik begin er toch meer en meer van overtuigd te raken dat met mijn gebruiksdoel een mc clellan type zadel op een corrector een goede optie zou kunnen zijn.
Kan hier mss iemand de vraag beantwoorden of dergelijke zadels op "ijslandermaat" gemaakt worden, gerelateerd aan de gangbare models zou ik vermoeden relatief kort en breed.

N.B. Het mooist zou natuurlijk zijn mensen met ijslanders de daadwerkelijk ervaring met dergelijke zadels hebben, maar wat dat betreft knijp ik mijn handen niet dicht...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:58

Kuggur schreef:
Ik begin er toch meer en meer van overtuigd te raken dat met mijn gebruiksdoel een mc clellan type zadel op een corrector een goede optie zou kunnen zijn.
Kan hier mss iemand de vraag beantwoorden of dergelijke zadels op "ijslandermaat" gemaakt worden, gerelateerd aan de gangbare models zou ik vermoeden relatief kort en breed.

N.B. Het mooist zou natuurlijk zijn mensen met ijslanders de daadwerkelijk ervaring met dergelijke zadels hebben, maar wat dat betreft knijp ik mijn handen niet dicht...

Kijk, alles is relatief, maar een IJslander is absoluut gezien niet breed. De korte-smalle standaard Randonnee/Gardian van Malibaud zou volgens mij het aangewezen model zijn.
Op een Corrector in een viltsok met fleece onderzijde.
Als je twijfelt tussen de korte ´smal´ en ´iets minder smal´ is dat een kwestie van een shoft´mal´ (ongeveer 7 cm. achter het schouderblad) tekenen op ruitjespapier. Dan hou ik die graag onder mijn Gardian voor je.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:00

Huertecilla schreef:
Francis schreef:
, maar nu begrijp ik dat het een zadli model is

Je moet deze 'camargue' zien als een Zaldi spááns zadel in camargue lóók.
Niets mis mee en een prima zadel. Alleen geen camargue zadel.

Oh nee, maar dat dacht ik ook niet hoor. Mijn opmerking stond even los van de camargue 'discussie'.
Ik had het onderste zadel hier al eens eerder genoemd als intereressante optie voor mij, toen die website hier genoemd werd door iemand en kwam nu op de site waar het camargue zadel stond dat andere tegen en die leken wel erg veel op elkaar.
Bij ene staat dat het een zaldi is maar ik kan het zadel wat op de Hü en Hott site staat niet op de zaldi site vinden. Die andere denk ik wel maar daar heet' ie anders dus ook twijfel of het dezelfde is. Ik twijfel of beiden dezelfde zadels zijn maar in andere uitvoering en die vraag gooide ik er dus eigenlijk gewoon tussendoor.
Ik had al gezien dat het een zadel is wat op een spaans zadel gebaseerd is, dat vind ik ook prima, zo te zien zijn het wel 'panelen' zadels en geen zadels op engelse boom en dit zadel lijkt me heel geschikt voor het doel waar ik toch uiteindelijk wel weer een paard voor wil kopen, nl. buitenritten, TREC en trektochten.
Hoewel ik nu (tijdelijk) geen paard heb blijf ik toch wel een beetje rondkijken naar interessante zadels voor mij.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:43

Francis schreef:
Ik had al gezien dat het een zadel is wat op een spaans zadel gebaseerd is, dat vind ik ook prima, zo te zien zijn het wel 'panelen' zadels en geen zadels op engelse boom en dit zadel lijkt me heel geschikt voor het doel waar ik toch uiteindelijk wel weer een paard voor wil kopen, nl. buitenritten, TREC en trektochten.
Hoewel ik nu (tijdelijk) geen paard heb blijf ik toch wel een beetje rondkijken naar interessante zadels voor mij.

...dan zal je wel geen rond paardje mogen kopen. Dit zijn zadels voor iets smallere paarden die beetje schoft hebben. Ik vond het ook leuke zadels, maar niet voor type paarden die ik leuk vind (ronde types).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:53

En dat was dus mijn vraag... hij staat er in boommaat smal en medium op, maar ik begreep dat Zaldi op bestelling ook breder kan maken. En dát wilde ik dus even weten :D
Want dan vind ik dit wel een zadel wat - volgens mij en zo vanaf foto beoordeeld - aan mijn wensen voldoet en ik schreef idd al, de kans is groot dat ik toch weer met iets breders/ronders thuis kom, ik val nou eenmaal op het 'sturdy' type paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:51

Francis schreef:
de kans is groot dat ik toch weer met iets breders/ronders thuis kom, ik val nou eenmaal op het 'sturdy' type paard.

Dat is redelijk typisch vrouwelijk en nu net niet compatibel met het typische vrouwenbekken.
Het sluit zadels die het bekken dicht op het paard leggen uit. Er is dan een hógere, zeg maar gerust verhoogde, zit nodig.
Het is een kenmerkend rijtechnisch- en (stoel)zitprobleem van vrouwen op een barefoot op een haflinger om een voorbeeld te geven.
Dit kan je heel makkelijk zelf bedenken door de info op dit topic over het vrouwenbekken te combineren met een breder-ronder paard om de benen omheen te leggen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:23

Ja, ik weet het HC, maar goed, ik ben zelf ook een wat 'sturdy' type ;) en ik op een smal paardje staat gewoon niet vind ik (ik wil nl. ook iets van rond de 1.48/150 en dat in combi met smal gaat em met mijn postuur niet worden). Daarnaast ben ik ondanks mijn sturdy voorkomen wel weer gezegend met brede heupen en extra lange benen, wat eea wel weer compenseert.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:06

Francis schreef:
Ja, ik weet het HC, maar goed, ik ben zelf ook een wat 'sturdy' type ;) en ik op een smal paardje staat gewoon niet vind ik (ik wil nl. ook iets van rond de 1.48/150 en dat in combi met smal gaat em met mijn postuur niet worden). Daarnaast ben ik ondanks mijn sturdy voorkomen wel weer gezegend met brede heupen en extra lange benen, wat eea wel weer compenseert.

Haha, sturdy-type...wat een leuk woord. Ik val ook alleen op zo'n types, helaas is dat wel een hééél slechte combinatie.... Moet al op m'n eigen letten of ik zou alles opeten, dan moet ik nog eens letten dat m'n merrie niet teveel eet. Dat zadelprobleem is dan echt het laatste waar ik me druk over maak :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:34

Cambiar schreef:
Dat zadelprobleem is dan echt het laatste waar ik me druk over maak :D

Rond paard + dikke(re) dijen + vrouwenanatomie = zadel....uitdaging of je dat nu prioriteit wíl vinden of niet.