Beli schreef:@dyonne: ik heb nog geen foto (ben ik vergeten te maken) ik heb t bit met alleen leertjes (omdat dat ook zo op wedstrijd moet)
ik reed altijd met een gecombineerde neusriem ik be overgestapt omdat hij altijd erg onrustig is met het bit (eigenlijk het zelfde als hier te zien is maar met dit hoofdstel is het alleen maar erger) nu moet Amaretto nog al eens aan dingen wennen dus ik kijk het nog even aan.
Meer mensen dit probleem?
Misschien zoek je het probleem nu aan de verkeerde kant van de teugel?
Vriendelijk bedoeld hoor, maar zoals al eerder benoemd wordt is het nu gewoon duidelijker wanneer je zelf onrustig met je hand bent.
Dat kan op zich niets met je handen te maken hebben, maar misschien met onbewuste spanning in je lijf... het niet kunnen ontspannen in het lichtrijden en daardoor toch een licht verkrampte schouderpartij hebben... en vervolgens worden je handen dan stijve harkjes.
Ik noem nu even een zijstraat hoor.....
Ik zou daar eerst eens naar kijken, want normaal gesproken zou jouw bewegende hand veel meer ruimte en spelling vinden in de mond van het paard, en merk je het dus minder. Ofwel; wanneer je als ruiter geen rustige hand hebt, geeft de mond van het paard met een regulier hoofdstel veel meer mee.... eigenlijk niet zo fijn dus. Nu is de lijn meer rigide, meer steady en kom je het hoofdstel ook tegen met je hand ipv van alleen de paardenmond. En dan 'lijkt' het onrustiger wanneer je jezelf even tegen komt.
Overigens moet je even kijken naar de ruimte in de mond van je paard, hoeveel ruimte zit daar? Hoe ziet het rooster eruit? Bij mijn paard vermoed ik dat het rooster te laag hangt en dat de clips dus niet fijn zijn... die heb ik eraf gehaald.
Dit hoofdstel maakt mij duidelijk dat ik nog veel meer moet werken met mijn zit, lijf en intentie. Uiteindelijk zat ik dus veel te veel aan die voorkant mijn bedoelingen door te geven. Nu werkt het met dit hoofdstel voor het paard prettiger, maar moet ik dus nog even doorstuderen! Hahaha!