Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:23

Ik wil graag weten of het hoofdstel mooi op zijn plaats blijft met grondwerkoefeningen aan de hand.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:33

Ergens heb ik gelezen, dat het ringetje op de neus (druk)plekjes veroorzaakt. Is dit nu bij een persoon geweest of bij meerdere? Kan er verder niets over vinden... of ik heb niet goed gelezen.

_Patriesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:22

Ik werk pas net 1,5 maand aan de hand dus voor mij en mijn paard is het nog een beetje aftasten en zoeken. Daardoor moet ik soms wat meer corrigeren en dan gaat het hoofdstel wel iets schuiven. Tot nu toe heeft mijn paard geen drukplekken gehad, maar ik heb het hoofdstel pas 3 weken ofzo :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:31

Beli schreef:
mijn paard loopt niet zo fijn met dit hoofdstel! ik hoop dat hij er nog aan moet wennen en dat het berter wordt maar hij was er vandaag alleen maat tegen aan het vechten

Wat mij opvalt is dat je bij het lichtrijden je handen meebewegen. Je heb geen stille hand. Mijn ervaring met dit hoofdstel is dat je "handhulpen" veel duidelijker doorkomen. Dus net als zoals Evelienepien ook al opmerkte gaan werken aan een stille hand. Je hand mag niet meebewegen met je lichtrijden.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:49

Na een poosje meegelezen te hebben in dit topic heb ik vorige week vrijdagavond dan toch de multibridle besteld!!! En ja hoor, vandaag stond de postbode met een pakketje voor de deur!!!!! :D Ik heb de donkerbruine maat Cob en ik moet zeggen dat het er erg goed uitziet. Instructieboekje en een cd-tje erbij, ook wel handig met het inelkaar zetten van alle losse stukjes!
Straks eens even gaan passen, ben echt heel benieuwd.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:53

Felipe: waar heb jij het hoofdstel gekocht?

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:05

@ It is me: Ik heb het hoofdstel in Engeland besteld! De levertijd hier duurde me te lang :o

Gisteren het hoofdstel gepast en het past perfect!! Was wel lastig om het precies goed te krijgen :o heb toch wel een kwartiertje of zo staan frutselen voordat ik echt tevreden was, maar het was wel de moeite waard. De maat was ook prima, want dat was toch een beetje een gok. Vind het leer wel iets stug, maar mssn is dat ook omdat het vrij dik is. GA er maar vanuit dat dat met gebruik en regelmatig invetten wel beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:10

Mag je met dit hoofdstel starten dat iemand weet?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:19

alleen met de competition...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:17

Beli schreef:
@dyonne: ik heb nog geen foto (ben ik vergeten te maken) ik heb t bit met alleen leertjes (omdat dat ook zo op wedstrijd moet)
ik reed altijd met een gecombineerde neusriem ik be overgestapt omdat hij altijd erg onrustig is met het bit (eigenlijk het zelfde als hier te zien is maar met dit hoofdstel is het alleen maar erger) nu moet Amaretto nog al eens aan dingen wennen dus ik kijk het nog even aan.

Meer mensen dit probleem?

Misschien zoek je het probleem nu aan de verkeerde kant van de teugel?
Vriendelijk bedoeld hoor, maar zoals al eerder benoemd wordt is het nu gewoon duidelijker wanneer je zelf onrustig met je hand bent.
Dat kan op zich niets met je handen te maken hebben, maar misschien met onbewuste spanning in je lijf... het niet kunnen ontspannen in het lichtrijden en daardoor toch een licht verkrampte schouderpartij hebben... en vervolgens worden je handen dan stijve harkjes.
Ik noem nu even een zijstraat hoor.....
Ik zou daar eerst eens naar kijken, want normaal gesproken zou jouw bewegende hand veel meer ruimte en spelling vinden in de mond van het paard, en merk je het dus minder. Ofwel; wanneer je als ruiter geen rustige hand hebt, geeft de mond van het paard met een regulier hoofdstel veel meer mee.... eigenlijk niet zo fijn dus. Nu is de lijn meer rigide, meer steady en kom je het hoofdstel ook tegen met je hand ipv van alleen de paardenmond. En dan 'lijkt' het onrustiger wanneer je jezelf even tegen komt.
Overigens moet je even kijken naar de ruimte in de mond van je paard, hoeveel ruimte zit daar? Hoe ziet het rooster eruit? Bij mijn paard vermoed ik dat het rooster te laag hangt en dat de clips dus niet fijn zijn... die heb ik eraf gehaald.

Dit hoofdstel maakt mij duidelijk dat ik nog veel meer moet werken met mijn zit, lijf en intentie. Uiteindelijk zat ik dus veel te veel aan die voorkant mijn bedoelingen door te geven. Nu werkt het met dit hoofdstel voor het paard prettiger, maar moet ik dus nog even doorstuderen! Hahaha!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:05

Ik ben mij er van bewust dat ik geen heel stille hand heb. Hier werk ik natuurlijk onder begeleiding aan.
Ik had alleen wel gehoopt dat ik met dit hoofdstel een rustigere aanleuning (binnen mijn rijkunstige beperkingen) kon realiseren.

en de ruimte in de mond van mijn paard is oke. Ik sta onder begeleiding van een DA ivm lastige en gebroken kiezen en daar wordt hard aan gewerkt.

maar gister mijn oude hoofdstel weer gebruikt mijn paard liep hier veel prettiger op niet voor ons dus .... wie weet werkt het voor andere wel

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:21

Jammer Isabel... Had gehoopt dat het hoofdstel voor jou wel zou werken. Iemand interesse in een multibridle, maat full zwart, PB me, mijne is te koop...

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:37

Waarom verkoop je hem, mag ik vragen?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:42

ik heb een maat full gekocht, deze was wat te groot, heb toen een gaatje bijgeprikt, maar het hoofdstel blijft te groot. bovendien gaat het leer ook nog wat uitrekken en dan gaat het helemaal niet meer. hoofdstel is 1x gebruikt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:20

Dit lijkt me een geweldig hoofdstel, had er nog nooit van gehoord en ga hier meer informatie over inwinnen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:24

Mijn wedstrijddebuut met de Competition: [RIJ-ITP] [HAF]Ons B-debuut! Spannend, druk, maar wel 2x winst :D

Hebben jullie ook dat het snel lijkt of je enorm in zijn mond zit? Nu trekt mijn pony zijn mondhoeken ook snel op. Maar mijn instructrice gaf ook al aan dat als je een beetje druk zet het net is op je zijn mondhoek naar zijn oren trekt. Zou dat door de lossere verbinding naar het bit komen?

Jim loopt er overigens wel fijn op. Rustig in de aanleuning, kan loslaten. En vooral: geen wondjes meer :D

Afbeelding

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:58

Zit de neusriem bij de Haflinger niet te laag? Voor mijn gevoel hoort hij hoger te zitten. De kinriem zit nu ook erg vreemd. Lijkt mij niet heel fijn voor het paard zitten, maar kan het mis hebben...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:04

Zou kunnen.
Maar als ik 'm hoger doe zit de bocht van de neusriem op de jukbeenderen. Dat lijkt me ook niet goed.
Close up:
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:10

Denk dat het ook daardoor komt dat het lijkt dat je je bit zo optrekt, omdat de 'sperriem' zo laag zit. Omdat deze meestal nét onder het bit ligt om hem stil te laten liggen.
Hij staat wel stoer, idd stiekem een beetje jammer dat ie zo laag ligt. Ben ik ook bang voor bij mijn hafje, dat dat zou gaan gebeuren...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:18

Ja, vind dat ook lastig.
Maar als ik 'm omdoe zit hij wel tegen het bit aan.
Dat is het rare. Dan zit het dus gewoon goed.

Had dit overigens met een gewone sperriem ook.

Hier zit het gewoon goed
Afbeelding

En als ik dan ga rijden dan zit het zo
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:21

Bit een gaatje hoger hangen? Aan zijn mondhoeken te zien zou dit wel passen, of gaat het dan niet meer lekker zitten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:22

Kan eens kijken, maar ik denk dat het dan te strak zit.
Proberen kan altijd :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 02:24

Ik heb via een paardentandarts geleerd dat je het bit ´zover omhoog kan trekken´ als totaan de eerste kiezen. Natuurlijk moet die stil op de lagen liggen, maar inwerkend en op druk komt het bit hoger te liggen. (of ik heb iets verkeerd onthouden)
Maar dat zou betekenen dat jouw paard zijn bit in rust laag heeft liggen in zn mond (mede door de lengte van zijn mondhoeken) en op druk het bit naar boven kan schuiven en ook zijn mondhoeken mee geven. Ik zou dan denk ik het bit een gaatje hoger proberen, of ff een TA ernaar vragen

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:32

Op de foto van pagina 1 zit de bocht net op het jukbeen. Bij de haflinger zit de bocht er net onder. Dus de neusriem toch een gaatje omhoog? Misschien kan je daar dan ook een foto van maken?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:38

Ik vind em ook wat laag hangen bij de haf... als hij bij hoger hangen over de jukbeenderen valt, zou het zomaar kunnen, dat je een maat groter nodig hebt. (zodat het middenstuk van de neusriem langer is en de knik in de neusriem meer naar de zijkant komt..)