[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:23

xyzutu2 schreef:
Op deze foto zie ik hetzelfde als ik op de andere foto's van hem al dacht te zien; als je de schoft even wegdenkt dat heeft hij gewoon een hele rechte rugspier als je een lijn van de bovenpunt van de kont over de ruggengraat bij de zadelplek naar de witte 'glanslijn' helemaal tot aan de schouder volgt. Dat hoeft geen probleem te zijn en als je Ghost niet kiept dat gaat dat dus in elk geval goed, maar als de lange rugspier zo recht is en een beetje schuin afloopt naar beneden in combi met zo'n smalle hoge schoft dan kan dat voor boomloos best lastig zijn omdat zo'n zadel (pommel) best wel een hoogte moet overbruggen om van de ene rugspier over de rug heen naar de andere rugspier te gaan. Ghost doet geeft veel schoftvrijheid, maar je moet de zadels wel naar je toe krijgen natuurlijk...
Veel Heather Moffett boomloze zadels (Flexee, Finesse, Vogue geloof ik) hebben verwisselbare kopijzers, dus die zouden dat in principe ook moeten kunnen.

Ik heb daar dus al een frontriser voor, dat bedoel je toch? Want ik kiepte inderdaad voorover, dat was al vrij snel duidelijk. Het is meer het gewiebel van links naar rechts. Ik heb zelf het gevoel dat de tweedehands kussens van Ghost plus de nieuwe Ghost inlages een te grote toren zijn en het geheel 'omvalt' bij beweging.

Maar alle boomloze zadels hebben toch kussens/vps en inlages nodig dus ben bang dat ik dit stapeltje blijf houden...?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:30

Lieve mensen: alle Ghost zadels hebben een identieke basis. Welke zitting er op ligt, heeft geen enkele invloed op de ligging. Bij een Barefoot/Torsion/Trekker/etc. zitten de singelstoten onderaan het zweetblad, waardoor je een groter oppervlak tegen het paard aan drukt. Dat beperkt (soms) de beweging een beetje en geeft vaak een wat stabielere ligging. Als je een Ghost wil die steviger ligt, dan kan je een Ghost Classic uitzoeken, die hebben een dubbel zweetblad waar de singelstoten overheen lopen en dat druk je dan dus wel tegen je paard aan - ietsje meer grip. Of een Cavallin Crusader of Heritage, waar wel een Ghost basis in zit, maar de singelstoten zitten vast aan de onderkant van het zweetblad. Dus iets meer grip.

Een Westip singel zou kunnen helpen.

De frontriser zet jou wat beter neer, maar doet niets voor de ligging van het zadel.
De nieuwe Ghostzadels zitten beter in elkaar en kunnen een hogere schoft wat beter aan - door de nieuwe kussens liggen ze ook stabieler.
Gewiebel van links naar rechts is deels balans (die van jou en van het paard)

LBLGypsyCobs

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:35

Passen die nieuwe kussens ook onder de oude basis?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:35

Ja hoor.
Zie ook mijn onderschrift

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:39

Geen Firenze voor ons dus, dank je Kwetal.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:42

Graag gedaan Woepsie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:32

Kwetal schreef:
Lieve mensen: alle Ghost zadels hebben een identieke basis. Welke zitting er op ligt, heeft geen enkele invloed op de ligging.

Naar mijn ervaring ligt dat toch echt wat genuanceerder: als je als mens op een Ghost zonder zweetbladen zit, dan liggen je knieen tegen het blote paardenlijf. Dat zorgt ervoor dat het zadel dat in feite maar een klein kussentje onder je kont is heel veel vrijheid heeft om van links naar rechts te schuiven.
Als je op een Ghost met zweetbladen zit, dan 'klemmen' je knieen, dijen en onderbenen de zweetbladen tussen paard en been. De druk van jouw benen zorgen er dan voor dat dat kleine kussentje bovenin veel minder makkelijk zijdelings van zijn plek komt, stomweg omdat de druk van jouw benen op de zweetbladen dan voor wrijving zorgt.
Natuurlijk is het het allerstabielst als een zadel zo gemaakt is dat de singel óver het (onderste) zweetblad loopt zodat dat echt niet meer kan schuiven, maar ook als bij de Ghosts dat kussentje en de aanhechting van de singelstoten precies hetzelfde blijft bij de langere zweetbladen, dan kunnen die langere zweetbladen alsnog voor meer zijdelingse stabiliteit zorgen.

@ Woepsie: een frontriser zorgt niet voor meer schoftvrijheid, het zorgt er alleen voor dat het voorste deel van de zitting aan de ruiterkant iets omhoog komt.
Als een zadel aan de onderkant bol is (zoals onze Ghost was) en je paard heeft een rechte rugspier waardoor het zadel steeds op zijn rug voorover kiep dan zou je eerder aan shims/een wiggetje denken als oplossing; neopreen of vilten 'wiggen' van bijvoorbeeld 10cm lang (aan de voorkant het dikst zoals bijvoorbeeld 2cm, en richting het midden van het zadel waar de wig eindigt het dunst) die je onder de voorkant van elk kussen plakt. Dan is de onderkant van het zadel naar het paard toe ineens niet meer bol maar (bijna) recht en dan heeft het zadel aan de voorkant ook 2cm meer hoogte gekregen, dus 2cm meer schoftvrijheid.

Maar dat is dus bij een zadel dat voorover kiept op het paard, wat jij denk ik beschrijft is een ruiter die vooroverkiept in het zadel. ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:45

Waarom knijp jij met je benen? En weet je dat dat "knijpen" net zo veel drukplekken veroorzaakt als je gewicht in het zadel?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:47

Ik ga morgen opnieuw op mijn Quevis met een ander pad en andere singel en zal dan foto's en een filmpje laten maken. Dat van de frontriser was een verkeerde opvatting van mij, sorry!

Desondanks heb ik na een avondje rondvragen op Facebook inmiddels een Cheyenne maat 1, een Torsion en een Heather Moffet Fhoenix op ons eiland gevonden, en ik mag ze allemaal uitproberen :)

Moet er onder de Heather Moffet een boomloos pad?
Kan ik mijn Ghost piccolo inlages gebruiken voor een Barefoot zadel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 00:03

Ik weet niet genoeg van de zadels van Heather, dus ik zou even haar site bezoeken en het nakijken wat er daar geadviseerd wordt.

Check even of de inlagen van de Ghost ietsje groter zijn dan de Barefoot - in dat geval mag het.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 00:38

Ik heb ooit de heather moffet flexee gehad. Zat heerlijk, kon met gewone dekjes rijden, zadel had gewoon kussens, verwisselbaar kopijzer, en was flexibel maar ook stevig.
Maar de drukmeting was wel minder, zadel schoof wat naar voren, en gaf achterop veel druk.
Ook die meting met een cherokee met VPS gedaan, en die was echt heel goed. Zadelmaker was er ook verrast door. Was met een plip / impression pad gedaan. De officiële van de zadelmaker, onder haar begeleiding de meting gedaan met c.a. 30/45 minuten rijden. Veel mee gedraafd, lichtgereden, verlichte zit in galop.
Heb de foto nog van de pad.
Barefoot
Afbeelding
Boomzadel (thorowgood endurance)
Afbeelding

Van de hm flexee meting geen foto's

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 06:37

Onder de phoenix van HM word wel geadviseerd een speciale pad te gebruiken.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 07:28

Kan je die pad ook zelf aanschaffen?
Waarbij je de drukverdeling ziet?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:26

xyzutu2 schreef:
Kwetal schreef:
Lieve mensen: alle Ghost zadels hebben een identieke basis. Welke zitting er op ligt, heeft geen enkele invloed op de ligging.

Naar mijn ervaring ligt dat toch echt wat genuanceerder: als je als mens op een Ghost zonder zweetbladen zit, dan liggen je knieen tegen het blote paardenlijf. Dat zorgt ervoor dat het zadel dat in feite maar een klein kussentje onder je kont is heel veel vrijheid heeft om van links naar rechts te schuiven.
Als je op een Ghost met zweetbladen zit, dan 'klemmen' je knieen, dijen en onderbenen de zweetbladen tussen paard en been. De druk van jouw benen zorgen er dan voor dat dat kleine kussentje bovenin veel minder makkelijk zijdelings van zijn plek komt, stomweg omdat de druk van jouw benen op de zweetbladen dan voor wrijving zorgt.

Het ging hier om de basis, de zittingen hebben uiteraard invloed op de zit van de ruiter, balans etc. Het is ook maar net wat je gewend bent. Zelf wil ik zo min mogelijk, heb daarom ook een PRE hengst met een Florac door gereden. Het enige was wat gek was, was dat het paard mijn benen directer voelde en daar even aan moest wennen. Maar was zo klaar gelukkig.
Maar dat is voor iedereen persoonlijk, ik snap het ook zeker als mensen meer steun willen. Gelukkig zijn er vele opties wat dat betreft!

xyzutu2 schreef:
Natuurlijk is het het allerstabielst als een zadel zo gemaakt is dat de singel óver het (onderste) zweetblad loopt zodat dat echt niet meer kan schuiven, maar ook als bij de Ghosts dat kussentje en de aanhechting van de singelstoten precies hetzelfde blijft bij de langere zweetbladen, dan kunnen die langere zweetbladen alsnog voor meer zijdelingse stabiliteit zorgen.

Daar hebben we nu de Ghost Classics voor, de Italy, Flamenco en Lipica :)

xyzutu2 schreef:
Maar dat is dus bij een zadel dat voorover kiept op het paard, wat jij denk ik beschrijft is een ruiter die vooroverkiept in het zadel. ;)

Daar heeft ze het over, toch?

woepsie90 schreef:
Ik heb daar dus al een frontriser voor, dat bedoel je toch? Want ik kiepte inderdaad voorover, dat was al vrij snel duidelijk. Het is meer het gewiebel van links naar rechts. Ik heb zelf het gevoel dat de tweedehands kussens van Ghost plus de nieuwe Ghost inlages een te grote toren zijn en het geheel 'omvalt' bij beweging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:11

JoycexEnya schreef:

Die pad is gewoon te koop, maar is niet goedkoop en er komt nog het nodige aan verzending en import bij.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:07

Ik kom me ook melden op dit topic. Ik heb een tweedehands Heather Moffett Fhoenix aangeschaft. Het zadel zit inderdaad heerlijk. Maar ik ben (nog) niet helemaal tevreden ermee omdat ik betwijfel of er voldoende ruggengraatvrijheid is. Volgens de site van HM kan dit zadel zonder speciaal pad gebruikt worden, maar ik doe het wel. Er zit geen kopijzer in dit zadel en mijn ervaring is dat bij aansingelen het zadel gewoon "breder" wordt getrokken en daardoor komt het ook dichter op de schoft te liggen.
Ik ben nu verschillende pads aan het proberen, maar heb de oplossing nog niet gevonden. Ik overweeg ook een zadelpasconsult.

Overigens: Je kunt zo'n PLIP pad ook huren. Zie http://www.brouwerosteo.nl/impression-pad/

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:10

@woepsie: Ik ben dus ook heel benieuwd naar jouw ervaring met de HM Fhoenix. Wat is de bouw van jouw paard? Hoge schoft? Weinig schoft?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:08

Kwetal schreef:
Waarom knijp jij met je benen? En weet je dat dat "knijpen" net zo veel drukplekken veroorzaakt als je gewicht in het zadel?

Je hebt natuurlijk knijpen en knijpen
En aansluiting met Been met daarbij het normale sportgebeurtenissen wat je nodig ebt om boven te blijven, recht te blijven Rn balans te houden. kun je ook al omschrijven als een soort van knijpen
En dat doe je sowieso

En dat heeft ook gewoon invloed op het geheel als je langere zweetbaden hebt

Contact =druk en frictie

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:27

DubbelDun schreef:
JoycexEnya schreef:

Die pad is gewoon te koop, maar is niet goedkoop en er komt nog het nodige aan verzending en import bij.

Jammer lijkt mij een handig ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:51

Kwetal schreef:

Betere vraag; waarom zou ik "klemmen" tussen "aanhalingstekens" geschreven hebben? :)*
Dat was toch gewoon een onderdeel van mijn uitleg waarom langere zweetbladen op dezelfde basis wel degelijk voor een stabielere ligging kunnen zorgen, gewoon doordat het gewicht en de ligging van je been het zadel over een veel groter oppervlakte tegen het paard "aanduwt" ( <-- ik bedoel hier dus weer niet duwen in de letterlijke zin van het woord 8-) )?

@ Buitenzinnig; Je haalt mijn posts en die van Woepsie door elkaar. ;)
Ik schreef dat mijn Ghost ook instabiel lag op [***], maar dan van voor naar achteren; op zijn rechte rugspier zorgt de bolle onderkant ervoor dat het zadel op [***]'s rug als een wipwap naar voren en naar achteren kantelde. Vervolgens schreef Woepsie dat zij daar een frontriser tegen gebruikte.
Ik antwoordde dat een frontriser daar niets tegen doet aangezien die niet de hele pommel optilt, maar alleen de zitting iets verhoogt voor de ruiter. In haar geval bleek het zadel inderdaad gewoon stabiel van voor naar achteren op haar paard, maar kiepte zij als ruiter naar voren omdat de cantle van het zadel hoger lag dan de pommel.
Ik las dus niets verkeerd, Woepsie vergiste zich en dat hadden we ook allang opgehelderd, of mis ik nou iets? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-17 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:19

Ik lees niet meer zo best rond die tijd, vrees ik ;-) Waar het mij om te doen was, is duidelijk maken dat de basis van elke Ghost identiek is en dat de zitting wel invloed heeft op de beleving van de ruiter, maar niet per definitie op hoe goed/slecht het zadel blijft liggen, omdat het nu eenmaal allemaal op dezelfde manier vast zit.
Uiteraard scheelt het wanneer je als ruiter op model X steviger zit, je vermoedelijk ook minder wiebelt en dus de ligging beïnvloed.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:07

Vanmorgen is de boomloze zadelpasservice geweest :+
Nee hoor, maar deze vrouw had wel 4 boomloze zadels thuis liggen die ik gewoon even mocht passen :D
De Ghost Quevis is van mij.

Hopenlijk willen jullie nog een keer meekijken?

Hierbij wat filmpjes zodat ik beter kan uitleggen wat ik gisteren bedoelde met het wiebelen/schuiven van mijn Ghost Quevis. Ik heb mijn nieuwe Westip singel erbij of een wafel neopreen singel met elastiek aan de uiteindes.
Ik heb alle dekjes en zadels met beide singels geprobeerd en ik voelde geen verschil. Paardlief was bij beide singels ook niet zo blij ;) dus daar heeft de Westip dus helaas niet tegen geholpen.

Zonder ruiter

Stilstand Kerbl dekje

Stappend Kerbl dekje (heel kort fragment maar je ziet duidelijk beweging)

Stilstand JV dekje (met Ghost inlages)

Is mijn Quevis dus gewoonweg een niet passend zadel of hoort deze beweging bij boomloos?
Ik heb vanmorgen nog een Torsion met een Torsion pad gepast en die wiebelde net zoals de Quevis.
Ik had ook het idee dat er niet veel schoftvrijheid was toen ik erop zat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een Barefoot erop gelegd voor het idee, maar van te voren voelde ik al dat dat hem niet zou worden. Wat een stijf (en zwaar!) pakket!

Afbeelding
Afbeelding

Ze had ook een Heather Moffet Fhoenix, maar die was op het oog al helemaal verkeerd dus geen eens foto's gemaakt. De kussens zitten vast en die stonden helemaal horizontaal en dus deels van zijn rug af want zo plat is hij niet, er viel echt niks aan te verstellen.

Deze vrouw heeft vroeger veel endurance op boomloosjes gereden met haar 3 paarden en ze zei dat al haar zadels meebewogen en flexibel waren, dat hoort bij boomloos.
Klopt dat?

Ik voelde me overigens erg fijn en veilig op mijn Quevis. Wil hem liever niet wegdoen, maar als jullie denken dat het echt niet past... dan moet ik waarschijnlijk toch iets anders zoeken!

Afbeelding

Sorry voor mijn lange posts.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:27

Ik vind het gewiebel wel meevallen eigenlijk. Ik geloof dat ik op m'n florac evenveel wiebel. Misschien wel meer.
Ik heb zelf dan ook best lang moeten wennen hieraan en heb heel soms nog weleens dat ik eventjes m'n balans kwijtben als de bocht een stuk scherper of minder scherp werd dan ik stuurde :)
Maar het zadel blijft netjes liggen verder en ik kan rustig vanaf de grond opstappen met een beetje beleid.

Ik zou niet meer anders willen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:38

Ik vind het wiebelen eigenlijk ook erg meevallen?
Door je verhaal had ik het idee dat het hele zadel echt van links naar rechts schoof, wat ik hier zie is eigenlijk gewoon een normaal boomloos zadel dat net zo reageert als andere boomloze zadels; als het paard zijn rechterachterbeen naar voren brengt worden zijn bekken en zijn rug op dat moment scheef en die schommeling voel je gewoon door een boomloos zadel golven terwijl een boomzadel daar nauwelijks op reageert. Dus als jij je hier prettig in voelt dan zie ik niks verkeerds.

Aan de andere kant; als jouw instructrice een belangrijke rol moet spelen in het herinrijden en zij ook regelmatig moet rijden, dan is het misschien toch het overwegen waard om een groter en stabieler boomloos zadel te zoeken dat minder meebeweegt (bijvoorbeeld door een stijvere opbouw of die langere zweetbladen) zodat je instructrice ook kan rijden. Maar dat gaat dan eerder over de vraag of het zadel past bij wat jij ermee wilt doen dan of het past op je paard, want voor zover ik het kan zien doet jouw Ghost niets heel erg raars.

De enige Ghost-technische reden om verder te zoeken zou toch die singel kunnen zijn: sommige paarden vinden het gewoon heel vervelend om een singel te hebben die van bovenkant rug via de onderkant van de buik weer helemaal naar de bovenkant van de rug loopt. Die hebben liever dat ze de singel zelf alleen om de onderkant van de buik voelen en dat de rest van de singel over een zweetblad loopt zodat die de druk wat verdeelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:48

Ik denk dat zelfs mijn BM wiebelt als ik zo ga bewegen op mijn paard :)