[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:48

tjaakje schreef:
Ik begrijp niet zo goed hoe iemands lengte bepalend kan zijn voor de zitting-maat. Als je langere benen hebt, heb je je beugelriemen toch ook gewoon langer en dus niet meer ruimte in het zadel nodig? Als je je beugels een stuk korter houdt, kan ik me voorstellen dat je die ruimte wel nodig hebt. Maar ik heb voor een vrouw flink lange benen (lengtemaat 36 tot 38) en ik rijd met dezelfde "kniehoek" dan mijn stalgenoot met korte benen.

Hier hetzelfde, heb niet het idee dat ik dan een grotere zitting nodig heb. Zit met mijn "kont"maat 38 gewoon in een maat 1 cheyenne.. Is wel dat het zadel bijna een western model lijkt bij mijn benen.. lijkt of er nauwelijks/geen zweetblad aanzit..

:')

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:09

Is toch een bekend gegeven hoor, dat mensen met lange benen met bvb. kont-maat 38 vaak een langere zadel-zitting nodig hebben dan mensen met een zelfde formaat zitvlees en korte pootjes :)

Ook al maakt je knie dezelfde hoek, als je been niet recht onder je ligt dan ligt je knie dus voor je heupen en met dezelfde hoek van de knie ligt die knie bij een kort dijbeen natuurlijk minder ver naar voren van de heupen af, dan de knie die aan een lang dijbeen zit.

Daarom zal iemand met langere benen dan "gemiddeld", in een "gemiddeld" zadel al snel met zijn knie over de kniewrong heen komen als hij netjes in het midden van het zadel zit. Of juist als hij netjes met zijn knie op de wrong zit, met de billen teveel achterin het zadel zitten.

Dat is hetzelfde effect waarom ik met mijn korte pootjes 99 van de 100x niks aan kniewrongen op zadels heb: die wrongen liggen simpelweg te ver naar voren, mijn dijbenen zijn niet lang genoeg om er (goed) bij te komen -O-

Beugels heb ik weer binnen gekregen hoor, de Soft Steps zijn fijne dingen, heel leuk hoe het voetbed zo een beetje kantelt doordat ze op een stukje flexibel schuim vastgemaakt zitten. En nette prijs ook inderdaad :j

Ikzelf heb liever beugels met een korf trouwens, rij graag met sportschoenen :o

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:13

Toch valt dit wel mee toch? Of zou een grotere maat mij beter staan?

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:23

Dat ziet er zo keurig uit :j

Ik zou zelf alleen een andere singel gebruiken maar voor de rest: toppie +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:26

Kermis schreef:
Ik vind de Barefoot Madrid wel erg mooi!
Vanochtend 40 minutjes gereden, en na afloop de volgende zweetafdruk-foto gemaakt;
Het zadel zat weer heerlijk en lag ontzettend stabiel, kon weer zonder een krukje opstappen.
De nieuwe inlages zitten wel goed, heb geen foto van de ruggegraad vrijheid maar die was ruim voldoende!
Hierbij de foto's:
http://nl.tinypic.com/r/2wgso5g/8
http://nl.tinypic.com/r/2jb00ig/8
Lijkt het oké?
Groetjes

Ik zie niks raars aan de afdrukken hoor :)

Alleen vind ik dat ze wel vrij hoog op de schoft komen.
In hoeverre dat echt storend werkt is natuurlijk per paard verschillend :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:29

Shirley schreef:
We hebben het over het paard, Don ;)

Als het niet over het paard ging had ik het ook niet online gezet _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:29

Shirley schreef:
We hebben het over het paard, Don ;)

Als het niet over het paard ging had ik het ook niet online gezet, getverpiellekes zeg _O-

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:31

Dat het voor kniewrongen uit maakt, dat snap ik. Maar puur voor de zittingmaat zou het toch niet uit moeten maken? En met een zadel zonder kniewrongen maakt het dan toch ook niet uit?

Hieronder mijn stelten, met toen nog een cherokee pad onder mijn splinternieuwe Atlanta

(edit: wilde foto veranderen maar verwijderde per ongeluk hele bericht)

Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:31

pmarena schreef:
Dat ziet er zo keurig uit :j

Ik zou zelf alleen een andere singel gebruiken maar voor de rest: toppie +:)+

Dit is al een rossner comfort van 85 cm :roll: . Rij momenteel op een iets minder rond paard, dus is de singel iets beter..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:44

Kermis schreef:
pmarena schreef:
Is heel normaal inderdaad :j

Net zoals je ook altijd tijdens hete zomerdagen en lange ritten zo'n vieze vettige zwarte rand langs je zadelplek hebt, waar het huidvet naartoe gezweten is :P

Net de nieuwe inlages erin gedaan, wat een hels karwei! Met veel geduld os het gelukt maar ben blij dat t zit.
Waarom zijn de PU inlages zo zacht ? Geeft dit echt voldoende ruggegraadvrijheid?

Ik heb het wel vaker verteld, maar toen Barefoot een paar jaar geleden met hun eigen pads kwam i.p.v. de Grandeurs en ik kreeg die nieuwe voor het eerst binnen, vond ik het hele gave pads....tot ik de inlages voelde en lijkbleek weg trok :oo

Heb meteen aan de bazin van Barefoot gevraagd of ze dit geen enorm risico vond, want ik zag het ècht totáál niet zitten om dit zo te gaan leveren, die superzachte inlages die je tussen je vingers moeiteloos plat knijpt :=

Zij vertelde dat zij het eerst ook niet zag zitten maar dit materiaal tot ieders verbazing wel als beste uit verschillende testen was gekomen, met real-time digitale drukmetingen en alles.

Omdat ze het zelf ook zo raar vond heeft ze het echt zeer goed getest om te kijken of het wel klopte, maar dit zachte PU schuim gaf (onder de net nieuwe VPS-zadels!) dus een beter resultaat dan het Moosgummi waarmee de Grandeurs altijd geleverd werden.

En we verkopen ze inmiddels al jaren zo en horen eigenlijk nauwelijks problemen sinds we het VPS (en dus ook de nieuwe pads) hebben. Dus het testen was toch niet voor niets :)

Ik vertrouw het nu dus ook al een tijd gewoon helemaal. En zie er nu ook de logica wel van in: het VPS haalt de scherpe kantjes er al vanaf waardoor aan de onderkant van het zadel al geen scherpe drukpunten meer bovenop de pad met inlages komen. Het VPS zorgt al voor de verspreiding van het ruitergewicht, en de pad met inlages hoeft dan eigenlijk alleen nog de puntjes op de i te zetten door het zadel te liften en zo de ruggengraat vrij van druk te houden, en werkt daarbij nog als extra schokdempend laagje.

Het is ook zo dat je de PU inlages wel heel makkelijk dun kunt knijpen tussen duim en wijsvinger, maar dan knijp je ook in een zeer klein gebied.

"Knijp" maar eens gewoon midden op de inlage tussen je beide vlakke handen, dan voelt het al heel anders aan :j

En die knie-test vind ik zelf ook altijd wel een leuke:

Leg een inlage op een harde vloer, plavuizen of bestrating buiten ofzo }:)
En laat jezelf nu volop op je knieën erop vallen.

Doe je dat direct op de straat dan is dat best wel au zeg maar :=
Doe je dat op een prut-inlage dan komen je knieën nog steeds door de inlage heen onzacht met het harde in aanraking.

Maar bij deze inlages wordt de schok toch prima opgevangen / gedempt en worden ze bij een groter oppervlak van druk blijkbaar helemaal niet zo dun :)

Of ze dik / stevig genoeg zijn om de ruggengraat vrij van druk te houden, dat is natuurlijk per paard verschillend.
De meeste paarden redden het wel met deze inlages :j

Maar er zijn natuurlijk niet voor niets verschillende soorten inlages bij te kopen: er zijn zoveel lastige ruggetjes die op allerlei manieren extra bescherming nodig hebben :(:)

Wanneer je geen lekker spekkie van een koudbloedje ofzo hebt waar de ruggengraat (bijna) in een gootje ligt tussen kabels van rugspieren, maar een (veel) spitser paardje waarbij de ruggenwervels het hoogste punt van de rug zijn, dan zal je het zadel toch d.m.v. inlages / kussens verder omhoog moeten tillen om die wervels vrij van druk te laten liggen.

Dan zijn bvb. stevigere / dikkere / dubbele inlages wel erg handig om te gebruiken :j

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:02

Welke singel zou je dan adviseren pmarena? Langer zijn ze nauwelijks te vinden.. alhoewel, die van bf zijn toch langer? Niet de afstand van de gespen, maar de totale lengte? Vraag me dan alleen af of het zadel dan niet naar voren wordt getrokken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:21

Hoe lang is deze dan...? :)

Bij de singel op de foto vind ik het er vooral oncomfortabel uitzien dat de haren gewoonweg tegen de gespen aan liggen, de gespen liggen niet goed afgeschermd van huid & haar en dat geeft risico op lelijke plekjes. Nu liggen de gespen qua singellengte gelukkig net op de grens van waar het echt vervelend wordt, maar als dit bij Rena zo er uit zou zien zou ik me er toch niet veilig bij voelen en fijn op zoek gaan naar een singel waarbij de gespen echt helemaal vrij liggen van huid & haar zodat er zeker geen wondjes door de gespen kunnen komen.

En de singel liefst toch ook net een stukje langer inderdaad zodat je wat verder bij de elleboogplooitjes vandaan komt :j

Ik heb zelf niet zoveel met de Barefoot-singel :o
Het is een mooie singel hoor, niks mis mee verder, maar zelf heb ik al jaren een Tixerant.
Geweldig ding maar wel aan de prijs.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:26

Francis schreef:
Tadaaa!!! Ik heb er op gezeten hoor. Jeetje wat een muts ben ik toch, gewoon weer net zo zenuwachtig alsof ik er voor 't eerst op stapte... Toch weer anders, 'met zadel' en dus rede voor spanning.
Dat maakte dat Raya in't begin wel wat gehaast en kort stapte maar uiteindelijk ontspanden we beiden en ging het lekker. Wel alleen gestapt nog.
Maar 't zadel zit héérlijk, ik zat er ook lekker 'in' en ik mis dus ook geen wrongen ofzo (als ik al wat mis dan is't wat meer 'voor' me, maar ja, da's de erfenis van 20 jaar 'western').
Beugels zou ik toch wel net wat meer naar achteren willen, 't niet extreem maar iets stoelzit krijg je wel snel. Heb niet gedraafd dus weet niet in hoeverre het me stoort in m'n rijden.
Maar 't meest positieve was dan toch wel dat het zadel na het rijden nog steeds op dezelfde plek lag als voor het rijden.
Enige waar ik bang voor ben is dat de gespen van de singel haar irriteren. Na een kwartiertje stappen ging ze met haar neus naar de gespen aan d'r rechter kant. Ik ben toen ook direct afgestapt. De voorst singelstoot/gesp zat toen ook wel ietsje losser dan de achterste en ze zitten wel heel erg dicht achter haar voorbeen. Dat heeft alles met haar bouw te maken, de singel ligt echt strak achter d'r voorbenen. Dikkere singel is dus ook niet fijn en die gespen dus ook niet. Nu is ze veel te dik dus 't is iet wat zich met de tijd zeker wel op gaat lossen maar ik denk dat ik voorlopig toch beter met een langere singel zou kunnen rijden. Door de mega lange singelstoten kon ik deze trouwens wel met gemak 'rond' krijgen.

Voor het rijden: (Raya kijkt wel érg bezorgd :P )
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Na het rijden:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

stappen:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

stilstaan:
[ Afbeelding ]

Wat leuk om Nina/Raya hier te zien! *\o/* Ik las wel steeds je posten, maar niet wetende dat het om haar ging :D Fijn dat ze nu een boomloos zadel krijgt. Ik vind de Ghost mooi liggen op haar.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:32

Dit is een rossner comfort van 85 cm..
Ik rij nu meer op een andere Bels.. zal daar morgen eens foto's van maken.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:38

Francis schreef:
Maarrrr.... we hebben gedraafd!! :D Helemaal trots ik (jullie zullen denken 'big deal' maar ja... voor mij is dat big deal... :D ) Had de beugels 1 gaatje langer gemaakt en ik zat lekker, lichtrijden ging ook goed. Kan natuurlijk niet vergelijken met beugels iets naar achteren, maar de huidige stand is in ieder geval acceptabel gebleken. (toch zou ik bij aanschaf wel voor die 2 standen kiezen).

:D Wat leuk om te lezen!!!

Ik heb nog niet verder kunnen testen, paard draafde gister niet helemaal goed. Vandaag alweer stuk beter maar aangezien ze nooit onregelmatig loopt doe ik even rustig aan.

spookiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:03

Hallo.. ik heb een haflinger van net 5 jaar en bijna 160 cm.. ik ben zelf ook 160 en heb maat 38.. ik heb een leen/test zadel van barrydale maat 1. De eerste keren rijden voelde erg goed.. ondanks de lange zweetbladen en mijn korte benen hebben we super goed contact.. dit valt me dus erg mee.. hij reageert sneller, ik voel elke beweging goed, hij loopt veel ruimer en ontspannen, en bij zijn kwajongens sprongen( steigeren springen en noodstops) zit ik super vast in het zadel.. enige minpuntjes zijn dat ik de beugelriemen een gaatje korten moet doen om goede aansluiting te hebben met de kniewrongen.. (dit is een kwestie van wennen) en ik heb last van de gesp van de beugelriem onder mijn been. ( ook tijdelijk ivm testen) voor mij geen boomzadel meer! :) nu is mijn hafje wat kg afgevallen ( werd wel erg rond haha) maar nu schuift het zadel enorm.. ligt hij wat naar voren dan schuift hij naar de zijkanten, en hoe langer ik rij hoe verder het zadel naar achter schuift! Dan overigens niet meer naar de zijkanten.. ook kiept hij nu naar voren als ik naar voren ga zitten.. kan ik hier wat aan doen of past het zadel gewoon niet bij hem.. ?? en welk zadel zou nog meer een goede optie zijn? Notting hill en cherokee spreken me aan maar als een dressuur beter past dan kan dat natuurlijk ook..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:06

Welke pommel zit erin?
Bij mij kwam het schuiven door een te smalle pommel. Het zadel schoof op zijn nek en kon niet meer opstappen zonder een krukje. Nu met een flexibele pommel (L was ook te smal) Is het probleem voor 100% opgelost.
Ik rij ook met een banaansingel alleen ben er nog niet over uit hoe ie moet :') rij nu met de boog naar achter.

Het onaangename gevoel van de bobbel onder je dijbenen kan je oplossen door beugelriem hoesjes te kopen dan draai je de gesp als het ware om en zit veel lekkerder :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:25

Wauw tjaakje, dat ziet er heel goed uit!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:02

Francis schreef:
Beugels zou ik toch wel net wat meer naar achteren willen, 't niet extreem maar iets stoelzit krijg je wel snel. Heb niet gedraafd dus weet niet in hoeverre het me stoort in m'n rijden.

Er komt een 2e optie, meer naar achteren voor de beugelophanging 
Francis schreef:
Maar 't meest positieve was dan toch wel dat het zadel na het rijden nog steeds op dezelfde plek lag als voor het rijden.

Wat fijn om te lezen!

Francis schreef:
Dit zijn de Ghost-singels (weet niet welke lengte ik nu heb, Suzanne?)

Als het goed is heb je nu een singel van 70cm, als ik het mij goed kan herinneren ;) Ze kunnen langer besteld worden hoor!

Wat super dat je gedraafd hebt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:20

tjaakje schreef:
Dat het voor kniewrongen uit maakt, dat snap ik. Maar puur voor de zittingmaat zou het toch niet uit moeten maken? En met een zadel zonder kniewrongen maakt het dan toch ook niet uit?

Hieronder mijn stelten, met toen nog een cherokee pad onder mijn splinternieuwe Atlanta

[ Afbeelding ]

Jij zit ook met een mooi lang been recht onder je :)

In dat geval en met een zadel zonder kniewrongen heb je vooral ruimte voor je billen nodig omdat het bovenbeen toch naar beneden ligt.

Maar zit je met aanzienlijk kortere beugels dan ligt je bovenbeen een heel stuk meer voor je waardoor je vaak ziet dat mensen met bvb. een maatje 38 niet op zoek moeten naar een VZ-zadel met een 17,5 inch zoals gemiddeld is, maar als je maat 38 met korte pootjes hebt dan zit je vaak beter in een 17 inch en met lange benen kom je al sneller richting een 18,5 inch.

Daar snappen mensen dan vaak niks van want ze zijn toch slank?
Maar dat komt puur door die lange benen, dat een ruimere zitting dan veel prettiger aanvoelt.

Ik heb het niet zelf bedacht hoor, is gewoon de praktijk :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:26

spookiejj schreef:
Hallo.. ik heb een haflinger van net 5 jaar en bijna 160 cm.. ik ben zelf ook 160 en heb maat 38.. ik heb een leen/test zadel van barrydale maat 1. De eerste keren rijden voelde erg goed.. ondanks de lange zweetbladen en mijn korte benen hebben we super goed contact.. dit valt me dus erg mee.. hij reageert sneller, ik voel elke beweging goed, hij loopt veel ruimer en ontspannen, en bij zijn kwajongens sprongen( steigeren springen en noodstops) zit ik super vast in het zadel..

Nou dat klinkt super +:)+

Citaat:
enige minpuntjes zijn dat ik de beugelriemen een gaatje korten moet doen om goede aansluiting te hebben met de kniewrongen.. (dit is een kwestie van wennen) en ik heb last van de gesp van de beugelriem onder mijn been. ( ook tijdelijk ivm testen) voor mij geen boomzadel meer! :)

Zal dat ook niet gewoon te maken hebben met korte pootjes, dat daardoor de wrongen wat ver weg liggen? Gesp van beugelriem onder je been is inderdaad natuurlijk simpel op te lossen door het anders bevestigen van riemen :)

Citaat:
nu is mijn hafje wat kg afgevallen ( werd wel erg rond haha) maar nu schuift het zadel enorm.. ligt hij wat naar voren dan schuift hij naar de zijkanten, en hoe langer ik rij hoe verder het zadel naar achter schuift! Dan overigens niet meer naar de zijkanten.. ook kiept hij nu naar voren als ik naar voren ga zitten.. kan ik hier wat aan doen of past het zadel gewoon niet bij hem.. ??

Dit klinkt eigenlijk heel simpel als een zadel dat te ver naar voren gelegd wordt. Al leg je het maar een heel klein stukje te ver naar voren, dan ligt het vaak voor geen meter meer en gaat het alle kanten op schuiven. Het verhaal dat het wel goed stabiel ligt als het een stuk naar achteren is geschoven past hier ook bij, maar zonder "beeld" is het lastig te zeggen of je het zadel inderdaad te ver naar voren legt, heb je niet toevallig iets van foto's die je kunt plaatsen? :)

Het naar voren kiepen klinkt dan weer als een te brede pommel, wat weer zou matchen met het verhaal dat het beestje wat spekjes kwijt is.

Maar misschien geven foto's een ander beeld dan hoe het nu klinkt hoor :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:30

pmarena schreef:
tjaakje schreef:

[ Afbeelding ]

Jij zit ook met een mooi lang been recht onder je :)

In dat geval en met een zadel zonder kniewrongen heb je vooral ruimte voor je billen nodig omdat het bovenbeen toch naar beneden ligt.

Maar zit je met aanzienlijk kortere beugels dan ligt je bovenbeen een heel stuk meer voor je waardoor je vaak ziet dat mensen met bvb. een maatje 38 niet op zoek moeten naar een VZ-zadel met een 17,5 inch zoals gemiddeld is, maar als je maat 38 met korte pootjes hebt dan zit je vaak beter in een 17 inch en met lange benen kom je al sneller richting een 18,5 inch.

Daar snappen mensen dan vaak niks van want ze zijn toch slank?
Maar dat komt puur door die lange benen, dat een ruimere zitting dan veel prettiger aanvoelt.

Ik heb het niet zelf bedacht hoor, is gewoon de praktijk :P

Ik geloof je absoluut, dat het in de praktijk vaak zo is. Toch gaat het er theoretisch nog niet in. Geeft niet, er zijn een hoop dingen die je kunt beredeneren, maar die in de praktijk toch anders werken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:47

ik had er ergens een mooi plaatje van, maar zodra het een zadel met zweetbladen/kniewrongen betreft heb je gewoon te maken met de bovenbeenlengte van de ruiter die de zadelmaat bepaald.
http://www.hipica.nl/maattabel-zadel.php
hoe langer dat bovenbeen, hoe groter de zitmaat moet zijn, die zitting maat heeft maar beperkt met je achterwerk te maken, tuurlijk als je een flinke bips hebt, zul je een maatje groter nodig hebben
maar als je 1 broekmaat pakt, maatje 40 bijvoorbeeld en je hebt drie mensen voor je staan kan de 1 prima in een 17,5" , de persoon met gruwelijke stelten heeft 18,5"met verlengde zweetbladen nodig om niet alsnog over de wrong heen te schieten/met je knieen voor je zadel uit te steken
en nummer drie een 18 "
zo zou zelfs iemand met maatje 36 theoretisch een 18,5" inch nodig kunnen hebben door extreem lange benen in verhouding.

zodra je gaat kijken naar zadels die uit niet meer dan een zitting bestaan ga je idd veel minder last hebben van dergelijke zaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:24

En o.a. daarom hoor je dus ook dat de 1 met een maatje 38 nog niet in een maat 1 zadel past, terwijl een ander met maat 42 er prima in zit :)

Ik ben blij!!!!

Als het goed is kan ik volgende week eindelijk weer veiligheidsbeugels leveren, dat heeft ruim een half jaar geduurd dat ik ze niet in de shop had en ik heel veel mensen teleur moest stellen....hopelijk blijven ze nu gewoon goed leverbaar :=

En ben nog blijer omdat het fijne nieuwe model beugels er nu ook eindelijk is, ik heb deze zelf al 2 jaar en vindt het de fijnste beugels die ik ooit gehad heb...en ik heb er VEEL gehad in de meest exotische en moderne ontwerpen :P

Blij dat ik die nu eindelijk ook kan leveren, is altijd zo lüllig als je zelf ergens helemaal gek van bent en regelmatig mensen hoort die iets zoeken waar dat gewoon perfect bij zou passen, maar je kan het niet leveren en ze dus niet helpen aan dè oplossing -O-

Nu verder duimen dat "mijn" Arizona met schaap zitting met dijblokken ook niet meer al te lang duurt voordat die aan de collectie toegevoegd wordt *\o/*

Nog even en ik heb nog maar weinig wensen :=
Behalve een grotere opslagruimte :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:34

Je kunt hier wel wat spulletjes kwijt, hoor, plek genoeg :D

Maar zijn dat die "ronde" beugels, met die korfjes ?