Haha ja hoor zeker wel! Het zier er echt heerlijk uit.
xdesix
Geplaatst: 10-12-12 22:37
Heel mooi! Als je de vacht naar boven hebt, doe je er een dekje onder? Ik wil ook wel zo'n vacht, maar dan met de haren richting het paard. Bijna jammer om zo'n mooi dierenvel op maat te knippen.
minajtje
Geplaatst: 10-12-12 22:37
ik vind het mooi, heeft iets middeleeuws achtigs
Set_Elkol
Geplaatst: 10-12-12 22:39
ik heb het niet eens op maat genipt, maar de lengte van mijn zadel en van links naar rechts opgemeten en een vacht uitgekozen die daar bij paste ik wil er inderdaad ook eentje voor de haren naar onder, en dan zonder dekje eronder. Op de site waar ik het gekocht heb staan de afmetingen er precies bij, en verder heb ik nog rekening gehouden met de lengte van de schapenvacht (beter wollig dan langharig).
Duhelo
Geplaatst: 11-12-12 18:49
vandaag de breathsingel van barefoot getest (buitenritje, stap en draf) Zoals ik al eerder zei is die een heel stuk flexibeler dan de fra. waar de fra van 1 m op de laatste gaatjes zit bij mijn zadel, zit de breath van 85 ook makkelijk op die laatste gaatje. ik heb echter beide kanten op het derde gaatje van bovenaan gezet (paard heeft goede ho, als zadel teveel schoof kon ik wel nog wat aantrekken), en dat ging eigenlijk erg goed, ook als ik heen en weer schommelde in het zadel ging het niet opzij. bij terugkomst zat de singel aangesloten, maar absoluut niet strak (zelfs wat los), paard heeft niet extreem gereageerd op aansingelen (soms probeert ze me te vermoorden ). ik test zaterdag tijdens de springles (=bochtjes op hoger tempo), als die dan ook blijft liggen heb ik volgens mij de perfecte singel gevonden!ç
Castellon
Geplaatst: 11-12-12 19:29
Dierfysio, wat fijn dat je een zadel gevonden hebt!
set_elkol, leuk dat jij ook een vacht hebt onder je zadel!
Darkcrystal, ik vond het zó eng om in die prachtige vacht te gaan knippen! Ben er drie keer voor gaan zitten, toch weer uitgesteld, toch weer gaan zitten.... Maar ik moest wel, anders zou het bijna een volledig rendierkostuum zijn, driekwart pony bedekt
Vandaag uitgeprobeerd, pony was erg blij vandaag, maar of het door de vacht kwam... Het lag in ieder geval supergoed, vacht is echt dik en isoleert ook goed. Na het rijden geen haartje verschoven. Hier een foto. Voor ponylief niet de meest flatteuze zie ik , hij lijkt hier wel een kleine pens te hebben, terwijl hij juist wel een paar kilo erbij mag! Singel lijkt hier ook heel strak te zitten, maar is niet zo. Wintervacht vertekent echt enorm.
Ik heb hem dus met vachtkant op paard, en met de haarrichting mee. De onderste zweetblaadjes en kussens van de hidalgo houden een stuk eerder op, dus daar ligt 'ie prachtig onder.
Alleen jammer van die lange stukken singelstoot...ik zou daar een flink langere singel voor gebruiken.
Kwetal
Geplaatst: 11-12-12 20:00
raya
pleiada
Geplaatst: 11-12-12 20:08
Mooi hoor!
Ik heb mijn schapenvacht ook niet gesneden,maar die ligt met kop en staart naar beneden zeg maar..Kan me voorstellen dat haren in de goede richting helemaal goed is
Rendiervacht is echt wel dik, de persoon die ik ken, gebruikt het ook onder een barefoot. En dit al een tijdje. Zadel verschuift helemaal niet en geeft geen drukplekken.
Castellon
Geplaatst: 11-12-12 22:10
Thanks! Ik ben er ook echt blij mee.
pmarena: Aangesingeld zit 'ie nog wel een gaatje strakker. Nog lang, is inderdaad zo, maar was ook een beetje een gok bij het kopen; gespen onder je been wil je ook niet. Paard geeft niet aan er last van te hebben (en merk bij hem gauw genoeg als iets niet goed is, daar hebben we genoeg ervaring mee) dus voor nu vind ik het prima.
SecretLIN: zou bij een cheyenne wel bang zijn voor een gebrek aan ruggegraatvrijheid, want dat geeft het natuurlijk niet en daar zijn die speciale pads van barefoot nu net voor.
Pleiada: Grappig dat jij de vacht met kop en staart naar beneden hebt! Ik durfde dat niet, gevalletje 'ken je eigen paard' denk ik, te bang dat hij dan toch op de één of andere manier last zou krijgen van haren die tegenelkaar in zouden gaan (ik zie het hem voor elkaar krijgen). Met de haren mee houd je wel maar net een strook over die breed genoeg is, maar het gaat precies, dus prima zo.
Nog aan't denken wat ik van de overgebleven vacht wil maken... bijpassende zadeltassen dacht ik al aan
gelukkig heb ik die speciale pads wel maar dit leek me ook mooi
mysa
Geplaatst: 11-12-12 22:40
Maar Raya, kun je zo'n vacht dan gewoon knippen met een schaar?
Castellon
Geplaatst: 11-12-12 22:47
Ja hoor! Ik knip met een stofschaar (scherp mesje kan ook) de huid, met zo min mogelijk haren ertussen. Dat gaat heel netjes, zie je niets raars aan.
cyclo86
Geplaatst: 12-12-12 08:42
Raya dat ziet er gaaf uit, alleen wat een lange singelstoten op het paard idd, daar zou mijn paard zware problemen mee hebben, gelukkig voor jou die van jou niet hoop dat het zo blijft
Super Raya, ben blij dat rendier een goed baasje gevonden heeft en dat je er blij mee bent... Had hem ook graag gebruikt maar helaas. Staat erg stoer!!
Vraagje, waarom is de barefoot Atlanta/Arizona maat 1 eigenlijk zoveel langer (58 cm) dan de Cherokee maat 1 (49 cm), terwijl de zitmaat gelijk is (beiden 35 cm)?
Ik zit naar de plaatjes te kijken, en ik zie echt niet waar die extra 9 cm zadel nou blijven
Ik ben in het bezit van een startrekk espaniola, daarbij heb ik de standaard kussens. Toch vind ik dat het zadel nog erg hoog op het paard zit. Nu weet ik dat stratrekk losse kussens verkoopt maar die zijn allemaal 2cm 3cm en 4 cm dik. Toch zoek ik iets dunners. Zijn er nog andere merken met klitterband kussens? Die dunner zijn dan 2 cm?
@Alou: Ik heb geen antwoord op je vraag, maar misschien een alternatief. Zou je niet zonder kussens kunnen rijden, en dan wel met een pad met inlages?
Geryon
Geplaatst: 12-12-12 14:55
Hoi, ik heb ook weer een vraag. Ik heb onlangs een barefoot van een bokker overgenomen (toevallig Alou ), maar nu heeft mijn paard aan de ene kant een gigantische schuurplek, tot op de huid en aan de andere kant is het maar oppervlakkig. Bij mijn vorige barefoot (ook cheyenne maar dan zonder vps) had ik dit niet, ook bij andere zadels niet.
Ik verdenk het zadel van scheef zijn, want het ziet er nogal scheef uit, maar of dat ook aan de onderkant van het zadel is? Ik heb foto's gemaakt maar die kan ik nog niet uploaden. Kan een Barefoot scheef zijn?
Ook schuift het zadel naar achter. Wat kan ik tegen het schuiven doen en tegen de schuurplekken?