Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:13

Als dat een cob is, zou ik voor pony gaan. Deze zit gewoon echt niet lekker. Met anders even de onderdelen op als je het niet zeker weet, dan kunnen wij wel uitmaken (hoop ik) of het inderdaad een cob of full is.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:19

Nu ook voor Meneer Anton een Micklem gekocht hier op bokt.
Voor Janouk heb ik een bruine Competition en Meneer Anton heeft nu de zwarte multiBridle, Cob.
Alleen de frontriem is te strak: maar dat is altijd bij ieder hoofdstel voor mijn Haflingers.
Ze denken teveel : teveel denkspieren op hun voorhoofd.

Afbeelding

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:02

Staat hem goed

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:20

Janouk heb jij ze nu beide in cob of toevallig een in full?

Ik ben heel erg benieuwd naar het verschil in cm tussen cob en full. Ik heb nu een cob multibridle maar met een verlengde keelriem (5cm erbij). En wil eigenlijk een competition erbij kopen: maar gewone cob gaat niet passen. Maar betwijfel of een full niet weer te groot gaat worden qua kopstuk, qua kaak en neusriem ga ik het redden.

Iemand die voor mij een full competition kopstuk wilt opmeten :D?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 06:31

Competition viel blijkbaar iets kleiner werd me hier verteld.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:29

Ik overweeg ook eens een micklem te proberen. Ik begrijp echter nog steeds niet heel goed waardoor de werking van een micklem nu zo heel anders zou zijn dan een standaard hoofdstel en een lage neusriem?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:24

FelineNanet schreef:

Ik ben heel erg benieuwd naar het verschil in cm tussen cob en full. Ik heb nu een cob multibridle maar met een verlengde keelriem (5cm erbij). En wil eigenlijk een competition erbij kopen: maar gewone cob gaat niet passen. Maar betwijfel of een full niet weer te groot gaat worden qua kopstuk, qua kaak en neusriem ga ik het redden.

Ik heb een cob en die is op z'n kleinst 38,5 cm, dus achter de oren langs van het eerste gaatje links tot het eerste gaatje rechts.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:46

meiske1577 schreef:
FelineNanet schreef:

Ik heb een cob en die is op z'n kleinst 38,5 cm, dus achter de oren langs van het eerste gaatje links tot het eerste gaatje rechts.

En op z'n grootst?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:28

Even snel gemeten kom ik op 65cm

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:32

Dankjewel :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:30

Amikaa schreef:
Ik overweeg ook eens een micklem te proberen. Ik begrijp echter nog steeds niet heel goed waardoor de werking van een micklem nu zo heel anders zou zijn dan een standaard hoofdstel en een lage neusriem?

Omdat bij een standaard hoofdstel de bakstukken apart zijn. Mij micklem zitten ze vast aan de neusriem. Daardoor ligt het bit stiller in de mond en hangt hij wat meer in het hoofdstel dan dat hij op de lagen ligt. Ook ligt het bovenste stuk van de neusriem beter tegenover een lage neusriem. Waar die bij een lage neusriem vaak op of onder herpt fragiele stukje bot ligt, ligt de micklem er net boven. De kinriem erbij geeft dan wel een soort gelijke werking als de lage neusriem: stabiele ligging.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:03

Ik heb net een multibridle pony maat besteld voor mn welsh pony's, nadat gister met longeren van mn hengst de longe achter zn oren naar voren schoof en vervolgens het halve hoofdstel afviel,lijken de ringetjes op de neusriem me nu erg fijn haha. Ik hoop heel erg dat hij past want welsh ponys en passende hoofdstellen zijn nogal eens een issue :') Als het goed is heb ik hem morgen al in huis *\o/* ponymaatje was trouwens alleen bij agradi te vinden, maar wel goed geholpen daar.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:20

Leen schreef:
Amikaa schreef:

Omdat bij een standaard hoofdstel de bakstukken apart zijn. Mij micklem zitten ze vast aan de neusriem. Daardoor ligt het bit stiller in de mond en hangt hij wat meer in het hoofdstel dan dat hij op de lagen ligt. Ook ligt het bovenste stuk van de neusriem beter tegenover een lage neusriem. Waar die bij een lage neusriem vaak op of onder herpt fragiele stukje bot ligt, ligt de micklem er net boven. De kinriem erbij geeft dan wel een soort gelijke werking als de lage neusriem: stabiele ligging.

Bedankt voor de heldere uitleg Leen! Het lijkt mij wel wat voor mijn paard, die loopt altijd te rommelen en te zoeken en houdt niet zo van druk op de tong en de lagen waardoor ik moeilijk contact kan onderhouden. Ik mag het hoofdstel lenen van een kennis, ben heel erg benieuwd of het past en hoe het zal bevallen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:33

Het hoofdstel lijkt aardig goed te zitten dacht ik zo

Wel op zn kleinst, moet niet veel wijder gaan worden want weinig plek om gaatjes bij te prikken

Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:52

Hij zal wel wat wijder worden ben ik bang, want het leer rekt aardig uit.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:10

Wauw! Ja die zit zeker goed! Zo zit hij bij mijn ponie ook, staat hem/haar heel leuk :j gek hea?! Die kaakriem en die neusriem, bij mij ook kaakriem oke, neusriem beetje groot...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:17

Benfan schreef:
Hij zal wel wat wijder worden ben ik bang, want het leer rekt aardig uit.

Die van mij is nog niet uitgerokken. Na meer dan een jaar in gebruik. Dus misschien heb je geluk.
Mocht het echt te groot zijn kan je ook even naar een schoenmaker of zadelmaker gaan om het in te korten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:22

Laten we het voor haar hopen, deze hoofdstellen zijn duur zat :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:36

En anders gaat ie gewoon om een andere pony ;)
Vooral neusstukje je iets lang vind ik. Maar hoger hangen wil ook niet, dan komt hij op de verkeerde plek. Hoofd pony is gewoon te kort :)*

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:46

Cemlys schreef:
En anders gaat ie gewoon om een andere pony ;)
Vooral neusstukje je iets lang vind ik. Maar hoger hangen wil ook niet, dan komt hij op de verkeerde plek. Hoofd pony is gewoon te kort :)*

Snuit tussen je knieen steken, oren vastnemen en héél hard omhoog trekken. :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:59

Ook niet bepaald oren waar je houvast aan hebt :')

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:02

Cemlys schreef:
Ook niet bepaald oren waar je houvast aan hebt :')

Nee inderdaad, wat heeft hij een schattige teddy oortjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:28

Even een vraagje, misschien staat het wel ergens in dit topic maar het is me net iets teveel om alles door te lezen. Mogen de bitclips gebruikt worden tijdens een dressuurwedstrijd?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:29

Nee, die mogen niet gebruikt worden tijdens een dressuur wedstrijd. Eveneens mag je niet starten met een Micklem dat de ring nog op de neusriem heeft zitten.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:57

Benfan schreef:
Nee, die mogen niet gebruikt worden tijdens een dressuur wedstrijd. Eveneens mag je niet starten met een Micklem dat de ring nog op de neusriem heeft zitten.

Toch vraag ik me nog steeds af waarom de ring er niet op mag blijven