[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:08

Ik overweeg om m'n pony weer op te laten pakken, maar dan moet er wel een zadel komen. Dus ik overweeg de barefoot cheyenne, omdat ik voor m'n shet een kids zadel heb en dat een fijn zadel vind. Ik twijfel alleen een beetje welke maat ik moet bestellen (voor het testzadel).

Afbeelding
Dit is m'n pony met het kids zadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:53

Ik weet niet welke maat jij hebt capopjekop, maar als je er zelf in past zou ik een maat 0 kiezen. dit is xo ofzo toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:57

Ik ga er zelf niet meer op. De pony is maar 136. De Kids is idd x0

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:00

WBT ruiter(in het algemeen) is maat 0 denk ik snel al prettiger, en de x0 hoef je toch niet te proberen ;)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:13

Hallo,

Zijn hier handige Harry's of Henrietta's die zelf een wolzitting zoals bvb deze: https://www.agradi.nl/werner-christ-zad ... -zwart.htm of een wolzitting van een ander merk BBP op hun huidig BBP hebben bevestigd?

Ik heb zelf de FRA Dardo, daaraan zitten 3 D ringen, 2 vooraan en 1 achteraan in het midden.
Met onderstaande pad zou ik dus de klittenband onder de pad kunnen doorhalen en aan de achterste D ring bevestigen. De 2 frontloops voor onder de zweetbladen zou ik bvb kunnen aanpassen om aan de voorste D ringen bevestigd te worden ...

Handige Bokkers, meld u :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:26

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:00

Ik heb idd zoals kaatastrof zegt de wol zitting van barefoot aan mijn (oude) fra dardo gemaakt. Ondanks dat ik daar niet alle ringen aan heb blijft de wolzitting heel goed zitten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:29

Ok super, dan ga ik die van barefoot proberen :D bedankt voor de tip.

Edit;; Oh zie nu net die van je laatste link @kaatastrof, wauw! Zij kan vast ook bevestigingsmogelijkheden voorzien. Ik ga er even achter horen.

Het is niet perse om veel vaster te zitten, eerder omdat ik het gevoel van wol mis :') :D

Nogmaals een edit haha;; vachtje bij Klök is al besteld :+

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:43

Iemand ervaringen met een Ghost USA op een Arabier? Heb voorheen een Ghost Quilty gehad, en die lag goed, en zat heerlijk. Ik heb nu een Edix Tequiro maar ik wil graag een lichter zadel aanschaffen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:35

_Evelien schreef:
Iemand ervaringen met een Ghost USA op een Arabier? Heb voorheen een Ghost Quilty gehad, en die lag goed, en zat heerlijk. Ik heb nu een Edix Tequiro maar ik wil graag een lichter zadel aanschaffen.

Als de Quilty goed lag zou de USA in principe ook goed moeten passen. Het kan door een skirt (met evt. ingebouwde kussens) iets anders liggen.
Had je een Quilty met nieuwe basis en kussens?
Over het algemeen liggen de Ghost zadels goed op arabieren

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:49

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:35

Hoi, even een vraagje.
Mijn man en ik hebben allebei een bf met verplaatsbare beugelophanging, maar we voelen allebei de overgang aan de achterkant waar het klittenband stopt onder onze kont. Zijn er meer mensen die dit herkennen en evt een tip hebben hoe dit op te lossen?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:01

Wat vinden jullie welke maat pommel/fork?

Zwart = maat M
Bruin = maat L

Denk dat het bij de Arabier wel duidelijk is - de zwarte. Alhoewel ik de bruine niet super slecht vind liggen.

Bij de Quarter neig ik ook naar de M, maar deze blijft een beetje hangen op zijn schoft en dat doet de bruine helemaal! Alhoewel dat met zadel + pad met beide maten iets anders lijkt. Quarter heeft trouwens zijn eigen boomzadel hoor, maar ik was even nieuwsgierig stel ik gebruik een keer de Barefoot bij hem. (van de Barefoot maatsjablonen ook maat S bij hem geprobeerd en die is echt te krap)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:45

Op de arabier ligt de zwarte het beste en op de quarter liggen ze beide niet goed. Weliswaar raakt de zwarte de rug beter, maar hij laat totaal geen ruimte op de schoft.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:29

Voor alle 2 zou ik zeggen zwart. Ik denk dst de schoftvrijheid vertekend op de onderste foto’s omdst de pommel zo los voorover gevallen lijkt. met de laagjes van zadel er tussen zal er denk ik wel vrijheid zijn. Daaar even naar kijken als die in het zadel zit.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:23

Even vraagje. Ik heb een Ghost zadel van gladleer. Maar dit zadel piept zo ontzettend. Elke stap echt een harde piep, super irritant. Ik had gehoopt dat het met de tijd beter zou worden maar dat is echt niet zo en heb het zadel al een hele tijd. Heeft er iemand tips voor? Bij mijn vorige Ghost nooit last van gehad, heb bijna spijt dat ik ze ingeruild heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:55

De zwarte lijkt op allebei het mooiste te passen vanaf deze foto's, maar de bruine lijkt me ook geen ramp om te gebruiken. Inderdaad "moet" je niet kijken naar of het op de schoft ligt, want een fork die je zo op de rug legt zal altijd steun zoeken door op de schoft naar voren te vallen.

En in het zadel en op een pad wordt hij omhoog getild inderdaad waardoor hij niet op de schoft zal rusten :)

Voor piepende zadels: je kan uitzoeken waar de piep precies vandaan komt, door dingen een keer weg te laten / te verwisselen voor een ander materiaal tijdens het rijden. Zitting? Beugelriemen? Singel?

Als je dan de boosdoener hebt kan je kijken of een ander materiaal / andere bevestiging de oplossing is.
Of bij 2 delen van het zadel die over elkaar heen bewegen en daarbij piepen, gewoon de western-oplossing van baby-poeder tussen het leer strooien zodat het gladder over elkaar heen beweegt en niet piept ;)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:18

@Solistar, beetje talkpoeder tussen het zadel instrooien. Dus waar de delen over elkaar schuiven.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 00:12

Hoe zorgen jullie ervoor dat de pad precies recht onder het zadel zit? Hoe goed ik het ook probeer, hij zit altijd wat scheef.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 07:41

Gisteren m’n Ghost piccolo gepast en getest. Moeten nog wat gaan finetunen, paardlief is wat overbouwd en mist nog spieren. Daarbij liet hij duidelijk blijken dat hij de biothane singelstoten op z’n lijf maar niks vond. Shims zijn onderweg, en sweat flaps worden besteld. Langere singel ook nog even proberen.
Maar wel heel blij met deze set!

Voor het rijden (zou miss meer naar voren moeten, maar schoof naar deze plek meteen)
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens rijden (zelf ooo wennen)
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding

Halsterhoofdstel die erbij zat
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 07:46

Je zadel schuift erg naar achteren, daar zou ik toch nog even goed naar kijken als ik jou was:)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 07:52

Oei je zadel schuift wel heel erg naar achteren, dat is niet goed.. zou daar idd iemand naar laten kijken!

Tegen het piepen van het zadel helpt het soms wel om het zadel even zover mogelijk uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:50

Sintara schreef:
Je zadel schuift erg naar achteren, daar zou ik toch nog even goed naar kijken als ik jou was:)

Ja gaat ook nog aangepast worden :) daarom gaf ik al aan dat ie overbouwd is, en er shims onderweg zijn. Op dit moment had verder naar voren leggen geen zin, blijft daar niet liggen door zijn huidige bespiering. Zitten in een revalidatie traject. Zadel zelf tijdens rijden trouwens niet verschoven en een nette afdruk.

Hebben ook niet lang gereden ofzo, 10 min even gestapt. Daarin was hij relaxt. Gekeken of hij drafje wilde, en daarvan werd hij heel boos op de singelstoten. Hi is wat dat betreft gelukkig heel duidelijk als iets hem niet oké zit.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 12:48

Bedankt voor jullie tips. Ik ga eerst de talkpoeder proberen, ik durf hem niet zo goed helemaal uit elkaar te halen want ik heb hem mbv de zadelpasservice helemaal afgesteld op mijn paard zodat deze goed ligt, en ben bang dat ik dan wat verander. Hopelijk werkt de talkpoeder tip :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:27

Dubbelfun, Daphneeej, Pmarena; Thnx voor jullie visie van de pommel/fork! Zal nog eens goed kijken hoe de zwarte er uit ziet incl. zadel en hoe het met de schoftvrijheid is.