[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:50

Ik heb 1 wedstrijd gereden met de barefoot Barrydale. Rijd sowieso heel veel in het bos. Ook de Eper paardenvierdaagse ermee gereden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:12

Wij rijden lange afstanden met de Starttrekk shorty classic, :)
Bevalt ons prima :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:17

Goed te horen dat die barrydale goed bevalt. Zat ook aan dat zadel te denken om te gaan proberen.
Geen boom die in de weg kan zitten, en voor jezelf meer vrijheid dan in een boomzadel. Maar toch wat begrenzing van de wrongen

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:40

Mandy_89 schreef:
Zijn er mensen hier op dit topic die boomloos endurance wedstrijden rijden? En zoja. Welk zadel, en hoe bevalt het?

Ik rijd met de barefoot cherokee! Vind het een heerlijk zadel

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:41

Ik zag op de Facebook van Ghost dat er wel meerdere mensen endurance mee rijden, zal even kijken of ik die stukjes terug kan vinden :) En ik weet iemand binnen de Arabieren die een tijdlang met een Cheyenne endurance heeft gestart... of ze dat nu nog doet weet ik niet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:53

Bonjoy schreef:
Ik zag op de Facebook van Ghost dat er wel meerdere mensen endurance mee rijden, zal even kijken of ik die stukjes terug kan vinden :) En ik weet iemand binnen de Arabieren die een tijdlang met een Cheyenne endurance heeft gestart... of ze dat nu nog doet weet ik niet.

USA 100 mijl
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=5A0EDD57

Engeland 80 mijl
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=59C8B239
En van dat zelfde team rijden nog 4 anderen grote wedstrijden op een Ghost, ze zijn helaas niet zo scheutig met foto's :(

Deze verleden jaar - ook 80 of 100 mijl
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=5A113A71

De rechter heeft een Ghost - afstand staat er niet bij, maar deze doen geen blokje om...
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=59CEB5C8

Er zijn er nog een paar, maar kan zo gauw geen foto's vinden.
De eigenaar van Badlands Equine rijdt zelf ook endurance op een Ghost

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:25

Afbeelding
Mandy_89 schreef:
Goed te horen dat die barrydale goed bevalt. Zat ook aan dat zadel te denken om te gaan proberen.
Geen boom die in de weg kan zitten, en voor jezelf meer vrijheid dan in een boomzadel. Maar toch wat begrenzing van de wrongen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:53

Kwetal schreef:
Coentjuh schreef:
Help.. [HAR] Vulling 'verplaatst' na het wassen van mijn (dichte) HAF pad

(nog steeds geen reactie van HAF zelf gekregen)

Bij wie heb je de pad gekocht? Daar moet je in de eerste instantie terecht.
Overigens is de garantie op een pad niet zo heel lang - maar een reactie had je wel mogen hebben.
Op de website van HAF staat Goedhard als dealer voor Nederland, maar volgens mij is dit niet up-to-date. Ik meen te weten dat Country Mill in Nijkerk een poos lang de importeur is geweest, maar hoe dat nu zit?

En de wasservice- geven die geen garantie?

Nee das vast wassen op eigen risico zonder garantie.

Pad gekocht een paar jaren geleden bij Lucky Leather

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:09

Hai, ik spring even in als dat geen probleem is! :o
Vandaag kwam ik de Barefoot barrydale tegen op een verkoopsite, ik wilde hem graag testen maar hij was helaas al verkocht..
Nu ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig geworden naar boomloze zadels, met Barefoot in het bijzonder. Is er bij deze zadels nou helemaal geen onderhoudt nodig wat betreft zadelmaker? Ik heb altijd een soort halve vertrouwensissues met zadelmakers, je moet ze maar op hun woord geloven dat het zadel goed ligt e.d., zelf zie ik het wel als ze echt niet goed liggen, maar ik heb het liefst gewoon een anatomisch haramchement, waar ik niet aan hoef te twijfelen...
Sorry als het een beetje een domme vraag is, ik heb echt helemaal geen verstand van boomloze zadels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:21

Met boomloos kun je ook blijven twijfelen. 8-)
Je kunt eeuwen blijven twijfelen over of de drukverdeling nou ook goed blijft als je veel lichtrijdt, of een iets ongelijk zweetbeeld toch betekent dat het niet past, het vinden van de juiste pad met de juiste vulling die dik genoeg is zonder te dik te zijn en niet schuift maar ook niet de huid irriteert, of de ruggengraatvrijheid ook genoeg blijft als je paard in de winter afvalt, enz enz enz... ;)

Ik zou gewoon eens de boomloze zadelpasservice langs laten komen en een paar zadels uitproberen. Wie weet vind je ze wel gewoon echt niet zitten, dan weet je dat ook in een keer. ;)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:31

Haha slim antwoord, daar had ik nog niet over nagedacht.. :+ Thanks voor de info!
Ik had inderdaad ook al de tip van iemand anders gehoord om zon pas sessie te doen. Ik heb nu alleen nog zoveel vragen die steeds weer opborrelen dat ik het eerst van te voren allemaal een beetje wil onderzoeken...
Bij mij staat het paard op 1, zover ik nu heb gelezen heb ik het idee dat een boomloos zadel minder/geen schade kan aanrichten wanneer het paard in ontwikkeling is ten opzichte van een boomzadel, vooral dat spreekt me enorm aan.
Edit: binnenkort maar even bellen/mailen voor een sessie, ben echt te benieuwd geworden en daar zal ik vast een stuk wijzer van worden :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:39

Het enige dat je bij de barefoots in de gaten moeten houden is o de pommel nog past. Dus af en toe er eens even los opleggen maar dat kun je prima zelf beoordelen.

Ik ga verder wel mee met de tip om de zadelpasservice te laten komen. Ik was eerst een barefoot fan (nog steed hoor :P ) maar de ghost vind ik veel fijner zitten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:46

xyzutu2 schreef:
Met boomloos kun je ook blijven twijfelen. 8-)
Je kunt eeuwen blijven twijfelen over of de drukverdeling nou ook goed blijft als je veel lichtrijdt, of een iets ongelijk zweetbeeld toch betekent dat het niet past, het vinden van de juiste pad met de juiste vulling die dik genoeg is zonder te dik te zijn en niet schuift maar ook niet de huid irriteert, of de ruggengraatvrijheid ook genoeg blijft als je paard in de winter afvalt, enz enz enz... ;)

Precies dit ja!!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:04

Gisteravond testzadel aangevraagd de easytrek classic veelzijdigheid zadel, ben heel benieuwd naar het zadel <3 *\o/*

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:26

@JOanieke; Sinds 2 jaar ben ik helemaal om op boomloos. Paard met moeilijke rug (week badkuipmodel) waar ik altijd problemen mee heb gehad een passend boomzadel te vinden en te houden, was altijd maar schipperen. Na zadel nr zoveel eens gaan verdiepen in boomloos en Lilianne van de boomlooszadelpasservice laten komen. Enigste wat beviel was de Barrydale, die heb ik sindsdien voor m'n paard. Alle zadelproblemen waren ineens weg en bevalt nog steeds goed, kan er precies mee met wat ik met een dressuurzadel ook kan. Dit paard is met pensioen en rij er 2x per week 1 tot 2 uur mee in het bos. Ben nu m'n 4 jarige ruin zadelmak aan het maken met een London, zadel heeft iets meer dressuurzit/look. Met hem wil ik in de toekomst dressuur(wedstrijden) rijden, en voor een jong paard is een boomloos zadel perfect omdat het de veranderingen goed aan kan. Als je toch problemen krijgt met de ligging kun je er altijd Lilianne nog bij halen, absoluut een aanrader. Het vergt alleen wat verdieping en uitproberen wat het beste bij jou en je paard past, maar in dit topic vind je ook heel veel info.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:04

BopjeBo, ik heb even op haar site gekeken, en ze verkoopt dus zelf geen zadels? Dat is voor mij wel een pluspunt, gezien het dan echt onafhankelijk is (wat ze dus aangeeft op haar website) :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:10

Lilianne is geheel onafhankelijk inderdaad!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:16

Oke top! Dan ga ik haar vandaag mailen! Zo blij dat ik even een berichtje heb geplaatst hier, hopelijk zit er wat voor mij bij :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:19

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie ( :+ ) wil ik even wat vragen stellen over een boomloos zadel.
Ik zou er graag een willen aanschaffen om te proberen op mijn fjorden, ze lijken me heerlijk comfi op buitenritten maaaaarrrr...

Hoe weet ik nu welk type, maat, pommel enz enz bij mij en mijn ponies past?
Ik heb nog nooit boomloos gereden dus wil geen fortuin uitgeven (voor als het dalijk niet bevalt oid) maar ik heb werkelijk geen idee waar te beginnen met zoeken en wat je allemaal nodig hebt.

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen en dat ik snel boomloos rijd :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:32

Sanso, zie de berichten voor jou bericht :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:37

Zojuist heeft mijn instructrice op mijn paard gestapt, met mijn ghost quevis, ghost inlages in jv dekje (met canvas onderzijde) en westip singel van 85cm. Het zadel heb ik al bijna een jaar maar nog niet echt gereden, al is het zadel wel tweedehands.

Zij kon met zadel en al van links naar rechts bewegen, leek op een soort dansen :') Wat zou ik moeten doen om het zadel stabiel te krijgen? Ik heb nu al een andere singel en ander dekjes geprobeerd (ik had iets kortere neopreen singel en sympanova ghost dekje en kerbl nepbont dekje).

Of past dit zadel gewoon niet bij mijn paard? Ik heb ook op hem gestapt en het is inderdaad wiebelig. Maar stoor me er niet aan, dacht dat dat zo hoorde ivm korte panelen, dat je gewoon het hele paard kan voelen. Maar veilig is anders. Zadel is tweedehands dus al soort van ingereden.

Ik dacht dat ik het uiteindelijk wel goed zou krijgen maar nu ben ik toch aan het twijfelen, omdat zij echt van links naar rechts kon bewegen. Singel kregen we overigens niet strakker ;) of zal de westip het probleem zijn vanwege het elastiek? Het leek stabieler met de neopreen...

Ik vind mn Quevis zo leuk maar weet niet of dat gewiebel nou acceptabel is!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:57

Ik snap eerlijk gezegd wel dat hij wiebelt; op de een of andere manier ligt hij op jouw paard als een soort washandje bovenop op zijn rug. ;)
Bij andere quevispaarden zie je bij wijze van spreken gewoon de zijkanten van de 'zweetbladen', maar bij de jouwe kijk je voor mijn gevoel echt tegen de randen van het zweetblad aan. Als ik mijn hand op het dekje leg en ik trek in gedachten zijn ruglijn ruwweg overheen, dan ligt de Ghost daar volledig boven.
Misschien dat zijn rug aan de bovenkant te rond/plat is voor dit model waardoor het er eerder plat bovenop ligt in plaats van eromheen?

Als alternatieve oorzaak kan ik me ook voorstellen dat jouw paard als Engels volbloed een hele rechte rugspier heeft. Dat is onafhankelijk van of een paard veel of weinig schoft heeft, maar gaat puur over de spier waar het zadel van voor naar achteren op rust. De Ghost had voor [***] bijvoorbeeld veel teveel 'schwung' van voor naar achteren waardoor het op [***]'s rechte rugspier een soort wipwap werd, ik kon het zadel van voor naar achteren laten kantelen. [***] is tegelijkertijd een smalletje met een A-vormige rug dus zijdelings lag hij wel stabiel, maar als je zo'n rechte rugspier combineert met een normale of zelfs ronde rug dan kan ik me voorstellen dat het zadel ook van links naar rechts instabiel wordt, gewoon omdat er maar heel weinig contactvlak is, zeker als je geen zweetbladen hebt.

Niet dat je hier ook maar iets aan hebt, ;) maar als ik je foto's zie dan kan ik me dat wiebelige heel goed voorstellen. Ik zou er eigenlijk ook niet mee doorrijden op een herinrijder omdat het risico gewoon te groot is dat zo'n onervaren paard toch eens een hupsje of bokje maakt en je dan gewoon stevig wil kunnen blijven zitten.
Mocht je iets anders boomloos willen proberen; als je in de UK woont dan kun je vrij goedkoop tweedehands Heather Moffett boomloze zadels vinden (zie bijvoorbeeld https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... t&_sacat=0 ), die zijn kwalitatief ook goed en hebben normale zweetbladen en zullen in jouw geval meer houvast bieden, mocht dat het lastig zijn om aan een ander model Ghost te komen.
Laat je voor je een tweedehands HM koopt alleen wel goed informeren, want er zijn ook modellen zonder ruggengraatvrijheid en dat is niet zo handig met zijn schoft. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-17 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:00

Sanso: afspraak maken met Lilianne dus, van http://www.boomlooszadelpasservice.nl :j

Zij heeft een bus vol met verschillende merken en modellen flexibele zadels en als zij bij je langs komt dan kan je dus vanalles voelen, proefzitten, vergelijken en er meteen ook mee rijden en de ligging op je paard goed beoordelen met iemand erbij die onafhankelijk advies geeft.

Met een beetje geluk weet je dan na een ochtendje / middagje precies welke zadels je mooi vind en goed bij jullie passen, en heb je misschien zelfs al 1 zadel uit kunnen kiezen dat hèt zadel voor jullie is.

En Lilianne kan je dan meteen helpen met het kiezen van de juiste toebehoren zodat je direct weet welke spullen je allemaal nodig hebt om lekker te kunnen gaan rijden met je paard :j

Woepsie: het zadel ligt er (nog?) wel heel erg bovenop, en daarbij ook niet echt zijkanten die een beetje grip kunnen hebben dus het is nu net een piepklein rugzakje dat alle kanten op kan bewegen :P

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:45

Nou inderdaad xyzutu en pmarena!

Maarja, en nu? Misschien een Firenze zitting met lange bladen kopen? Misschien is het dekje te glad met canvas onderkant? Is wol stabieler?

Hier op het eiland is boomloos erg on-populair, geen passervice werkt hiermee en vraag/aanbod is er ook niet... ik moet dus alles uit engeland of nederland halen, en retourneren. Ik heb dus echt weer iets gekozen :')

Hij heeft overigens flinke schoft. En niet echt aanleg voor spieren op zijn rug, en een redelijk grasbuikje inmiddels. Maar nu we op het punt zijn gekomen dat we bijna kunnen rijden kijk ik ineens heel anders naar m'n zadel, en met herinrijden is stevigheid dan idd handig xyzutu ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 27-06-17 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:11

Op deze foto zie ik hetzelfde als ik op de andere foto's van hem al dacht te zien; als je de schoft even wegdenkt dat heeft hij gewoon een hele rechte rugspier als je een lijn van de bovenpunt van de kont over de ruggengraat bij de zadelplek naar de witte 'glanslijn' helemaal tot aan de schouder volgt. Dat hoeft geen probleem te zijn en als je Ghost niet kiept dat gaat dat dus in elk geval goed, maar als de lange rugspier zo recht is en een beetje schuin afloopt naar beneden in combi met zo'n smalle hoge schoft dan kan dat voor boomloos best lastig zijn omdat zo'n zadel (pommel) best wel een hoogte moet overbruggen om van de ene rugspier over de rug heen naar de andere rugspier te gaan. Ghost doet geeft veel schoftvrijheid, maar je moet de zadels wel naar je toe krijgen natuurlijk...
Veel Heather Moffett boomloze zadels (Flexee, Finesse, Vogue geloof ik) hebben verwisselbare kopijzers, dus die zouden dat in principe ook moeten kunnen.