[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:07

Zo, ik ben er weer! Was hele weekend met Villa op het NK working Equitation :)

Sussanne, je hebt als het goed is het micropell op Horse Event gezien, was een quevis two tone
Afbeelding

Micropell is minder slijtage gevoelig dan bv. nubuck of vetleer. Het vetleer leeft veel meer, dit blijft dezelfde kleur. Piepen etc. durf ik niet zoveel over te zeggen

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:34

Had ik dat geweten was ik nog even gekomen -O- . Was is Pesse toch? Dat is hier nog geen 5km vandaan.
Die kleurencombi vind ik geweldig. Is die kleur hetzelfde als de leren bruin/rood.
Vetleer/nubuck had ik al besloten, dat dat niet wat voor mij was. Dus het is even de keuze tussen kunstleer en leer.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:36

He, jammer! Ja was in Pesse!
De leren bruin rood? Ik had een barokko in zwart vetleer met rood mee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:16

Dan heb je mijn instructrice ook vast gezien!

Vandaag hebben we een flinke buitenrit gemaakt op de Veluwe. 1 op de fiets, dus het was vanwege het wachten op elkaar dat het nog zo lang werd. Maar we hadden een testzadel op, dus naderhand hadden we een mooie zweetafdruk! Ik weet niet of hier iets uit afgeleid kan worden, maar wij vonden hem eigelijk wel mooi. Een paar warrige haren, maar zelf vond ik dat absoluut niet raar, omdat pony ook een keer een sprint trok, en een keer linea rectra omkeerde (gelukkig niet beide tegelijk trouwens :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:03

Hoi allemaal,
Ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb een vraagje over een bareback pad.
Ik kreeg in een van mn topics het commentaar dat een bareback pad misschien beter zou zijn voor mijn houding en ook beter zou zijn voor mijn verzorgpaard.
Het gaat om een klein paard ( Appaloosa die veel te dik is;) Zal onderaan een aantal foto's plaatsen. ) Hij wordt eigenlijk alleen door mij bereden 1x in de 2 weken (of nog langer ertussen) maar zijn zadel ligt niet helemaal goed en is eigenlijk te klein voor mij.
Nu gaan zijn eigenaren natuurlijk geen nieuw zadel kopen voor dat af en toe rijden.
En ik zag dat bareback pads veel goedkoper zijn dan gewone zadels.
Nu is mijn vraag dus, zou een bareback pad geschikt zijn voor dit paardje en welke maat zou hij dan ongeveer moeten hebben (ik wil het misschien zelf gaan kopen)

En dan nog een tweede vraag, zou ik van het rijden met een bareback pad meer/minder/even veel last krijgen van mijn nek en schouders tijdens het rijden. Want met een zadel heb ik er erg veel last van namelijk (eigenlijk meer de dag na het paardrijden)

Dit zijn een aantal foto's van hem:

Een paar met zadel, misschien zien jullie dat het zadel niet helemaal goed ligt. Maar jullie zien in ieder geval dat het zadel te klein voor mij is. Heb evt nog meer foto's met zadel vanaf andere perspectieven.

AfbeeldingIMG_2659 by joy.mennings, on Flickr
AfbeeldingIMG_2640 by joy.mennings, on Flickr
AfbeeldingIMG_2619 by joy.mennings, on Flickr

En nog een paar van zijn bouw:
AfbeeldingIMG_2774 by joy.mennings, on Flickr
AfbeeldingIMG_2793 by joy.mennings, on Flickr

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:14

Ik denk dat als je je beugels een paar gaatjes langer doet dat je al een stuk beter zit ;)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:26

pien2010 schreef:
Ik denk dat als je je beugels een paar gaatjes langer doet dat je al een stuk beter zit ;)

Ik heb ze te kort daar idd maar hij was nogal fris (al voordat we begonnen te rijden) maar de beugels kunnen ook maar 2 gaatjes langer... Dus heel veel langer zal niet gaan ;)

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:37

Joy_Mennings schreef:
pien2010 schreef:

Ik heb ze te kort daar idd maar hij was nogal fris (al voordat we begonnen te rijden) maar de beugels kunnen ook maar 2 gaatjes langer... Dus heel veel langer zal niet gaan ;)

Als je hem die 2 langer doet dan? En anders andere beugelriemen er aan?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:38

Jeutje is die appaloosa drachtig van een 3ling :')
Dacht dat mijne een buikje had maar dat valt in het niets bij dit haha.

Aan een backbarepad kan je geen beugels doen misschien is het een betere optie om voor een 2e hands boomloos te gaan? Barefoot Cherokee of Cheyenne zijn 2e hands genoeg te vinden. En ook niet zo heel duur, een goede bbp kost ook wel wat.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:48

pien2010 schreef:
Als je hem die 2 langer doet dan? En anders andere beugelriemen er aan?

Die gaatjes ga ik de volgende keer ook langer doen (ik had niet door dat ze idd zo kort waren) anders kan ik altijd nog andere beugelriemen kopen.

Ginger1991 schreef:

Aan een backbarepad kan je geen beugels doen misschien is het een betere optie om voor een 2e hands boomloos te gaan? Barefoot Cherokee of Cheyenne zijn 2e hands genoeg te vinden. En ook niet zo heel duur, een goede bbp kost ook wel wat.

Okee bedankt, hebben ze ook verschillende maten boomloos? Zo ja enig idee welke maat dit paardje zou moeten hebben?

Het is dat t een ruintje is anders zou ik ook wel denken dat er een veulentje aan kwam hahah;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:03

Wow..das wel errug bol ja ;) Maar idd zou kijken naar boomloos dan. Het feit dat je last krijgt van je nek en schouders komt denk ik door verkeerde en te gespannen houding als ik de fotos zo zie...

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:07

darkadia schreef:
Wow..das wel errug bol ja ;) Maar idd zou kijken naar boomloos dan. Het feit dat je last krijgt van je nek en schouders komt denk ik door verkeerde en te gespannen houding als ik de fotos zo zie...

Dat zou de ergere nek en schouderpijn na het rijden wel verklaren ja. Ik kreeg alleen bij mijn les te horen dat er niks mis was met mijn houding. Ben uiteindelijk ook moeten stoppen met de les omdat ik te veel last kreeg.
Nu veel minder maar heb er dus ook last van als ik niet rijd.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:21

Ginger1991 schreef:

Okee bedankt, hebben ze ook verschillende maten boomloos? Zo ja enig idee welke maat dit paardje zou moeten hebben?

Het is dat t een ruintje is anders zou ik ook wel denken dat er een veulentje aan kwam hahah;)[/quote]

Bij boomloos hebben ze verschillende maten pommels, die geven het een beetje vorm bij de schoft om het makkelijk uit te leggen.
Ik zou dan zo te zien aan het paard voor een xxl of flexibele pommel gaan. Maar dat is een kwestie van passen welke beter past op het paardje.
En dan heb je qua zitmaat 0-1-2. 1 is tot maat 38 ongeveer en 2 voor daarboven.
Op bokt markt en marktplaats of de facebook: ruil en verkoop barefoot/boomloos. Staan regelmatig te koop aangeboden. En zou dan kijken naar barefoot cheyenne of cherokee. Je hebt wel een pad nodig met inlages maar daar zijn verschillende modellen/merken van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:28

Qua maten ligt het een beetje aan het merk. Ghost heeft bijvoorbeeld maar twee maten, normaal en piccolo (klein) en Christ heeft ook 2 zitmaten, maar die maten zijn vooral gebaseerd op hoeveel ruimte de ruiter nodig heeft. Bij een paard met een extreem korte rug ga je ook eerder aan de piccolo denken, maar het ziet eruit alsof jouw pony genoeg ruglengte heeft om met de meeste zadellengtes uit de voeten te kunnen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:36

Dat is een dubbel paard qua omvang ...
Heb je geen mogelijk heid hem meer beweging te geven ?
Een bareback pad is leuk maar niet om constant mee te rijden ...
Vindt ik dan .
Dan beter een leuk 2e hands boomloosje

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:40

Zinzi_jewel schreef:
Dat is een dubbel paard qua omvang ...
Heb je geen mogelijk heid hem meer beweging te geven ?
Een bareback pad is leuk maar niet om constant mee te rijden ...
Vindt ik dan .
Dan beter een leuk 2e hands boomloosje

Meer beweging geven kan ikzelf niet doen. Ik kan dus niet wekelijks op hem rijden ivm nekklachten. En ze hebben alleen een weide dus na school kan ik niet meer naar hem toe. Ben namelijk vrij laat uit en zou dan eerst een half uur naar huis moeten fietsen en dan nog een half uur naar hem toe en dan is het dus al donker helaas.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:58

Marocje - die afdruk ziet er goed uit hoor :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:01

Kwetal schreef:
Marocje - die afdruk ziet er goed uit hoor :j

Thanks voor de bevestiging +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:01

xyzutu2 schreef:
Qua maten ligt het een beetje aan het merk. Ghost heeft bijvoorbeeld maar twee maten, normaal en piccolo (klein) en Christ heeft ook 2 zitmaten, maar die maten zijn vooral gebaseerd op hoeveel ruimte de ruiter nodig heeft. Bij een paard met een extreem korte rug ga je ook eerder aan de piccolo denken, maar het ziet eruit alsof jouw pony genoeg ruglengte heeft om met de meeste zadellengtes uit de voeten te kunnen.

Ghost heeft zover ik weet ook nog een maat voor kinderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:03

Ja, inderdaad, die tel ik nooit mee voor volwassenen. ;)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:04

Maartje1990 schreef:
xyzutu2 schreef:

Ghost heeft zover ik weet ook nog een maat voor kinderen?

Ik denk dat ze die er niet bij heeft gezet omdat ik daar niet meer in pas ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:07

Ghost werkt zelfs aan een Shet-versie - maar jij kunt het beste de volwassen maat hebben (de stippelpony met een maagballon :P )

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:08

Heb foto's gemaakt van mijn Firenze Ghost in bruin vetleer met nubuck zitting en wrongen. Ik wil ze best mailen naar iemand dat diegene ze hier plaatst, want ik ben daar een nono in...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:52

dierfysio schreef:
Heb foto's gemaakt van mijn Firenze Ghost in bruin vetleer met nubuck zitting en wrongen. Ik wil ze best mailen naar iemand dat diegene ze hier plaatst, want ik ben daar een nono in...

Je mag ze mailen, maar het is niet zo lastig om hier foto's te plaatsen.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:55

dierfysio schreef:

Je kan ze nu gewoon via bokt erop zetten he. :) via laptop of mobiel.