[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:16

Francis bij mij kwam de gesp ook over het randje idd, was bang dat er misschien huid/haar tussen kwam en mede daarom m'n eigen singel eraan gedaan.

Edit:
Enne, leuk dat het zadel ook zo beviel! Wat voor ras is je paard? :D

Edit 2:
Oh haha lees net het hele rassen verhaal in je profiel!

Francis

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:20

Ziet er idd een beetje stug uit nog Ollytje, maar da's een kwestie van veel gebruiken ;)
Ik vind em alleen best wel aan de lange kant voor je pony. Ookal is boomloos vergevingsgezinder wat dat betreft, een zadel kan wel degelijk in de weg zitten aan de achterkant, met buigen e.d. Zou dat wel even goed in de gaten houden. Maar wel mooi zadeltje idd.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:21

Ik had verwacht dat de Ghost singels wel een stuk langer zouden zijn. Lijkt me toch fijner voor het paard om een lange singel over zijn lijf te hebben lopen dan aan twee kanten lange stukken singelstoot. Maar dit zijn vrij standaard lengte singels toch? (ik ben met mijn trekpaard en singel van 1,25 niet meer zo thuis in de "standaard" singels...)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:26

Ik had twee banaansingels liggen, een Kiefer en eentje van Loesdau, maar beiden waren weer veel te dik en stug, dat zat net zo goed in de weg, dus koos ik voor de Ghostsingel, die is wel lekker soepel en die vond ze bij opzadelen in ieder geval het prettigst. Maar ik denk idd dat er haren tussen de rollers kwamen want ze ging op een gegeven moment echt met d'r neus naar de gespen en de voorste zat toen inmiddels ook iets losser.
Zou wat mij betreft dus een puntje van verbetering mogen zijn voor Ghost. Gewoon ruime flappen, zowel in de lengte als ook íets meer in de breedte zodat de gespen echt een beetje 'ingepakt' worden, zoals bijv. in een neopreen-singel.
Zoiets:
Afbeelding

Maar ben soortvan blij dat 't dus niet aan mij of Raya lag en jij er ook last van had.

Oh, je had 't al gevonden, Raya is een Hucul x Konik en komt uit Polen (zo, da's dus de samenvatting van m'n profiel :P )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:31

tjaakje, het zijn 'dressuursingels' en de maat daar van loopt meestal zo van 50 cm. (45 misschien) tot 80.
55 of 60 cm. is idd een vrij standaard lengte voor een dressuursingel maar mijn voorkeur gaat dus idd ook uit naar een singel waarbij de gespen in ieder geval ruim boven de oksel komen. Ik zou voor Raya (pony van 1.44 maar ok, wel een dikke pens) dus een 80 cm. dressuursingel kopen.
Een veelzijdigheidssingel gaat niet werken bij dit zadel omdat er geen zweetbladen zijn waar de singel op komt te liggen en een veelzijdigheidssingel heeft dus helemaal geen 'flapjes' onder de gespen (omdat die normaal dus op 't onderste zweetblad van een zadel terecht komen).
In mijn geval wordt het dus zoeken naar een dunne maar lange dressuursingel. Die ik in m'n vorige bericht plaatste, de Airoform singel, vind ik een goede optie, of de Westip, daar heb ik ook goede ervaringen mee.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:56

Hier ligt hij op mijn paard, in combinatie met het bruine testpad. Dit is de moeder van de andere fjord. Zij heeft een pommel maat M nodig dus het zadel zakte voor wat naar beneden. de singelstoten heb ik later nog aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:53

Francis schreef:
Ziet er idd een beetje stug uit nog Ollytje, maar da's een kwestie van veel gebruiken ;)
Ik vind em alleen best wel aan de lange kant voor je pony. Ookal is boomloos vergevingsgezinder wat dat betreft, een zadel kan wel degelijk in de weg zitten aan de achterkant, met buigen e.d. Zou dat wel even goed in de gaten houden. Maar wel mooi zadeltje idd.

de ruiter 189cm zit nog ruim voor de Cantle, hoe lang is jouw zadeltje? Ik weet niet hoelang jij bent maar ben bang dat iemand van 189cm in het zadel wat jij hebt te ver achterin komt te zitten.

hierbij een foto van de ruiter op de bf Madrid. die lange benen hebben de ruimte nodig.

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:12

Leuk die verslagen met foto's!De ghost is echt een super leuk zadeltje,fijn dat hij goed lijkt te liggen!Een langere singel is denk ik veel fijner inderdaad!Ik heb ook sinds een poos veel langere singels en dat bevalt met zowiezo veel beter en de paard ook!

De Madrid is ook echt een leuk zadel!Vind hem niet te lang eigenlijk..Boomloze westernzadels zijn ook meestal langer en veroorzaken ook geen problemen,als het maar niet irriteert bij de heupen/lendenen..

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:22

Ik vind m op jouw fjord netter liggen dan op die andere. Die van jou heeft net een iets langere rug. Ik zou toch bang zijn dat die andere last krijgt van irritatieplekken bij z'n heupen.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:06

oke, heb Pmarena ook maar even gemaild en die vond het zadel ook aan de lange kant.

Zou er voor deze combinatie nog een andere (semi) boomloze oplossing zijn? de fjord is in training en nog te dik, een boomzadel is daardoor even geen oplossing bovendien ben ik daar ook geen groot voorstander meer van...

Zou de just adjust in maat 1 nog een optie zijn? of mss iets anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:13

Bij de JustAdjust zou je in ieder geval niet met die punten zitten achteraan de zweetbladen, die je in de gaten moet houden. Maar het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre die (ook) fijn zit voor de ruiter (die lange benen moeten toch ergens naartoe) en uitkomt qua singelstoten.

En het is de vraag in hoeverre het beestje last kan hebben van die punt aan het zadel. Misschien komen de heupen er totaal niet mee in aanraking.

Maar dat is iets dat je zelf kan beoordelen natuurlijk :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:26

Op die ander Fjord ligt'ie idd net wat beter.
Had je de Ghost al geprobeerd Ollytje? Mijn merrie is extreem kort, heeft een wat holle rug én de singelplek extreem ver naar voren en toch ligt de Ghost als een huis, is niet te lang (en dat zou dat zadel van jou voor haar zéker wel zijn) en ik kan er m'n benen goed op kwijt (en ik heb erg lange benen voor mijn lengte. Valt zo misschien niet op maar is echt zo). Zou zeker een zadel zijn wat ik zou uitproberen op een korte ronde pony. Voor Raya had ik singelverlengers nodig bij een ander zadel wat ik wilde proberen, de Ghost heeft zulke lange singelstoten dat ze aan beide kanten op het 5e gaatje kunnen en als ik er een langere singel aan wil gaan hangen zal ik waarschijnlijk zelfs gaatjes bij moeten gaan maken verder naar boven.

Ik heb vandaag toch m'n eigen banaansingel er weer aan gehangen, ondanks dat die wat dikker en stug is lag die uiteindelijk toch beter omdat ze nu geen last van de gespen had. Oh, en de Ghost singel nog es bekeken maar de gespen zitten dus echt helemaal aan de rand van de singel en niet zoals op de foto die ik eerder plaatste, er iets onder. Jammer dat ze het niet maken zoals ze adverteren. Minpunt.

Maarrrr.... we hebben gedraafd!! :D Helemaal trots ik (jullie zullen denken 'big deal' maar ja... voor mij is dat big deal... :D ) Had de beugels 1 gaatje langer gemaakt en ik zat lekker, lichtrijden ging ook goed. Kan natuurlijk niet vergelijken met beugels iets naar achteren, maar de huidige stand is in ieder geval acceptabel gebleken. (toch zou ik bij aanschaf wel voor die 2 standen kiezen).

Ik denk ook dat ik - als ik ga bestellen - toch voor de Quilty ga overigens. Vandaag een klein bochtje op m'n dijk gemaakt en hoewel m'n merrie echt héél voorzichtig naar beneden gaat vond ik 't wel spannend met 'niks' voor me. Aangezien ik van plan ben vooral veel buiten te rijden en trektochtjes te maken (hoewel dat met een boomloze toch beperkt moet blijven tot enkele dagen i.p.v. meerdere maanden) en ook af en toe een TREC hoop te rijden, lijken me een paar 'steuntjes' aan de voorkant toch wel fijn.
Weet nog niet of ik die dan ook eerst nog wil testen, zit zou verder het zelfde zijn en met de beugels op mijn langere lengte heb ik ruimte genoeg aan de voorkant voor een wrongetje. Ga ik nog even over denken dus.
Laatst bijgewerkt door Francis op 15-05-14 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:29

Hidalgo vond ik persoonlijk fijn. Weet het niet op lange termijn, omdat ik nog wacht tot hij binnen komt. Maar ligt lekker op het korte ruggetje van mijn merens en rijd ook fijn.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:33

Ik vind de Barefoot Madrid wel erg mooi!
Vanochtend 40 minutjes gereden, en na afloop de volgende zweetafdruk-foto gemaakt;
Het zadel zat weer heerlijk en lag ontzettend stabiel, kon weer zonder een krukje opstappen.
De nieuwe inlages zitten wel goed, heb geen foto van de ruggegraad vrijheid maar die was ruim voldoende!
Hierbij de foto's:
http://nl.tinypic.com/r/2wgso5g/8
http://nl.tinypic.com/r/2jb00ig/8
Lijkt het oké?
Groetjes

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:59

Heeft 1 van jullie ervaring met Engelse beugels aan fenders?

Ik vind die houten westernbeugels echt 3 keer niks, heb nog van die normale beugels liggen die extra licht zijn, met een dieper en meebewegend voetbed maarja, daar zit een ophanging aan voor Engelse beugelriemen. De fenders zelf vind ik juist wel weer heel fijn, mijn been ligt veel stabieler dan met gewone beugelriemen. Ik heb nu dus de fender door de hele beugel gehaald zegmaar, niet alleen door het gangetje waar je normaal een beugelriem doorheen doet. Ik kan het alleen nog niet uittesten want paard heeft verplichte boxrust :( Nu zie ik dat Barefoot ook softstep westernbeugels heeft, ook met een breed en meebewegend voetbed maar dan wel geschikt voor ophanging aan fenders, heeft iemand ervaring met die beugels?

Liever houd ik m'n oude beugels (financieel gezien dan :P), maar als dat niks is dan zal ik toch wel over 'moeten' naar de soft steps denk ik..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:11

en andere westernbeugels is geen idee? Daar heb je nl. net zo goed heel veel verschillende in.
Engelse beugels hebben altijd een te kleine opening voor een westernbeugel dus zul je de riemen altijd volledig om de beugel moeten doen maar dat maakt de beugelophanging er niet stabieler op. Beugel kan dan ook gaan draaien bij bokken of een val waardoor je voet er klem in kan komen te zitten. Lijkt me niet de beste oplossing.
EZ-rides, Podium-beugels en Flex Rides passen wel (allen bij Goedhard te koop) en er zullen nog wel een paar endurance-beugels in aanmerking komen. Maar die softstep beugels van BF zien er ook wel goed uit trouwens.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:20

Teteltee schreef:
Heeft 1 van jullie ervaring met Engelse beugels aan fenders?

Ik vind die houten westernbeugels echt 3 keer niks, heb nog van die normale beugels liggen die extra licht zijn, met een dieper en meebewegend voetbed maarja, daar zit een ophanging aan voor Engelse beugelriemen. De fenders zelf vind ik juist wel weer heel fijn, mijn been ligt veel stabieler dan met gewone beugelriemen. Ik heb nu dus de fender door de hele beugel gehaald zegmaar, niet alleen door het gangetje waar je normaal een beugelriem doorheen doet. Ik kan het alleen nog niet uittesten want paard heeft verplichte boxrust :( Nu zie ik dat Barefoot ook softstep westernbeugels heeft, ook met een breed en meebewegend voetbed maar dan wel geschikt voor ophanging aan fenders, heeft iemand ervaring met die beugels?

Liever houd ik m'n oude beugels (financieel gezien dan :P), maar als dat niks is dan zal ik toch wel over 'moeten' naar de soft steps denk ik..

Toevallig zag ik net een westernzadel voorbij komen op facebook met Engelse beugels eraan,
Vond t nog geen eens zo heel erg verkeerd staan!
Ik heb geen ervaring met de softstep, wel met de standaard westernbeugels van Barefoot. Ik ben altijd Engelse beugels gewend geweest en kon er niet aan wennen dus heb ze weer verkocht :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:21

Jazeker, voor de looks heb ik juist liever een western- of endurancebeugel, heb de Cherokee in het bruin/zwart met fenders dus vind Engelse beugels niet eens mooi staan. De EZ-rides en Flex Rides ken ik ja, maar die zijn nog bijna 2 keer zo duur als de Barefoot soft steps.

Heeft iemand de soft steps van Barefoot en zo ja, ben je er tevreden over? Ik neig toch wel heel erg naar die, Engelse beugel aan m'n fenders is een prima tijdelijke oplossing maar lijkt me inderdaad niet veilig in rare situaties, zoals Francis zegt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:54

De Barefoot softsteps zijn gewone westernbeugels in metaal alleen hebben deze een zacht kussentje er in zitten.
Er zijn diverse beugels geschikt voor engels en western al is het wel belangrijk wat de breedte van de fender is; je hebt 6,35 cm en 7,62 cm (2 en 3" neck).
Podium heeft ze in leuke kleurtjes, Abetta heeft veiligheidsbeugels geschikt voor engels en western.
Zelf heb ik deze
http://www.ebay.com/itm/SHOWMAN-Lightwe ... 2c7eaaf617
tonen niet zo heel fors, met een zacht kussentje én ze staan iets scheef (slanted - crooked) zodat de knieën ook ontzien worden :)
Deze zijn wat showy :) en geschikt voor 6 cm
http://www.ebay.de/itm/WESTERNSTEIGBUGE ... 565e60c125

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:10

t grappige is, dat juist deze fjord met gemak een 18" zadel past tot de 18e rib...

en de andere fjord waarbij het zadel beter staat een korter zit-oppervlakte heeft.
die kan ongeveer een 17.5"zadel kwijt (niet langer dan 50 cm).

Als het enkel om de punten op t zadel te doen is dan is dat natuurlijk makkelijk op te lossen door een zadelmaker...

Het ghost zadel is denk ik voor hun niet zo geschikt...op de vorige pagina vind ik het ghost zadel juist weer vrij ver naar achteren liggen op de rug en daarbij de ruiter dicht op/tegen de cantle aanzitten.

Dan zie ik persoonlijk liever de Cantle vrij van de ruiter en het zadel wat te lang voor het oog.
De druk komt toch enkel te zitten waar de ruiter zich bevind (dacht ik begrepen te hebben.)

Dat is eieren eten met deze lange ruiter, hij komt altijd erg ver achterin het zadel en zit dan snel op de lepel of de cantle... Bij de madrid blijft hij waar hij zit met gemak binnen het 18e rib gebied en zit hij nog ruim voor de cantle en er zeker niet tegen aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:39

Daarom, dat is ook heel veel waard :j

Een veel korter zadeltje zoals je het het liefst zou zien dat gaat toch ook niet snel werken met zo'n lange kerel erop :)

Dan is dit waarschijnlijk een betere optie MITS je dus goed in de gaten houdt dat de heupbotten niet tegen het zadel aan komen, en de onderrug niet teveel onder het zadel door rolt waardoor je kale plekken kan gaan krijgen omdat de haren afschuren aan de achterkant.

Maar dat zijn simpelere dingen die je makkelijker zelf in de gaten kan houden dan mogelijke probleempunten die je weer krijgt met een zadel met een kortere zitting.

Alhoewel het op de foto's wel lijkt alsof hij een kortere zitting zou kunnen hebben, zeker als hij met wat langere benen zou willen gaan rijden waardoor hij wat minder ruimte nodig zou hebben om die nu wat meer gevouwen stelten kwijt te kunnen.

Maar dat kan / wil ook niet iedereen, zo'n lang en recht been :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:53

Dubbeldun: Oh die jij hebt lijken me ook fijn en ook nog leuk geprijsd. Ik heb nu ook met kussentjes ja, dus de beugel zelf is niet flexibel maar het voetbed wel iets. Maar hebben die van jou ook een diep voetbed? Dat zoek ik ook nog namelijk, die engelse flexibele beugels die ik nu heb zijn 6,5 cm diep en dat vind ik ook wel heel fijn. Die van Barefoot zijn dat ook.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:55

Oh die eerste link hebben ook een diep voetbed zie ik, 3 inch. Ik ga even vergelijken, bedankt voor de tip!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:14

Ik ga toch voor de Barefoot westernbeugels denk ik, die hebben alles wat ik zoek: geen Engels uiterlijk, extra diep en verend voetbed en brede ophanging voor fenders. En ze zijn het goedkoopst, bij die van Ebay komt er nog het dubbele aan shippingkosten bij. M'n paard staat niet voor niks op boxrust, er komt straks nog een gezellige dierenartsrekening aan dus de kosten spelen ook mee :+ Maar nu zie ik dat ze niet op voorraad zijn, wanneer heb je die weer Pmarena?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:42

Ik begrijp niet zo goed hoe iemands lengte bepalend kan zijn voor de zitting-maat. Als je langere benen hebt, heb je je beugelriemen toch ook gewoon langer en dus niet meer ruimte in het zadel nodig? Als je je beugels een stuk korter houdt, kan ik me voorstellen dat je die ruimte wel nodig hebt. Maar ik heb voor een vrouw flink lange benen (lengtemaat 36 tot 38) en ik rijd met dezelfde "kniehoek" dan mijn stalgenoot met korte benen.