voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TanteFlavie

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:31

Rendiervacht zou "beter" zijn dan schapenvacht. Het zou beter de druk verdelen omdat het "dikker" blijft en minder "platgedrukt" zou worden dan schaap. Volgens de gebruikers die ik ken is het ook onderhoudsvriendelijker. Zelf gebruik ik het niet, maar heb het al vaak "bekeken" en het lijkt me een goed alternatief voor een schaapje. Het voelt "anders", niet zachter. De rendiervachten die ik reeds zag waren dikker.

Ik hoop na dit weekend mijn cheyenne verder te kunnen inrijden. Max lijkt hersteld na zijn uitschuiver in de weide, volgende weekend (dus niet nu) ga ik verder "oefenen" met mijn zadel.

Zijn er hier "gebruikers" van een schapenvacht zitting? Zit dat aangenamer? Ik blijf last hebben met de zit van deze cheyenne, en dat had ik niet met mijn testzadeltje zonder vps. Iedereen blijft me zeggen dat het een kwestie van doorzetten is tot het zadeltje zicht "gezet" heeft. Ik hoop het.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:47

Dankjewel TanteFlavie, dat klinkt niet verkeerd. Mijn paard is echt heel gevoelig voor veel synthetische materialen, schurende randjes enzovoorts. Dit klinkt wel als iets wat voor hem wat kan zijn!

Wat vervelend dat je last hebt van je cheyenne. Waar heb je precies last van, ten opzichte van je testzadel? Zitbeenknobbels?
Ik heb op één van mijn oude (boom)zadels met bontje gereden en vond dat écht heel veel prettiger. Zachter voor de billen en de rest, scheelde echt veel. Ik vond het heel fijn.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:51

TanteFlavie schreef:
Rendiervacht zou "beter" zijn dan schapenvacht. Het zou beter de druk verdelen omdat het "dikker" blijft en minder "platgedrukt" zou worden dan schaap. Volgens de gebruikers die ik ken is het ook onderhoudsvriendelijker. Zelf gebruik ik het niet, maar heb het al vaak "bekeken" en het lijkt me een goed alternatief voor een schaapje. Het voelt "anders", niet zachter. De rendiervachten die ik reeds zag waren dikker.

Ik hoop na dit weekend mijn cheyenne verder te kunnen inrijden. Max lijkt hersteld na zijn uitschuiver in de weide, volgende weekend (dus niet nu) ga ik verder "oefenen" met mijn zadel.

Zijn er hier "gebruikers" van een schapenvacht zitting? Zit dat aangenamer? Ik blijf last hebben met de zit van deze cheyenne, en dat had ik niet met mijn testzadeltje zonder vps. Iedereen blijft me zeggen dat het een kwestie van doorzetten is tot het zadeltje zicht "gezet" heeft. Ik hoop het.

Ik heb een schapen seatsaver en vind het heerlijk rijden!! Ik vond de overstap zonder vps naar een zadel met vps erg vervelend, zat heel anderds en veel minder zacht.. Met het schaapje zit ik weer heerlijk

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:16

Ik heb sinds enkele dagen een christ schaapje voor op mijn Trekker zadel. Zit heerlijk zacht en warm en ik heb het idee dat ik ook steviger zit. Voor mij een ideale combi van het gevoel van de christ Iberica en het nuttige van mijn trekker. (Ik rij eens per week op iberica en eens per week op de Trekker. Frequentie v rijden zal naar 3 en later 4 gaan, afhankelijk van mijn conditie)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:54

ja, dat Christ schaapje op de Trekker is fijn hé, dat zat er bij mijn testzadel ook bij. Heb het er na 1 keer wel afgedaan omdat ik puur het zadel wou testen, maar met dat schaapje zit je idd lekker zacht en 'vast'.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:02

@ Raya00: je hebt dat soort (vorm) dekjes ook in meer neutrale kleuren ;)
zwarte vind ik daarvan erg mooi (met sierrandje) Heb ook wel donkerblauwe, donkerbruine, donkerrood, donkergroen, of wit gezien :D

kon alleen niet zo snel een goed voorbeeld vinden! Maar dekjes met punt lijken me sowieso beter staan dan ronde dekjes.

Ik ben trouwens op zoek naar een pad voor onder mijn freemax jump. Voor het proberen kan ik mijn BF-pad wel gebruiken, maar de vorm is niet echt mooi. Tja, problemen he :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:10

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:17

Blijheid schreef:
@Safiera: Bij de paardendrogist hebben ze wel een HAF spring shabrak, misschien is dat wat?
http://www.paardendrogist.nl/koopjeshoek/

Ik heb het HAF allround zadeldek al :o :D
Die springversie kun je geen inlages bij stoppen, en voor mijn stijve freemax heb ik dat wel nodig. Anders blijft de ruggegraat niet voldoende vrij.

Ik zal (als het weer beter is) een serie foto's maken met wat ik nu heb. Zie vaak zelf vanaf een foto ook pas goed hoe het er uit ziet.
Maar dat weer nu... Bah zeg, wat een geploeter door die sneeuw. Pony's hebben even vrij :+

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:16

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:52

TanteFlavie schreef:
@ raya Ik zit erg ongemakkelijk en dat had ik niet met het vps-loze zadel. Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden.
en wat de rendiervachten betreft, merk op dat ik met ZOU werk. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Wel met schapenvacht.
@ wereld Heb jij dan dit schaapje op je zadel liggen? http://www.barefoot-saddles.com/index.p ... cts_id=267

of deze

http://www.barefoot-saddles.com/index.p ... ucts_id=45

Alvast bedankt voor de info!

Deze heb ik:
http://www.barefoot-saddles.com/index.p ... ucts_id=45

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:26

jeuj, mijn breathsingel van bf is al binnen! (begin deze week besteld bij bf belgie! super!)
singel lijkt wat op de fra, maar zit wel iets meer rek in, met een heel zacht neopreen hoesje errond (kan je die erafdoen trouwens om te wassen oid?)
ziet er super uit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:48

Duhelo: denk je dat deze singel fijner / beter is dan die F.R.A. singel? Scheelt namelijk ook best wat in de prijs.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:28

Hoi mensen,
Kan een boomloos zadel op een wilde pony liggen?
Ik wil niet weer mijn rug kneuzen...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:35

ja dat kan, maar hoe jij blijft zitten weet ik niet
er zijn zoveel boomloos zadels

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:31

dorientjuh schreef:
Duhelo: denk je dat deze singel fijner / beter is dan die F.R.A. singel? Scheelt namelijk ook best wat in de prijs.

op het eerste gezicht vind ik hem er vrij goed uitzien.
als ik vergelijk met de fra zit er in de bf wel een stuk meer rek (die kan ik zelf een beetje uitrekken, de fra en westip absoluut niet)
hangt er nu van af of ik bij mijn uberrond paard wel stevig genoeg zal kunnen aansingelen (ik singel niet echt strak aan, maar hij loet wel netjes aansluiten om niet te gaan schuiven.)
om niet onder haar buik uit te komen.
het neopreen hoesje vind ik wel een super pluspunt, is lekker zaxht !, dat vond ik bij de fra een stuk minder, en de westip is op dat gewoon bagger.
zal de singel volgende zaterdag uitgebreid testen bij de springles, dan zal ik wel genoeg weten :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:57

eeeeef_x schreef:
Hoi mensen,
Kan een boomloos zadel op een wilde pony liggen?
Ik wil niet weer mijn rug kneuzen...

Ik weet natuurlijk niet wat je aan het doen bent, maar het lijkt me dat je de pony onder goede begeleiding af moet richten. Elk PASSEND zadel is geschikt. Als je je rug wil beschermen bij een val, draag dan een bodyprotector. En vergeet je helm niet op je hoofd te zetten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:48

Ik wacht je testresultaat af duhelo. :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:14

Ik wacht ook het test resultaat van Duhelo af, als die goed is kom ik 'm eens in het echt bekijken :j

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:14

Ik heb de rendiervacht van DarkChrystal overgenomen voor onder mijn Hidalgo. Echt supermooi zeg, die vacht!
Vandaag op maat maken, morgen proberen! Ben heel benieuwd.
Als het lukt en mijn telefoon mee wil werken zal ik 'n foto maken ;)

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:57

raya00 schreef:
Ik heb de rendiervacht van DarkChrystal overgenomen voor onder mijn Hidalgo. Echt supermooi zeg, die vacht!
Vandaag op maat maken, morgen proberen! Ben heel benieuwd.
Als het lukt en mijn telefoon mee wil werken zal ik 'n foto maken ;)

Ik ben heel benieuwd naar foto's!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:41

Ook hier benieuwd naar foto's van de rendiervacht. :)

Goed nieuws: ik heb mijn nieuwe zadel gevonden! Met dank aan Unamie; hij was eerst van haar. Het is de London in kleur nut die zij aanbood. Fijn zadel, en na even wennen vinden we er vast helemaal onze draai mee. Paardlief past het prima, ik zit er fijn in, nu de finetuning nog. ;)
De Lexington vond ik een ramp, en sorry: ook spuuglelijk. De Barrydale is prachtig, maar ik bleef de rand van de seatsaver hinderlijk voelen, en ik kwam niet in de buurt van de wrong, wat ik ook probeerde. Ja OK, in springzit ging het goed, maar dat rijdt weer niet fijn. ;)
De London is een maat 1, wat niet zou moeten passen met mijn 1.83m en stevige maat 42, maar ik pas er prima in. En de kleur is erg mooi op mijn vos. Hij lijkt ook minder massief dan bijv. de Lexington (ik kon daaronder mijn grote ruin amper terugvinden, zo'n enorm ding dat dat was).

Dank aan jullie voor alle info en tips; ik heb er veel aan gehad. En dank aan de zadeleigenaren die hun zadel beschikbaar stelden als testzadel. Dit was precies wat ik nodig had, want anders was ik nooit op deze uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:46

Raya, hoop dat je iets moois van Rudolph reindeer kunt maken.
:+

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:00

Ik ben benieuwd naar een fotodierfysio! Ik heb inmiddels mijn Cherokee te koop staan,ikkan erhelaas echt niet aan wennen :-( . Ik vond de arizona veel fijner!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:27

ik zie dat het hier over rendiervacht en schapenvacht gaat (overigens te koop bij de Kwantum, maar misschien geen briljante kwaliteit. Ik zag ze laatst liggen). Ik gebruik zelf wel eens een schapenvacht, dan gewoon met een dekje eronder waar ruggegraatvrijheid in zit. Soms met de vacht naar boven, ik vind het er erg mooi uitzien. Met de vacht naar beneden kan natuurlijk ook, lekker voor mevrouw paard :Y) Volgens mij kan het zelfs wel zonder dekje eronder, het zadel zelf heeft al vrijheid. Ikzelf wil ook nog graag een rendiervacht. Vacht heb ik overigens via schapenvacht.nl
Het zadel is een boomloos Startrekk Western Shorty (dus extra kort)

Afbeelding

Afbeelding

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:32

Ik vindt het er heel bijzonder uitzien;-)