[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:11

MarjanB schreef:
Tweede foto is wat ongelukkig genomen, heb je geen foto van recht op zij?

Ja het was al een oefening op zich, stil blijven staan :D Zal zo even zoeken naar een betere.

Hannanas schreef:
Ziet eruit als een prima rug, met brede ribben en smalle schouders. Al naar Iberische zadels gekeken?

Weleens gekeken ja, maar tja, in zadelland zie ik echt door de bomen het bos niet meer. :+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:40

Britt1 schreef:
Zo, even wat foto's gemaakt. Van paard met en zonder zadel (zonder pad zodat het beter te zien is). Zonder zadel niet zo'n voordelige foto morgen hopelijk geeft het beeld :+

[ [url=m/fxqvKY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/knduce.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ghost zou een goede optie kunnen zijn, was bij ons ook het enige qua boomloos dat bleef liggen in combinatie met een goede singel. Met boom alleen een Signum zadel (mocht je een 17,5" zoeken, hij is te koop :')). Al het andere schoof ook meteen in d'r nek. De singelophanging van de Ghost kun je als het ware bewegen, dat hielp gigantisch voor de ligging.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:45

Fortitude schreef:
Britt1 schreef:
Zo, even wat foto's gemaakt. Van paard met en zonder zadel (zonder pad zodat het beter te zien is). Zonder zadel niet zo'n voordelige foto morgen hopelijk geeft het beeld :+

Ghost zou een goede optie kunnen zijn, was bij ons ook het enige qua boomloos dat bleef liggen in combinatie met een goede singel. Met boom alleen een Signum zadel (mocht je een 17,5" zoeken, hij is te koop :')). Al het andere schoof ook meteen in d'r nek. De singelophanging van de Ghost kun je als het ware bewegen, dat hielp gigantisch voor de ligging.

De Ghost is echt niet mijn type zadel helaas. Welk type Signum heb jij? Denk (of vrees het meer, dat ik ook moet denken aan zadels met boom). Morgen eerst nog eens wat andere boomloze zadels van stalgenoten erop leggen om te zien wat het doet.

MarjanB

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:40

Denk dat als ie wat meer spieren rond de schoft krijgt de boel ook beter blijft liggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:45

Ik weet natuurlijk niet wat je zoekt, maar een startrekk espaniola of een trekker zadel misschien?
Dat zouden wel modellen zijn die ik hierbij eens zou willen proberen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:47

Britt1 schreef:

Het doet mij denken aan lusitano van mijn stalgenootje. Die heeft ook veel zadels geprobeerd boom en boomloos en veel zadelproblemen gehad. Die heeft nu een Hidalgo valencia en nu geen problemen meer.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:53

MarjanB schreef:
Denk dat als ie wat meer spieren rond de schoft krijgt de boel ook beter blijft liggen.

Daar kan ik toch niet op wachten of in de tussentijd risico's lopen met een zadel wat mogelijk gewoon nooit gaat passen? Hij is nog jong en die spieropbouw heeft tijd, maar ook training nodig. Naar mijn mening moet een zadel gewoon altijd goed liggen, ook als er nog weinig bespiering is...

siskeh schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat je zoekt, maar een startrekk espaniola of een trekker zadel misschien?

Ken ik niet, maar weet wel dat ik een dressuurmodel zadel zoek! Die startrekk en trekker passen daar niet helemaal bij denk ik. Maar wel fijn dat je meedenkt, want dat is heel erg welkom!

Daphneeee schreef:
Het doet mij denken aan lusitano van mijn stalgenootje. Die heeft ook veel zadels geprobeerd boom en boomloos en veel zadelproblemen gehad. Die heeft nu een Hidalgo valencia en nu geen problemen meer.

Hier zie ik mij helaas ook niet echt mee rijden qua model. :(

Nogmaals, heel fijn dat jullie meedenken! Misschien zit er ineens toch iets tussen waarvan ik denk, hey! Ja!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:03

Ook niet boomloos, slecht te vinden en oud model. Maar de Passier HB Classic ligt ook vaak goed op barokke paarden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:20

Ik heb nog wel een fijn boom zadel liggen. Ook voor ronde en korte paarden. Mw boom. Wellicht is dat dan wat?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:48

Startrekk heeft ook een hele mooi dressuur optie. Heb deze zelf ook geprobeerd, zat voor mij heel fijn maar paard lief wou er helaas niet onder buigen.
Afbeelding

Ik ben vervolgens zelf op een Prince Orion uitgekomen hier bewoog hij vanaf het eerste moment fantastischonder. Mijn paard is ook vrij rond, heeft nauwelijks shoft en is wat neerwaarts gebouwd dus ghost, barefoot en verschillende Barebackpads schuiven bij hem snel naar voren. De Prince verschuift geen mm zelfs na gekke sprongen :')
Het is een zadel met een leren boom, dus het vormt/groeit mee met het paard maar geeft wel fijn steun met oa kussens. En heeft wel echt die dressuur look :P

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 07:51

Britt1 schreef:
siskeh schreef:

Ken ik niet, maar weet wel dat ik een dressuurmodel zadel zoek! Die startrekk en trekker passen daar niet helemaal bij denk ik. Maar wel fijn dat je meedenkt, want dat is heel erg welkom!

Daphneeee schreef:

Hier zie ik mij helaas ook niet echt mee rijden qua model. :(

Nogmaals, heel fijn dat jullie meedenken! Misschien zit er ineens toch iets tussen waarvan ik denk, hey! Ja!

Hidalgo heeft ook Dressuur modellen geld ook voor de startrekk zoals hierboven genoemd ookal is dat concept wel wat anders dan hun startrekk espaniola.

Misschien is een Flexible Inspiration zadel ook nog wel wat. Heeft op paard van mijn stalgenoot ook altijd goed gelegen (was het zadel bijna vergeten omdat die minder voorkomt.) Heb hem zelf ook gehad en heeeeeel veel jaren plezier gehad. Maar stapte over naar barocke zadels voor mijn lusitano’s. (nu beetje spijt omdat ik nu een ijslander heb met opnieuw een boomloos dressuur zadel, de karslund Flex kneefit die ook geweldig fijn is)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:55

Vandaag een Freeform zadel erop, en verdomd, hij galoppeerde vrij makkelijk weg en het schoof niet! Er is perspectief! Ik heb dezelfde pad gebruikt als voorheen maar de mesh vervangen met schuim. Geen idee of dat ook verschil heeft gemaakt.
We gaan een paar keer met de Freeform rijden en ik hoop nog een paar andere zadels te kunnen proberen om dan ook goede conclusies te kunnen gaan trekken.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:55

Morgen nog een zadel passen van een aardige bokker hier!
Een Signum, niet boomloos, maar wel helemaal aanpasbaar. Stiekem al verliefd. Vind de bouw en het idee achter dit zadel zo ontzettend mooi. Hoop van harte dat het het past.

Afbeelding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:21

Startrekk heeft ook fijne dressuurmodellen. Kwaliteitszadel, zeer degelijk, niet “slap” zoals bv. een Barefoot.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:21

Edix heeft ook dressuurzadels!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:21

Zadel lag mooi en paard liep er fijn onder!

Betekent dat ik mijn Barefoot Wellington sowieso ga verkopen. Mocht iemand interesse hebben, hoor het graag. Prachtig zadel ook en nog in nieuwstaat.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:54

Fijn dat het past, Britt1. Ziet er een mooi zadel uit.

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:09

Fijn topic, veel pagina's! Hopelijk is mijn vraag niet eerder gesteld, (kom hem in ieder geval niet tegen in de zoekmachines).

Ik ben op zoek naar een boomloos/ flexibele boomzadel. Om ook af en toe te springen. En dan wordt het lastig. Nu ben ik een springzadel gewend, omdat ik veel gesprongen heb. Tegenwoordig spring ik niet veel meer, rij ik meer thuis of lekker in het bos.

De Edix Alysar geprobeerd, lag goed op paard maar had te kleine zweetbladen voor mij. Wel mooi en fijn zadel verder.
Mijn hoogte is +-1.80 en mijn paard heeft een vrij hoge schoft en rug.

Nu probeer ik de Edix Courville. Fijn zadel, maar om af en toe te springen is de pommel eigenlijk te hoog en de "rugsteun" ook. Lijkt me wel een heel fijn zadel in het bos en om een heuveltje of stammetje te nemen.

Heeft iemand ervaring met boomloos springen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:11

Tassszaza schreef:
Fijn topic, veel pagina's! Hopelijk is mijn vraag niet eerder gesteld, (kom hem in ieder geval niet tegen in de zoekmachines).

Ik ben op zoek naar een boomloos/ flexibele boomzadel. Om ook af en toe te springen. En dan wordt het lastig. Nu ben ik een springzadel gewend, omdat ik veel gesprongen heb. Tegenwoordig spring ik niet veel meer, rij ik meer thuis of lekker in het bos.

De Edix Alysar geprobeerd, lag goed op paard maar had te kleine zweetbladen voor mij. Wel mooi en fijn zadel verder.

Nu probeer ik de Edix Courville. Fijn zadel, maar om af en toe te springen is de pommel eigenlijk te hoog en de "rugsteun" ook. Lijkt me wel een heel fijn zadel in het bos en om een heuveltje of stammetje te nemen.

Hier sprong ik met de Heather moffett flexee, cross en gewoon springen. Beviel toen altijd wel goed. Nu geen paarden meer waar ik mee spring.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:15

Ik heb veel met de Barefoot Barrydale gesprongen

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:48

Daphneeeej schreef:
Tassszaza schreef:

Hier sprong ik met de Heather moffett flexee, cross en gewoon springen. Beviel toen altijd wel goed. Nu geen paarden meer waar ik mee spring.

Meteen opgezocht. Helaas niet in NL te passen? Wel een Engelse site gevonden. Weet jij wat het verschil is tussen vsd en gp? Welk model had jij?

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:51

Otti1977 schreef:
Ik heb veel met de Barefoot Barrydale gesprongen

Is dat een dressuurzadel? De wrongen op de zweetbladen lijken mij de knieën tegen te houden als je de beugels korter wil maken om te springen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:02

Tassszaza schreef:
Daphneeeej schreef:

Meteen opgezocht. Helaas niet in NL te passen? Wel een Engelse site gevonden. Weet jij wat het verschil is tussen vsd en gp? Welk model had jij?

De GP is als goed is meest naar voren gesneden zweetblad. De vsd is meer richting dressuur.
Ik had de GP en de wrong is verplaatsbaar/vervangbaar. Je kan Heather altijd mailen als je vragen hebt ook, ze is erg behulpzaam en vriendelijk.

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:06

Thanks @Daphneeeej, ik zal haar mailen!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:51

Ik denk dat ik zo langzaam aan verliefd aan het worden ben op deze gave cheyenne pro limited edition. <3 <3
Ben hem nu via buitenzinnig aan het testen, en is nog helemaal nieuw.
Dus nog wat stug, Maar vind hem heerlijk zitten. Is echt wel een stuk smaller dan de normale cheyenne, die ik toen de tijd moest verkopen omdat ie voor mij te breed zat ik overal last van kreeg.
Deed me wel pijn, want vond de cheyenne Verder een heerlijk zadel die vergeleken met de andere barefoots die ik heb gehad super stabiel lag.

En ook deze pro ligt weer heel stabiel, schuift totaal niet ook niet als ik bewust helemaal in 1 beugel ga hangen. En dat voor een zadel die nieuw is en dus nog ingereden moet worden.

En hij is gewoon super mooi om te zien vind ik zelf.

Ik test nog even verder.
Afbeelding