[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:01

@xyzutu2; waar heb je dat gave huidje gekocht? Ben ook naar zoiets opzoek. :)

Wat betreft de tweedehandszadels boeit 't mij ook niet hoeveelste eigenaar iemand is, wél hoe hij eruit ziet en dat de verkoper eerlijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:03

Zo is het ook :j

Maar het stikt van de mensen die niet verder kijken dan die neus......zie alleen al hier in topics op Bokt dat mensen totaal niet lezen maar wel conclusies trekken :=

Zo krijg ik via de site ook nog elke week vragen van mensen, waarop ze het antwoord gewoon in de artikel-omschrijving kunnen lezen.... maar men vraagt liever dat men zelf even leest volgens mij :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:04

@PMarena: Vond ik eerst ook, maar toen bleek op de 1e foto dat het zadel teveel naar voren lag. Het zadel moet naar achteren en vervolgens moet ik de singelbevestiging helemaal naar voren trekken, dan ligt het goed.
[***] heeft ook zo'n hoge, langs doorlopende schoft die het zadel aan de voorkant optilt. Op de 2e foto lag het al beter, maar hij moet sowieso nog wat rugspek kweken zodat de achterkant omhoog komt en het wat meer los komt van de ruggengraat. Voor ik er echt op ga rijden laat ik ook nog eens iemand naar de plaatsing van de kussens kijken, want ik kan ze wel symmetrisch leggen, maar kan niet goed inschatten wat hij waar nodig heeft.

Wat ik me vandaag sowieso afvroeg; ik lees regelmatig over de halstertouwtest, maar wordt die eigenlijk op de pad in de kamer van het zadel gedaan, of onder de pad? Dat maakt namelijk wel uit.

@SarahIlse: die heb ik eens op een markt gevonden. :)
Mij maakt het in principe ook niet uit of iemand 2e of 3e eigenaar is, maar als de 1e eigenaar urenlange bosritten heeft gemaakt dan kan dat zorgen dat voor meer slijtage van bv de inlages ter hoogte van de singelbevestiging en stijgbeugels, en er kan meer scheefte ingesleten zijn.

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:07

Een halstertouwtest /ruggengraatvrijheid is voor mij altijd puur direct op de ruggengraat, want daarvan wil ik dat die vrij ligt en dus ook niet dat er nog een laagje stof van een dekje op ligt.

Maar dat is persoonlijk, ik (en het team van Barefoot) wil gewoon niks op die ruggengraat hebben behalve een vrij geultje :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:09

@xyzutu2; Jammer. :D Hoopte dat je 'm ergens van een site had. Ik heb wel sites met die huiden gevonden, maar vaak allemaal buitenlands met lange levertijden en ook nog eens reteduur. :P Dan ga ik even verder speuren. Dankje iig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:10

@SarahIlse: deze was ook niet goedkoop; uiteindelijk heb ik er iets van 90 euro voor betaald, maar dat was 2 jaar geleden. Hij verhaart wel iets, maar niet heel erg veel dus daar heb ik achteraf wel geluk mee gehad. :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:14

Waar ik wel benieuwd naar ben wat betreft de Kifra pads is het verschil ten opzichte van de echte Barefoot pads, die hebben namelijk nog een anti-slip laagje aan de bovenkant.

Ik kwam ook endurance dekjes tegen van Manmat (oa bij greendistance). Hier kunnen ook inlages in en ze zijn er in veel verschillende kleurtjes en niet heel duur (75 euro). Wel van een apart soort materiaal, dat ken ik zo niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:16

Dit is zo te zien een Firenze - daarbij eigen de zweetbladen wat verder naar voren, maar dat zal per paard ook wat verschillen, omdat het zich naar de rug van het paard voegt. Dit zadel is bovendien nieuw en er zit niemand op, dan ligt het wat eigenaardig.
Grappig met dat Rendier er onder, het schijnt heel prettig te zijn voor je paard :j

Dat niet lezen is wereldwijd een probleem, Bianca B-) :list:

En ik zie ze ook voorbij komen, zelfs bij Ghost: "enkele maanden oud, slechts enkele keer gereden" en ik weet dat hij dan pak hem beet, in februari is afgeleverd ... dat is bij mij geen "enkele maanden" (ik noem nou maar even wat hoor...) :o

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:18

@xyzutu2; Als het onder de 100 blijft vind ik het nog te doen, maar wat ze er op sommige sites voor vragen .. Holy moly! :wow:

Kunnen de Ghost pads (met schaap) trouwens gewoon zo in de wasmachine?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:19

Waarom niet? Wel een zacht wasmiddel gebruiken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:20

Kifra pads hebben naar mijn weten grotere inlagevakken waardoor er dus geen andere inlages inkunnen. Vind ik erg jammer

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:25

Rendierharen breken wel veel sneller af dan wol en meestal is het ook duurder. Dus je hebt kans dat het eerder "lelijk" wordt en voor een hogere prijs dan schaap. Mijn rendier "barebackpad" (zadelonderlegger van Kieffer) is ook niet helemaal gaaf meer, maar rijdt echt als een tierelier <3
Ik heb *deze*, maar niet voor die prijs ;)

Laatst stond op marktplaats heel lang een rendiervacht te koop in Vlissingen voor 90 euro. Ik moest echt op mijn handen zitten om hem niet te kopen: Veel goedkoper vind je ze volgens mij niet. Inmiddels is ie eraf.

Echt heel tof xyzutu :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:27

Zo'n rendier is leuk, maar hij gaat alleen maar erger verharen, en dat vond ik helemaal niks..

Ik moet mijne nog ergens hebben, was ook een hele dure.
Zal morgen eens zoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:29

Er schijnt ook best veel kwaliteitsverschil te zijn "in rendier", begreep ik van Barefoot... toen zij jaren geleden bezig waren met het ontwikkelen van het VPS en dus ook met de nieuwe pads met inlages voor gebruik met VPS-zadels, hebben ze veel gedaan met drukmetingen enzo.

En toen zijn ze dus ook bezig geweest met veel verschillende materialen.

Rendier kwam als beste uit de test, maar vanwege de prijs en niet stabiele kwaliteit, en omdat het maar heel weinig scheelde met schaap, zijn ze toch voor schaap gegaan want de pads zijn daarmee ook al duur zat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:34

@Pippaa: wat leuk, ik kende een ander adresje van iemand die in Dld rendierschabrakjes maakte, maar deze kende ik nog niet.
Waar je bij rendier erg op moet letten is dat de haren in de juiste richting liggen. Ik heb ook wel rendierpads gezien waarbij ze een halsstuk gebruikten (waarbij haren die in alle richtingen groeien en haarwervels) of het rugstuk verkeerd om legden, dus met de rendierstaart richting het paardenhoofd. Dan haken de haren in elkaar en breken ze ook sneller.
Deze had ik dus ook verkeerd om liggen, met het halsstuk op Rios rug. Ik ben er nu over aan het denken of ik niet in dit dubbelgevouwen rendier met klittenband inlages in zou kunnen plakken voor extra opvulling

Qua kwaliteit heb ik geleerd dat je de vacht moet hebben van een kalf als je wilt dat hij niet verhaart. Die zijn bijna wit en dus ook een stukje kleiner. Die van mij moet dus een ouder dier zijn geweest, maar hij doet het nog steeds.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:01

Geen idee Kwetal. :D Ik vraag het liever voor de zekerheid even, in plaats van dat ik straks een nieuwe moet kopen. :P

Interessant die rendierhuiden. Ik vond ze in eerste instantie vooral heel mooi, maar nu blijken ze dus ook nog eens best goed te zijn. Slecht voor mijn centjes. :')

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:22

Ja X, dan moet je idd niet kijken hoe die van mij in elkaar is gezet :x je ziet duidelijk dat ze twee stukken aan elkaar hebben gezet, in het midden liggen de haren strak tegen elkaar in (links en rechts dus een ander stuk). Ook zit er een kruin in. Daardoor breken de haren inderdaad wel veel sneller. Ik probeer hem zo netjes mogelijk op m'n paard te leggen, maar je kan duidelijk zien waar de dekensingel altijd ligt en waar hij meer wrijving heeft op het paard.
Hij is verder wel netjes afgewerkt met de suède bovenkant :P
Ik zal kijken of ik morgen een foto van de rendierkant kan maken.

Al met al ben ik er heel blij mee hoor en ik wil niet meer zonder, maar voor de echte prijs had ik hem niet meegenomen. Hij lag in een outlet en hij heeft me toen nog 50 euro inclusief afdingen :') gekost.
Ik rijd er veel vaker mee dan met m'n zadel. Het is lekker makkelijk en snel: dekensingel erom en gaan met die banaan! Maar zon echte vacht blijft toch wel WAUW

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:33

Mijn BF vandaag verkocht *\o/* Nu denken over de kleuren en materiaal van een nieuwe ghost firenze. Tenzij hij stiekem nog tweedehands voorbij komt de komende dagen :+ maar denk dat het een nieuwe wordt.
Vooral het materiaal vind ik lastig. Wil ik vetleer of toch glad, of is misschien is lorica praktischer omdat ik alleen maar buiten rij. Moeilijk.... hihi luxe probleem denk ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:31

Sussanne schreef:
Mijn BF vandaag verkocht *\o/* Nu denken over de kleuren en materiaal van een nieuwe ghost firenze. Tenzij hij stiekem nog tweedehands voorbij komt de komende dagen :+ maar denk dat het een nieuwe wordt.
Vooral het materiaal vind ik lastig. Wil ik vetleer of toch glad, of is misschien is lorica praktischer omdat ik alleen maar buiten rij. Moeilijk.... hihi luxe probleem denk ik.

Er is ook nog "Micropell" glad kunstleer -eventueel te combineren met Lorica voor een stroevere zitting :o

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:38

Ik ben heel blij met mijn vetleren ghost met nubuck zitting en wrongen. Moooooooi, en stroef op de plekken waar je grip wil.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:41

Heb je een foto dierfysio? Ik ben wel benieuwd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:45

Kan ik morgen wel maken. Ik probeer eraan te denken. Mail me even op info@dierfysio.nu anders. :)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:46

Kwetal"[right][/right]][quote="Sussanne schreef:

Er is ook nog "Micropell" glad kunstleer -eventueel te combineren met Lorica voor een stroevere zitting :o[/quote]

En dan maak je het nog even makkelijker :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:17

Citaat:
En dan maak je het nog even makkelijker :+

Zo ben ik :')

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 06:43

Wat zijn de voor- en nadelen van leer en kunststof tov elkaar. Qua onderhoud snap ik, maar qua duurzaamheid, eventueel piepen van beugelriemen etc.?