[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:19

miereneter schreef:
De zadelpasser die bij mij langskwam, heeft bij zo'n type zadel (de Edix Tudor, die beweren zelf ook dat je geen speciale pad moet) toch een boomloos pad met inlages geadviseerd voor de drukverdeling (en ik ben zelf bepaald niet zwaar).

Bij mij is inderdaad ook een pad met inlages geadviseerd onder de Edix Tudor.

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:46

Buitenzinnig schreef:
cbrmuisje schreef:
Even een korte vraag. Weet iemand toevallig of je van een ghost ook een voor oog kan wisselen (zodat je die met een fork kan plaatsen). Of alleen bij het bestellen van een nieuwe..?

Ik snap je vraag niet helemaal?

Je kan een fork / horn op een ghost zetten maar kan dat alleen nieuw rechtstreeks vanaf de fabriek of kan deze er ook later op gemonteerd worden..?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:12

miereneter schreef:
De zadelpasser die bij mij langskwam, heeft bij zo'n type zadel (de Edix Tudor, die beweren zelf ook dat je geen speciale pad moet) toch een boomloos pad met inlages geadviseerd voor de drukverdeling (en ik ben zelf bepaald niet zwaar).

Ja ik heb het bij kifra gehaald en toen een burioni met sympanova erbij gekocht, maar ik merk nu dat bont het beter doet en de kifra met inlagen en bont nog beter. Maar ik wil binnenkort sowieso ff iemand weer laten kijken hoe het ligt etc

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:06

cbrmuisje schreef:
Je kan een fork / horn op een ghost zetten maar kan dat alleen nieuw rechtstreeks vanaf de fabriek of kan deze er ook later op gemonteerd worden..?

Als je Ghost een zichtbare pommel heeft kan hij terug naar Ghost en kunnen ze er een horn op zetten :)

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:12

Buitenzinnig schreef:
[
Als je Ghost een zichtbare pommel heeft kan hij terug naar Ghost en kunnen ze er een horn op zetten :)

Bedankt!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:42

Cinnepin schreef:
DubbelFun schreef:
Mijn wollen Skito gaat ook in de wasmachine op een wolwasprogramma (inkl. centrifugeren) en dan plat op een wasrek verder laten drogen (niet in de zon of boven de verwarming!).
Maar een echt 'schaap' (dus wol-met-vel) zou ik niet in de wasmachine doen.

Hoe moet je hem dan wassen?

Heb je nu even niks aan, maar schapenvachten kun je in de sneeuw schoonmaken. Werkt top :)

Cinnepin

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:43

Ja dat had ik gelezen ja :D

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:31

Ik heb een zadelpasser op bezoek gehad vandaag. De Barefoot Wellington schuift snel naar voren bij bepaalde beweging. Het schijnt aan mijn paard te liggen door een typische beweging die hij maakt met zijn rug. Zijn jongigheid en net onder het zadel zijn en feit dat het zadel nieuw is kan ook van invloed zijn wordt gezegd. Waarschijnlijk zullen alle zadels de neiging hebben naar voren te schuiven werd me verteld. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hiermee aan moet. Heb een andere pad aangeschaft met juiste dikte inlages en een juiste singel en wil het eigenlijk nog proberen voordat we conclusies trekken en de hele training stil komt te liggen bij gebrek aan zadel.
Iemand bekend met dit fenomeen en misschien nog tips?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:41

Britt1 schreef:
Ik heb een zadelpasser op bezoek gehad vandaag. De Barefoot Wellington schuift snel naar voren bij bepaalde beweging. Het schijnt aan mijn paard te liggen door een typische beweging die hij maakt met zijn rug. Zijn jongigheid en net onder het zadel zijn en feit dat het zadel nieuw is kan ook van invloed zijn wordt gezegd. Waarschijnlijk zullen alle zadels de neiging hebben naar voren te schuiven werd me verteld. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hiermee aan moet. Heb een andere pad aangeschaft met juiste dikte inlages en een juiste singel en wil het eigenlijk nog proberen voordat we conclusies trekken en de hele training stil komt te liggen bij gebrek aan zadel.

Een ander merk misschien? Ze zijn niet allemaal eender

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:46

Kwetal schreef:
Britt1 schreef:

Een ander merk misschien? Ze zijn niet allemaal eender

Snap niet wat je bedoelt? Ander zadel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:49

Nee, een ander merk dan Barefoot - prima zadels, niets mis mee, maar sommige merken hebben een andere manier van aansingelen, of een andere positie van de singelstoten, of helemaal een andere constructie. Ik weet niet hoe je paard er uit ziet, dus wellicht heeft de passer een punt. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:56

Kwetal schreef:
Nee, een ander merk dan Barefoot - prima zadels, niets mis mee, maar sommige merken hebben een andere manier van aansingelen, of een andere positie van de singelstoten, of helemaal een andere constructie. Ik weet niet hoe je paard er uit ziet, dus wellicht heeft de passer een punt. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ja geen idee. Zij zegt dat dit probleem zowel met boomloze als boomzadels zal aanhouden. Ik weet nu ook niet wat verstandig is. Weet wel dat de zoektocht naar een zadel heel lang kan duren en je dan nog niks zeker weet. Baal echt enorm nu en geen idee wat wijsheid is.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:01

Misschien is het een idee om een second opinion te vragen van een andere zadelpasser?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:05

Met meerdere boomloze merken.... of met boom, dat maakt me niet uit, als het maar past

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:40

Het punt is dat het al een hele opgave was om deze passer te vinden en een afspraak te regelen. Er zijn niet veel boomloze zadelpassers. En dan? Second opinion? Ze kwam eerlijk over. Het zadel past dus wel volgens haar alleen mijn paard doet iets 'geks'. Hoop dus niet dat mijn paard zó uitzonderlijk is dat dit een gebed zonder eind is. Zo voelt het nu wel met ook weer honderden euro's lichter en onduidelijk precies wat haalbaar is :(.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:30

Bij mijn haflinger schoof alles naar voren, behalve de Ghost!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:35

Wat balen zeg.... heb je wel nog iets kunnen proberen van een ander zadel / pad / singel ofzo...?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:41

Met boomloze zadels blijft bij mijn haflinger alleen de Freemax fijn liggen. Van de merken die wij geprobeerd hebben.
Ik heb daarvoor op verschillende boomzadels gereden. Het beste lag toch wel de MSFC Xtreem en de Massimo trail was ook okee. Misschien kun je daar nog iets mee.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:01

lotje5lotje schreef:
Bij mijn haflinger schoof alles naar voren, behalve de Ghost!

Ja ? Wat voor een bouw heeft jouw paard? Ghost lijkt echt niet het type zadel wat ik zoek helaas..

pmarena schreef:
Wat balen zeg.... heb je wel nog iets kunnen proberen van een ander zadel / pad / singel ofzo...?

Ja ander pad en singel, die ook aangeschaft maar lost het schuiven niet maximaal op door de eerdere redenen die genoemd zijn.

Daihyo schreef:
Met boomloze zadels blijft bij mijn haflinger alleen de Freemax fijn liggen. Van de merken die wij geprobeerd hebben.
Ik heb daarvoor op verschillende boomzadels gereden. Het beste lag toch wel de MSFC Xtreem en de Massimo trail was ook okee. Misschien kun je daar nog iets mee.

Ik vrees dat het voor mij ook een zoektocht gaat worden met verder kijken dan alleen boomloos.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:06

Wat lastig lijkt me dat, Britt! Ik hoop dat het in ieder geval minder wordt naarmate je paard langer in training staat.

Heb je misschien een foto van je paard met blote rug en eentje met zadel? Wie weet is er dan toch iemand die iets kan bedenken :)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:11

Runa schreef:
Wat lastig lijkt me dat, Britt! Ik hoop dat het in ieder geval minder wordt naarmate je paard langer in training staat.

Heb je misschien een foto van je paard met blote rug en eentje met zadel? Wie weet is er dan toch iemand die iets kan bedenken :)

Ik zal morgen even proberen foto's te maken inderdaad!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:39

@Britt, mijn paard is overbouwd heeft een bolle buik en de singelplek naar voren. Modelletje glijbaan!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:57

Zo, even wat foto's gemaakt. Van paard met en zonder zadel (zonder pad zodat het beter te zien is). Zonder zadel niet zo'n voordelige foto morgen hopelijk geeft het beeld :+

Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:03

Tweede foto is wat ongelukkig genomen, heb je geen foto van recht op zij?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:04

Ziet eruit als een prima rug, met brede ribben en smalle schouders. Al naar Iberische zadels gekeken?