[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:25

pien2010 schreef:
pien2010 schreef:
Ik heb vandaag weer heerlijk gereden op mijn Barefoot Arizona. Ik schrok alleen een beetje toen ik de pad zag...
[ [url=m/BRcvyV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mevrouw zweet nogal wat door de pad heen komt maar het zit ook op de ruggengraat... Waar kan dat van komen?Mijn zadel is zonder vps.

Iemand die hier nog zijn mening over kan geven? :)

Zal een poging wagen...
Zweet je paard ook echt flink onder het zadel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:52

Marocje schreef:
Thanks, dat vermoedde ik dus al, achteraf.. En ik de kussens maar zo laten omdat ik niks durfde veranderen..

En ja, dat is het dus ook: als het een beetje scheef zit, trek je dat niet zo recht maar moet je hem weer helemaal lostrekken. Dat hebben we dus al gemerkt met die inlage vlakken in de dekjes: om daar de klitteband weer recht op te krijgen lukt ook slecht, blijven bobbels in zitten..

Ik heb ervaring met die zadels en vind het soms ook lastig om het goed te krijgen. Trekker ging op een gegeven moment een drukkertje in onderkant zadel en kussens monteren... :?
Maar de kussens van de Ghost vind ik niet zo heel lastig - ze passen exact onder de basis. Je hoeft ze er niet helemaal af te halen, je kunt ze zelfs een beetje "omtrekken" als je een bepaald effect wilt hebben. En wat Swift dus zegt - zoek een ijkpunt en niet meer dan totaal 5cm tussen de kussens (vingers is zo 2014 :+ )

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:36

Qua zweetplekken van de 2 zadels zie ik eigenlijk niets waar ik me zorgen over zou maken, zweet op zich zegt niet zo gek veel :)

Qua klittenband is het weer een typisch gevalletje elluk nadeel hep ze voordeel (en andersom): het is fijn wanneer zadelonderdelen te verplaatsen zijn d.m.v. klittenband zodat je de boel persoonlijk af kan stellen, maar het is dan vaak wel lastig om de juiste positie te vinden en om de boel 100% symmetrisch te krijgen.

Hoe groter hetgene met klittenband is, hoe lastiger het wordt...

En bij het opvullen van dekjes ook. Een opening over de gehele lengte van de pad is handig zodat je de inlages makkelijk aan kan passen. Maar dan is het klittenband inderdaad weer heel moeilijk (niet?) bobbel-vrij te sluiten :roll:

Vandaar dat Barefoot toch nog steeds de opening alleen op de korte zijdes van de inlages houdt.
Dat geeft wel wat meer gepruts maar dan blijft alles tussen paard en ruiter tenminste wel glad.

Zo moeten er steeds keuzes gemaakt worden :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:26

Klopt het dat er maae zelden arizona nuts tweedehands worden aangeboden?

Die ghost zadels zien er ook goed uit.
Maar wij willen echt western model.

Ik blijf lekker mee lezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:29

De Arizona Nut is een wat duurder zadel dus het is niet zo ontzettend veel verkocht als sommige andere modellen, dus zal je ze ook minder snel te koop zien staan.

Maar ze komen zo af en toe wel langs hoor :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:51

Pffft zit net even op Marktplaats te kijken maar wat staat er weer veel onzin vertelt bij de te koop staande Barefoot spullen zeg :oo

Op het moment veel (hele) oude Barefoots en Nevada's vooral zie ik :)

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:36

Sonja_vR schreef:
pien2010 schreef:

Ik heb vandaag weer heerlijk gereden op mijn Barefoot Arizona. Ik schrok alleen een beetje toen ik de pad zag...
[ [url=m/BRcvyV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mevrouw zweet nogal wat door de pad heen komt maar het zit ook op de ruggengraat... Waar kan dat van komen?Mijn zadel is zonder vps.

Iemand die hier nog zijn mening over kan geven? :)

Zal een poging wagen...
Zweet je paard ook echt flink onder het zadel?[/quote]
ze zweet echt veel als ze goed aan het werk moet. De keer van de foto's hebben we wel een hele lange buitenrit gemaakt en was ze helemaal bezweet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:41

Op een gegeven moment trekt zweet gewoon in je dekje, dat is bij alle zadels zo :)

Je kan natuurlijk wel altijd even goed in de gaten houden of je inlages wel voldoende dik zijn om de ruggengraat vrij te laten, door even de halstertouw-test te doen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:44

Ik zou me dan om die zweetplekken op het dekje niet te veel zorgen maken.
Als ze zo zweten dan zal het idd ook doortrekken naar de bovenkant maar dat zal het niet gelijkmatig doen ,
Merk je verder iets aan het lopen van paardlief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:31

pmarena schreef:
Pffft zit net even op Marktplaats te kijken maar wat staat er weer veel onzin vertelt bij de te koop staande Barefoot spullen zeg :oo

Wat voor dingen kom je dan tegen / waar moet je als 2ehands Barefootkoper op letten in de verhalen?

Wat het vullen van de dekjes/inlages betreft is het inderdaad een gedoe om alles bobbelloos te laten sluiten. Bij Ghost vind ik het wel handig dat je de twee lagen inlagevak-stof niet op elkaar hoeft te duwen zoals bij veel pads, maar dat je ze naast elkaar legt en er dan een lapje klitteband overheen legt. Dat scheelt sowieso al een bobbel.
Vullen van de voorkant is in dat opzicht nog veiliger, maar dat wordt denk ik moeilijker als je 2 inlages op elkaar wilt gebruiken in het vak, of als je een zachte inlage kiest. Sowieso vraag ik me bij pads met ruime inlagevakken wel eens af of de inlagevakken niet erg groot zijn; als je daar wat smallere inlages in legt, dan zakken ze naar beneden en dus verder van de ruggegraat weg. Soms vraag ik me af of het niet makkelijker is om de inlages gewoon met klitteband direct op een dekje te plakken; dan komen ze precies daar waar je wilt en verschuiven ook niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:43

Nou fenders die ondersteboven-achtervoren-binnenstebuiten op de foto staan, duidelijk goed gebruikte zadels (dan vaak ook nog een jaar of 10 oud) waarbij wordt gezegd dat ze maar een paar keer gebruikt / nog als nieuw / veel jonger zijn, VPS waar er geen VPS in zit...dat soort dingen.

Dat is het hem dus qua keuzes met inlages / dekjes / zadelkussens, elke manier heeft zijn voor- en nadelen :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:46

Die trailrider op marktplaats is het toppunt,kost maar 600 euro B-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:10

Maar dat is tenminste wèl een eerlijke advertentie :j

Als in eerlijk zijn over prijzen en geen VPS enzo.

Ik zie ook wel die eerste Barefootjes langskomen met toebehoren en dat verkoper dan de nieuwprijzen op gaat noemen zoals die momenteel zijn, waardoor het lijkt of het complete zadel een pak meer heeft gekost :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:18

Ik heb vandaag weer op mijn oude barefootje gereden.
Die zat zelfs fijner dan ghost.
Ghost is niet voor mij weggelegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:19

Wat vind je er niet fijn aan dan, dat je wat minder een zitkuipje hebt ofzo...?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:36

Ik wiebelde veel meer in de ghost.
En de ghost heeft een soort van heuveltje/hobbel waar je op zit. Om te versmallen denk ik? Ik vond het niks.

Ik zit in mijn huidige BF ook vrij 'los'. Maar kon veel beter met de beweging van mijn paard mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:57

pmarena schreef:
Maar dat is tenminste wèl een eerlijke advertentie :j

Als in eerlijk zijn over prijzen en geen VPS enzo.

Ik zie ook wel die eerste Barefootjes langskomen met toebehoren en dat verkoper dan de nieuwprijzen op gaat noemen zoals die momenteel zijn, waardoor het lijkt of het complete zadel een pak meer heeft gekost :=

Wat ik ook veel zie bij boomloos in het algemeen is dat een zadel aangeboden wordt als 2ehands terwijl het in de werkelijkheid 3e of al 4e hands is. Dan schrijft de adverteerder dat hij er maar 4x op gereden heeft en het zadel dus nog zo goed als nieuw is, maar kom je na even verder zoeken hetzelfde zadel nog 2 keer tegen bij vorige verkopers waar er dus ook al mee gereden is..
Een van mijn vorige boomloze zadels had hetzelfde; toen ik achter een oudere advertentie van dat zadel kwam heb ik de verkoper gevraagd of zij het misschien ook 2e hands had gekocht en daar kwam ze toen eerlijk voor uit, maar eigenlijk zou zoiets in de advertentie moeten staan. Ik heb het zadel inmiddels weer doorverkocht, maar wel met de opmerking dat ik de 3e eigenaar was, dat ik het zelf niet gebruiken had maar dat de 2e eigenaar zus en zo te bereiken was om info te geven over hoe vaak het zadel daar gebruikt was.
Dat is helaas een risico bij 2ehands; dat mensen weliswaar eerlijk zijn in hoe vaak ze het zelf hebben gebruikt, maar vergeten om te vermelden dat het ook al een eerdere eigenaar heeft gehad. En die kan er best veel meer mee gereden hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:18

Nessa, heb jij dan graag wat meer vrijheid of wat meer steun? En voorheen qua andere zadels? :)

X: Ja dat dus :j

Soms zie je echt behoorlijk afgetrapte zadels waarbij dan staat: Drie jaar geleden gekocht en sindsdien zelden gebruikt dus nog in zeer nette staat. Of zoiets :P

En dan is het duidelijk een stevig gebruikt model van 10 jaar oud ofzo :=
Of iets in die trant :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:32

Denk meer steun, maar wil ook weer niet gedwongen worden.
Hiervoor altijd in de atlanta gereden en daarvoor de cheyenne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:36

De foto's zijn wat slechter omdat ik vergeten was dat de klok een uur verschoven was en ik dus overvallen werd door het donker, >;) maar [***] heeft voor het eerst zijn zadel om gehad!
De pad had ik nog thuis liggen, maar zo kon ik al kijken naar ruggengraatvrijheid (te weinig, hij is nog tedun op de rug waardoor zijn rug nog teveel een dakje is). Omdat ik er toch niet op rij, gebruik ik voor het grondwerk dus het dubbelgevouwen rendier als opvulling. Dat is namelijk lekker dik, zacht en warm en kan zo de nu nog verkeerde vorm van de kussens opvangen (de hoek tussen de kussens is nog te groot waardoor ze nu alleen direct naast de ruggengraat op de rug liggen, de zijkanten zweven nog).

Afbeelding
Eerst even zonder rendier om te kijken hoe het lag.

Afbeelding
Met rendier - alleen dan verkeerd om, want de rendierrug moet op de paardenrug, nu lag de wat rommeligere vacht van de rendierhals op [***]'s rug.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:45

Voor de ghost rijders een vraag :

Welke pad is fijner, christ of kifra? Ik ga een firenze piccolo bestellen. Tijdens het testen was ik niet zo weg van de ghost pad qua pasvorm voor mijn ronde paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:48

Het rendier staat wel super op je paardje hoor X +:)+

Van je zadel vind ik de zweetbladen zo ver naar voren wijzen...?
Dat is me bij andere Ghosts eigenlijk niet zo opgevallen?

Ik ben al jaren wèg van mijn Christ pad, maar die van Kitty daarvan heb ik er hier ook liggen voor de verkoop en die zijn ook gewoon heel mooi hoor :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:52

Hoeveelste eigenaar iemand is van een zadel boeit me niet... eerlijk zijn over de staat is een ander verhaal :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:57

Nu kun je het natuurlijk ook wel zien aan de foto's, maar er zijn genoeg mensen die toch vrij domweg handelen en dan op hun neus kijken :=

En dan krijg ik weer dat mensen gaan zeuren over de kwaliteit van de Barefoots, want "ik had er 1 van pas 3 jaar oud...." (lees: afgetrapt zadel van 10 jaar oud gekocht....) of "nou dat VPS is ook hartstikke slap" (lees: zadel zonder VPS, met rits in de cantle, zelfs nog smalle achterflap op zitting) enz. enz. enz.

Komt gelukkig niet veel voor maar soms... pfieuw :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:00

Dan kijk je ook niet verder dan je neus lang is?
Je gaat wel wat onderzoek doen toch. Ik wist vooraf dat ik een oudje aan het kopen was.
Wel vanaf foto gekocht en op laten sturen, en zadel ziet er super uit.
Uiteraard oud model, geen vps etc. Maar dat wist ik...