voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:26

Blacky schreef:
Hoi! Ik had een vraagje en ik hoop dat iemand hier het antwoord erop weet. :j

Ik wil namelijk een Barefoot Cheyenne voor mijn pony kopen. (http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1747 ... -of-bruin/)
Maar ik ben helemaal niet thuis in de boomloze zadels dus ik heb geen idee wat ik allemaal nodig heb.
Mijn pony heeft een enorm hoge schoft en smal gebouwd dus de vraag is of zo'n zadel wel op mijn pony kan ?
Foto van mijn pony : http://1.media.hyves-static.net/1494975 ... 75664.jpeg :Y)
Is al een hele oud foto dus ze heeft al veel meer vetjes.
En ook was mijn vraag wat heb ik allemaal nodig want ik lees allemaal dingen over Inlagen en Pommels. Maar ik heb dus geen idee wat ik allemaal nodig heb.
Ik dacht dat het vrij simpel was en ik kocht een boomlooszadel en thats it maar ik merk dat er wel meer bij komt kijken dan alleen dat. :=

Huh ineens is mijn tekst weg -O-

Geryon

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:31

Noujá zeg ik kan niets meer typen steeds.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:14

Safiera schreef:
Ik heb mijn nieuwe zadeltje ontvangen! Het is een bruin leren FreeMax Jump.
Ziet er goed uit, maar wel heel hard materiaal!

Heeft iemand van jullie idee wat ik er onder moet leggen? Stevige inlages?

Ik heb nu een BF met VPS en daaronder een HAF pad met de HAF inlages. Dit zou tweede zadeltje worden (als hij past) om mee te springen.

ik heb onder mijn freemax een haf pad met driedubbele inlage :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:54

minajtje schreef:
ik heb onder mijn freemax een haf pad met driedubbele inlage :D

Oke, bedankt! Ik ga dan ook maar dubbele inlages proberen om mee te beginnen.

@pmarena: ja klopt wel, dat randje viel me ook al op bij dit zadeltje. Maar de voorkant lijkt vrij goed omhoog gewerkt, ik verwacht niet dat dat op de schoft komt, omdat ponylief geen heel enorme schoft heeft.
Misschien moet ik er wel nog zo'n schoftbeugel bij kopen.

Ik ga binnenkort passen, zal wel een foto'tje maken voor jullie :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:23

@ blacky, ik zou inderdaad eerst een testzadel bestellen. Mijn pony is nu 26 en ik rij al een jaartje of 7 met een Barefoot cheyenne. Hij heeft ook een hoge schoft. Ik heb er sinds kort een halfpad met schaap onder liggen met daarin memory foam inlages (te bestellen op www.becidor.nl) Voordat we met de Halfpad zijn gaan rijden had ik er een normale barefoot pad onder, dit werkt ook prima, je kunt er eventueel extra inlages in doen. Ik heb er in de winter een smalle pommel in en in het zomerseizoen een normale. Ik zou in jou geval wel kiezen voor een Barefoot met VPS.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:10

ik heb geen last van een randje die in de pony steekt. gewoon een heeeele dikke pad eronder en het probleem is opgelost. ik koop zelf altijd eentje die wat te groot is, dan gaat het randje er ook niet soms perongeluk overheen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:59

Mag je met je trekker classic pro, geheel zwart, in de basisdressuur starten?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:17

Jolindaa, een paar pagina's terug is hier een heel gesprek over geweest, misschien kun je het nog terugvinden? Niet heel veel pagina's terug.
Van wat ik begrijp mag het dus niet vanwege de boog op de Trekker.
Als je onderling op een manege start kun je het uiteraard overleggen of je mag starten, ik weet dat niet alle maneges er moeilijk over doen, maar officieel is het een ander verhaal.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:44

En zoals (een tijdje terug al) beloofd, hierbij weer een foto van Bailey en de Hidalgo. Niet de beste foto ooit trouwens, telefoon is geen goede fotograaf en pony had niet al teveel geduld ;)
Onder het dekje ligt een op maat gemaakt schapenvel. Ik heb er mijn flexrides aanhangen, en een zadeltasje. Gaat prima zo! Zadel begint zich nu echt mooi te vormen. Het zadel is natuurlijk vrij minimaal, maar ik zit er echt superlekker in en mis dingen als wrongen echt totaal niet! Heb nog geen moment ook maar íets van zadelpijn gehad met dit zadel. Bailey loopt er ook lekker mee weg.
Na al onze zadelproblemen blijf ik voorzichtig, maar tot nu toe bevalt de Hidalgo echt heel goed.
Afbeelding

Zit wel een beetje met dat dekje... ik vind die ronde hoeken nogal lomp :o Iemand tips?
Liefst geen ronde hoeken en niet synthethisch, want Bailey kan niet tegen alle synthetische materialen...
Beetje stoer/apart/barok mag best, kan ik wel waarderen :D

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:46

Niks voor mij, pijn m'n rug en balans is wennen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 07:16

Ziet er mooi uit de hidalgo op je paardje..Ik ben ook benieuwd hoe het je op de lange duur bevalt..
Waarom rij je niet alleen met schapenvel onder je zadel, dat staat best stoer en het maakt dat het zadel erg vast komt te liggen..Ik doe het zelf ook en vind het ideaal...Op ebay heb je geloof ik ook nog van die gekleurde merino vellen die je ook kan wassen, ook er leuk en handig ook al hou ik mijn vel best netjes met borstelen en regelmatig even afzuigen. .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:29

@raya00
zoals pleiada zegt, ik zou er ook een echte schapenvacht onder leggen...heel knap en naturel <3

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:55

En als je dat niet wil, een Spaans dekje gebruiken. Zijn te koop bij Animo, Hipica en Barefoot heeft er ook een.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:35

hoe leggen jullie de schaap eronder?
met de vacht op het paard of met het leer?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:41

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:45

Vacht op het paard!

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:34

Ik heb de Mattes bontchabrak te koop.
Gekocht bij Animoruitersport, maar gebruik hem niet meer.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:50

Hai!
Ik voeg me ook even aan dit topic toe.
Ik heb van de zomer de overstap gemaakt naar een Cherokee (de chyenne en arizona heb ik al wen eens gehad) maar ik kan er nog steeds niet aan wennen. Buiten vind ik het heerlijk maar in de bak vind ik het nog steeds geen orettig zadel.
Hij schuift naar achteren, in ben steeds m'n rechter beugel kwijt en kom vaak toch tegen mn pommel aan met m'n rechter been.

Hebben jullie dit ook of is het nog gewoon een kwestie van wennen?
Ik vind het overigens weleen mooi zaldel maar ook erg groot. Het is echt zadel en pony ;-)
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:53

Ik zou een Cherokee ook niet fijn vinden met mijn korte beentje, maar er rijden heel veel mensen mee die hem wel erg fijn vinden.

Het klinkt alsof je je rechterbeen wat optrekt, waardoor je de beugel kwijtraakt en tegen de pommel aan komt.

Zit je wel ontspannen verder? Vaak zie je dit bij mensen die gaandeweg wat meer in zijn gaan knikken in de heup en dit scheve zitten zelf niet in de gaten hebben :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:57

Ik vind hem nochtans heel mooi liggen op je pony <3

Foto is klein maar ik vind je zadel goed passen, zeker niet te groot ;) Jammer dat het niet went...het duurt inderdaad wel even omdat de zit anders is waarschijnlijk?
Raar, van je been...mij lijkt het ook dat je niet in evenwicht zit ofzo?
Anders moet je eens iemand vragen om te kijken als je rijdt, filmen of foto's nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:00

@Mirijam: Wat is er dan zo anders aan zitten in de cherokee dan in de cheyenne?
Als je de wrongen van de cherokee weglaat is er volgensmij niet heel veel verschil? Of had je van de cheyenne de drytex, en zat het daarom anders?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:11

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb heel lang geleden de chyenne carammelo gehad met westernfork daarna de arizona caramello.
Ik heb daarna zeker 4 jaar western gereden op een western (boomzalden)
Na zo een zadel is alles anders denk ik, pas als je uit een westernzadel komt merk je hoe erg je in een stoelzit zat ;-)

Ik ga gewoon nog even door met proberen, misschien normale beugels eraan.Hij is nu ook al meer ingezakt en qua breedte ben ik nu ook al redelijk gewenddat was in het begin echt enorm wijd!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:16

Ja, dat is wel zo...ik heb ook jaren op een western boomzadel gereden en wegens moeilijke rug van pony heb ik nu ook een boomloze.

Het is helemaal anders en ik heb me der bij neergelegd omdat het nu éénmaal past voor mijn pony.

Ik heb het meest last van meer wiebelende benen, ik weet dat het wel goed komt omdta ik vroeger niet anders gereden heb en dat ging ook.

Geef jezelf wat tijd, het is een leuk zadel in elk geval ;)

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:22

Dank je wel Iana ik ben er ook erg blij mee! Vooral omdat ik niet weer echt westernwedstrijden wilde gaan rijden en lekker puur recreatief verder wil. Ik vond de overgang naar dit zadel dan minder groot dan naar een ander zadel, omdat deze toch nog een beetje "stoer is en staat"

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:43

mirijam schreef:
Dank je wel Iana ik ben er ook erg blij mee! Vooral omdat ik niet weer echt westernwedstrijden wilde gaan rijden en lekker puur recreatief verder wil. Ik vond de overgang naar dit zadel dan minder groot dan naar een ander zadel, omdat deze toch nog een beetje "stoer is en staat"

Dan zijn we lotgenoten :D Voor mij ook het liefst iets stoers en passend *\o/*