Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:54

Voor de duidelijkheik: ik heb (nog) geen ervaring met de micklem, maar ik heb het idee (vanuit filmpjes ed, ook van horseware zelf) dat je niet erg veel variatie hebt om het bit zo te hangen dat ie correct in de mond zit. Daarbij lijkt het bit bij het aannemen van de teugels vrij snel naar achteren te vallen.

Ik ben niet direct van plan dit te doen overigens, ik was gewoon benieuwd. Ik rijd bijna alle paarden in een africhtingsneusriem en ben al een hele tijd op zoek naar een kaptoom dat onder het bit langs gaat en zo het bit stabiliseert. Daarom ben ik uitgekomen op de micklem. Ik vind het een aantrekkelijk hoofdstel, maar heb mijn twijfels bij pasvorm en inwerking van het bit.

Het is dus vooral een vraag om mogelijkheden te testen. Eigenlijk wil ik dus gewoon een lage neusriem en daarop longeren :+

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:10

Hoezo denk je dat het bit niet correct in de mond kan? Dat vind ik een rare aanname :+ het zit niet anders dan een hoofdstel met gewoon bakstukken. Bit zit precies zo in de mond.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:55

Yvank_ schreef:
Hoezo denk je dat het bit niet correct in de mond kan? Dat vind ik een rare aanname :+ het zit niet anders dan een hoofdstel met gewoon bakstukken. Bit zit precies zo in de mond.

Dat is niet wat ik zeg. Ik bedoel dat je bij grotere/kleinere bitringen bijv vrij weinig speling lijkt te hebben om m op de juiste hoogte te hangen.. Ik zie veel foto's /filmpjes langkomen waar ie wat laag lijkt te hangen. Als de teugels aangenomen worden ook. Hoewel dat laatste ook alleen een visueel verschil kan zijn omdat reguliere bakstukken natuurlijk langer zijn.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet anti micklem ofzo hoor. Ik probeer alleen goed vooronderzoek te doen.
Laatst bijgewerkt door KPet op 24-04-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:58

Je krijgt verschillende maten riempjes erbij dan kan je alle kanten op :)

Ik heb zowel een myler (grote ringen) als sprenger (kleine ringen) eraan gehad. Bij de sprenger de lange riempjes en de myler de korte.

Afbeelding

Zo zit die bij mij met mijn sprenger bit.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:00

Ik denk dat dat laatste inderdaad er vooral aan ligt dat met losse bakstukken het bit bij het aannemen van de teugels gelijk een stuk naar achteren gaat. Terwijl het met de micklem net gewoon op de plaatst blijft waar je het op hebt afgesteld. Dus in mijn ogen een groot voordeel.
Het is wel zo dat je een micklem echt goed moet afstellen. Even echt de tijd voor nemen en eens als hij goed zit, blijft hij normaal ook zo tijdens het rijden. Terwijl ik met een gewoon hoofdstel vaker merkte dat met teugels opgenomen alles heel anders lag.

Maar qua maat van bitringen, ik zie zelfs mensen met pessoa bit rijden. Dus dat lijkt me dat dat kort genoeg kan voor grote bitten. Je krijgt sowieso ook 2 maten bitriempjes erbij om de meest ideale maat te gebruiken voor jouw bit.

Afbeelding

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:08

Yvank_ schreef:
Je krijgt verschillende maten riempjes erbij dan kan je alle kanten op :)

Ik heb zowel een myler (grote ringen) als sprenger (kleine ringen) eraan gehad. Bij de sprenger de lange riempjes en de myler de korte.

[ [url=m/V5j5nL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zit die bij mij met mijn sprenger bit.

Ah wat tof! Dat wist ik niet! Kijk, zo leer ik weer vanalles. Ik zit al maanden te twijfelen tussen een micklem multi en een ouderwets kaptoom (die net als de micklem onder het bit langs gaat). Die laatste is erg moeilijk te vinden en vind ik vaak te lomp. Ik neig erg naar de micklem nu. Ik werk veel aan de longe en ben nog op zoek naar een systeem dat ook fijn is voor jonge paarden en hun eerste kennismaking met het bit. Ik start met longeren aan touwhalster, maar ik vertik te longeren aan het bit , zeker bij jonkies. Nu is het touwhalster onder hoofdstel zonder neusriem, maar ik wil op gegeven moment meer kunnen vanaf de grond. Zijn er hier mensen die hun jonkies op micklem hebben getraind?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:13

Leen schreef:
Ik denk dat dat laatste inderdaad er vooral aan ligt dat met losse bakstukken het bit bij het aannemen van de teugels gelijk een stuk naar achteren gaat. Terwijl het met de micklem net gewoon op de plaatst blijft waar je het op hebt afgesteld. Dus in mijn ogen een groot voordeel.
Het is wel zo dat je een micklem echt goed moet afstellen. Even echt de tijd voor nemen en eens als hij goed zit, blijft hij normaal ook zo tijdens het rijden. Terwijl ik met een gewoon hoofdstel vaker merkte dat met teugels opgenomen alles heel anders lag.

Maar qua maat van bitringen, ik zie zelfs mensen met pessoa bit rijden. Dus dat lijkt me dat dat kort genoeg kan voor grote bitten. Je krijgt sowieso ook 2 maten bitriempjes erbij om de meest ideale maat te gebruiken voor jouw bit.

[ [url=m/a4ST7v.png]Afbeelding[/url] ]

Brrr, griezelig zo'n bit met een lage neusriem. Maar beside the point.

Ik weet niet of het altijd een voordeel is dat het bit zo gefixeerd is. Qua rust wel, maar ik vraag me af hoe het de inwerking van het bit veranderd. Ik heb er geen antwoord op overigens. De bitclips die je erbij krijgt maken het een soort kineton neusriem, alleen zou ik dan denk ik de onderste riem weglaten (net als bij kineton).

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:26

Waar hebben jullie je frontriem laten maken voor de Micklem? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:32

Mijne is van paardenbioux :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:31

Ik heb niet mijn jonkie, maar 19-jarige paard wederom bitmak gemaakt. Kon absuloot niet met bit maar wel op sidepull. Dus ik ben rondjes op de sidepull gaan rijden met een bit in. Later met twee paar teugels, zodat ik soms het bit kon gebruiken. Maar vooral met sidepull rijden was echt een uitkomst! Zo leerde ze toch dat ze voorwaarts kon met een bit en hoefde ik er niet op te sturen.

Ik vond het ook even lastig om het bit goed te leggen, heb een bit met grote ringen maar heb uiteindelijk wel het ideale voor mijn merrie kunnen vinden.

Wel een tip: teugelclips zijn heel handig als je het op deze manier doet, dan zitten de teugels minder in de weg van het bit. Of natuurlijk kleinere bitringen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:49

Goedemorgen,
Weet iemand een micklem rambo full competition tweedehands te koop? Voor Meneer Anton. Hij gebruikt nu de Micklem van Janouk, maar ze hebben niet dezlefde bitmaat, moet ik steeds het bit omhangen. Tijd voor een eigen micklem.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:20

Gezien de kortingen vandaag (bij Ej, divoza en agradi) besloten om nu een Micklem Competition te gaan bestellen :j.
Alleen kan ik niet kiezen tussen bruin (bij agradi in mt cob voor 133) of zwart (bij divoza in mt cob voor 120). Mijn zadel is zwart (wintec) en mijn pony is een donkere roan koffievos.
Graag advies en misschien heeft iemand een foto van een bruine competition bij een zwart zadel?

En nog een vraagje, mijn pony heeft normaliter een kleine cobmaat, bv een kieffer hoofdstel in mt cob is te groot, gaat ze dan de micklem competition in mt cob passen?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:37

Dan gewoon voor zwart gaan hoor. Een bruin hoofdstel bij een zwart zadel is naar mijn mening geen porem :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:56

Zou ook voor de kleur van je tuig gaan inderdaad :) Kan je altijd combineren met bruin dekje oid.

Maat cob past denk wel, maar is toch kwestie van even passen. Bij Agradi vind ik het een voordeel dat ze gratis retour hebben

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:20

Dank jullie voor de reacties. Bij divoza moet je het retour sturen zelf betalen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:23

Prince schreef:
Dank jullie voor de reacties. Bij divoza moet je het retour sturen zelf betalen?

Ja klopt :j Of terugbrengen in een filiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:03

Bruin bij zwart kan opzich wel hoor en is vrij donker leer :) . Ik heb een bruine multi bij mijn zwarte zadel. Vindt het gewoon een mooi hoofdstel :D

Maar ik heb ook een zwarte competition voor wedstrijden.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:15

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ook een bruine micklem bij een zwart zadel, vind t niet lelijk staan.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:33

Ik heb een zwarte micklem bij mn bruine springzadel (dressuur is wel zwart). Maar pas toch een bruine erbij gekocht. Moet die alleen nog ff 'instellen' :')

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:34

Mischien een hele domme vraag maar waarom is Het bruine hoofdstel €156
En de zwarte is "maar" €133. Hoezo is dit ?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:34

Heb de zwarte competition bij divoza gekocht voor 120 :j.

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:37

O oke maar hoezo is bruin dan duurder ? Het is trouwens bij agradi.

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:40

Ik keek net op de site van divoza maar hij is €170 :? Ik heb het trouwens over de multi

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:45

Misschien is de zwarte het oude model en de bruine het nieuwe model? Is allebei de multi?

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:46

luffwinny schreef:
Misschien is de zwarte het oude model en de bruine het nieuwe model? Is allebei de multi?

Volgens mij zijn ze het zelfde . En ja ze zijn beide multi