[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:24

centrifugeren is niet aangeraden staat op de site. Maar krijg je dan wel de echte vlekken er uit?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:09

Goed uitkijken met de kifra pads, ik vind dat ze snel kapot gaan. Mbt uitwassen zat ik met hetzelfde probleem... Ik kan je helaas niet helpen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:43

ok helaas :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:14

Mijn wollen Skito gaat ook in de wasmachine op een wolwasprogramma (inkl. centrifugeren) en dan plat op een wasrek verder laten drogen (niet in de zon of boven de verwarming!).
Maar een echt 'schaap' (dus wol-met-vel) zou ik niet in de wasmachine doen.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:45

Ik lees al een tijdje mee. Heb een kinder barefoot zadel waar ik erg tevreden over ben. We hadden ook een barefoot op onze belg, maar zijn overgestapt op een ghost. Ze loopt hier duidelijk veel vrijer onder en de ruiter heeft meer steun en het zit vooral minder breed.
Nu heb ik een jonge freiberger staan met een zeer korte rug. Ik heb even grofweg gemeten wat hij nu kwijt zou kunnen op zijn rug, ik kom op rond de 35 cm uit.
Hij is nu 3, ik wil hem volgend jaar pas in gaan rijden, maar wil mij wel alvast orienteren op de mogelijkheden. Wat raden jullie aan? Welke merken zijn geschikt? Welke passervice past hierbij?

Hieronder een foto van onze Ghost nog op mijn inmiddels overleden Welsh Cob:
Afbeelding

En mijn freiberger:

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:12

DubbelFun schreef:
Mijn wollen Skito gaat ook in de wasmachine op een wolwasprogramma (inkl. centrifugeren) en dan plat op een wasrek verder laten drogen (niet in de zon of boven de verwarming!).
Maar een echt 'schaap' (dus wol-met-vel) zou ik niet in de wasmachine doen.

Hoe moet je hem dan wassen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:54

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:54

Is er hier toevallig iemand die zijn Edix Tudor 17 inch kwijt wilt? O:)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:13

sas27 schreef:
Ik lees al een tijdje mee. Heb een kinder barefoot zadel waar ik erg tevreden over ben. We hadden ook een barefoot op onze belg, maar zijn overgestapt op een ghost. Ze loopt hier duidelijk veel vrijer onder en de ruiter heeft meer steun en het zit vooral minder breed.
Nu heb ik een jonge freiberger staan met een zeer korte rug. Ik heb even grofweg gemeten wat hij nu kwijt zou kunnen op zijn rug, ik kom op rond de 35 cm uit.
Hij is nu 3, ik wil hem volgend jaar pas in gaan rijden, maar wil mij wel alvast orienteren op de mogelijkheden. Wat raden jullie aan? Welke merken zijn geschikt? Welke passervice past hierbij?

Hieronder een foto van onze Ghost nog op mijn inmiddels overleden Welsh Cob:
[ [url=m/anKGOR.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mijn freiberger:

[ [url=m/VGWrLp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paarden worden vaak nog een stuk langer in de rug tussen hun3e en 4e jaar dus ik zou me daar nu nog niet zo druk over maken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:57

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:08

Hmmsz ik heb er geen ervaring mee Cinnepin maar ziet er wel uit als een fijne pad!

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:12

Vraagje; ik heb momenteel een Edix Tudor om te proberen (met een Edix pad er onder met de standaard inlages erin). Paardlief loopt er in principe best fijn onder maar gisteren na het rijden zag ik dat er aan allebei de kanten van zijn rug droge plekken zijn; 2 lange aan beide zijden zo'n 5 cm naast de ruggengraat terwijl hij links en rechts van de droge plekken wel bezweet is en 2 kleinere droge plekken aan weerszijden ter hoogte van de zweetbladen. Wat is jullie ervaring met een flexibele boom en droge plekken? Het lijkt mij dat net als met een boomzadel de droge plekken wijze op ongelijke drukverdeling? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:17

Juniores schreef:
Hmmsz ik heb er geen ervaring mee Cinnepin maar ziet er wel uit als een fijne pad!

ja daarom :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:26

Cinnepin schreef:
https://greendistance.shop/winkel/defau ... o-gel-pad/

Kan die pad eigenlijk onder een boomloos?

Bij kifra horse staan meerdere burioni pads bij de pads voor onder boomloos. Als deze niet erg afwijkt lijkt het me dat het moet kunnen. Echter kijkt een zadelpasser vaak ook of de pad wel past qua paard en ruiter. Ik rijd zelf ook met burioni pads. Maar volgens mij worden deze bijvoorbeeld niet erg aangeraden bij zwaardere ruiters.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:46

Bij kifra zijn die met symphanova onderkant, daar kan mijn haf niet zo tegen. Ben nu ook op de kifra met wol overgegeaan. Maar krijg nooit genoeg.. Tevens ben ik 62 kilo dus behoor ik niet echt tot de zwaardere ruiters denk ik

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:59

Oh dan kun je prima voor een burioni pad gaan denk ik. Alleen als je ergens met shims zou willen werken is het wat lastiger omdat je die nergens in kunt stoppen. Die van mij gaan gelukkig goed op sympanova.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:40

@Juniores: dat is zo moeilijk te beoordelen. Waren de droge plekken warmer als de omringende plekken of misschien zelfs iets dikker ??
Als de droge (druk)plekken echt door die pad komen zou ik eens een andere pad proberen en kijken wat die doet.

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:02

Even een korte vraag. Weet iemand toevallig of je van een ghost ook een voor oog kan wisselen (zodat je die met een fork kan plaatsen). Of alleen bij het bestellen van een nieuwe..?

En betreffende die pad.. daar heb ik eerder ook naar gekeken, maar van de foto twijfelde ik heel erg of hij wel ruggegraat vrijheid heeft.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:51

DubbelFun schreef:
@Juniores: dat is zo moeilijk te beoordelen. Waren de droge plekken warmer als de omringende plekken of misschien zelfs iets dikker ??
Als de droge (druk)plekken echt door die pad komen zou ik eens een andere pad proberen en kijken wat die doet.

@ Dubbelfun, de plekken zijn niet dikker of warmer maar wel droog terwijl mijn paard over de rest van de lengte van de kussens wel bezweet is. Ik heb het zadel nu een week op proef is aangemeten door een zadelmaker maar ik vraag mij nu met die droge plekken dus af of het zadel überhaupt wel goed ligt. Ik vind het maar lastig :+ .
Een andere pad heb ik ook niet om uit te proberen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:59

ik reed met haf pads onder mijn zadel...ik had ook wel eens wat droge plekken, sinds in met de kifra pad ( met wol en inlages ) rijdt heeft ie een mooie afdruk en mooi glad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:10

@Juniores: of plekken dikker zijn zie je niet meteen na afzadelen, daar gaat wel een uurtje overheen. Warmer zou je wel meteen moeten kunnen voelen.
Droge plekken hóeven niet te betekenen dat je drukplekken hebt. Het zadel kan daar ook gewoon je paard niet zoveel raken als op een andere plek. Dat kan nieuwigheid zijn (zadel moet zich nog vormen/zetten naar je paard), maar het kan ook dat de rug van je paard en het zadel gewoon niet bij elkaar passen.

Kun je van iemand in de buurt niet een pad lenen ??

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:21

Cinnepin schreef:
https://greendistance.shop/winkel/defau ... o-gel-pad/

Kan die pad eigenlijk onder een boomloos?

Ben geen expert, maar zie niet hoe die pad voor ruggengraatvrijheid kan zorgen. En dat is net wat je wel nodig hebt bij boomloos. Zelf zou ik hem niet gebruiken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:31

Ik heb een easytrek zadel, lijkt op een engels zadel, heeft al ruggenvraatvrijheid van zichzelf. Maar pads die goed druk verdelen vind ik wel fijn

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:09

De zadelpasser die bij mij langskwam, heeft bij zo'n type zadel (de Edix Tudor, die beweren zelf ook dat je geen speciale pad moet) toch een boomloos pad met inlages geadviseerd voor de drukverdeling (en ik ben zelf bepaald niet zwaar).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:27

cbrmuisje schreef:
Even een korte vraag. Weet iemand toevallig of je van een ghost ook een voor oog kan wisselen (zodat je die met een fork kan plaatsen). Of alleen bij het bestellen van een nieuwe..?

En betreffende die pad.. daar heb ik eerder ook naar gekeken, maar van de foto twijfelde ik heel erg of hij wel ruggegraat vrijheid heeft.

Ik snap je vraag niet helemaal?