[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:49

Kwetal schreef:
Fijn Skippy _/-\o_

Jaaa, kan mijn Geestje gewoon lekker blijven voorlopig :D

JoycexEnya

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:34

Ik moet dus een nieuwe pommel bestellen kan ik iets anders tijdelijk erin doen of is dat niet verstandig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:40

Opvullen met iets zachts; oude handdoek of zo.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:13

Heeft iemand hier Ghost fenders? Ik wil ze graag aanschaffen, maar heb nog nooit met fenders gereden. Is het fijn als het materiaal glad of juist wat stroever is? Dan twijfel ik tussen de micropell en de lorica (geen leer dus). M'n zadel is van micropell en met warm weer wordt dat wel zweeterig, dus vandaar dat ik twijfel.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:22

Bliksem schreef:
Heeft iemand hier Ghost fenders? Ik wil ze graag aanschaffen, maar heb nog nooit met fenders gereden. Is het fijn als het materiaal glad of juist wat stroever is? Dan twijfel ik tussen de micropell en de lorica (geen leer dus). M'n zadel is van micropell en met warm weer wordt dat wel zweeterig, dus vandaar dat ik twijfel.

ik rij met fenders onder mijn florac, ze zijn hetzelfde als mijn zadel uit vetleer. Ik denk dat het niet uitmaakt welk materiaal het is omdat je er niet op zit :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:27

Maar het maakt denk ik toch wel verschil mbt stroefheid, dus in hoeverre je been op z'n plaats wordt gehouden of dat het wat gladder is en je meer vrijheid hebt? Of zal dat meevallen? Ik heb namelijk liever meer vrijheid. En heb je een foto van de combi? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:30

Een fender zorgt er alleen voor dat je geen zweet van je paard op je benen/broek krijgt, verder bewegen ze precies gelijk als engelse beugelriemen, want ze hangen aan dezelfde D-ringen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:32

Fenders zijn beweeglijk en gaan met je been mee zoals beugelriemen, in tegenstelling tot zweetbladen, waar je langs beweegt.
Het lijkt me dat je stroefheid dan hoe dan ook minder gauw voelt, maar heb zelf alleen ervaring met fenders van glad leer.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:35

Ghost heeft een aantal moglijkheden.
Schuif fenders, deze schuif je over de beugelriemen heen. Deze zijn ook iets anders qua vorm dan de USA fenders. Geven goede vrijheid.
USA fenders. Iets anders qua vorm dan de schuif fenders. 2 mogelijkheden qua ophanging.
Enkele, dus met 1 riem. Deze kun je op zowel de voorste als achterste bevestiging plaatsen. Doordat het bovenin ook breder is heb je misschien iets minder vrijheid, maar dan moet je wel extreme bewegingen maken.
Dubbele riem, dus 2 beugelriemen eraan, dan gebruik je beide ophangingen. Hierdoor heb je minder vrijheid dan de 2 bovenstaanden, maar ook hiervoor geldt, je moet dan wel extreem heen en weer gaan

Stallinggoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:28

Wat vinden jullie van zadels van de bosrand?

En van de zadels van am reitsport?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:29

Stallinggoch schreef:

Zijn dezelfde zadels..Op zich geen verkeerde zadels,maar ligt een beetje aan welk model je hebt

Stallinggoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:35

Ik zag dat er verschillende modellen waren.
Van die freerider dingen.
Met pommels zoals barefoot.
Een paar western met verwisselbare fork.
En een paar western met kussens.

Ik was nieuwsgierig naar die laatste 2. Die zien er meer western uit.
Iemand die die weleens in handen heeft gehad?
Hoe is de kwaliteit en pasvorm?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:43

De bosrand western vond ik eigenlijk prettiger zitten dan de arizona als ik het me goed herinner, maar
over de kwaliteit kan ik weinig zeggen gezien die zadels vrij nieuw waren toen. Omdat de arizona even duur is tweedehands en ik meer vertrouwen heb in de kwaliteit van barefoot ben ik toch voor de arizona gegaan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:44

@Bliksem

Afbeelding
dit is mijn florac met fenders van Ghost waar gewone riemen doorgaan in het midden

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:37

Ik heb dichtbij foto's van een A&M gezien van het western model met kussens... en het ziet er goedkoop uit. Vergelijk het met een Hilason-bm en het origineel; zolang ze niet naast elkaar liggen lijkt het leuk ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:41

Stallinggoch schreef:

Ik heb er een aantal jaar 2 gehad. Ik vond het echt hele fijne zadels.
Ben wel over gegaan op Arizona nut. Maar dat was omdat ik die heel mooi vond en er op dat moment geld voor had.
Het enige nadeel vond ik, is dat de beugelophanging niet verplaatsbaar was.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:53

Thanks voor de foto mindful. Staat niet eens lelijk. Heb alleen nog steeds geen keuze gemaakt welk materiaal ik dan wil :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:26

Staat er best leuk bij inderdaad, die fenders!

De AM / Bosrand zadels vind ik ook wel leuk, voor de prijs (van AM dan :P ) valt het absoluut niet tegen :)

Leer is wel een stuk dunner en kwaliteit en tooling is echt van een ander kaliber dan van de Arizona Nut maar inderdaad als je ze niet naast elkaar ziet dan is het een heel leuk zadeltje :j

Die ik heb gehad was nieuw wel al een beetje kapot rondom de fork, gewoon door de leerkwaliteit. En je hebt natuurlijk geen verplaatsbare beugelophanging of VPS. De kussens die er bij zaten vond ik echt behoorlijk prut. En je hebt natuurlijk geen garantie dat er andere maten forken in passen. En ze hebben een stuk minder schoftruimte.

Maar als die dingen je niet zoveel uitmaken dan heb je er echt een heel leuk zadeltje aan voor een prijs waarvoor je mindere kwaliteit dan dat zou verwachten :)

Stallinggoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:36

Oke dat klinkt wel positief!!

Ik ben zelf geen grote boomloos fan. (Voorheen een bf cheyenne drytex en een arizona nut gehad. Ik kon daar niet prettig in zitten. Ook een freerider gehad. Die zat erg lekker maar drukverdeling was er niet dus weer weggedaan).

Een vriendin van me heeft een 2jarige gekocht. Is niet erg rijk. (Genoeg voor onderhoud en spaarpot!) En wilt niet al te duur tuigage.

Ik heb zelf cursussen gehad in zadelpassen (helaas niet het opvullen zelf. Daar vind ik mezelf niet kundig genoeg voor. Ik zie wel wat past en. En wat niet en waarom niet. Kan wel weer reparatiea doen kwa nieuwe singelstoten en beschadigingen van het leder).

Ik heb dus aangeraden om voor boomloos te gaan zolang haar paard in de groei is. (Als hij 3 is gaan we een zadeltje zoeken en beginnen met opleren). En dan tegen 6 jaar een goes op maat gemaakt zadel. (Kan ze intussen mooi voor sparen).

Nu ken ik am al langer. Maar zelf nooit uitgeprobeers omdat boomloos en ik niet gaan (ik heb veel meer steun nodig en gezien ik een goedpassend boomzadel heb ;) ).

Zodoende was ik erg benieuwd naar de ervaringen van deze.
Ze woont zelf in duitsland. We hopen tezijnertijd daarlangs te kunnen gaan om te passen.

Heeft er iemand eigen fotos van een of meer van de zadels?
Ben erg benieuwd hoeveel dat verschilt met de fabriekfotos haha.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:40

Drie is wel erg jong - beter wachten tot 5....

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:43

mindful, wat een mooi zadel zo!
Ik ben heel blij met mijn roma piccolo, maar vind de variatie met kort zweetblad en fenders ook wel heel erg leuk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:44

stallinggoch: En dan zou ik ook eerder kijken naar een tweedehandsje van een beter merk (barefoot, ghost, bob marshall, noem maar op) die in het budget valt, dan een nieuw van een b-merk.
Al mijn boomloze zadels heb ik tweedehands gekocht voor tussen de 300 en 500 euro, en ze waren allemaal zo goed als nieuw.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:11

raya00 schreef:
mindful, wat een mooi zadel zo!
Ik ben heel blij met mijn roma piccolo, maar vind de variatie met kort zweetblad en fenders ook wel heel erg leuk.

Danku! Ja ik vind hem ook heel leuk en je kan afwisselen. Hiervoor had ik een Roma, ook heel leuk maar deze heeft meer variatie.

Bliksem, ik ben fan van vetleer omdat het wat stoerder is van uiterlijk. Het 'leeft' meer. Gladleer is zoals de klassieke boomzadels. Glad en glanziger 8-)

Stallinggoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:18

Kwetal schreef:
Drie is wel erg jong - beter wachten tot 5....

Deze discussie ga ik niet voeren.

Met 3 kun je prima beginnen met je paard spelenderwijs aan een zadel te wennen!

Stallinggoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:20

Duhelo schreef:
stallinggoch: En dan zou ik ook eerder kijken naar een tweedehandsje van een beter merk (barefoot, ghost, bob marshall, noem maar op) die in het budget valt, dan een nieuw van een b-merk.
Al mijn boomloze zadels heb ik tweedehands gekocht voor tussen de 300 en 500 euro, en ze waren allemaal zo goed als nieuw.

Haar budget gaat tot een 300.

Voorkeur is een 2ehands cheyenne drytex. Die moet voor die prijs wel te vinden zijn lijkt me?

Als paardje echt gereden gaat worden komt er zowiezo een goed duurder zadel.