[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:12

jokari Hoe lang is dat zadel? Startrekk zadels zijn toen ook overgegaan op vaste kussens met een smal tussenkanaal. Althans dat vond ik dan in vergelijking met de huidige zadels die ik toen had voor mijn tafelmodel haflinger.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:12

Heeft het toch nog een beetje zin, blij dat ik kan helpen :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:13

zadel schijnt maar 43 cm te zijn, cool hé (heb het nog niet nagemeten maar het lijkt idd wel kort) ! Al heeft poown wel vrij veel plaats gelukkig, boomzadel is 60 cm en dat gaf geen problemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:16

jomaro schreef:
Marcella schreef:
Dat is pech hebben jokari, want hier schijnt de zon op het moment en is het al de hele ochtend droog.

Dan zit je vast niet in Hooge Zwaluwe ;)

Nee gelukkig niet als ik zo sommige berichten hoor aan de andere kant van de moerdijk. :D

Mooi zadel en ziet er netjes uit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:18

Het lijkt hier toch weer voorzichtig op te klaren :j

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:37

Shirley schreef:
Het lijkt hier toch weer voorzichtig op te klaren :j

Dan gaan we nog even verder met de zonnedans :+

Wil zo graag weer gaan opbouwen met maron, cherokee zadel hangt er nu zo doelloos.
Volgende keer voor moederdag toch een binnenbak vragen :=

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:26

Yey, Ghost test-Florac is binnen! Hopelijk droogt het vandaag genoeg zodat ik morgen in ieder geval wat rondjes op de paddock kan stappen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:24

Francis schreef:
Yey, Ghost test-Florac is binnen! Hopelijk droogt het vandaag genoeg zodat ik morgen in ieder geval wat rondjes op de paddock kan stappen.

+:)+ zit met smart te wachten op de Lipiza en kan 'm hopelijk vandaag ook nog even uitproberen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:35

Francis en Phillipa we zullen duimen voor mooi weer. En wachten met spanning jullie ervaring af met het ghost zadel.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:37

jomaro schreef:
Francis en Phillipa we zullen duimen voor mooi weer. En wachten met spanning jullie ervaring af met het ghost zadel.

Hier is het heerlijk lente weer nu (even afkloppen). Zal proberen ook een paar foto's te maken, maar geef geen mooi-wit-paard garantie na al dit vieze weer :D

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:45

Net even heerlijk in het zonnetje {:} voor het eerst alleen bitloos gereden. Het wachten is op mijn hidalgo allicante. Deze heb ik 2,5 week geleden bestelt. Het kan nu niet lang meer duren voor hij binnen komt *\o/* . Dan eindelijk na een half jaar met zadel rijden ipv zadelloos of met bbp. *\o/* *\%/*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:50

Ik ga'm er morgen sowieso even op leggen en een paar rondjes stappen. Heb na meer dan 5 jaar niet rijden m'n huidige paardje de afgelopen weken alleen een paar keer zonder zadel rond gestapt (Ik heb haar alleen bij aankoop nu 2,5 jaar geleden zo'n 20 minuten gereden in stap en draf, verder niet) dus fanatiek rijden gaat voorlopig echt nog niet gebeuren, ik doe 't rustig aan, aangezien ik voor die 5 jaar flink angst ontwikkeld had door een rottige val van m'n toenmalige paard. Ik durf dus nog niet zo heel veel en ben al blij da'k er überhaupt weer op zit :o

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:39

Ik kom hier ook eens binnen vallen. 2 Stalgenoten rijden boomloos en zweren erbij. Ik ben benieuwd of er iemand kenner van zadels ook meerdere boomloze zadels
kan beoordelen qua ligging en voor ruiter. En deze zadels ook (tweedehands)heeft om te testen/ over te nemen.

Even schets van situatie. We zijn met 4 bijrijdsters, rijden voornamelijk buiten. Eigenaar ment alleen met de pony.
Verder heeft pony 3 weken stilgestaan waarschijnlijk zijn rug die pijnlijk was, waardoor hij tijdens arbeid kreupel ging lopen, ook met mennen. Nu weer aan opbouwen, enkele keer zonder zadel rijden, maar vooral longeren, wandelen, lange lijnen. Hij is door osteopaat behandeld en nagekeken. Rugpijn wordt steeds minder.

Maar nu nog probleem, dat er momenteel niet passend zadel is en we dus ander zadel zoeken. Niet perse boomloos, maar liefst 2e hands en niet al te duur, max zo'n 800 euro.
Ik zie het niet zitten om zelf of met medeverzorgers of eigenaar zelf aan te modderen, liefst kenner van zadels en paardenruggen. Dus kunnen jullie verkopers van deze zadels/zadelmakers die hiervoor open staan. Regio is bollenstreek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:26

@Horsefreak: waar precies deed de pony zijn rug zeer ?? Want als dat precies op het zitgedeelte is dan zou ik heel voorzichtig zijn met boomloos en er pas weer op gaan zitten als het bewezen helemaal over is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:26

Nou moe... durf het bijna niet te typen maar ik ben 'voorzichtig optimistisch'...
Uiteraard de Ghost toch even op gelegd toen ik net op stal was. De singel ligt als ik hem helemaal naar voren trek in de V-bevestiging bijna op de goede plek, dat is op zich al bijzonder. De singel kon er maar zo zonder verlengers aan, eerst m'n eigen banaansingel gebruikt en Raya een paar rondjes aan de longe laten draven... 't Bleef op de plek waar'ie lag met aansingelen, een fractie verder naar voren dan ik mooi vind maar heel acceptabel en omdat het zo'n flexibel zadeltje is heeft ze er zeker geen last van, schouder kan er prima onderdoor bewegen. Ik denk ook dat als ze eenmaal spieren op de juiste plekken gaat krijgen en wat minder spekjes, het zadel alleen nog maar beter komt te liggen.
Daarna toch nog even gekeken met de Ghost singel, die is vrij dun en gewoon recht, maar dus wel ook heel flexibel en dat leek haar toch lekkerder te zitten. Omdat de singel echt dicht achter haar voorbeen langs loopt is zo'n dun buigzaam dingetje natuurlijk ook veel prettiger dan een stug dik ding. Nu heb ik nog een geleende banaansingel die een veel beter model heeft dan de mijne, die wil ik morgen nog even proberen (Raya was een beetje hupsig van de wind dus ben maar gestopt) maar anders stap ik er met de Ghost-singel op. Benieuwd wat het doet als ik er op ga zitten, maar zoals gezegd.... ik ben voorzichtig optimistisch.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:29

Ben benieuwd hoe het gaat met rijden!
Veel zadels schuiven naar voren zonder ruiter (een zadel is tenslotte geen longeersingel, verder niet raar bedoeld!). Bij mijn paard gebeurd dat ook, met bijna alle zadels. Zodra ik erop zit en er toch voor probeer te zorgen dat hij niet zoveel op de voorhand klapt blijft de boel mooi liggen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:31

Nou, daarom is dat draven aan de hand voor mij altijd al direct de ultieme test. Als 'ie dan blijft liggen zegt dat meer dan wanneer een zadel blijft liggen als je er op zit (en ik ben van mening dat als een zadel niet blijft liggen als je er níet op zit, je er dus ook niet op moet gaan zitten, dan wil het zadel naar voren, ookal houdt jouw gewicht het op z'n plek en die voorwaartse druk voelt het paard wel). Ik keur een zadel dus resoluut af als het de longeertest niet haalt. De Ghost haalde 'm als eerste wel en ik ben flabbergasted...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:35

Dat klinkt geweldig, Francis !
Ben benieuwd naar je verdere bevindingen :j

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:00

DubbelDun schreef:
@Horsefreak: waar precies deed de pony zijn rug zeer ?? Want als dat precies op het zitgedeelte is dan zou ik heel voorzichtig zijn met boomloos en er pas weer op gaan zitten als het bewezen helemaal over is.

Het is zijn onderrug, in zijn lendenen, in principe is dat het deel na de ribben, waar geen druk op behoort te komen met zadel. Schoft was vorige keer bij osteopaat ook aandachtpuntje. Daar bleek het huidige zadel ongeveer op te liggen. Huidige zadel heeft er nu zeker maand niet opgelegen. Schoft vond osteopaat nu goed en onderrug/lendenen ook al stukken beter als dat het was. Nog wel gevoelig, maar niet meer zo pijnlijk als het was. En in zijn hals zat hij nog vast, maar beide moet oplossen met zijn oefeningen en met de tijd. Hij mag van haar wel aan werk, ze raadde geen bepaalde zadels aan en af, ook om boomloos gevraagd.
Momenteel doen we er ook meer naast dan erop.
Ik ben benieuwd of er soort van zadelmaker voor boomloos is of zadelmakers die daar meer in doen. Vandaag was er zadelmaker die dat geen zadels vond.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:05

Permicavallo heeft een passervice, die komen geloof ik ook aan huis.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:18

Klinkt alvast veelbelovend Francis.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:40

Buitenzinnig heeft ook een goede en kundige passervice en komen ook aan huis. Bij Buitenzinnig heb je keus uit veel verschillende merken en modellen zadels. Mijn persoonlijke ervaring met de kundigheid en klantvriendelijkheid van Buitenzinnig is heel erg goed.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:49

Even tussen werk en stal door een snel verslagje. Helaas viel mn internet uit dus heb het gauw opnieuw getypt. Zal later evenuteel aanvullen maar moet nu gauw weg.

Net eventjes voor het eerst gereden met de Lipiza, mevrouw was lekker fris :D

Het zadel is mega licht! Mn barefoot london is al niet zwaar, maar deze is zo licht als een veertje.

Opzadelen: Het aansingelen vond ik juist lastig, moeilijk om de goede plek te vinden. (Ook omdat de singelstoten niet los van elkaar te verplaatsen zijn misschien?). Ik had ook een beetje moeite met de plek van het zadel, uiteindelijk nog iets naar voren gelegd en de singelstoten iets naar achter. Misschien morgen nogmaals proberen met het zadel meer naar achteren en singelstoten meer naar voren. Ik heb mijn eigen C-singel gebruikt omdat ik of ik het zadel nou naar voren of achteren legde, vlak achter het voorbeen uitkwam.

Opstappen: Geen geschuif bij het opstappen (vanaf de grond nota bene ;) ). Toen zat ik en dacht: help, geen steun! Maar dat gevoel was al gauw weg. De kniewrongen zijn echt gemaakt voor mijn benen. Die voelen echt heerlijk. Ze zouden voor mij nog iets steviger mogen zijn (minder zacht), maar maat en ligging is erg prettig. Het zadel geeft een heel vrij gevoel en een vrije zit. Het zadel zit ook heerlijk smal.

Rijden: De eerste rondjes draf ging Ag nog erg langzaam en waren we beiden op zoek naar een evenwicht. Toch even wennen... Daarna ging het eigenlijk best lekker. Gewichts- en beenhulpen kwamen beter door, zeker voor het oefenen van zijgangen erg fijn :) Maar mn benen wiebelden wel behoorlijk tijdens lichtrijden in draf.

Algemeen: Prettig boomloos zadel, smalle zit. Ik had iets meer (dressuur)zadel verwacht, maar het is echt een licht zadeltje. Persoonlijk vroeg ik me wel af wat er in de kussens zat en of dat genoeg is voor een zadel voor intensief (dressuur) gebruik. Na het rijden heb ik nu voor het eerst sinds weken géén extra last van mn rug _/-\o_ Dit geeft voor mij wel aan dat ik echt op zoek moet naar een zadel met een smallere zit waarin ik ook makkelijker mn benen kan laten afhangen.

Voordelen:
- hulpen komen goed door
- kniewrongen zijn erg fijn
- zadel blijft goed liggen en schuift niet
- licht in gewicht

Nadelen:
- mn laars bleef hangen achter het zweetblad (denk ik kwestie van pech)
- aansingelen nog niet je-van-het (ook mijn onbekendheid met het zadel)

Afbeelding
Zweetafdruk

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:00

Francis en Philippa - door de schuivende V singel bij Ghost heb je geen rare vormpjes nodig. Verder ben ik ook van mening dat een zadel geen longeersingel is - ik wil hier niet jouw ervaringen mee onder het carpet vegen, maar als iets toch niet helemaal lekker vast ligt (zonder ruitergewicht er op) kan bijvoorbeeld een overbouwd paard, de boel mee naar voren nemen. De Ghost is gemaakt om neer te leggen als een westernzadel - dus vrij naar voor - de inham (grove vuistregel) achter het einde van de manenkam en de kussens liggen dan min of meer naast de schoft. De schouders kunnen er goed onderdoor en de ruiter zit waar hij zitten moet - achter de schoft en niet ergens op de lendenen van het paard.

Fijn dat het zo lekker ging Philippa

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:00

Bedankt, thirzanaomi en Swift, ga eens zoeken. En ook doorgeven aan andere verzorgers en eigenaar.