[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zam_Cas

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:56

Dank voor de tips, heb de pad tweedehands gekocht en de wol was helemaal hard. Uitgekamt met een furminator en nu zo goed als nieuw en toch nog een goede aankoop

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:58

Nu heb ik nog een andere vraag. Heeft iemand ervaring met een boomloos zadel op een scheef paard?

Betreft een jong dier met scheefstand in het bekken, niet het bekken zelf maar de bespiering. Zat vast, is nu los maar mist bespiering. Gaat pas over een aantal jaar onder het zadel, maar ben nu benieuwd of een boomloos zadel mogelijk is?

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:59

Nu heb ik nog een andere vraag. Heeft iemand ervaring met een boomloos zadel op een scheef paard?

Betreft een jong dier met scheefstand in het bekken, niet het bekken zelf maar de bespiering. Zat vast, is nu los maar mist bespiering. Gaat pas over een aantal jaar onder het zadel, maar ben nu benieuwd of een boomloos zadel mogelijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:06

Dan zal over een paar jaar die scheve bespiering toch ook wel rechtgetrokken zijn, zou je hopen?
Je kunt met boomloze zadels op scheve paarden rijden. Je kunt zelfs het zadel wat rechttrekken door de lage kant iets meer vulling te geven in de pad zodat jij als ruiter recht boven je paard kunt blijven zitten en dus niet de lage kant verder overbelast. Maar als je toch nog een paar jaar de tijd hebt dan zou ik eerder kijken naar een goede manier van grondwerken om weer spieren op te bouwen en me daarna pas zorgen te maken over eventuele restscheefheid.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:34

Dank je, ja hij is al behoorlijk rechtgetrokken. We hebben nog even, maar ben nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Ga nog niks aanschaffen voor we aan de slag gaan onder het zadel.

Boomloos is voor mijn lijf het fijnst, vandaar dat ik me aan het oriënteren ben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:11

Een pad kun je prima 'scheef' opvullen, maar check wel regelmatig met je paard of het nog wel nodig is anders gaat het tegen werken.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:35

Goede tip, dank je

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:53

Afbeelding

Knap vriendje vandaag :+: BM heeft zich goed bewezen! Na een lánge rit (kalm aan vanwege warmte en vaak lang moeten wachten bij oefeningen) kwam Flynn er topfit onder vandaan. Merk wel dat ik de vilten pads fijner vind dan zijn (hele dure := ) Team Equine pad. Wellicht dat ik daar nog andere inlages in doe, dat het dan beter ligt/rijdt.

Vliegendeken is overigens een van Busse, via Horse Top Shop. Fijne deken, past goed om niet-Engelse zadels.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:21

ik heb je gezien maar wist niet dat jij het was hahaha *trec vandaag* mijn barefoot heeft het ook goed gedaan, met mijn jv pad eronder,

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:47

khirshanta schreef:
Hopelijk kunnen jullie helpen!
Ik zie door de (ironisch) bomen het bos niet meer.

Ik, ex-manege ruiter van vroeger, ben momenteel knap bagger. In de categorie 'amazone', lijk ik meer op de rivier dan de ruiter.
Sjakie, Tinkerlief, gaat qua bespiering aardig veranderen nog.

Door mijn slechte zit (en daardoor slechte drukverdelingr, en verhalen over wat gemakkelijker schuiven van boomloos zadels, lijkt mij dat geen goed idee. Sjaak houdt niet van broekriemen aanhalen en ook niet van singels aanhalen namelijk.

Een boomzadel lijkt mij voor ons beter, maar misschien niet het beste idee omdat hij zo zal veranderen, en dit door de seizoenen heen zal blijven doen.

Ik dacht: flexibele boom. Stevigheid, maar kan gestaag met de veranderingen mee. Dan is echter een zadel met vlakke zit nog niet verstandig voor mij; ik zwabber alle kanten op en kan wat steun gebruiken. Een dwingende dressuur zit is echter ook niets.

Ik zoek dus met bovenstaande beredenatie een 'semi boomloos' zadel, met wel een wat ondersteunende, maar niet dwingende zit.

Ik heb in die categorie Strada gevonden (mooi, maar auw wat een geld), en bijvoorbeeld een Trekker Inspiration -die lijkt niet zo heel diep en dwingend.

Weten jullie meer? Zit ik fout in mijn beredenatie?

Natuurlijk krijg ik hulp mijn rijden te verbeteren, en wil ik tzt een passervice laten komen. Eerst echter beslagen ten ijs komen en kijken wát eigenlijk verstandig is.

Momenteel draagt Sjaak het zadel van de mede eigenaresse (ik ben echter de enige ruiter)

Ik zou je een Ghost zadel aanbevelen, mooie modellen, zit lekker, ideaal voor tinker (die nog gaat veranderen). Semi boomloos zou je ook nog kunnen kijken naar een flexee zadel of een startrekk zadel. Maar juist voor jou combinatie zou een boomloos zadel een goede oplossing kunnen zijn. Hier leer je wel onafhankelijk van zitten. Bij mijn tinker schoof alles, ook boomzadels, het enige zadel wat op zijn plekkie bleef was de Ghost. Zonde van je geld om een nu boomzadel te kopen, bovendien als je scheef zit dan zou ik absoluut geen boomzadel aanbevelen... Dan geef ik je op een briefje dat je paard ook scheef word...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 01:24

khirshanta schreef:
Buitenzinnig schreef:
Strada is niet semi boomloos ;)
Daarnaast zou ik echt aanraden lilianne van boomlooszadelpasservice te laten komen

Ik was net de technische specificaties aan het lezen- inderdaad. Geen houten boom, maar wel een (niet-flexibele) boom.

@Buitenzinnig: ziet er apart uit- lijkt wat op de Hidalgo Mallorca? Ik kan deze op je site niet vinden, en eigenlijk met een snelle google actie ook nog niet. Ik pb je even :)

@DubbelDun: bij (volledig) boomloos denk ik dat ik te slecht zit om mijn gewicht goed te verdelen. Ik sta echter absoluut open voor western-modellen (mits de stijgbeugel ophanging een stoeltjes-zit ontmoedigt. Mijn benen willen nog eventjes graag teveel naar voren)

Edit: Kitty, dat type zit zou te vlak zijn voor me- maar mooie zadels!

als je een zadel wil die steun geeft zonder te dwingen en helpt stoelzit tegen gaan zal je kunnen kijken naar de HM Flexee zadel. Deze hebben een stijgbeugel ophanging een tikkeltje naar achter zodat je makkelijker in de goede lijn blijft zitten precies in verhouding met diepte punt van het zadel. Ik merkte echt wel verschil ten opzichte van mijn Trekker Flexible inspration (heb zelf alle 2 de zadels)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:39

Hai allemaal! Ik heb een Barefoot Cherokee op mijn fjord liggen inclusief bijbehorende Barefoot pad. Alleen ze krijgt nu op haar rug waar het zadel eindigt van die afgeschuurde haar plekken. Weet iemand wat ik hier aan zou kunnen doen? Lijkt me niet fijn voor haar..
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:46

Ik heb dat opmijn fjord ook van de Ghost. Je zou andere pads kunnen proberen, maar mijn ervaring is dat het gewoonblijft gebeuren. Het is niet zo mooi. Maar met de rug van haar gaat het prima. Dat laat ik elk half jaar controleren. Dus ik laat t maar zo.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:10

Bedankt Ollytje en Daphneeeej!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:12

Klopt het eigenlijk dat de Heather Moffett zadels bij Per Mi Cavallo weg zijn? Ik kan de Flexee en de Vogue daar ineens niet meer vinden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:19

xyzutu2 schreef:
Klopt het eigenlijk dat de Heather Moffett zadels bij Per Mi Cavallo weg zijn? Ik kan de Flexee en de Vogue daar ineens niet meer vinden.

Ik kan ze ook niet meer vinden op hun site. Gelukkig zijn er andere dealers die ook voordeliger zijn wha prijs met de Heather moffett zadels.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:07

Wij hebben dat altijd met wintervacht. Equixantos zij toen dat day komt omdat door de wrijving haren afbreken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:40

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:52

Jets schreef:
Hai allemaal! Ik heb een Barefoot Cherokee op mijn fjord liggen inclusief bijbehorende Barefoot pad. Alleen ze krijgt nu op haar rug waar het zadel eindigt van die afgeschuurde haar plekken. Weet iemand wat ik hier aan zou kunnen doen? Lijkt me niet fijn voor haar..
[ [url=m/54Dqgq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mede door die reden hebben de Kifra-pads lamswol aan de onderzijde. Mijn pony had er ook altijd last van met wintervacht

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:54

Ik heb ook een lamswollen onderkant. Schuurt nog steeds de haren kapot.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:50

Als het lamswol vuil is kan dit wel weer gaan schuren, dus moet je wel proper houden

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 06:55

Dat doe ik ook. Na de rit wordt het schoongemaakt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:28

Paar pagina's geleden gaf ik aan dat de burioni fleece onder mijn ghost zadel ongewenste reacties uitlokte bij ponylief: hoofd omhoog bij het lichtrijden. De pad was al een jaar gebruikt op mijn vorige paard, evenals het zadel. Ik mocht van een stalgenootje haar nagenoeg nieuwe burioni textech met wol lenen om te proberen: geen reactie meer van ponylief! Happy :D

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:09

Ik heb het afgelopen jaar met veel plezier met een freemax western gereden, mooie pasvorm en goede kwaliteit en zou hem zo ook iedereen aanraden, helaas was mijn voorliefde voor spaanse zadel groter, en ben ik daar nu bij uitgekomen. Ik blijf wel graag nog meelezen hier om de ontwikkelingen op vlak van boomloos te volgen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:21

Fijn Skippy _/-\o_