voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:03

Het is mij een raadsel waarom deze pads onder het kopje "boomloos" staan...ik zie geen enkele reden waarom die speciaal (of überhaupt) voor boomloze zadels geschikt zouden moeten zijn :=

Ben overigens wel benieuwd of de afbeeldingen van de te leveren pads zijn, het lijken wel gewoon plaatjes van Christ!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:03

ik zou denken dat dat dan toch alleen voor stugge boomloosjes à la Trekker is ? Voor een soepele barefoot zou ik persoonlijk toch liever iets hebben met inlages in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:05

Ik zou ook niet weten waarom je zoiets nu per-sé onder een Trekker-achtig zadel zou willen stoppen :P

Als je een boomloze met kussens hebt kan daar in theorie elk normaal dekje onder, wil je toch een strook direct boven de rug vrij houden dan neem je een pad met inlages.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:47

viola schreef:
Hier even een update van mijn naar voren schuif probleem.
Ik heb inmiddels zo'n gevormde singel op de kop getikt die hier al vaker voorbij gekomen is, maar dat is echt een drama. Zadel schuift alsnog naar voren naar dezelfde plaats. Gevolg is dat de singel helemaal tegen de voorbenen wordt gedrukt en het boogje als het ware tussen de voorbenen komt te zitten. Niet de oplossing voor mijn pony en zadel dus.

Ik ben eigenlijk bang dat het zadel gewoon te lang voor hem is en daardoor naar voren schuift, want het schuift ook al als de singel er nog niet aan zit en pony tijdens het opzadelen wat heen en weer stapt.
Pony's rug gaat vrijwel direct na de schoft/schouders alweer omhoog richting kont.
Iemand een idee of dat de oorzaak van het schuiven kan zijn?

draai je singel eens om ;)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:04

viola schreef:
Ik heb inmiddels zo'n gevormde singel op de kop getikt die hier al vaker voorbij gekomen is, maar dat is echt een drama. Zadel schuift alsnog naar voren naar dezelfde plaats. Gevolg is dat de singel helemaal tegen de voorbenen wordt gedrukt en het boogje als het ware tussen de voorbenen komt te zitten. Niet de oplossing voor mijn pony en zadel dus.

Ik ben eigenlijk bang dat het zadel gewoon te lang voor hem is en daardoor naar voren schuift, want het schuift ook al als de singel er nog niet aan zit en pony tijdens het opzadelen wat heen en weer stapt.
Pony's rug gaat vrijwel direct na de schoft/schouders alweer omhoog richting kont.

heb je al eens geprobeerd de singel om te draaien? ik weet het klinkt echt als geen goed idee maar hier werkt hij beter zo dus met de holle kant naar de voorpoten :j

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:06

Duhelo schreef:
viola schreef:

draai je singel eens om ;)

hahaha zelfde gedachte misschien dus idd gewoon doen ;)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:17

O, ik bedoel dus zo'n singel: http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html
Is dus wat anders dan een banaansingel die inderdaad wel met de holle kant naar voren hoort (en zo heb ik mijn banaan ook zitten). Maar deze u-singel andersom gaan volgens mij echt niet werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:18

is volgens mij beetje hetzelfde principe hoor. proberen kan geen kwaad, je hebt hem nu toch liggen :+

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:39

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:24

viola schreef:

Moet de singel niet andersom? Met het boogje naar achteren?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 07:25

Zoals je kan lezen is dat hierboven ook al voorgesteld. Hij hoort niet andersom, maar ik kan het allicht proberen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:48

Wendy_Chewie schreef:
Hoi iedereen, het naar voor schuiven van mijn zadel is opgelost door een kleinere singel. Echter valt het volgende nu op:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WCVLYWGN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8NUPTCHW.jpg
Het zadel ligt recht, alleen de achterkant wil niet mee :/
Ook komt de achterkant van het zadel omhoog. Ik weet dat dit bij een boomzadel helemaal niet goed is. Is dit erg bij een boomloos?

Mijn beide zadels gaan ook niet mee en de achterkant ligt ook van de rug af.
Mijn paard beweegd dus heen en weer tegen de achterkant aan waardoor ze schuurplekken krijgt omdat het zadel en dekje niet op haar rug ligt.
Dit probleem heb ik dus ook en ze gaven bij mij aan dat het beter ging liggen als het zadel meer ingereden zou zijn?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:14

mja, voorlopig nog geen 'schade' aan m'n paardje, maar vraag me af of dat nog kan komen...het zadel is ondertussen toch echt wel al ingereden :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:26

Hallo boomlozen, heb me sinds kort bij het legioen gevoegd. Heb een Libra trec van Don gekocht. Dekje (ook Libra) was me te lang en te dik, heb er tijdelijk een saddle raiser onder, maar wat kan ik er nu het beste onderleggen? Zadel is redelijk kort, dacht 48cm, en ik wil het liefst echt schaap, maar wel ruggegraatvrij en niet al te dik, en wel of geen inlages daar ben ik nog niet uit, vind dat het zadel zo hoog komt te liggen als er erg veel onder komt.

Kan evt. een gewoon christ of mattes-bontje (zo'n kleine dus, niet chabrakvorm) met ruggegraatvrijheid ook? En ja, ik heb me al suf gelezen over pads en onderleggers, maar ik weet het dus nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:33

@Mysa: Ik heb zelf een FRA pad, die is echt schaap met ruggegraatvrijheid en past precies onder de barefoot cherokee (van ik geloof 49 cm).
Inlages vind ik wel écht een aanrader :j Ik gebruik de boomloospad (met heavy duty inlages) ook onder m'n longeersingel, en dan kan je heel mooi zien dan de druk van de singel (misschien 7 cm breed?) verdeeld wordt over een stuk van zeker 15 cm. Zonder inlages wordt de druk lang niet zo mooi verdeeld.
Zeker als je wil lichtrijden, waarbij altijd wel iets druk op de beugels komt, of een sprongtje wil maken en verlichte zit galopperen, zou ik dus echt wel voor inlages gaan :j Eigenlijk zijn het als het ware de kussens van je zadel :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:30

Ik heb vandaag mijn eerste bokkesprongen gehad met mn boomloosje. Mijn paard bokt echt zélden maar als ze bokt zijn het echt wel gemene bokken en er blijft bijna niemand op zitten dan. Maar vandaag met mn boomloos voelde ik me steviger als ooit. Dacht toch wel dat ik de grond van dicht bij zou zien maar werd blijkbaar elke keer terug gezwierd :D
Springen (lees: 40 cm) ging ook prima, ben geen springheld maar vond het niet anders dan met een boomzadel. Ik heb alleen wel een probleem waar ik constant tegen aan loop: ik raak in galop mijn beugels altijd kwijt. Kwa zit, ik zit wel veel beter, mijn paard gooit enorm hoog op. Met mn boomloos kan ik echt veel beter en makkelijker op mijn kont blijven zitten, ik raak alleen telkens mijn beugels kwijt? Heeft iemand dit ook of heeft iemand hier tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:33

Meestal is beugels kwijtraken een teken van benen optrekken :) Misschien span je onbewust toch je benen wat teveel aan om (voor je gevoel) steviger te blijven zitten, zeker na een paar stevige bokkesprongen zit je vaak toch niet zo relaxed als wanneer je op een brave sufferd zit.
Bewust je benen ontspannen dus, en goed voelen of je niet stiekem je knieën aanknijpt :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:03

Okee ik ga er eens op letten! Misschien span ik me aan omdat ik met mijn kont probeer te blijven zitten in het zadel? Anders zit ik zo te bonken. Ik heb er overigens altijd last van, ook als ze niet bokt :P

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:59

Ik ben een beetje aan het spelen met de lengte van mijn beugels, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Misschien dat iemand een goeie tip heeft?

-Als ik mijn beugels op een mooie lengte heb om niet teveel druk op de beugels te hebben, dan ligt alleen een stukje bovenbeen en een stukje kuit tegen m'n pony aan. Dat zit niet echt fijn en is ook lastig met beenhulpen geven.
-Als ik mijn beugels een gaatje korter doe komt er voor mijn gevoel vrij veel druk op de beugels, ik voel ook dat ik wat meer achterin het zadel kom te zitten. Voordeel is wel dat ik ineens met mijn bovenbeen, knie en bijne gehele kuit tegen m'n pony of het zadel aan liggen, en dat is dan wel weer prettig.

Ik rijd met cherokee en HD inlages. Zou ik met andere inlages misschien smaller zitten, en daardoor makkelijker met m'n been tegen hem aan liggen? (met bbp zit ik smaller en zit ik wel makkelijk tegen hem aan namelijk). Zou het helpen om de beugelophanging te verplaatsen, en welke kant dan op?
Of is en blijft het een kwestie van proberen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:04

Iemand nog interesse in een hidalgo Valencia?Ik heb er een te koop!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:16

wat is die kleur eigenlijk mooi zeg, Nut...
zeker ene special geweest ofzo?

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:26

Heeft er iemand ervaring met de pommel XXL voor een extreem breed paard. Deze heb ik onlangs besteld en is helaas ( veel te ) krap voor mijn paard. Is er nog een andere optie dan de flexibele pommel?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:05

ik geloof niet dat er groter is dan xxl.. dan heb je een breed paard zeg!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:08

dan kom je in de flexibele pommel...dus de met ?wol of synthetische? gevulde pommel, wordt het wel wat minder stevig maar te klein is ook niets!