Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsjoukjex

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:54

Bij mijn paard werken de bitclips juist super. Hij is veel makkelijker te rijden. Ook is hij een stuk minder onrustig in de aanleuning.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:12

Daphneeeej schreef:
ik heb er wel positieve ervaring mee maar het moet wel bij het bit passen. Mijn paard loopt er prima mee, maar die is ook heel fijn bitloos zonder zwaar te worden.

Hoe bedoel je dat het bij het bij het bit moet passen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:08

Marloes__ schreef:
Daphneeeej schreef:
ik heb er wel positieve ervaring mee maar het moet wel bij het bit passen. Mijn paard loopt er prima mee, maar die is ook heel fijn bitloos zonder zwaar te worden.

Hoe bedoel je dat het bij het bij het bit moet passen?

Ik reed mijn paard ook met een Kneveltrens. Deze heeft natuurlijk een hele andere vorm/type ringen en door de knevels kon ik echt geen bitclips gebruiken. Ook bij de D-trens die ik had ging alles gek krom zitten. Het werkt het best bij een water- of bustrens.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:06

Ik helemaal blij met mijn micklwm competition richting stal. Krijg ik van de staleigenaar, tevens zadelmaker, te horen... dat is een trekkinghoofdstel.

Ik zeg neeeeee, daar rijden de meesten dressuur- en springwedstrijden mee. Geloof ik niet, zegt ie, in mijn boeken is dat een verstevigd trekkinghoofstel.

Sjeeees, mijn enthausiasme helemaal weg.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:11

YOURLOVER schreef:
Ik helemaal blij met mijn micklwm competition richting stal. Krijg ik van de staleigenaar, tevens zadelmaker, te horen... dat is een trekkinghoofdstel.

Ik zeg neeeeee, daar rijden de meesten dressuur- en springwedstrijden mee. Geloof ik niet, zegt ie, in mijn boeken is dat een verstevigd trekkinghoofstel.

Sjeeees, mijn enthausiasme helemaal weg.

Trek jij je wat aan van zo'n opmerking? Als jij er blij en tevreden mee bent (en jouw paard ook) dan telt dat toch als enige?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:17

hmm als ik lees naar de omschrijving van een trekking hoofdstel:

" Deze paardvriendelijke trektoom is perfect geschikt voor trekking. Je kunt er een bit ingespen of het gewoon als halster gebruiken. Door de talrijke verstelmogelijkheden heeft het een zeer goede pasvorm om het paardenhoofd" (aldus Kramer) dan denk ik dat hij wel gelijk heeft.

Maar, dat maakt natuurlijk helemaal niet uit:) Als het een fijn hoofdstel is dan is dat toch t belangrijkst?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:38

Een trekkinghoofdstel is vaak juist een hoge neusriem, een enkele keer in combinatie met een sperriem. Maar met een lage neusriem heb ik ze nog niet gezien.

Er was voordat micklem er mee kwam geen model zoals deze, het is een lage neusriem 2.0. Dus dat het in zijn boeken niet voor komt geloof ik direct, alleen in de allernieuwste boeken staat het.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:52

Mmmmm rare vent, een trekking hoofdstel?!

Bevalt en past je micklem wel?

Ik rij trouwens alle 3 zonder bitclips. Maar kan me voorstellen dat wanneer je een onrustige hand hebt of het paard nog erg jong en onstuimig het een uitkomst kan zijn!

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:21

Ik rij ook zonder bitclips, door mijn fjord dr korte hoofd zat de ring van de neusriem en de ring van het bit al te dicht bij elkaar. Anders moet of mn neusriem een heel stuk omhoog, of het bit hangt halverwege dr mond

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:28

Ik rij ook zonder bitclips, paard begon vreselijk met haar hoofd te schudden, ik schrok er helemaal van :n
De jongste daarin tegen rij ik wel met bitclips, maar die weet ook niet beter <<) geloof wel in het stabiel ervan

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:22

Ik rijd ook zonder, maar ik rijd heeeeeeeel zelden met bit dus dan ben ik al wel zat van dat gesodemieter met de teugels omzetten en het bit erin enzo hhahaha bitclips eigenlijk nog nooit geprobeerd haha

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 05:05

Is er misschien iemand die de Micklem Multi Bridle op een trekpaard gebruikt? Of hiervan al weet dat dat niet gaat passen...? :o

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:03

Ik denk niet dat dat gaat passen. Ik vind het hoofdstel vrij klein vallen iig...

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:29

Ik denk ook niet dat het hoofdstel past bij een trekpaard. Ik heb de Xfull besteld omdat paardlief al een groter hoofd heeft dan de fijne paardenhoofdjes, waar full het beste op past.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:01

De meningen zijn daar over verdeeld, want mijn kwpn merrie heeft een small horse competition. Maar bij een trekpaard gaat dit hoofdstel niet lukken denk ik.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:11

Hangt erook vanaf wat voor trekpaard je hebt, op de brabanders hier zal het niet passen, ardenners waarschijnlijk net wel.
Je kan ook een verlengstuk laten maken voor de kin en kaakriem, dan moet je alleen nog zien dat de bitriempjes lang genoeg zijn, maar ook die kan je laten maken.

Mijn warmbloedje van 1.72 en groot hoofd heeft een Standard horse van de multi (competition viel naar het schijnt wat kleiner uit). Die zou verzuipen in de x-full, ondanks zijn toch al groot hoofd.
Laatst bijgewerkt door Leen op 10-04-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:12

Mijn paard heeft de xfull en is een warmbloed wel een groot hoofd maar veel overschot heb ik niet!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:36

Hier de xfull op een PRE van 1.64 heeft normaal altijd full en geen grof hoofd. de micklem full was vooral te smal bij zijn kaak en frontriem

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:56

Heeft er iemand toevallig een foto van een competition en een multi naast elkaar?

Ik vraag me af hoeveel verschil in breedte er zit tussen de neusriemen.. Heb zelf de bruine multi maar omdat ik een zwart zadel heb wil ik nu een zwarte aanschaffen, maar mijn pony heeft een grof hoofd dus wil niet een nog dunnere neusriem.

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:01

Bedankt!
Het gaat om een NL trekpaard met best een beschaafd hoofd.

Zoals ik nu begrijp valt vooral de Competition dus 'klein'?
Ik zal er nog eens even over nadenken...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:19

Vind ik niet, zoals ik al schreef.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:37

Ik vind van wel :'). M'n pony heeft normaal een pony maat en van de competition een cob. En dat zit de keelriem nog op het laatste gaatje.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:43

Is er iemand in de omgeving van Landsmeer/Amsterdam met een maat full micklem competition?
Heb zelf de multi, cob met een verlengde kaakriem. Ga er een competition bij kopen, maar zou eigenlijk eerst een full wel willen passen, anders moet ik namelijk het weer via een omweg doen (via horseware laten verlengen:) )

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:22

Marloes__ schreef:
Ik vind van wel :'). M'n pony heeft normaal een pony maat en van de competition een cob. En dat zit de keelriem nog op het laatste gaatje.

Grappig is dat toch he? Mijn merrie is 1.64 en past de small horse met gemak. Rekt ook nog behoorlijk uit in gebruik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:07

Djeradalover schreef:
Heeft er iemand toevallig een foto van een competition en een multi naast elkaar?

Ik vraag me af hoeveel verschil in breedte er zit tussen de neusriemen.. Heb zelf de bruine multi maar omdat ik een zwart zadel heb wil ik nu een zwarte aanschaffen, maar mijn pony heeft een grof hoofd dus wil niet een nog dunnere neusriem.

Hij is wel dunner!

Ik heb ze beide maak morgen wel een foto :)