[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:22

Britt1 schreef:
Ik wilde je al een mail sturen (en zal dat alsnog doen)! Heb zelf een Barefoot Wellington.

Helemaal goed, zie ik hem verschijnen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:27

Isabel_k schreef:
Ik zocht juist geen dressuurzadel maar heb er toch echt 1. :+ Nog van Ghost ook. Het is de Lipica.

[ [url=m/NajFF8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/R0ZITF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dU6kPh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hoor Isabel <3 Bevalt het?

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:37

Isabel_k schreef:
Ik zocht juist geen dressuurzadel maar heb er toch echt 1. :+ Nog van Ghost ook. Het is de Lipica.

Staat mooi! En hij zit vast lekker <3
Ik had ook geen hoge verwachtingen van ghost, maar eenmaal erop gezeten te hebben ben ik helemaal om *\o/*
Ben begonnen met een mandriana, inmiddels zijn de quevis en roma ook bij de familie gevoegd :+

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:48

Gezien hier meerdere zadelpassers meekijken, ik zit al een tijdje met het idee om misschien wel te beginnen met een zadelpasservice. Omdat ik toch wel een beetje zadelfan ben en aangezien zadelwijzer is gestopt, zit er niks meer in de buurt in Drenthe -O-
Ik zat meer richting de merken Zaldi, Edix, Wintec, Ghost, Barefoot te denken, dus voornamelijk (semi)boomloos, is er daarvoor ook een aparte opleiding of cursus? En waar begin je? Waar hebben jullie het vak geleerd? Repareren jullie ook zadels of is het puur het passen en aanmeten? Misschien dat ik een dagje mee mag met iemand?
Mocht je mij willen helpen, zou je mij dan een pb willen sturen? B-)

Buitenzinnig

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:03

Ik heb een aantal jaar meegelopen met een zadelpasser. Daarna de kans gekregen om Buitenzinnig over te nemen van Kwetal. Met haar hulp en de hulp van de zadelpasser waar ik bij meegelopen heb, heb ik in het begin als ik er niet uit kwam met hun kunnen overleggen.

Ook veel opleidingen gedaan (centered riding, sportmassage voor paard en mens, acupressuur voor paarden, en nog vele andere kleinere cursussen gedaan. Zoals een dissectie en bewegingsleer etc).

Ik kan kleine reparaties uitvoeren aan zadels en hoofdstellen.

Hou er wel rekening mee dat je alle paszadels wel moet aanschaffen en dat het best een investering is. Ook een geschikte auto/bus etc

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:55

Ik kreeg de opmerking van mijn stalhouder. Zou jij niet zadelmaker/passer willen worden.
Heb toen dit overlegt met mijn zadelmaker en op internet opgezocht wat zoiets kost.
Alleen een opleiding van zadelpasser en zadelreparateur was je minimaal 7000 euro verder en dan nog gaan beginnen. Zadels inkopen, benodigdheden inkopen, bus aanschaffen en een stuk woning ombouwen naar werkplaats/opslag.
Dit was voor mij veels te veel geld. Ik heb het niet gedaan.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:25

Kwetal schreef:
Isabel_k schreef:

Mooi hoor Isabel <3 Bevalt het?

Absoluut! Storm heeft de knop naar voren gevonden :+ Ik zit gewoon lekker maar hij begint nu ook een beetje door te krijgen dat het in de bak best leuk is :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:40

Dat is goed nieuws Isabel *\o/*

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:14

Fijn Isabel!

Paula van Free Horse Passervice heeft vanmiddag (in de regen :)) ) mijn tweedehands Ghost aangepast. Het blijkt een oudje te zijn, maar met nieuwe Italykussens lag hij goed. Het eerste zadel dat niet naar voren schuift. Het is een piccolo en hij past echt net, mal kort paard. Heel blij!

Paula heeft er ook een Edix Tudor opgelegd, dat lag verdomd mooi. Maar dat is misschien voor later, als hij ingereden is en ik een testzadel kan proberen. En ik nog wat door kan denken over wat voor zadel ik later wil. Of toch gewoon een Ghost.

Moest even wennen aan het Ghost-torentje, maar ik zie op foto's met ruiter dat het er dan veel beter uitziet, dus ik ben benieuwd hoe ik het rijden ga vinden. Een dezer maanden ga ik erop.

wendyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:06

Ik ben alvast een beetje aan het rond kijken naar zadels voor als ik over een jaartje of 2 mijn arabier ga inrijden.

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de boomloze zadels en ben wel erg geïnteresseerd in de zadels van ghost. Vooral de aanpasbaarheid en dat je je paard beter kunt voelen lijkt me erg fijn aan boomloos.

Ik wil graag van alles gaan doen met mijn paard, waaronder dressuur, springen, cross en eventueel endurance. Is dat allemaal mogelijk om met een boomloos zadel te doen? Dit zal niet op heel hoog niveau zijn, maar op een lager niveau wedstrijden rijden lijkt me wel leuk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:17

wendyxxx schreef:
Ik ben alvast een beetje aan het rond kijken naar zadels voor als ik over een jaartje of 2 mijn arabier ga inrijden.

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de boomloze zadels en ben wel erg geïnteresseerd in de zadels van ghost. Vooral de aanpasbaarheid en dat je je paard beter kunt voelen lijkt me erg fijn aan boomloos.

Ik wil graag van alles gaan doen met mijn paard, waaronder dressuur, springen, cross en eventueel endurance. Is dat allemaal mogelijk om met een boomloos zadel te doen? Dit zal niet op heel hoog niveau zijn, maar op een lager niveau wedstrijden rijden lijkt me wel leuk.

Dat kan in principe wel - maar let op welk model je kiest, want niet alles is toegelaten op een wedstrijd. je kunt natuurlijk altijd een extra zitting bestellen om te gebruiken voor de competitie en 1 voor recreatief O:)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:33

Dank voor jullie antwoorden, ik wil sowieso eerst mijn studie afronden, dus misschien ondertussen goed doorsparen haha
Als ik er wel iets mee zou willen doen zou ik wel de msfc opleiding willen doen, is deze aan te raden?
Ik kon ook de opleiding van saddle proffesional vinden, maar die vind ik bizar duur :$

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:01

Ik volg de opleiding bij Saddle Professional, ik heb niet(verder) naar MSFC gekeken omdat ik ten eerste niet zie zitten om in een korte periode in frankrijk veel te moeten leren. Voor mij werkt dat beter over een lange periode verspreid.
Daarbij heeft MSFC ook geen zadels opvullen/vulling vervangen erbij, hiervoor moet je dan nog weer de vervolgopleiding van MSFC volgen(imo kan je dan nog niets meer dan alleen passen, en niets aanpassen)
Ik doe de opleiding ook bewust in 2 jaar, ipv 1, meer tijd tussen de modules.

Toevallig zit er nu iemand die beide opleidingen tegelijk volgt, volgens mij ook uniek.
Maar zij is nog niet naar frankrijk geweest dus ik durf niet te zeggen hoe dit haar gaat bevallen(en ze is al wel erg ervaren wbt zadels passen en aanpassen, maar zonder de officiele opleidingen)
Meest gehoorde is dat MSFC-ers daarna nog de Saddle Professional opleiding doen, andersom heb ik nog niet gehoord.

wendyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:36

Kwetal schreef:
Dat kan in principe wel - maar let op welk model je kiest, want niet alles is toegelaten op een wedstrijd. je kunt natuurlijk altijd een extra zitting bestellen om te gebruiken voor de competitie en 1 voor recreatief O:)

Dat is dan wel een goede optie inderdaad. Vooral de minimalistische zonder zweetblad vond ik erg interessant, maar die zullen meer dan waarschijnlijk niet voor de wedstrijden gebruikt kunnen worden.

Kan springen etc ook gewoon met een boomloos zadel? Ik dacht er wel eens iets over gelezen te hebben, maar dat was al weer even terug.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:23

wendyxxx schreef:
Dat is dan wel een goede optie inderdaad. Vooral de minimalistische zonder zweetblad vond ik erg interessant, maar die zullen meer dan waarschijnlijk niet voor de wedstrijden gebruikt kunnen worden.

Kan springen etc ook gewoon met een boomloos zadel? Ik dacht er wel eens iets over gelezen te hebben, maar dat was al weer even terug.

De Italy is speciaal voor/door een springruiter ontworpen. Dus ja dat kan ook. En voor dressuur/springen vraagt men een zadel met een zweetblad

wendyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:45

Kwetal schreef:
De Italy is speciaal voor/door een springruiter ontworpen. Dus ja dat kan ook. En voor dressuur/springen vraagt men een zadel met een zweetblad

Oke bedankt! Dan zal ik daar eens naar kijken :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 06:45

Er komt eind volgende maand een Ghost Veneto piccolo mijn kant op *\o/* en mijn dressuurzadel gaat de deur uit ivm blessure paard.

Nu zou ik het fijn vinden om ook af en toe met de gewone dekjes te rijden, en ben ik op zoek naar ervaringen van jullie met verschillende halfpads:
Ik heb zelf nog een horze harleigh met pocket liggen, maar denk dat deze onvoldoende dempt voor hem.
Kijk nu naar bijv de Grandeur of die van Ghost zelf. Maar ik ben ook benieuwd of bijvoorbeeld de Winderen pad geschikt zou zijn, of dat er nog andere vergelijkbare pads zijn en zou graag foto’s zien ook van de halfpads (wel wat kunnen vinden met zoekfunctie ook)

In het verleden gereden met de Barefoot notting Hill in combi met boomloze pad met memoryfoam. Paardlief is erg gevoelig op zijn rug, dus goede demping is belangrijk.

Daarnaast komt er iig een ghostpad mee en heb ik zelf een kifrapad nog liggen met wol en inlages.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:04

Van belang is dat de inlagen van de halfpad passen onder de kussens van de Ghost - dus lang en breed genoeg.
Veel plezier met je Veneto

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:17

Ik vind persoonlijk de grandeur pads echt perfect qua pasvorm, ik had m met een katoenen onderkant. Inlages kan je dan zelf naar voorkeur erin doen.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:50

De Edix halfpad is ook fijn! Kun je evt ook nog corrigeren als dat nodig is, mocht je rustige ritjes doen zou de winderen pad ook prima zijn denk ik :) Zou van de week even kijken of mijn edix pad onder mn ghost past

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:34

Sorry dat ik kom binnen vallen, als er iemand nog een goede kifra pad met wollen onderkant heeft en weg wilt doen, stuur me dan ff een pb, wie weet heb ik interesse :P

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:36

ricojoreen schreef:
De Edix halfpad is ook fijn! Kun je evt ook nog corrigeren als dat nodig is, mocht je rustige ritjes doen zou de winderen pad ook prima zijn denk ik :) Zou van de week even kijken of mijn edix pad onder mn ghost past

Graag! Had idd al naar de Edix halfpad zitten kijken ook :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:36

Kwetal schreef:
Van belang is dat de inlagen van de halfpad passen onder de kussens van de Ghost - dus lang en breed genoeg.
Veel plezier met je Veneto

Ja dat natuurlijk sowieso, anders krijg je irriterende randjes… maar Thanks voor het advies!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:52

Rijdt er iemand hier eigenlijk nog met een Easytrek? Ik bedoel langere tijd? Ik kocht een dressuurzadel om mijn puppypaard mee zadelmak te maken, en vroeg me af wat de ervaringen zijn?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:54

Jup ik rijd er mee. Ik heb hem nu 4 jaar denk ik, de classic veelzeidigheid. Ik vind het een fijn zadel, zit heerlijk