Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Zam_Cas schreef:Heeft iemand een tip om de wollen onderkant van een Barefoot pad weer mooi te krijgen?
De wol is nu helemaal platgedrukt
Buitenzinnig schreef:Het klopt dat hij wat op de Hidalgo lijkt.
Maar ach, alle rechte zweetbladen lijken ook op diverse bekende dressuur modellen
DubbelDun schreef:Hoe stijver hoe meer drukverdeling. Denk aan een plaat karton
[ Afbeelding ]
Zolang het recht is is het zo sterk dat er zelfs stoelen en stallen van gebouwd worden, vouw/knak het een keer en je kunt er niets meer op kwijt zonder dat het inzakt.
Iets uit één stuk zal dus altijd sterker zijn (meer drukverdeling) als iets wat uit verschillende (losse) stukken bestaat.
Alles wat flexibel is zal altijd minder druk verdelen dan iets wat hard is.
Maar zelfs een harde boom verdeelt niet de druk over het hele oppervlakte op een gelijke manier omdat die altijd iets bol is om de rug te kunnen volgen.
Het hele drukverdelinsgverhaal van pads etc trek ik me ook nooit zoveel van aan.Koeling en voorkomen van hittestuw/drukkingen is veel belangrijker.
DubbelDun schreef:@Azmay: plaatjes van panelen onder druk wordt moeilijk want dan zou je een drukmat moeten hebben tussen rug en paard en een 'dood' gewicht wat te allen tijde hetzelfde blijft op een bewegend vlak. Geen enkele ruiter kan dat nabootsen, die heeft altijd inbreng met balans en gewichtsverplaatsing.
Avalon87 schreef:Even een vraagje; ik rijd met een barefoot Cheyenne zonder vps. Heel erg tevreden over. Tot nu toe het enige zadel dat goed blijft liggen op mijn paard en het zit ook nog eens heerlijk. Nu maken we regelmatig flinke buitenritten. Zou het verstandig zijn om hiervoor de heavy duty inlages te bestellen? Of is het echt veel beter om een nieuw zadel aan te schaffen met vps?
Zam_Cas schreef:Bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen. Het is nu platgedrukt door zweet en haar, maar wil de pad niet te vaak wassen