[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zam_Cas

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:59

Heeft iemand een tip om de wollen onderkant van een Barefoot pad weer mooi te krijgen?

De wol is nu helemaal platgedrukt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:13

@zam: het moet sowieso schoon zijn. Dan kun je het wat opruwen met een staartborstel met va die pennetjes met bolletjes er aan of een rubber borstel.
Maar je hebt grote kans dat ie na 1x gebruiken weer plat is.

@avalon: als je het druk voor drukverdeling heeft het zeer weinig nut. Voor het voorkomen van hittestuw kun je best een pad nemen die de warmte óf goed afvoert óf goed opneemt en met een goede ruggengraatvrijheid.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:19

Iedereen voor de uitleg van mijn vraag! Ik zal straks foto's maken.

Inlagen kunnen uit de pad. En het betreft een pad met afvoer gaatjes. Ik dacht altijd dat ze daar droger onder zouden moeten zijn.
Mijn pony zweet snel inderdaad. Misschien moet ik daar even aan wennen want mijn vorige pony vond 30 graden geen probleem en deze staat dan al echt te zweten terwijl ze niets doet :D

Ik zal op onderzoek naar de inlagen!

Die ghost lijkt inderdaad op hidalgo met dat zweerblad :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:22

Het klopt dat hij wat op de Hidalgo lijkt.
Maar ach, alle rechte zweetbladen lijken ook op diverse bekende dressuur modellen :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:30

Zam_Cas schreef:
Heeft iemand een tip om de wollen onderkant van een Barefoot pad weer mooi te krijgen?

De wol is nu helemaal platgedrukt

Je hebt van die kleine katten kammetjes met iets gebogen ijzeren pinnetjes. Die gebruikte ik altijd voor mijn Kifra. Ik borstelde mijn Kifra zo ongeveer om te dag, vooral om hem ook schoon te houden en te zorgen dat het niet samen zou klonten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:43

Buitenzinnig schreef:
Het klopt dat hij wat op de Hidalgo lijkt.
Maar ach, alle rechte zweetbladen lijken ook op diverse bekende dressuur modellen :)

Dat is zeker waar!
Ik vond het bij hidalgo eerst niet mooi op de plaatjes tot ik er zelf een kocht :') ik moest een ander model hebben en die met deze form werd mij aangeboden voor een leuk prijsje dus gekocht omdat ik toch een zadel moest hebben. Toen ik het binnen kreeg vond ik het prachtig!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:48

Prachtige combinatie zo Buitenzinnig!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:52

Bedankt!
Soms ziet iets er op t plaatje anders uit dan in het echt. Kan soms heel verassend zijn

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:03

Bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen. Het is nu platgedrukt door zweet en haar, maar wil de pad niet te vaak wassen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:17

Heeft iemand toevallig illustraties over hoe een inlage de druk zou moeten verdelen en hoe dat veranderd als je bijvoorbeeld een pad hebt met meerdere vakjes etc?
Heb er een beeld bij maar ergens klopt het niet helemaal.

Nou lijkt me dat per materiaal ook te wisselen, mijn memory foam zal denk ik niet heel veel over de rug verdelen al reageert paardje er prettig op maar ik zoek meer een "standaard theorie".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:35

Hoe stijver hoe meer drukverdeling. Denk aan een plaat karton
Afbeelding
Zolang het recht is is het zo sterk dat er zelfs stoelen en stallen van gebouwd worden, vouw/knak het een keer en je kunt er niets meer op kwijt zonder dat het inzakt.

Iets uit één stuk zal dus altijd sterker zijn (meer drukverdeling) als iets wat uit verschillende (losse) stukken bestaat.

Alles wat flexibel is zal altijd minder druk verdelen dan iets wat hard is.
Maar zelfs een harde boom verdeelt niet de druk over het hele oppervlakte op een gelijke manier omdat die altijd iets bol is om de rug te kunnen volgen.

Het hele drukverdelinsgverhaal van pads etc trek ik me ook nooit zoveel van aan. :) Koeling en voorkomen van hittestuw/drukkingen is veel belangrijker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 11:20

DubbelDun schreef:
Hoe stijver hoe meer drukverdeling. Denk aan een plaat karton
[ Afbeelding ]
Zolang het recht is is het zo sterk dat er zelfs stoelen en stallen van gebouwd worden, vouw/knak het een keer en je kunt er niets meer op kwijt zonder dat het inzakt.

Iets uit één stuk zal dus altijd sterker zijn (meer drukverdeling) als iets wat uit verschillende (losse) stukken bestaat.

Alles wat flexibel is zal altijd minder druk verdelen dan iets wat hard is.
Maar zelfs een harde boom verdeelt niet de druk over het hele oppervlakte op een gelijke manier omdat die altijd iets bol is om de rug te kunnen volgen.

Het hele drukverdelinsgverhaal van pads etc trek ik me ook nooit zoveel van aan. :) Koeling en voorkomen van hittestuw/drukkingen is veel belangrijker.

Duidelijk verhaal, ik zocht eigenlijk meer plaatjes zeg maar van het effect van losse panelen op de rug wat druk betreft maar hier kan ik ook wel wat mee.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:43

Heb deze week weer de Eper paardenvierdaagse met mijn BF Arizona Nut gereden. Wat is het toch een heerlijk zadel! Nu hopen dat mijn paard er geen witte plekken van krijgt. De oude zijn met de verharing verdwenen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:08

@Azmay: plaatjes van panelen onder druk wordt moeilijk want dan zou je een drukmat moeten hebben tussen rug en paard en een 'dood' gewicht wat te allen tijde hetzelfde blijft op een bewegend vlak. Geen enkele ruiter kan dat nabootsen, die heeft altijd inbreng met balans en gewichtsverplaatsing.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:24

DubbelDun schreef:
@Azmay: plaatjes van panelen onder druk wordt moeilijk want dan zou je een drukmat moeten hebben tussen rug en paard en een 'dood' gewicht wat te allen tijde hetzelfde blijft op een bewegend vlak. Geen enkele ruiter kan dat nabootsen, die heeft altijd inbreng met balans en gewichtsverplaatsing.

Vandaar dat ik ook meer op zoek was naar een theoretische illustratie, de praktijk zal inderdaad echt niet altijd overeen komen.
Maar ik heb denk ik al wel een idee hoe het zit en teken er dan zelf wel een plaatje bij. Is toch maar voor mezelf ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:13

Ik kom weer even binnenvallen sinds een tijdje heb ik problemen met opstappen toen zij iemand in het clickertopic misschien knelt het zadel of iets. Nu dacht ik meteen aan de pommel. Ik heb de pommel bloot neergelegd kan iemand mij vertellen of deze nog goed is of te krap geworden Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:23

Deze pommel is overduidelijk te krap. Je ziet dat de punten duidelijk in zijn lijf duwen, en niet mooi de hele oppervlakte aansluit op zijn lijf.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:52

Die Pommel is echt te krap. Heel goed opgemerkt man je topicgenotenen top dat je op onderzoek uit bent gegaan!!

Ik ben vandaag ook op onderzoek uit gegaan.
De inlagen van de pad zijn gelijkmatig stevig. Alleen liggen ze naast de rugspieren, dus op de ribben >;) volgens mij hoort dat niet! Ze zijn ook vrij kort. De onderkant van de pad is aan het barsten. Er zitten hier en daar harde stukjes in die in de huid prikken.

Ik ben nu even niet blij.. het andere zadel wat is binnen gekomen ligt (nog) niet goed en de bf kan ik dus ook niet gebruiken ^)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:54

Nog een vraagje,

Wat houdt hittestuwing in?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:11

Ligt de pommel niet verkeerd om ??

Hittestuwing is als er op een plek veel druk/schuring is zodat de hitte/zweet niet weg kan. Je krijgt dan droge plekken en als het te lang duurt witte haren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:58

Ah oké, bedankt!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:32

iemand ervaring met de grandeur tomentum fellsattel?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:06

Avalon87 schreef:
Even een vraagje; ik rijd met een barefoot Cheyenne zonder vps. Heel erg tevreden over. Tot nu toe het enige zadel dat goed blijft liggen op mijn paard en het zit ook nog eens heerlijk. Nu maken we regelmatig flinke buitenritten. Zou het verstandig zijn om hiervoor de heavy duty inlages te bestellen? Of is het echt veel beter om een nieuw zadel aan te schaffen met vps?

Hoe zwaar ben je zelf?
Als je mooie afdrukken krijgt dan zou ik alleen gaan voor de heavy duty's en niet voor een nieuw zadel :)
(Tenzij je een nieuw zadel wilt, dan hou ik je niet tegen.) :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:24

Zam_Cas schreef:
Bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen. Het is nu platgedrukt door zweet en haar, maar wil de pad niet te vaak wassen

Je kan de wol beter met regelmaat onderhouden
Dan is vaak wassen niet eens nodig .
Laten drogen en dan zweet afborstelen
Ik doe dat met zo'n hondenborstel met van die pennetjes eraan .
In de ruitershop vindt je ze in klein formaat ( kat )
En zijn het klitten band borsteltjes
Alleen een beetje duurder als bij de welkoop ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:51

Overigens helpt het ook als je de pad na goed drogen wekelijks eens flink met de stofzuiger op zijn hoogste stand schoon zuigt :)