voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:01

Mijn test-Lexington is binnen! :D
Eerste indruk: wat een enooooorm ding! Morgen kijken hoe hij op paardlief ligt, en of ik erin kan zitten. Morgen komt ook de Barrydale en eind vd week de London, dus kan ik goed vergelijken. Helemaal zin in. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:25

Volgens mij is de barrydale nog groter, en de London ook :+

Dat het groot oogt is gewoon wennen. Een London maat 1 kon ook nog gewoon op mijn pony van 1,45.
Het ziet er anders uit dan het gemiddelde plaatje. Ja... so what? :D

Nu met mijn cherokee heb ik hetzelfde.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:41

heb een vraagje, wanneer is een boomloos zadel te lang voor je pony? is dat hetzelfde als met een boomzadel? Heb nu een freemax evo 17,5 inch op mijn pony van 1.48 met een vrij lange rug. denken jullie dat dat past?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:51

minajtje schreef:
heb een vraagje, wanneer is een boomloos zadel te lang voor je pony? is dat hetzelfde als met een boomzadel? Heb nu een freemax evo 17,5 inch op mijn pony van 1.48 met een vrij lange rug. denken jullie dat dat past?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Korte-ruggen/

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:53

wereld schreef:
minajtje schreef:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Korte-ruggen/

Dankjewel! maar geld dit alleen voor barefoots of ook voor de FreeMax Evo?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:51

Inb elk geval voor barefoot, het andere merk dat je aangeeft ken ik niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:59

FreeMax is toch wel heel iets anders dan een Barefoot hoor, door zijn stijfheid zou ik die liever niet te lang willen...

(FreeMax is een Freeform nepperd)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:04

Safiera schreef:

Dat het groot oogt is gewoon wennen. Een London maat 1 kon ook nog gewoon op mijn pony van 1,45.

Oh echt? Nog groter? Poeh... Nouja, het went inderdaad vast wel, en ik heb gelukkig een groot paard, dus die kan wel wat hebben.

Will keep u all postend betreffende mijn eerste Barefoot-ervaringen. ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:55

dierfysio schreef:
Safiera schreef:

Oh echt? Nog groter? Poeh... Nouja, het went inderdaad vast wel, en ik heb gelukkig een groot paard, dus die kan wel wat hebben.

Will keep u all postend betreffende mijn eerste Barefoot-ervaringen. ;)

zo begin al redelijk te wennen , lijkt iets sneller te gaan als gepland
ergste bijwerking is het HIGH :D :D :D :D :D :D :D zijn
dat heeft zo zijn voor en nadelen :o (maar goed dat ik 24-7 iemand bij me heb :o )

@ de london is 1 cm korter (zie de barefoot zadel maat tabellen op diverse site's )
dan de lexington , de laatste oogt wel groter dan die ene cm

@ bij de freemax mag die iets langer dan gewenst zijn
deze zijn , zeker na wat inrijden soepeler dan de originele (freeform)
wel zorgen voor een goed dek en inlages zodat je ruggegraat vrijheid verkrijgt
zelf had ik er een HKM pad onder met een set stevige inlages van BAREFOOT onder

@ aansingelen bij een boomloos is zelfde als ieder ander zadel
moet een platte hand tussen kunnen
rekening houdend met lucht in buik etc
kan dus zijn dat je bij aansingellen (nog) strakker zit maar na een stukje rijden relatief "los"

kijk los aansingellen is leuk idee en inprincipe moet je zadel dan blijven liggen
maar bij opstappen , en zeker bij een boomloos , zonder tegenhoudende vork dus )
op een ronder paard :=

@ oh pnamerma .. breek me de bek niet open
heb hier oa paar zadels liggen , waarvoor we meerdere mails hadden gekregen , van die wil ik :Y)
wanneer krijg je die binnen ?? kan m van de week hebben . Oh MOOI top fijn
op voorraad genomen .. om een mailtje te krjigen
"neh komt even niet uit"oid erg fijn
voorlopig is mart hier ook bezig het een en ander , broeken en zo , in de opruiming te gooien
ivm ruimte en nieuwe voorraad enzo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:27

Ja dat is best irritant, dat mensen dolgraag iets zeggen te willen...waardoor je het speciaal voor hen in huis haalt en jij er vervolgens zelf mee blijft zitten :P Ik zag ook nog een zwart-bruine Barrydale bij jullie op de website staan volgens mij? Ik vind die echt supermooi...

En in de opruiming zag ik mooie zwarte laarzen met bont, dat zal wel 1 van die opruimingsaanbiedingen zijn :j

Zat bij jullie op de website te kijken voor Camargue-beugels die ik wil gaan bestellen :)
Heb je toevallig enig idee of die dingen nou nog erg zwaar zijn, en of je een beetje grip hebt op dat kale metaal?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:44

Waarom doe je de specials dan niet gewoon op bestelling?
in de zin van, mogelijk om te bestellen, mits betaling voorschot / Volledige bedrag.

Wél mogelijkheid om terug te sturen, maar dan wordt het aankoopbedrag - 20% teruggestort (wegens gebruikt zadel/stock, etc)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:47

In mijn geval: Specials maakt Barefoot niet per stuk, ze maken ze alleen op verzoek, als ik geluk heb, en dan moet ik er minimaal 10 dezelfde van bestellen anders beginnen ze er niet eens aan. Daarom doe ik een Special vaak samen met België, dan nemen we er allebei minimaal 5, zodat we bvb. allebei minimaal 5 stuks maat 1 en 5 stuks maat 2 op voorraad krijgen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:06

Hoi, vandaag weer wat nieuws geprobeerd!

Ik had een maand geleden al een afspraak gemaakt met Bert van Skyriding en nu was het dus zover!
Supergoed geholpen geweest, voor het eerst ZONDER SCHUIVEN *\o/* kunnen opstappen zonder opstapje!!!

Ik blijf het opstapje wel gebruiken maar het was gewoon een test als je onderweg er eens af moet (was altijd een probleem)

Het was een Freeform Wave, het zat goed en knelde nergens! Alle zadels knellen op haar schouders, deze dus niet! Zalig om te zien.

Het enige "andere" gevoel dat ik had was dat mijn benen "losser" zaten dan met het westernzadel.
Verder een zachte zit en ik zakte niet meer weg naar links of rechts...alles bleef mooi op zijn plek.
Wat een openbaring!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:12

Klinkt positief!

Dus dat gaat hem worden? :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:18

Yep, denkt het wel :D Had gezegd dat ik er eens ging over slapen maar dat stuk ga ik overslagen denk ik.

Ik ben hem alleen vergeten te vragen om de kleurtjes eens te kunnen zien, naar't schijnt kan je hem in alle kleuren bestellen.
Op het internet vind ik niks. Foto's van zwarte zijn er genoeg, mocht er iemand een foto hebben...laat maar zien als je wil :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:30

Op deze pagina vind je veel modellen en een stalenkaartjes met de kleuren (is site van fabrikant)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:36

Buitenzinnig schreef:
Op deze pagina vind je veel modellen en een stalenkaartjes met de kleuren (is site van fabrikant)

Super!!! *\o/*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:46

Ik vind de camargues beugel echt fijn. Zelf vind ik ze niet zwaar en heb er goede grip op. Of ik nu stalschoenen, rijschoenen/ jodphurs of thermolaarzen draag...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:48

Ik gebruik ze aan de Iberica - fijne dingen :j
Ten opzichte van alle lichtgewicht beugeltjes zijn ze natuurlijk wel enorm zwaar en bij het dragen van het zadel kunnen ze heel prettig tegen je schenen aan botsen -O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:51

iana schreef:
Ik had een maand geleden al een afspraak gemaakt met Bert van Skyriding en nu was het dus zover!

Bert is fijn hé. Ik ga 'm volgende zomer ook vragen, denk ik, die mens woont zowat vlakbij.

edit, effe quote erbij geplakt voor de duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door jokari op 28-11-12 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:07

Ik heb mijn camargues dan ook los in de kast. Nou ja in een tas met mijn peesbeschermers. Beugels gaan dus pas aan het zadel na opzadelen. Scheelt blauwe plekken bij mij en schrikreacties bij Jippe (wegens tegen hem aanklotsende beugels)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:14

jokari schreef:
Bert is fijn hé. Ik ga 'm volgende zomer ook vragen, denk ik, die mens woont zowat vlakbij.

Ja, Bert neemt tijd en legt goed uit.
Heeft veel ervaring ook met "buldozertypes", krijgt veel mails hierover.
Ondertussen heb ik met de jaren al veel bijgeleerd en ik zag vandaag duidelijk verschil wat me een goed gevoel gaf.
Nog een groot voordeel met dit zadel is dat het goede referenties heeft qua endurances en lange afstanden.

En het kan dienen voor andere paarden zonder poespas, degelijke kwaliteit...ik kan weer jaren verder ;)
Hier hangen er westernbeugels aan die een "dempend" kussentje hebben, voelt aangenaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:24

dierfysio schreef:
Mijn test-Lexington is binnen! :D
Eerste indruk: wat een enooooorm ding! Morgen kijken hoe hij op paardlief ligt, en of ik erin kan zitten. Morgen komt ook de Barrydale en eind vd week de London, dus kan ik goed vergelijken. Helemaal zin in. :)

Grooooot zijn de zadels he!
Dat was ook mijn eerste reactie bij de test-cherokee:"Hoe gaat dat enorme ding ooit op mijn pony passen?!?!?!"
Als het er dan eenmaal op ligt ziet het er vooral heel hoog uit, maar ik moet zeggen, dat went snel :j

Leuk om te lezen dat er meer mensen zo'n positieve ervaring hebben met zadelpassen door Bert :) Vond het zelf ook heel fijn gaan, hij neemt echt alle tijd en heeft ook enorm veel verschillende zadels mee. Echt een pluspunt, dat hij zoveel verschillende merken verkoopt :j

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:15

Hier even een update van mijn naar voren schuif probleem.
Ik heb inmiddels zo'n gevormde singel op de kop getikt die hier al vaker voorbij gekomen is, maar dat is echt een drama. Zadel schuift alsnog naar voren naar dezelfde plaats. Gevolg is dat de singel helemaal tegen de voorbenen wordt gedrukt en het boogje als het ware tussen de voorbenen komt te zitten. Niet de oplossing voor mijn pony en zadel dus.

Ik ben eigenlijk bang dat het zadel gewoon te lang voor hem is en daardoor naar voren schuift, want het schuift ook al als de singel er nog niet aan zit en pony tijdens het opzadelen wat heen en weer stapt.
Pony's rug gaat vrijwel direct na de schoft/schouders alweer omhoog richting kont.
Iemand een idee of dat de oorzaak van het schuiven kan zijn?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:56

http://www.zadelmarkt.nl/nl/category.ht ... pads-c1624

Deze pads kwam ik tegen. Ziet er mooi uit, alleen jammer dat er geen inlages inkunnen. er staat dat ze voor boomloos zijn, en dat ze zo onder het zadel kunnen... Lijkt me niet goed toch voor onder mijn barefoot? Of zal de lamsvel laag heel dik zijn en goed drukverdelend?
Ze zijn niet duur..