[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:28

Hopelijk kunnen jullie helpen!
Ik zie door de (ironisch) bomen het bos niet meer.

Ik, ex-manege ruiter van vroeger, ben momenteel knap bagger. In de categorie 'amazone', lijk ik meer op de rivier dan de ruiter.
Sjakie, Tinkerlief, gaat qua bespiering aardig veranderen nog.

Door mijn slechte zit (en daardoor slechte drukverdelingr, en verhalen over wat gemakkelijker schuiven van boomloos zadels, lijkt mij dat geen goed idee. Sjaak houdt niet van broekriemen aanhalen en ook niet van singels aanhalen namelijk.

Een boomzadel lijkt mij voor ons beter, maar misschien niet het beste idee omdat hij zo zal veranderen, en dit door de seizoenen heen zal blijven doen.

Ik dacht: flexibele boom. Stevigheid, maar kan gestaag met de veranderingen mee. Dan is echter een zadel met vlakke zit nog niet verstandig voor mij; ik zwabber alle kanten op en kan wat steun gebruiken. Een dwingende dressuur zit is echter ook niets.

Ik zoek dus met bovenstaande beredenatie een 'semi boomloos' zadel, met wel een wat ondersteunende, maar niet dwingende zit.

Ik heb in die categorie Strada gevonden (mooi, maar auw wat een geld), en bijvoorbeeld een Trekker Inspiration -die lijkt niet zo heel diep en dwingend.

Weten jullie meer? Zit ik fout in mijn beredenatie?

Natuurlijk krijg ik hulp mijn rijden te verbeteren, en wil ik tzt een passervice laten komen. Eerst echter beslagen ten ijs komen en kijken wát eigenlijk verstandig is.

Momenteel draagt Sjaak het zadel van de mede eigenaresse (ik ben echter de enige ruiter)

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:29

Strada is niet semi boomloos ;)
Daarnaast zou ik echt aanraden lilianne van boomlooszadelpasservice te laten komen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:30

Afbeelding

De flamenco piccolo! Beschikbaar om te testen!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:33

Hij is vast wel mooi in het echt?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:34

Is het gerechtvaardigd een paard bij te kopen zodat je wel een extra zadel móet kopen ? O:) O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:38

@khirshanta: Is een boomloos westernzadel niets voor je. Dan heb je stevigheid zonder een gedwongen zit te krijgen. Het zadel in mijn onderschrift is altijd passend te maken met pommels en kussens die los gekocht kunnen worden. Nieuw, maar ook 2e hands te koop en makkelijk zelf aan te passen als daar aanleiding voor is.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:41

@ khirshanta misschien is de Easytrek iets voor je?

Ik kom even spammen... net binnen gekomen <3

Afbeelding

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:48

Buitenzinnig schreef:
Daarnaast zou ik echt aanraden lilianne van boomlooszadelpasservice te laten komen

Ik was net de technische specificaties aan het lezen- inderdaad. Geen houten boom, maar wel een (niet-flexibele) boom.

@Buitenzinnig: ziet er apart uit- lijkt wat op de Hidalgo Mallorca? Ik kan deze op je site niet vinden, en eigenlijk met een snelle google actie ook nog niet. Ik pb je even :)

@DubbelDun: bij (volledig) boomloos denk ik dat ik te slecht zit om mijn gewicht goed te verdelen. Ik sta echter absoluut open voor western-modellen (mits de stijgbeugel ophanging een stoeltjes-zit ontmoedigt. Mijn benen willen nog eventjes graag teveel naar voren)

Edit: Kitty, dat type zit zou te vlak zijn voor me- maar mooie zadels!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:16

@khirshanta: dit zadel heeft een stevige leren boom, die de vorm van de rug aanneemt mede dankzij de kussen. Hij is zo stevig dat je hem niet simpel dubbel vouwt (als is het niet aan te raden dat te doen :D )
De beugels staan in een normale westernhouding, niet zover onder je als bij dressuur hebt, maar ook niet in een stoelzit. Hierdoor krijg je juist een steviger ontspannen zit.

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:39

Een maat M past duidelijk beter :)

Afbeelding

Afbeelding

Mocht er nog iemand een maat M fork overhebben, ik neem em graag over :)

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:55

Wat komen hier prachtige, zeer comfortabel uitziende zadels voorbij! Betrapte mezelf erop dat ik dacht; zo'n schaap zadel is ook wel leuk voor erbij :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:33

khirshanta, boomloos schuift zeker niet altijd sneller dan met boom. Wij hebben vandaag gevoetbald etc met de paarden, zadel schoof geen centimeter. En ze hebben echt wel gekke bewegingen gemaakt :)) Vriendinnetje reed met een Thorsion, ik met een Bob Marshall (westernzadel).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 23:37

pleiada schreef:
Hij is vast wel mooi in het echt?

Nog mooier dan op de foto!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:03

khirshanta schreef:
Buitenzinnig schreef:

Ik was net de technische specificaties aan het lezen- inderdaad. Geen houten boom, maar wel een (niet-flexibele) boom.

@Buitenzinnig: ziet er apart uit- lijkt wat op de Hidalgo Mallorca? Ik kan deze op je site niet vinden, en eigenlijk met een snelle google actie ook nog niet. Ik pb je even :)

De boom van een strada wordt door de warmte iets flexibel, maar niet vergelijkbaar met een semi/boomloos zadel.
Dat klopt, hij is er nog maar net en moet nog even op de site.
De lipica en Italy zijn qua opbouw hetzelfde

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:16

jokari schreef:
Is het gerechtvaardigd een paard bij te kopen zodat je wel een extra zadel móet kopen ? O:) O:)

Zeker, haha.
Je kunt ook de zitting los bestellen en deze op je huidige basis doen. Je hebt dan alleen niet de mogelijkheid tot wrongen, aangezien deze een dubbel zweetblad heeft. De wrong zit dmv. klittenband aan het zweetblad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:21

Berdien schreef:
... Vriendinnetje reed met een Thorsion, ...
Het klinkt extra stoer zo :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:21

Buitenzinnig schreef:
jokari schreef:

Zeker, haha.
Je kunt ook de zitting los bestellen en deze op je huidige basis doen. Je hebt dan alleen niet de mogelijkheid tot wrongen, aangezien deze een dubbel zweetblad heeft. De wrong zit dmv. klittenband aan het zweetblad

Moet dat nou ??? :') :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:51

Yup hihi.

Zit heerlijk in elk geval!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:24

Mooie kombi :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:25

Khirshanta: Ik zou de hele beredenatie de deur uit gooien en gewoon lekker Lilianne laten komen zodat je in de praktijk kan ervaren of boomloos / flexibel iets voor je is :j

Want je gaat uit van instabiliteit en dat hoeft absoluut niet zo te zijn, het is niet bepaald zeldzaam dat juist boomzadels een instabiele ligging en / of zit geven...het gaat niet zo zeer om boom of geen boom, maar gewoon om het vinden van het juiste specifieke zadel :)

Maat M ziet er goed uit inderdaad +:)+ En handig zo'n vlek die de zadelplek aangeeft :D

Oef op die veters lijkt het me niet echt lekker zitten inderdaad :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:43

Staat erg mooiBZ!Wat vond hij ervan?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:05

pleiada schreef:
Staat erg mooiBZ!Wat vond hij ervan?

Dank je wel!
Was windkracht 100m hier dus alleen even geposeerd :)
Villab en wind is altijd wat lastig, en dan ook nog een nieuw zadel leek mij niet heel handig haha

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:15

Maar wel een hele mooie combinatie zo +:)+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:53

Bedankt voor de vele reacties!

Ik ben er inmiddels achter wat de Flamenco Piccolo is; een Ghost zadel!

Ik heb veel aan jullie adviezen, en zal ze zeker ter harte nemen wanneer we de zadelmaker komt

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:53

Even een vraagje; ik rijd met een barefoot Cheyenne zonder vps. Heel erg tevreden over. Tot nu toe het enige zadel dat goed blijft liggen op mijn paard en het zit ook nog eens heerlijk. Nu maken we regelmatig flinke buitenritten. Zou het verstandig zijn om hiervoor de heavy duty inlages te bestellen? Of is het echt veel beter om een nieuw zadel aan te schaffen met vps?