[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:17

xyzutu2 schreef:
Ik ben bang dat 60 cm echt te lang is voor Rio. Die is vrij kort gebouwd. :')
[ [url=m/R66o4L.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar ik zou het wel leuk vinden staan op hem, een westernzadeltje. <3

Maar goed, als het goed is komt morgen zijn Ghost binnen en dan kunnen we hem daarmee het komende jaar weer stukje bij beetje boomloos zadelmak maken. :D

Als je 'm dubbelvouwt is ie wel kort ja :') Misschien een beetje uitrekken?
Ghosts zijn ook fijne zadels dus dat moet vast goed komen ;)

Indestal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:59

Hebben jullie geen moeite met de brede twist?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:47

Ik ga toch van het zadel afzien en opzoek naar een barefoot, nu weet ik eigenlijk niet welke.

Wat ik doe rijd.voornamelijk buiten en 1/2x.per week een sprongetje van max 80cm en af en toe eens een oefencross.

Op mijn andere fjord hebben we al jaren de cheyenne liggen, alleen op mijn paard mis ik wel heel erg de wrongen, waardoor me benen niet stil hangen.

Ik heb voor me boomzadel een Stella gehad, baal nu wel dat ik hem verkocht heb. Ik ben overgestapt op een boomzadel, omdat ik dacht dat ze drukplekken kreeg door het zadel en omdat ik toen bij een vriendin stond en ik bb wedstrijdjes begon te rijden. Het zadel is aangemeten toen ze dus beperkt op de wei stond en 's nachts op stal en intensiever reed. Nu staat ze 24/7 en rijd ik niet meer zo intensief.

Verder heb ik de cherokee(alleen met buitenrijden getest, was op kamp dus durfde er niet mee te springen, bang dat me springles zou worden verpest) en nog de barrydale getest (word hem niet houd niet van de dressuurmodel)

Sorry voor het lange verhaal, maar welk zadel raden jullie mij aan?
Wil trouwens bij barefoot blijven

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:14

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:19

Ik dacht ook aan dw notting hill

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:20

Helenalena schreef:
Als ik dit zo lees zou ik voor de notting hill gaan van barefoot.
Deze heeft extra vps zodat je er ook een sprongetje mee kan maken.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... -Hill.html

Zijn die veel 2de hands te koop.
Wil liefst 2de hands en zijn ze ook in het zwart

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:24

Nee ik zie ze bijna nooit 2e hands.. en hij is standaard in het bruin.
Misschien kan je hem in het zwart laten maken, maar dan wordt het wel erg boven budget.
Zou dan eerder voor een cherokee of Just a just (ligt er aan of je dij of kniewrongen wilt) gaan en dan met extra HD inlages gebruiken als je wilt gaan springen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:30

Dan zou me voorkeur naar de cherokee gaan. Aangezien ik die al getest heb.
Het laten maken is indd boven budget.
Heb alleen nog niet gesprongen met cherokee, maar zou niet heel anders zijn met een cheyenne behalve de kniewrongen toch?
Zie dat op die site en equixantos niet meer leverbaar is enbijcequixantos alleen nog in bruin

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:52

Cherokee is iig in het zwart nog wel in omloop 2e hands. Notting Hill is bijna niet te vinden. Stella staat nog wel n bruine en n zwarte te koop, maar beiden maat 2 volgens mij.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:58

Ik denk ook niet dat het heel anders is dan de cheyenne, maar dan met met kniewrongen.. heb zelf nooit op een cherokee gereden. Van horen zeggen weet ik dat de Stella meer een cheyenne is met wrongen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:21

Stella lijkt het meest op een Cherokee vanwege de kniewrongen, maar dan natuurlijk in kunstleder en net iets anders que uiterlijke belijning.

Zelf zou ik absoluut voor de JustAdjust gaan, dijwrongen bieden ook veel steun (méér wat mij betreft) en zonder de nadelen van kniewrongen :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:30

Ik heb zowel de Cheyenne als de Cherokee gehad, de Cherokee hebben we nu nog steeds.
Vind het erg fijn dat de Cherokee meer wrong heeft, dat mistte ik aan de Cheyenne heel erg.
Daarnaast is mijn houding in de Cherokee ook stukke beter, je kunt ook prima met lange en/of korte beugels rijden. Dus verschil tussen dressuur - springen is ook goed te doen met dit zadel.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:47

Bedankt allemaal.
Ik kan in een maat 1 en maat 2.
Mijn paard ligt een maat 1 mooier.

Is de justAdjust 2de hands te verkrijgen, zie ze niet veel namelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:51

Het 2e hands aanbod wisselt natuurlijk nogal eens, dat is een kwestie van in de gaten houden en er snel bij zijn.

Op zich is het met een zadel als de JustAdjust natuurlijk wel zo dat mensen niet zo snel reden hebben om hem weg te doen omdat je hem zo veel aan kan passen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:00

Dan zou ik nog maand moeten werken om hem nieuw te kopen.

Twijfel nu tussen cherokee en dus de justAdjust

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:32

Wat ik mij afvraag: bij de JustAdjust kan je de cantle verplaatsen, maar als je hem naar voren plaatst komt dat flapje van de zitting dan niet over de cantle heen of als je hem naar achteren verplaatst dat hij juist te kort wordt? En die dijwrong die zit er best klein uit, is die vergelijkbaar met de dijwrongen van Ghost?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:41

Ik be nu toch wel benieuwd hoe flexibel die Freemax western is. Ene moment word het stug genoemd, en dan vergeleken met een zadel met vps. Zadel met vps vind ik nog best soepel, buigt makkelijk door naar een holle rug. Ik vind bijv de spaanse hidalgo of een kunstof oude flexee wel stug, die krijg ik met de hand pas met best wat kracht wat gebogen en merkte dat ook op de rug van mijn paard dat die niet doorbogen. Terwijl de barefoot chyenne, ghost en mijn nu flexible inspiration erg buigzaam zijn met gemak.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 11:48

xxdomiixx schreef:
Wat ik mij afvraag: bij de JustAdjust kan je de cantle verplaatsen, maar als je hem naar voren plaatst komt dat flapje van de zitting dan niet over de cantle heen of als je hem naar achteren verplaatst dat hij juist te kort wordt? En die dijwrong die zit er best klein uit, is die vergelijkbaar met de dijwrongen van Ghost?

Nee hoor, geen last van. Zowel in maat 1 als maat 2 stand komt de zitting mooi uit, in cm scheelt het dan ook niet zoveel waar je de cantle plaatst. De dijwrongen gebruik ik zelf niet dus dat weet ik niet. Volgens mij zijn ze inderdaad wel vergelijkbaar met die van Ghost.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:10

JoycexEnja: ik vind die zadels nog best verschillend! Ook het verschil tussen Cheyenne en Cherokee was (voor mij en mijn pony) groot.

De Cherokee vind ik vrij 'log', in de zin van, veel zadel. Daardoor bleef die ook naar voren schuiven op mijn pony. Ook met juiste pommel en andere inlages en dekjes.
De Cheyenne maat 0 bleef perfect liggen, ook met opstappen. Nu hebben we er een JustAdjust op liggen (maat 0-2). Die blijft ook mooi liggen tijdens het rijden, mits we hem op de juiste plek leggen met opzadelen. Met opstappen gaat het, maar houd ik het zadel bij voorkeur even tegen terwijl zusje er op springt.

De JustAdjust heeft een gewone Cheyenne mt 1 als basis, en blijft gelukkig dus ook liggen. Onze pony is maar 1,40 maar heeft op zich een normale rug.

Wij zijn echt super tevreden. Het VPS is zeker genoeg om ook mee te kunnen crossen en springen in onze ogen. Eventueel passen we pad en inlages aan. Zo was in de zomer zachte de inlage genoeg (en perfect). Nu is meneer iets afgevallen doordat het gras weg is en heb ik er een stevige + dunne zachte memoryfoam in gedaan, en is het weer een mooie zweetafdruk.

De Cherokee drukte mijn benen te veel uit elkaar, zat breder. En ik kwam er met mijn korte benen niet goed op uit. Ik kwam niet bij de wrongen, met langere en kortere beugels niet. En mijn kuit, op de plek waar ik mee wilde aandrijven, kwam op het zadel en beetje op de dikkere randjes. Erg jammer!
Ik ben 1,69 maar heb erg korte benen en een lange rug. Mijn zusje is 1,75 en heeft haar benen in verhouding normaal, die paste wel gewoon netjes in de Cherokee.

De NottingHill heb ik nog nooit in handen gehad, maar het dubbele VPS lijkt me het geheel vrij stug maken! Volgens mij ook weer totaal een andere ervaring met rijden.
In plaats van het extra VPS kun je inderdaad, zoals hier ook al werd geopperd, de HD inlages gebruiken. (Die heb ik ook getest en liggen: erg blij mee, maar op het moment te veel bij onze ruin, dus te stug en te weinig het paard te voelen.)

Misschien is het beste idee om beide, of in ieder geval de Cherokee, te testen in een springles. Misschien vind je 'm super, misschien valt hij tegen. Testen kost wat, maar een miskoop is duurder.
De JustAdjust wordt hier heel fijn gevonden met springen, de wrongen geven dan fijn steun, maar niet overdreven.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:01

Ik heb zelf een losse zitting met dijwrongen voor op mijn cheyenne.. heb hem alleen nog nooit gebruikt.

Ik twijfel ook erg of die wrongen nog ergens baat geplakt kunnen worden, heb bij de gewone seatsaver al heel weinig ruimte over, zal wel aan mijn lange stelten liggen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:11

Ik heb bij de justadjust ook meer klittenband onder m'n been liggen dan waar de wrong op geplakt zit. Maar, ik heb mijn zitting ook iets naar voor. Hierdoor wordt je natuurlijk wat meer opgesloten tussen je cantle en je dijwrongen. Zelf vind ik dit fijn omdat je dan echt veel stevigheid heb. Moest wel even wennen aan de dijwrongen, aangezien mijn benen dan meer een eigen leven kunnen gaan lijden. :o zit daarom nog steeds wel te twijfelen over fenders of iets in die richting.

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:18

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:35

Daphneeeej schreef:
Ik be nu toch wel benieuwd hoe flexibel die Freemax western is. Ene moment word het stug genoemd, en dan vergeleken met een zadel met vps. Zadel met vps vind ik nog best soepel, buigt makkelijk door naar een holle rug. Ik vind bijv de spaanse hidalgo of een kunstof oude flexee wel stug, die krijg ik met de hand pas met best wat kracht wat gebogen en merkte dat ook op de rug van mijn paard dat die niet doorbogen. Terwijl de barefoot chyenne, ghost en mijn nu flexible inspiration erg buigzaam zijn met gemak.

Hmm misschien moet ik er dan even bij vertellen dat ik hem vergelijk met mijn Notting Hill, met dubbel VPS. De Freemax buigt netjes mee met de rug. Hier 2 foto;s van de rug van mijn pony, waar het zadel gisteren dus op gelegen heeft ( foto's zijn ook van gisteren)

Afbeelding
Afbeelding

Met de hand krijg je het zadel nauwelijks gebogen. Dit lijkt mij met m'n Notting Hill ook niet. Zodra je erop gaat zitten vormt hij dus wel mee met de rug. Dit was ook aan de zweetafdruk te zien. Ruggengraat was mooi droog en geen bewogen haartjes, de rest was netjes verdeeld. Er zijn trouwens ook druk testen gedaan met de Freemax Western: https://www.youtube.com/watch?v=jz2mt47xkU8

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:26

Hmm jammer, Dat zou ik dan toch niet aandurven op die van mij. Hij heeft een erg moeilijke rug, zal denk ik zoals sommige andere zadels die ik heb geprobeerd niet genoeg doorbuigen op de plekken waar het nodig is. Vind het verder wel uit zien als een prechtig zadel en vind hem zeker interessant, maar dan niet voor mezelf.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:18

Ik ben super content van de just adjust. Heb de dijwrongen eraf gehaald, die vind ik niet fijn op buitenritten. Ik heb er het bontje als zitting opgedaan, zalig. En de originele zitting heb ik erafgehaald.
En gebruik de fenders met wrongen eraan. Het enorme voordeel van de just adjust blijft echt het verplaatsbare van de cantle. Ik heb hem ongeveer op 1,5 staan.