[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:28

Volgens mij heeft bokker Mac er eentje gehad :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:32

DubbelDun schreef:
Volgens mij heeft bokker Mac er eentje gehad :)

Ah! Zit die in dit topic? Anders snor ik haar even op....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:45

Gewoon even een PB sturen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:51

Er zijn wel een paar bokkers die er 1 hebben gehad, kun je bvb. via deze berichten vinden :)
search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=hm&ch=600

Iana: super!!!! En graag gedaan :j
Die 12 weken zou ik even met een korrel zout nemen, het is momenteel echt heel erg afwachten :=

Maar ik duim natuurlijk dat je inderdaad in augustus nog je zadel binnen krijgt, kun je nog net een stukje zomer meepakken *\o/*

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:09

Maralyn maandag komt Buitenzinnig bij mij om hidalgo zadels te passen! Maar als de bak n zwembad is dan heeft t weinig zin, en als t heel hard waait durf ik niet op mn paard :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:18

hmmm lastig.
Ja het is weer echt "Nederland weer"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:22

pmarena schreef:
Er zijn wel een paar bokkers die er 1 hebben gehad, kun je bvb. via deze berichten vinden :)
search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=hm&ch=600

Hihihi, ik vond voornamelijk topics over H&M kleding ;-)
Maar heb wel even doorgezocht op HM-zadel.... Kon niet echt iemand vinden die er 1 gehad heeft, of ik zit weer met mijn neus te kijken :-(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:28

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:28

Ik ben inmiddels een beetje voor zadels aan het rondkijken voor mijn jongste merrie, en ik kan nog niet echt een keuze maken. Er zijn ook zoveel zadels. Qua tak van sport word het wat dressuur en endurance zoals het nu lijkt. Ik kwam nog wel plaatjes tegen van de barefoot barrydale in het zwart/bruin, wat is dat een mooi zadel zeg en jammer dat die niet standaard gemaakt word, als die ooit nog weer gemaakt word wil ik hem gewoon voor de heb omdat hij zo mooi is haha.
Voor mijn oudste heb ik de arizona, prima zadeltje maar oud. Ik twijfel nog even verder en lees ondertussen mee met jullie.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:50

maralyn schreef:
Ik heb even een mopper momentje.

Eerst al een verkeerdgeleverde vliegendeken.
Maat 195, dat ineens gekrompen is tot maat 145. Niet vreemd dat hij niet op mijn paard past.

Vervolgens met rijden, heb ik een wat ouder goedkoop singeltje bij het zadel gekregen, van 12 euro nieuw te krijgen. Geeft niets! Mijn vriend singelt m aan. Mijn merrie er niet mee eens, dus ik wil terug singelen.
(waar bemoeit hij zich immers mee...?) Knapt me die singel niet af?
Gelukkig was het met uitstappen.... En zat ik er niet op, anders had het raar kunnen gaan met mijn rillige merrie.

Met die deken zal er waarschijnlijk verwarring zijn geweest over boven- en ondermaat. Maat 195 is een nederlandse (onder) maat en staat gelijk aan (boven) maat 145 in andere landen (bijv. Duitsland).

Zo is een deken 175 boven gelijk aan 125 onder. En is bijv. 145 boven gelijk aan 95 onder.

Neemt niet weg dat het vervelend is! En van die singel is echt eng. Heb je ook gezien waar het geknapt is? Het metaal of het nylon?

edit: zag net je bericht in een ander topic waar ik toevallig ook meelees. Je had zelf al bedacht dat het aan de boven/onder maatverwarring lag :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:20

Ninx mijn stalgenootje heeft er toevallig eentje eventjes gehad. Ik moet hem nog steeds uitproberen. Bij haar paarden schoof hij alle kanten op. Ze gaf wel aan dat hij heerlijk zat, alsof je op een pak luiers zit :+ Vind het wel een mooi zadel om te zien trouwens!

Helaas hebben we even een grote tegenslag en kan ik hem nog niet testen... Ik heb begin vorige week voor het eerst weer gereden, heb 2 dagen kreupel gelopen :+ Van het weekend hebben wij 3 dagen trailertraining gehad met paardje, wat niet goed is gegaan (paard toch ineens in dikke paniek in de trailer, over voorstang heen geklommen). Nu wilde ik gister gaan rijden. Waarschijnlijk heeft er bij mij toch ineens een hele hoop stress gezeten. Ik kwam de bak niet eens in, we gingen in zijn achteruit ipv vooruit. Stalgenoot heeft poown meegenomen naar de bak. Halverwege de bak vond paardlief het konijnenhok aan de zijkant (denk ik) heel erg eng en ging in de halt. Uit het niks bij mij enorme angst, heb 20 minuten in angst alleen maar rondjes op de volte gereden en durfde niet verder.. Ben uiteindelijk maar afgestapt. Morgen en zaterdag gelukkig hulp van mijn hele lieve instructie. Maar lijkt me niet handig om dan ook maar gelijk een ander zadel op te gooien :+
Heeft iemand enig idee hoeveel steun je hebt in een Hidalgo zadel? Ik heb gezien dat het "oude" model hidalgo er voor een leuk prijsje uit mag, nu ga ik twijfelen of dat wat is voor na de angst.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:33

Ik ga in een spreidzit zitten in de cheyenne. Heb het sowieso al wel een beetje in elk zadel maar in de cheyenne meer.
Toch best raar omdat er geen wrongen op zitten.
Moet ik iets veranderen aan de beugelophanging of de lengte van mn beugels?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:36

Safiera,

hij is geknapt op de stiksel van de rekker (hoe noem je dat ook alweer) waar de gesp aan zit....

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:21

Iemand die weet waar ik als Belg een Arizona maat 0 kan testen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:27

Ninx schreef:
Ik heb momenteel een heather moffet zadel te leen voor mijn IJslander.
Mooi vlak... :-)
Zit prettig, ik voel me erg stabiel in en heb het idee dat ik de beweging goed kan volgen. Echt BOVEN de beweging zit, terwijl ik in andere zadels nog wel eens het gevoel heb dat ik 'na' de beweging kom. Misschien omdat je stiekem dan toch meer in stoelzit zit?

Punt is dat ik er maar weinig over kan vinden? Ik heb geen idee of ik aanvullende pads nodig hebt?
Ik lees ergens wel op een UK forum dat je een 'fitter' erbij moet hebben, maar ik koop dit zadel eventueel tweedehands via een particulier.
De ruimte tussen de kussens is zeer minimaal.

Zijn er mensen die meer van dit zadel weten? Een idee hebben hoe ik aan meer info kom?

Op de site van Heather Moffet kan je alle gegevens opzoeken.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:02

Macho1996 schreef:
Hallo,

Hierbij mijn eerste deelname aan het bokt forum. Ik ben op zoek naar een barefoot barrydale, maar ik heb nog een vraagje.. ik lees verschillende berichten over de barrydale wbt de kniewrongen. Ik lees dat sommigen het weinig steun vinden. Is dat minder dan bij een Londen?
En welke pad hebben jullie eronder? In Duitsland worden de tweedehands zadels bijna allemaal aangeboden met physiopad en in Nederland wordt bjj de webshop aangegeven dat deze pads niet altijd goed zijn.

*Springt even uit meelees modus* Hoewel ik heb niet alles gelezen :+
Afgelopen woensdag mijn test barrydale mt1 getest op mijn 3,5 jarige drumhorse (Korte brede rug, rondgeribt en geen schoft). Ik had me er heel erg op verheugd, vind het een erg mooi zadel.
Helaas, niet helemaal wat ik ervan had verwacht. Ik zat onnatuurlijk breed, erg op mijn doos, kon niet prettig mijn bekken kantelen. Ook kwam ik niet meer bij mijn kuiten bij mijn paard om te drijven, mijn knieën gingen over de kniewrong heen.
Hierna even op een fjord gelegd, deze is een stuk minder breed. Hier zat hij al een stuk beter dan op mijn paard. Oftewel gewoon testen en dan kom je er vanzelf achter of jij en je paard hem lekker vind zitten :j

Ben nu op zoek naar een ander zadel, oog is gevallen op Hidalgo.
Moet je deze ook met specifieke (gel) pads rijden? Iemand hier ervaring mee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:05

Klinkt als een te kleine zittingmaat of te korte beugels waardoor je teveel achterop de cantle kwam te zitten :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:13

Pluche_pluus met Hidalgo kan je een beetje zelf kijken wat je fijn vind. Of je rijd met de kussens eronder en kan dan gewone dekjes gebruiken of je rij zonder kussen eronder en je gebruik een goede pad eronder.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:22

Marcella schreef:
Pluche_pluus met Hidalgo kan je een beetje zelf kijken wat je fijn vind. Of je rijd met de kussens eronder en kan dan gewone dekjes gebruiken of je rij zonder kussen eronder en je gebruik een goede pad eronder.

Dankje! Zag op de site wel dat het werd aangeraden vandaag de vraagtekens.

@Pmarena: Ja denk dat een maat 2 zeker voor mijn benen beter zal zitten.
Even een foto voor de visuele vormgeving, op de foto had ik de beugels tekort. Na de foto heb ik ze 2/3 gaten langer gemaakt.
Klik

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:41

ik heb binnenkort waarschijnlijk, puur toeval en compleet onverwacht, een Topreiter zadelpad op mijn IJs liggen. Ben heel erg benieuwd. Was ik helemaal niet naar op zoek, maar toen ik zag dat iemand 'm te koop aanbood, heb ik toch maar gereageerd. :j

Moet ik wel nog een grandeurpad zoeken ook. Of zoiets. Vermoed dat de Topreiter alleen niet genoeg ruggegraatvrijheid gaat geven. Even afwachten of grandeurpad die ik onder de Iberica gebruik gaat passen, maar volgens mij gaan de zweetbladen van die Topreiter te lang zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:55

Buitenzinnig schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord pmarena!
De beugelophanging kan nu niet meer verplaatst worden, evenals de singelophanging.
Rij foto's komen nog, op vorige pagina wel foto's van voor en na het rijden (ongeveer 20min rijden)

Oh, dat vind ik dan weer jammer om te lezen, ik ben me net een beetje aan't verdiepen in de Ghost en dat was voor mij nou juist zo'n pluspunt. Vind de beugelophanging zoals je'm op je 'testfoto's' hebt net wat te ver naar voren zitten voor mij en de singelbevestiging kan voor mijn pony niet ver genoeg naar voren liggen. Zijn beiden dan wellicht nog op bestelling aan te passen? (door Ghost of door een zadelmaker).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:01

Het is een soort slide systeem nu;
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:08

Oh, dat is al positief en dat kan dan ook wel weer heel simpel aangepast worden naar een vaste Y-rigging (kwestie van loshalen aan 1 kant en een gesp er tussen zodat je zelf kunt bepalen hoe lang de voorste en achterste zwarte riem zijn. Voor kort + achter lang = singel verder naar voren.
En de beugelbevestiging, waar zit die bij de Florac ongeveer? Want bij de quilty lijkt hij toch wat stoelzit te veroorzaken... Ik zou 'm graag recht onder het zwaartepunt van 't zadel hebben.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:41

2a54z6e45r6r schreef:
Iemand die weet waar ik als Belg een Arizona maat 0 kan testen?

Niemand?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:57

Even een egopost, mijn schapenseatsaver is vandaag binnen gekomen :D Ben benieuwd!