[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:15

Edix is ontstaan (aftakking) vanuit FRA maar is wel opgezet door iemand anders dan FRA (wel in de familie).
Ooit begonnen met de courville wat ik net een slappe pannenkoek vond toen de tijd maar ze zijn ook leuk aan het ontwikkelen.
Denk dat alles een kwestie van smaak, voorkeur, inzicht en passend als combinatie is. (tuurlijk zijn en blijven er merken/zadeltjes die je nooit op een paard moet leggen maar daar hebben we het nu niet over)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:55

Ik heb een Edix Tudor geprobeerd. Maar voor mij voelde deze heel erg wiebelig.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:59

Ik ben op zoek naar een andere singel voor mijn pony. We rijden met de Barefoot Cheyenne en vandaag heeft ze na een warm (zomer hier) langer ritje een wondje gekregen voor de singel. Vorig jaar had ze een memory foam maar daar kreeg ze echt meteen wondjes van als ze wat begon te zweten. Dus ik ben op zoek naar een gevormde met sheepskin. Klopt het dat ik liever een moet zoeken met elastiek aan beide kanten ipv zonder elastiek? We hebben nu ook een met elastiek, maar dat is nog best lastig te vinden. Ook las ik ergens dat met sheepskin het eerder glijdt, klopt dat? :) Iemand die me wat advies kan geven? Of misschien alleen een sheepskin sleeve? Volgende week komt er een vriendin/kennis deze kant op voor vakantie, dus ik zou evt kunnen vragen of dat ze misschien plek over heeft voor een singel voor me. Aangezien het hier in Zuid Afrika wat lastiger aankomen is en veel duurder is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:44

Singelwondjes zijn altijd tricky. Bij verschillende paarden, werken verschillende materialen. Soms kan zelfs een vrij stug materiaal de oplossing zijn: als de singel dan van heel erg dun materiaal is en de gespen hoog genoeg rond de ribbenkast liggen, zodat de elleboogplooitjes nergens tegenaan komen tijdens het lopen.

Zo kan een lamsvel singel(hoes) bij sommige paarden heel goed helpen omdat hij zacht is.
Maar bij de paarden die juist last hebben van de totale dikte van de singel, is dat dan weer niet zo'n succes.

Is de singel die je nu gebruikt, wel lang genoeg? Of zou hij langer kunnen?
In de meeste gevallen komen singelwondjes toch door singels waarbij de gespen precies ter hoogte van de elleboogplooitjes liggen. Die komen daar dan steeds tegenaan en zeker bij zweterige huid kan je dan krijgen dat ze het kapot gaan lopen.....

Ook is het naar voren trekken van de voorbenen (om de huid onder de singel glad te trekken) bij het ene paard een goede oplossing, maar bij het andere paard werkt het juist tegen omdat dan juist ene huidplooitje tussen singel en elleboog kan komen te zitten.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:30

Dankje voor je reactie pmarena :)

Dit is de singel die ze eerst had en waar ze meteen wondjes van kreeg toen het weer warmer werd en ze begon te zweten. Dit was memory foam heel zacht materiaal (denk je iets heel comfortabels te kopen voor je paard :') ) en ik had het idee dat als haar voorbeen naar achter gaat, de huid over de singel heen schuurde en zo de wondjes ontstond. Had het idee dat de dikte van het materiaal te dik was.:
Afbeelding

Voordat ik haar overkocht, had ze een heel standaard singel (wel veelzijdigheidssingel, met ander zadel) dus ben ik teruggegaan naar hetzelfde materiaal en heeft ze nu dus deze wat ook meer gevormd is. Meteen zonder problemen en altijd goed gegaan, tot vandaag. Ze is ook niet zo fit momenteel en we hadden een langere/intensievere rit:
Afbeelding

Mijn singel mag inderdaad wel wat langer, ik had voorheen de london en die was een stuk langer dan de cheyenne. Ze heeft nu 45cm. De meeste singels die ik vind beginnen bij 55cm, dat zou denk ik nog wel kunnen?
Afbeelding

Ik trek idd de voorbenen even naar voren. Of het dan wel of niet goed werkt voor haar weet ik niet, kan alle twee de kanten op werken dan natuurlijk.

Nu dus op zoek naar een andere singel. Met/zonder elastiek? Kan sheepskin meer schuiven? :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:20

In mijn ervaring is schaap wel zacht, maar niet glad. Mijn singelbontje van schapenwol was in ieder geval redelijk stroef en de singel gleed niet. Ondanks ronde ribben en singelplek ver naar voren. Heb ook een schapenvel voor over mijn barebackpad, en dat zit ook best solide, glij nergens naartoe.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:53

Het lijkt wel alsof de singelstoten ook wat naar voren getrokken worden en dat de singel inderdaad wat te kort is.

Ik zou voor een mooie zachte anatomische singel gaan.
Ik ben zelf ontzettend tevreden over deze singel van Kifrahorse.
https://www.kifrahorse.nl/Anatomische-D ... ngel-Kifra

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:15

Je kunt zo 20cm langer als de singel aan de andere kant even laag zit, ik denk dat je probleem dan al een eind weg is

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:04

Bedankt voor de reacties! Haar vorige singel was langer en daar zaten de gespen dus ook hoger, maar daar kreeg ze een grote wond van. Ik gok dus dat het de dikte (en materiaal) was en deze was ook niet gevormd.
Afbeelding

Ik wil inderdaad zeker een gevormde of anatomische, maar ik zit wel te kijken naar sheepskin eigenlijk :) Alleen is het erg lastig te vinden met elastiek.

Zou een banaan singel ook nog een optie zijn? De singelstoten liggen inderdaad niet helemaal recht naar beneden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:59

Ai, die foto.... je ziet ook precies een plek met haartjes bij de singel zitten. Zelf heb ik eens een dure singel van Freeform gehad, die er super uitzag maar waar Mareentje ook meteen een lelijke, bloederige open plek van had. Terwijl ze daar eigenlijk nooit last van had...behalve die ene keer met die ene singel dus -O-

Daar zag je dan ook dat er allemaal haartjes klem waren komen te zitten (en uitgetrokken waren) tussen zo'n 2-laagjes-structuur. Deze foto doet mij daar aan denken gezien de haartjes op / in de singel :(:)

Een zo eenvoudig mogelijke singel, dus dun en zonder verdere randjes en stiksels er op, en ook zo lang mogelijk, zou al heel veel verschil moeten maken :j De foto van de Cheyenne met de 45 cm singel, daarvan zou ik ook zeggen, daar zou ik zeker voor een 65 cm singel kiezen, die kan je makkelijk kwijt als het zadel op die foto aangesingeld was, aan beide kanten even hoog, en paardje niet veel voller wordt ofzo.

Zelf wil ik altijd graag zo hoog mogelijk uitkomen, maar 1 gaatje aan de bovenkant over vind ik prima.
Maar soms is het voor mensen praktischer als ze iets meer speling hebben. Het mooist is het als de singel aangesingeld en wel, zo dicht mogelijk (maar liever niet er op) bij de rand van het dekje / zadel komt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:07

De truc van singelwonden is dat ze ruim de tijd moeten krijgen om te helen en met bepaalde wondcreme/zalf kun je ook de huid versterken.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:17

Super bedankt! Ik ga denk ik voor deze. Simpel van stof en ook elastiek aan beide kanten. Hij is alleen wat breder dan die ze nu heeft.
Afbeelding

Ik wilde eerst voor de 50 gaan maar de 60 zou ook nog kunnen inderdaad, die zou dan bij het groene lijntje uitkomen. Van gaatje tot gaatje is 3cm, er zou dan 7,5 bij komen aan elke kant.
Afbeelding

Nu maar lekker aan de hand werken en zonder zadel, ik zal me eens verdiepen in hoe je de huid wat steviger kunt maken, Thanks! :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:20

laughterline schreef:
Super bedankt! Ik ga denk ik voor deze. Simpel van stof en ook elastiek aan beide kanten. Hij is alleen wat breder dan die ze nu heeft.
[ [url=m/7wAiu8.png]Afbeelding[/url] ]

Ik wilde eerst voor de 50 gaan maar de 60 zou ook nog kunnen inderdaad, die zou dan bij het groene lijntje uitkomen. Van gaatje tot gaatje is 3cm, er zou dan 7,5 bij komen aan elke kant.
[ [url=m/mh4ODJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu maar lekker aan de hand werken en zonder zadel, ik zal me eens verdiepen in hoe je de huid wat steviger kunt maken, Thanks! :D

Als je nu 45 cm hebt, dan denk ik niet dat je berekening klopt.. die 45 is van gesp tot gesp hé
normaal gesproken. Dat is 2,5 gaatje hoger dan je nu hebt

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:18

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan komt het einde van de singel nog steeds ongeveer daar uit volgensmij. Het lijkt er op dat de afstand van gesp tot einde singel ongeveer hetzelfde is bij de oude en nieuwe singel. Ik heb 2,5gaatje hoger berekend vanaf einde van de singel. Vanaf de gesp kan ook, (plus die 3 gaatjes vanaf gesp tot einde singel) en dan kom je hetzelfde uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:54

De truc van die gevormde singels is dat ze precies op de juiste plek moeten liggen om een zo wijd mogelijk beenbeweging toe te staan... de lengte moet daaraan ondergeschikt zijn.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:12

Een simpele rechte bontsingel van Christ, zo lang mogelijk, is dat een idee? Bij zo n anatomische singel moet die boog precies in het midden zitten en dan moet je ook uitkomen met je gaatjes.
Ik heb trouwens halve gaatjes in mn singelstoten gemaakt..... :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:38

laughterline schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan komt het einde van de singel nog steeds ongeveer daar uit volgensmij. Het lijkt er op dat de afstand van gesp tot einde singel ongeveer hetzelfde is bij de oude en nieuwe singel. Ik heb 2,5gaatje hoger berekend vanaf einde van de singel. Vanaf de gesp kan ook, (plus die 3 gaatjes vanaf gesp tot einde singel) en dan kom je hetzelfde uit.

Dat hangt er vanaf hoe grote lap "leer" je nog hebt boven de gespen, zoals je huidige singel is dat erg hoog, daarnaast is het van belang dat de gespen juist op de goede plek liggen, de "flap" boven de gespen is minder belangrijk, dit is enkel handig om rekening mee te houden als je daardoor in de knoop komt met je dekje.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:51

laughterline schreef:
[ [url=m/7wAiu8.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mh4ODJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh en misschien een klein beetje off topic, maar je moet je stijgbeugels net andersom aan je zadel hangen :+

Het boogje van de ijslander beugel moet aan de buitenzijde naar voren wijzen, zo kan je voet er makkelijker uit glijden mocht er iets mis gaan :j

Afbeelding

Qua singel tip ken ik meerdere paarden die met een gevoelige huid juist fantastisch gaan op een simpele neopreen singel, mocht die je nu besteld hebben ook niet goed genoeg werken.
Afbeelding

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:07

Even een reactie op de singel, mijn paard kreeg ook plekken van verschillende leren singels, ik heb nu de Stubben equisoft. Die is echt geweldig, wel erg prijzig, maar via dochorse kun je hem testen! En ze hebben daar regelmatig 25% korting, je kunt het materiaal van de binnenkant zelf kiezen, ik heb neopreen ivm makkelijk schoon houden en lekker zacht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:04

Oh echt haha wat stom van de stijgbeugels! Dank je, ik ga het meteen veranderen :))

Ik heb inderdaad deze besteld, fingers crossed! Ze heeft nog niet eerder een met schapenwol gehad dus hoop dat dit gaat helpen.

@ricojoreen bedankt voor je reactie! Ik woon in Zuid Afrika dus testen gaat denk ik wat lastiger worden. Maar die ziet er bijzonder uit zeg! Fijn dat je hebt gevonden wat voor jouw paard werkt! :)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:36

@laughterline oeps, daar heb ik overheen gelezen :=
Dat maakt het denk ik iets lastiger, ik hoop dat je snel iets passends vindt! :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:33

Vandaag werd mijn nieuwe Ghost zadel gebracht. :D Na best een tijd wachten maar net op tijd voor het mooie lente weer. *\o/*

Ik heb gekozen voor donkerbruin leer met zwart suède maar wat creme details vanwege mijn witte pony :D Heel blij met het resultaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:28

Super sjiek hoor! <3

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 07:44

Wauw wat mooi zeg!

darkadia