[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:30

De nieuwe Ghost is niet helemaal mijn smaak, maar wat fijn is het toch dat ze zo goed naar de wensen van de klanten luisteren!

Zit er echt een groot verschil tussen de nieuwe en oude kussens? Een stalgenoot heeft momenteel een testzadel met de nieuwe kussens dus ik heb ze wel langs zien komen, maar niet up close and personal zeg maar. Vraag me namelijk af of ik er verstandig aan zou doen mijn kussens om te wisselen voor de nieuwe :)

Vind het overigens wel jammer dat er nog zo weinig foto's van de Lipica online te vinden zijn! Gelukkig komt het testzadel ook naar mijn stalgenoot, dan hoop ik hem even te kunnen bekijken. Stiekem twijfelt mijn vriend namelijk ook over het overgaan op Ghost, maar hij kan niet in mijn Roma zitten door de positie van de wrongen. Gevalletje blauwe knieën :')

BuitenzinnigJarig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:36

Er komen meer foto's van de lipica, er is nog maar 1 gemaakt, en daar hebben we een paar foto's van gemaakt. Daarnaast was het 1e model met zichtbare pommel, dus nog niet helemaal zoals het eind resultaat.

Waarom probeer je die kussens niet even onder jou zadel? Geen probleem hoor! (al weet ik even niet of jij nu een normale maat hebt, de kussens die je stalgenoot heeft wel)

Het klopt dat de lipica als 1e ook naar haar gaat, als hij er is!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:37

Afbeelding

Dit is het prototype na een paar keer rijden(let niet op de rugwarmer die er toen onder zat)..Het is logisch dat het eerst nog moet vormen en het dan nog een torentje is,maar dat vormen gaat snel en dan ziet het er anders uit :j

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:44

Dank pleaida, wat een verschil!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:45

Ik heb ook een lipica besteld dus wie weet binnenkort meer foto's? Ben zelf ook heel benieuwd :)

Mooi pleiada! Is dit ook een piccolo of een gewone maat? Leuk dat jij veel nieuwtjes mag testen :)

En Kwetal, leuke kudde zo, leuke omschrijving, oreo hihi :))

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:48

pleiada schreef:
[ [url=m/hzyMwt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is het prototype na een paar keer rijden(let niet op de rugwarmer die er toen onder zat)..Het is logisch dat het eerst nog moet vormen en het dan nog een torentje is,maar dat vormen gaat snel en dan ziet het er anders uit :j

Zo is hij al minder torentje dan de gloednieuwe-vers-van-de-pers versie die op de foto's te zien is, lijkt al meer naar je paard en jouw zit gevormd :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:50

Volgens mij is die ik getest heb een piccolo,hij lijkt alleen wat langer op de foto :P

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:53

Buitenzinnig schreef:
Er komen meer foto's van de lipica, er is nog maar 1 gemaakt, en daar hebben we een paar foto's van gemaakt. Daarnaast was het 1e model met zichtbare pommel, dus nog niet helemaal zoals het eind resultaat.

Waarom probeer je die kussens niet even onder jou zadel? Geen probleem hoor! (al weet ik even niet of jij nu een normale maat hebt, de kussens die je stalgenoot heeft wel)

Het klopt dat de lipica als 1e ook naar haar gaat, als hij er is!

Ik kom haar niet zo vaak tegen, toen zij mijn zadel even wilde passen was dat ook al een heel geregel en toen kwamen we elkaar gelukkig toch nog per ongeluk tegen :')

En ik wil eigenlijk liever mijn kussens er niet onderuit halen tenzij ik echt zeker weet dat ze 'beter' zijn. Heeft me zoveel moeite gekost om ze zo exact netjes en recht te krijgen :D ze leken bij stalgenoot wel echt een stuk dikker te zijn dan mijn kussens. Is dat ook zo of vertekend dat een beetje?

@ Roelke: heb jij hem al wel gezien of op de gok besteld? :)

Ben echt enorm benieuwd naar het Lipica zadel. Vond het ook bijna jammer dat ik nu een goed zadel heb zeg maar :')

@ Pleiada: die ziet er zo inderdaad al een stuk mooier uit! Maar nieuwe Ghosts zijn sowieso altijd wat minder mooi om het zo te zeggen, ingereden zien ze er veel mooier uit :) (en zitten ze ook lekkerder trouwens!)

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:58

De kussens zijn inderdaad dikker :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:18

Skippy01 schreef:
Fabster schreef:
Ik ben 1 van de weinige die de nieuwe Ghost niks vind, denk ik. Mij teveel zadel. Ben nog steeds zielsgelukkig met mijn Quevis :o

Vertekent misschien ook nog wat omdat het nog nieuw en 'hoog' is? Ik heb de quilty en dat is natuurlijk net als de quevis echt niet veel zadel - dat was precies wat ik wilde ook: standaard 'engelse' modelletjes doen mij niet zoveel en de USA, barokko en deze nieuwe waren nog niet in de maak op dat moment. Maar ik word wel blij van dit soort aparte looks. De USA vind ik ook gaaf (zonder wrongen dan wel, dáár stoor ik me als westernruiter dan weer wat aan... we hebben allemaal onze voorkeuren haha)

Zo is het ook, hoor. Ik vind zo weinig zadel echt heerlijk. De western zou ik ook leuk vinden (maar mss dan weer mét wrongen := . Op een westernzadel heb je meer 'voorkantel'. Ik weet niet hoe je dat noemt. Kun je in ieder geval niet naar voren schuiven). De Barokko en dit spaanse model hebben beide die voorkantel ook niet. En dat is juist wat ik aan spaanse zadels zo fijn vind. Je kan er niet zomaar af vallen. Ik heb voor mijn barock pinto een Deuber relvas met flexibele boom. Dat vind ik dus fijn. Maar dit vind ik meer op een engels zadel lijken (met spaanse verfraaiingen dan). En dat is gewoon niet mijn ding. Maar gelukkig voor een heleboel mensen wel. Dus heerlijk, zoveel keuze!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:20

@fabster: ergens op Fb wordt net een Western-spook aangeboden.
Noemen we die voorkant niet gewoon de pommel ??

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:22

DubbelDun schreef:

Ze bedoelt denk ik de fork/ horn combi op een westernzadel - qua look en stabiliteit. Die op de ghost USA is niet zo hoog en stevig als op bijv freemax of BM lijkt me? vandaar het 'naar voren schuiven' idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:26

Klopt hij is duidelijk minder hoog, maar dat geldt ook voor een Bf. Het is denk ik ook niet zozeer alleen de hoogte als wel de mate waarop hij rechtop staat.
Een fork/pommel van een BM kan bijv. met lichtrijden behoorlijk in de weg zitten zeker op het Barrel-model, maar hij is idd wel zo gemaakt dat ie doet waarvoor hij bedoeld is.. de ruiter tijdens de scherpe turns bij het Barrelen in het zadel houden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:26

DubbelDun schreef:

Dank je. Maar mijn quevis bevalt nog prima! :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:27

DubbelDun schreef:
Klopt hij is duidelijk minder hoog, maar dat geldt ook voor een Bf. Het is denk ik ook niet zozeer alleen de hoogte als wel de mate waarop hij rechtop staat.
Een fork/pommel van een BM kan bijv. met lichtrijden behoorlijk in de weg zitten zeker op het Barrel-model, maar hij is idd wel zo gemaakt dat ie doet waarvoor hij bedoeld is.. de ruiter tijdens de scherpe turns bij het Barrelen in het zadel houden.

Ja, precies dat ja!

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:50

Heeft er iemand hier ervaring met de ghost maremma of cagliari? Ik vind ze er zo leuk uitzien.
Ik heb totaal geen ervaring met boomloze zadels. Kan dat zadel elke dag gebruikt worden en ook voor dressuurmatig rijden? Ik kan niet veel info vinden, is het echt een zadel of gewoon een wollen barebackpad? Bij de maremma kan ik het niet goed zien.
En blijft de wol lang mooi? Voor zoveel geld zou dat wel mogen
Moet er ook nog eens een speciale pad onder van ghost?

Alvast bedankt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:01

Yelizaveta schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met de ghost maremma of cagliari? Ik vind ze er zo leuk uitzien.
Ik heb totaal geen ervaring met boomloze zadels. Kan dat zadel elke dag gebruikt worden en ook voor dressuurmatig rijden? Ik kan niet veel info vinden, is het echt een zadel of gewoon een wollen barebackpad? Bij de maremma kan ik het niet goed zien.
En blijft de wol lang mooi? Voor zoveel geld zou dat wel mogen
Moet er ook nog eens een speciale pad onder van ghost?

Alvast bedankt

Boomloze zadels kun je elke dag gebruiken, ook deze. Het is echt een zadel, geen barebackpad. Wel een speciale pad eronder idealiter - hoeft niet per se van ghost, maar wel speciaal voor boomloze zadels. Diverse merken verkopen ze.

Het is echte wol voor zover ik weet, dus dat blijft wel mooi :)

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:04

De baais van de cagliari/ marrema is hetzelfde als alle andere modellen.
Het is dus een zitting, in schaapsvacht. Je kunt kiezen uit lange zweetbladen of korte,met of zonder wrongen.
Hij kan voor dagelijks gebruik gebruikt worden, net als de andere modellen ghost zadels.

Het is gewoon een boomloos zadel, geen barebackpad.
Er moet wel een pad met inlagen onder.

De wol blijft mooi,als je het goed onderhoud (evt. Kammen, schoon houden, netjes opbergen. Ofwel,net als ieder ander zadel)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:12

Ik heb een Maremma, en het is echt wel een volwaardig zadel. De hele opbouw, stevigheid, drukverdeling, is echt niet te vergelijken met een bbp. De zit is veel smaller. Ook wel wat minder zacht dan een bbp, das dan weer het nadeel, maar dat weegt imo niet op tegen de voordelen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:56

Allegra schreef:
Ik heb een Maremma, en het is echt wel een volwaardig zadel. De hele opbouw, stevigheid, drukverdeling, is echt niet te vergelijken met een bbp. De zit is veel smaller. Ook wel wat minder zacht dan een bbp, das dan weer het nadeel, maar dat weegt imo niet op tegen de voordelen.

Hoe gaat bet met jouw wol? Geen slijtage, platgedrukt tot vilt of iets dergelijks?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:06

Nee maar ik gebruik hem ook niet super intensief. En ik ben er ook wel zuinig op, pak mijn leren zadel als het regent bijvoorbeeld. Verder gebruik ik hem vooral op buitenrit, waar ik vaak weinig lichtrij maar liever tölt, ik kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment wel aan de wol gaat zien als er op bepaalde plekken veel wrijving is.

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:32

Er zijn ook zalea's van de schaapjes te koop, passend over je huidige model.
Die kun je er gemakkelijk af halen als het bv. Regent.
Minder werk dan een hele zitting vervangen

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:42

Leuk dat Ghost zich zo blijft ontwikkelen!

Ik ben nog steeds blij met mijn Ghost Roma. Ik heb er nu 3x kort (<10min) mee gereden en merk dat hij al meer begint te vormen. Het nieuwe kasteel heeft een flinke schoft en is nog wat te dun dus vandaag extra inlagen in de pad gedaan om de schoft nog wat meer vrij te kunnen houden. Morgen eerst de fysio/chiro en als ik weer mag rijden rustig verder opbouwen. Boomloos op een paard met zulke grote bewegingen is wel even wennen!

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:47

Staat mooi en het kasteel kijkt heel vriendelijk :+:

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:47

pleiada schreef:
[ [url=m/hzyMwt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauwie <3