voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bonoenpepper

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:18

Pmarena, zie het... sorry.

Staartriem vind ik ook niet zo.... Hoop dat die banaansingel werkt, zoiets bedoelde ik ook!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:23

Jeej, mijn barrydale is vandaag gebracht door de postbode!! Zal morgen even wat foto's maken :) vanavond al even geprobeerd op mijn bijrijdfries en zat heerlijk, en op mijn eigen knappe pony staat hij ook prachtig, daar kan ik alleen nog niet op rijden :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:41

mijn pfif boomloos is ook binnen :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:01

Ik kom ook even binnenvallen. Lees hier regelmatig mee en rijd zelf ook boomloos op mijn verzorgpony (op een Barefoot Cheyenne Drytex). Bevalt mij prima :) Het zit heerlijk, behalve dat ik bijna iedere keer met ontzettende pijn in mijn enkels en knieën afstap. Dit heb ik echt nog nooit eerder gehad met paardrijden, maar ik rij ook niet meer zo vaak paard. In het begin dacht ik dus dat ik weer even moest wennen, maar na een paar maanden heb ik er nog steeds last van... Zo erg dat ik het soms wel 3 of 4 dagen lang voel, niet heel fijn.

Nu is het wel zo dat ik behoorlijk lange benen heb. Ben ruim 1.80 (met erg lange benen dus). De stijgbeugelriemen zijn 'de gewone Barefoot Drytex' riemen. Bestaan er langere stijgbeugelriemen die dit probleem eventueel op zouden kunnen lossen? Het nadeel is echter wel dat ik samen met nog 2 anderen op deze pony rij en zij zijn beide relatief klein. Steeds wisselen lijkt me niet zo'n optie.

Wie kan mij raad geven? :) Kan mijn theorie kloppen of zou het ook nog een andere oorzaak kunnen hebben?

Alvast bedankt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:05

Als je met te korte beugelriemen rijdt waardoor je benen teveel opgefrommeld liggen, dan is dat een prima verklaring voor zere gewrichten :j

Op zich lijkt me wisselen van de riemen minder vervelend en tijdrovend dan een paar dagen stijf lopen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:44

Weet iemand het het zit met de startrekk maten?
Ik ben opzoek naar een startrekk espaniola en wil graag weten wat het verschil tussen S1 en S2 is.
Kan het nergens vinden wat de maten daar van zijn of waar dat geschikt voor is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:50

SSDesign schreef:
Ik kom ook even binnenvallen. Lees hier regelmatig mee en rijd zelf ook boomloos op mijn verzorgpony (op een Barefoot Cheyenne Drytex). Bevalt mij prima :) Het zit heerlijk, behalve dat ik bijna iedere keer met ontzettende pijn in mijn enkels en knieën afstap. Dit heb ik echt nog nooit eerder gehad met paardrijden, maar ik rij ook niet meer zo vaak paard. In het begin dacht ik dus dat ik weer even moest wennen, maar na een paar maanden heb ik er nog steeds last van... Zo erg dat ik het soms wel 3 of 4 dagen lang voel, niet heel fijn.

Nu is het wel zo dat ik behoorlijk lange benen heb. Ben ruim 1.80 (met erg lange benen dus). De stijgbeugelriemen zijn 'de gewone Barefoot Drytex' riemen. Bestaan er langere stijgbeugelriemen die dit probleem eventueel op zouden kunnen lossen? Het nadeel is echter wel dat ik samen met nog 2 anderen op deze pony rij en zij zijn beide relatief klein. Steeds wisselen lijkt me niet zo'n optie.

Wie kan mij raad geven? :) Kan mijn theorie kloppen of zou het ook nog een andere oorzaak kunnen hebben?

Alvast bedankt :)

Misschien langere leren beugelriemen, en dan een paar extra gaatjes maken voor de kortere ruiters?
Ik heb ook simpele goedkope riemen op mijn zadel (en mijn zusje hetzelfde op haar drytex). Flink invetten de riemen en ze doen het prima.

Of je zou van die T-beugelriemen moeten kopen, en dan twee setjes. Korte en lange. Die zijn makkelijker te verwisselen want je kunt bovenaan ook het haakje gewoon los halen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:50

Alou schreef:
Weet iemand het het zit met de startrekk maten?
Ik ben opzoek naar een startrekk espaniola en wil graag weten wat het verschil tussen S1 en S2 is.
Kan het nergens vinden wat de maten daar van zijn of waar dat geschikt voor is.

Had je al gezien dat er 1 te koop staat op markt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:38

Alou - het zadel zelf is niet heel veel langer, S1 is 50cm lang en de S2 is 52cm lang.
Maar hoe bedoel je "waar het zadel geschikt voor is?" :o?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:39

pmarena schreef:
Als je met te korte beugelriemen rijdt waardoor je benen teveel opgefrommeld liggen, dan is dat een prima verklaring voor zere gewrichten :j

Op zich lijkt me wisselen van de riemen minder vervelend en tijdrovend dan een paar dagen stijf lopen :P

Verkoopt Barefoot ook langere beugelriemen?

Ik heb geen idee hoe makkelijk dat verwisselen gaat, zal ik eens proberen. Het is echt een cm of 5 die ik te kort kom denk ik (dus riem zou dan 10 cm langer moeten zijn). In ieder geval bedankt voor je reactie :D

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:39

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:00

iana schreef:
wereld schreef:
Ik ben voor de Bellis van mijn shet op zoek naar een banaansingel van ongeveer 35 cm maar deze dingen lijken gewoon niet te koop? Ik kan ze echt nergens vinden.. Weet iemand waar ze te koop zijn?

Bij Mattes misschien?

Klopt, die zitten standaard in het gamma. Wel pas vanaf 40 cm. Staan op pg 46
http://www.mattes-equestrian.de/katalog/kat_14.pdf

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:04

wereld schreef:
Nog even over mijn shet en de banaansingel.. Denken jullie dat deze singel rond genoeg loopt?
Zal deze goed zijn voor een singel plek die ver naar voren ligt?
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 064083/279
[ Afbeelding ]

Dat zijn fijne singels, maar de ronding valt tegen vind ik. Het kan ietsje schelen, maar bij onze pony's deed het niet veel.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:26

Oke.. heb al een andere gevonden die ik heb besteld:

Afbeelding

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:37

Zo te zien is de discussie nu naar de kant op gegaan van de voor-, en nadelen naar wat gebruik jij voor extra's enz.. Eigenlijk wel leuk om te zien dat dit gebeurd. :)

Ik denk zelf echter dat er altijd voor en tegenstanders zullen zijn mbt een boomloos zadel. Ik zal de discussie blijven volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:39

wereld schreef:
Oke.. heb al een andere gevonden die ik heb besteld:

[ Afbeelding ]

Dit vind ik eerlijk gezegd geen aanrader :=
De vorm is fijn, en hij is er ook in kleine maten, maar na een half jaar roesten de gespen bij mij zo erg dat de rollers bijna niet meer rollen := Misschien heb ik het maandag morgen modelletje, maar het valt me toch wel tegen.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:52

Alou,

S1 of S2 is het verschil in zitmaat en daarmee verandert ook de lengte van het zadel in aantal cm mee.
De Startrekk Espaniola is wel heel fijntmet rijden, maar hij moet je paard echt passen, want ik vind hem niet erg "boomloos" door het met stevig leder voorgevormd model. Het zit tussen boomzadel en boomloos in, vind ik. Op mijn paardjes schommelde hij gewoon, dus niet goed. Als je op de voorpommel en achterpommel drukt moet het goed liggen/aansluiten en niet kunnen "schommelen/bewegen". Weet niet of er met speciale stevigere kussens nu nog iets aan te passen is of dat ze andere vormen hebben, maar met de kussens die toen beschikbaar waren, dikkere en dunnere in ieder geval niet. De Amazonas met lederen boom, die ik nu heb (vergelijkbaar met de Deuber Ronda), was wel voor rechtere ruf of rug met meer "schwung" te bestellen. Hangt wel ook een ander prijskaartje aan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:06

In de Hidalgo Valencia/Caracas etc. zit een flexibele galerie (pommel) en alhoewel de lederen boom heel stevig is, past dat zich toch makkelijk aan. En je hebt keuze uit verschillend gevormde kussens.... Maar ik vind de Startrekk Espaniola niet heel stug hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:12

Waar het geschikt voor is, daar mee doelde ik op de kleding maat. haha
Ik zoek ook meer iets tussen boomloos en boom in. Ik heb nu een cheyenne en die zit niet goed op der.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:58

Alou schreef:
Waar het geschikt voor is, daar mee doelde ik op de kleding maat. haha
Ik zoek ook meer iets tussen boomloos en boom in. Ik heb nu een cheyenne en die zit niet goed op der.

Ahaaaaaaa :o? sorry...ik dacht al, een zadel is vooral geschikt om er mee te rijden :+

Beenmaat is ook van belang - want met korte zweetbladen en het dragen van laarzen of chaps, kan je net achter het onderste randje blijven hangen met de bovenkant van de laars/chaps.
Bijvoorbeeld Hidalgo heeft een Caracas met een kort zweetblad en de Valencia heeft een veel langere - dat kan net even schelen met je been (wat prettiger zit) Vaak is het zo dat een langer zweetblad gepaard gaat aan een grotere zit (dat is bij Espaniola en Hidalgo niet zo)
Samengevat - waneer je lang bent, is het vaak toch slimmer om een wat grotere zitting te nemen, zodat je je been ook kwijt kunt - bij de Spaanse modellen is het zaak om naar je beenlengte te kijken ivm de lengte van het zweetblad.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:25

SecretLIN schreef:
mijn pfif boomloos is ook binnen :D

Hij staat ook al weer te koop?
Beviel hij niet?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:24

hahah nog niet eens mee gereden, maar kon van iemand een barefoot kopen
maar goed had er nog even overna gedacht en denk dat dit wel goed genoeg moet zijn voor mijn bijrijdster. Kost me anders weer een hoop geld.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:37

voor diegene die een soort kruising tussen boomloos en boom willen én spaans tintje..
mijn deuber met flexibele boom is te koop.
qua zit is het net als barefoot,je voelt álles ermee... _/-\o_
maar dus wel een boom erin, wel stelbaar.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:41