Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:03

Ik heb twee multi's op 2 paarden en heb geen druk- of schuurplekken gezien.
Het ene paard loopt nu al een jaar of 4-5 met de micklem.
De andere sinds ik hem gekocht heb, in augustus.
Ik gebruik bij beide paarden de ring op de neus voor longeren en rijd met bit.

Er zijn anderen in dit topic die wel druk- of schuurplekken zien bij hun paarden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:12

Mijn paard heeft geen druk of schuurplekken maar laat wel merken dat hij het niet fijn vind die harde plek op de neusriem (ik rij ook met sidepull), daarom heb ik toch een bontje bestelt. Ik denk dat het belangrijkst is te bedenken wat je wilt met het hoofdstel, ik heb de Multi gekocht omdat ik graag bitloos wil rijden. Als je alleen maar met bit wilt rijden zou ik de competition kopen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:25

Ik heb net de Multi besteld in extra full! Hopen dat het past. Ik twijfelde heel erg. Mijn paard heeft normaal altijd full alleen heb ik regelmatig gehad dat ze gewoon krap zitten. Hij heeft best wel een lang hoofd en een brede kaak. Ik hoop dat hij niet te lang is!

Met Agradi + korting scheelt het nog wel veel!

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:27

MightyJoe schreef:
Ik heb net de Multi besteld in extra full! Hopen dat het past. Ik twijfelde heel erg. Mijn paard heeft normaal altijd full alleen heb ik regelmatig gehad dat ze gewoon krap zitten. Hij heeft best wel een lang hoofd en een brede kaak. Ik hoop dat hij niet te lang is!

Met Agradi + korting scheelt het nog wel veel!

Dat is dus mijn reden. Bij agradi zijn ze nu in de aanbieding voor €120. Maar ivm die D-ring twijfel ik.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:28

Ja klopt ik twijfelde ook. Alleen wil ik toch wel graag zowel met bit en bitloos kunnen rijden. Mocht het gevoelig zijn kan er altijd een neusbontje onder..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:47

NZ92 schreef:
Weet iemand of de Micklem Full en extra full erg verschillen qua maat? en hoeveel groter is de extra full? Echt een hele boel, of is hij ook in te stellen als een full.

Bij de gewone full is de kaakriem net te krap voor mijn paard. Past met moeite op het 1e gaatje maar zit dan dus ontzettend strak. Ook heb ik het idee dat hij te krap was bij de frontriem waardoor ie strak achter de oren lag. De neusriem was overigings wel goed. dus twijfel of deze bij de extra full niet veel groter is..

Iemand ervaring?

Heb je hem ook gepast zonder frontriem of met een grotere, dan heb je meer speling bij de kaakriem en kan hij wellicht wel netjes toe.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:23

Nog niet gepast met andere frontriem, maar vind het wel zonde als ik bij een hoofdstel meteen een andere frontriem moet gaan halen. Maar als de kans er is dat bij full extra de neusriem weer te laag komt te liggen.. hmm moeilijk moeilijk.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:38

Bij mij paste de normale frontriem ook niet. Nu met een andere frontriem ligt het hoofdstel heel erg netjes. Maar is inderdaad wel jammer dat het hoofdstel met een normale frontriem niet past

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:02

Wel apart dat ze dat dan niet aanpassen als zoveel mensen er last van blijken te hebben :=

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:16

Ik heb sinds gister de Rambo Competition. Heb eerder de micklem Multi gehad maar hier reageerde ponylief helemaal niet fijn op.
Ik heb een maat Full gekocht, maar vind hem juist ruim vallen := Ze heeft normaal ook full, maar heb hem nu op het eerste gaatje.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:24

ik herkende het klein uitvallen idd ook niet van de competition.
heb een gelderse met een best dikke kop, maar ze past m prima :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:36

Ja dat is best gek, want de frontriem blijkt bij velen aan de (te) krappe kant, ook as het hoofdstel voor de rest goed past. Ik heb er ook een andre frontriem bij gekocht, want de frontriem die er bij geleverd zat trok het stuk dat achter de oren ligt op een vervelende manie naar voren, zodat dit tegen de achterkant van haar oren gedrukt werd. En mijn merrie is van zichzelf uit al erg ibbelig met dingen/druk achter/tegen haar oren, dat was juist één van de redenen dat ik voor haar een Micklem heb gekocht.
Mogen ze als fabrikant zeker wel eens iets mee doen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:04

Ik heb vandaag mijn multi binnen gekregen in xfull. Full had denk ik niet gepast! In de lengte wel, maar neus en keelriem echt niet. Hij zit nu al op de laatste! Wat vinden jullie ervan? Zit de neusriem een beetje goed?

Afbeelding
Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:43

Ik zou hem een gat langer maken, zodat het leer z'n jukbeen vrij laat. En dan zit de kaakriem ook beter.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:25

Ik zou het ook een gaatje langer maken, hou er wel rekening mee dat dit nog wat rekt , dus later misschien weer wat korter moet !

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:27

wwillemijn schreef:
Ik zou hem een gat langer maken, zodat het leer z'n jukbeen vrij laat. En dan zit de kaakriem ook beter.

Idem, de kaak riem moet in de holte onder de kaak komen, en niet er dwars overheen. iets lager dus
Laatst bijgewerkt door xxVon op 26-02-16 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:32

Vanavond voor het eerst gereden met de micklem multi. Geleend van een stalgenoot. Bij mij paste de keelriem alleen niet. Heb het maar opgelost door even een stukje touw te gebruiken. (Alleen gestapt ivm blessure) meer mensen last van?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:34

Ik ben bang dat als ze hem lager hangt, de neusriem te laag komt te hangen. Ook zitten de bit-clips verkeerd. Die moeten even andersom (de achterkant moet om de D-ring komen te zitten van het hoofdstel, niet om het bit)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:17

Ik zal even proberen een gaatje langer. En dan even kijken of de neusriem niet te laag komt.
En anders misschien net een gaatje ertussen maken.. Dat hij net onder de jukbeen komt maar niet te laag op de neus.

Ik was al zo aan het stuntelen met de bit clips :') Maar bedankt!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:43

Je bitriempjes ook even terugsteken door het passantje voordat je hem aan je hoofdstel vastmaakt, zo liggen ze net ff wat mooier en platter :-)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:29

is er iemand die nog een plan b heeft naast een bontje onder de neusriem tegen schuurplekken. Het bontje schuift er namelijk gewoon onder weg |o

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:40

heb je zon bontje geprobeerd die je met klittenband dicht kan doen?
evt kan je m zelf dicht naaien als hij erom zit, zo heb ik ze ook om mijn halsters heen zitten blijft prima zitten.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:09

Livito schreef:
heb je zon bontje geprobeerd die je met klittenband dicht kan doen?
evt kan je m zelf dicht naaien als hij erom zit, zo heb ik ze ook om mijn halsters heen zitten blijft prima zitten.

Ja aan de bovenkant zit inderdaad klittenband .
komt dat niet door de pasvorm of hie strak die zit ofzo? Ik heb gewoon 2 vingers ruimte....

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:55

marleen_a_a schreef:
komt dat niet door de pasvorm of hie strak die zit ofzo? Ik heb gewoon 2 vingers ruimte....
Oeps, vergat ik er bij te zeggen, de klittenbandjes moet je even inkorten, dat ze strak om de neusriem zitten. ;)
Ik naai ze liever even te ruim, dan dat ze te kort zijn..
Je kunt ze gewoon op maat knippen, klittenband rafelt niet :D

Als ze strak zitten blijft het bontje wel onder de neusriem zitten! :) :j

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:40

Dabo schreef:
marleen_a_a schreef:
Oeps, vergat ik er bij te zeggen, de klittenbandjes moet je even inkorten, dat ze strak om de neusriem zitten. ;)
Ik naai ze liever even te ruim, dan dat ze te kort zijn..
Je kunt ze gewoon op maat knippen, klittenband rafelt niet :D

Als ze strak zitten blijft het bontje wel onder de neusriem zitten! :) :j

Oke, probeer ik dat !