zap schreef:Ik denk nog steeds het tegenovergestelde, Nadya. Bitrijders verwerpen juist niet het bitloos rijden. Zijn het juist niet de bitrijders die zeggen dat je moet kijken naar je paard en moet kijken wat er bij je paard het beste past?? Zijn het niet juist de bitrijders die weten wat de eventuele consequenties zijn met bit, maar de bitrijders zijn ook degene die niet een gekleurde bril opzetten en ook kijken naar de nadelen van bitloze optomingen (nadelen die de bitloze ruiters niet eens willen zien, of simpel wegwimpelen maar wel weer komen met die niet-representatieve filmpjes en verkondigen dat met bit rijden PER DEFENITIE slecht en niet vriendelijk is).
Zijn er bitloze ruiters die kijken naar de nadelen van bitloze optomingen.. ik zie ze eerlijk gezegd bar weinig! Zijn er bitloze ruiters die ruiters met bit begrijpen... ook die zie ik bar weinig, terwijl dit andersom wel zo kan.. Hoe kan dit? Zijn het dan toch niet de bitrijders die de bitloze begrijpen en respecteren in hun keuze en zijn het dan niet de bitloze die de bitrijders verwerpen?
Ik moet zeggen dat je hier wel een punt hebt hoor 
Ik rijd zelf wel bitloos en ik wil ook niet meer anders (al zoek ik nog wel naar de perfecte bitloze optoming, ze zijn het allemaal net niet). Maar mijn pony heeft toch een jaar of 9 met bit rondgelopen en ik geloof niet dat ze er nou veel ongemak van gehad heeft. Ik heb nog steeds dezelfde vrolijke, frisse pony
Ik rijd dan ook nog steeds grotendeels op zit-en beenhulpen, dus de bewering die ik ergens in dit topic heb gelezen over ruiters die overstappen op bitloos omdat het paard niet lekker loopt op het bit door hun teugelgebruik gaat in mijn geval niet op.
Ik veroordeel bitruiters dus ook niet, wel veroordeel ik mensen die nergens (meer) voor open staan, maar dat gaat voor mij niet alleen voor bit(loos) op 
Ik vind het dan ook jammer om te zien dat er op dit forum mensen zijn -zowel van de 'natural' als de 'normal' kant- die niet lijken open te staan voor andere dingen dan de dingen die ze zelf doen.
Het is gewoon zo dat als je je mening aan anderen opdringt (met eventuele verwijten in de trant van; je doet het slecht, want je rijdt met bit), je alleen maar verzet opwekt.
De laatste weken (toevallig hoor
) heb ik 4 keer een bitloos hoofdstel aan mensen die alleen nog maar met bit gereden hadden uitgeleend. Op hun initiatief, omdat ze zagen dat ik er mee bezig was en een praatje met me aanknoopten. Twee van hen hebben nu zelf een bitloos hoofdstel aangeschaft. Dat vind ik dan leuk, en ik ben er van overtuigd dat deze mensen dit niet hadden gedaan als ik gillend door de stallen had verkondigd dat bitten gemeen zijn en iedereen het slecht doet (wat ik ook nbiet vind, voor de duidelijkheid).