Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__KELLY

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:53

Milly_ schreef:
KiWiKo schreef:
moet je bij mijn paard doen dat doorrijden met drukplekken, hij laat dan heel, heel duidelijk merken dat DIT niet de bedoeling is Lachen Lachen

zo'n paard zou iedereen moeten hebben... Paarden/dieren in het algemeen laten veel te laat merken dat ze pijn hebben..

Mijn pony kennende zou ook nooit of veel te laat laten merken dat ze pijn zou hebben, ik denk als dat ik met drukplekken zou rijden ze behalve ik denk niet zo lekker loopt gewoon door zou rijden (maar laten we dat nou maar niet doen Vork )

Maarja dat maakt mij dr niet minder allert op..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:02

@_Kelly: als het goed is maakt deze wetenschap je juist méér allert. Juist omdat je je paard zo goed kent om te weten dat het geen pijn laat blijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:06

Maanling: niet minder is hetzelfde als meer Knipoog

Ik wou dat meer ruiter alert op die dingen waren Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:09

Nee Yamcha, je leest mijn bericht verkeerd. Ik ben het juist eens met _Kelly. Maar heb nu geen zin om een hele grammaticale discussie aan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:14

Ah, ik snap het Lachen
Ik dacht dat je haar verkeerd begreep, ik dacht: ik help jou even. Maar dat was weer heel niet nodig Lachen

Grammaticale discussie is niet nodig... ik snap jouw bericht nu beter Pling

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:14

*fieuw*

Gelukkig want het voor Maanling veel te laat om diep na te denken. Oogjes vallen al bijna toe Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:21

Die van mij ook Gaaaap

Gelukkig deed een deel van mijn brein het nog Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:27

Nadya schreef:
zap schreef:
Toch zie ik één heel groot verschil, Nadya. De birtijders reageren wel flauwtjes op dit soort onderzoeken (puur omdat ze gewoon niet representatief zijn, evenals de filmpjes) maar reageren ook flauwtjes op het andere onderzoek.. met het grote verschil dat ze het 'andere' niet verwerpen!
Bitloze ruiters gebruiken dit soort niet-representatieve filmpjes om hun 'statement' van een bit = slecht te onderbouwen. De bitrijders gebruiken slechts de bovenstaande foto's om te laten zien dat bitloos rijden niet per defenitie vriendelijk is! Daar zit volgens mij een heel groot verschil in!

Nee, ik zie geen verschil Lachen . Is er dan wel ergens een representatief onderzoek over wat voor schade bitloze ruiters/optomingen kunnen aanbrengen Verward ? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen, maar ik lees op bokt vaak de heftigste verhalen over gebroken neusbotten bijvoorbeeld, maar ik zou niet weten hoe ik mijn paard's neusbot moet breken, eerlijk gezegd.

Volgens mij snap je niet helemaal zoals ik het bedoel Lachen . Het gaat erom HOE men deze niet-representatieve fimpjes en foto's en verhalen gebruikt Knipoog
Natuurlijk is dit (de foto's) niet representatief voor bitloze ruiters, ik neem aan dat iedereen dat snapt. Het verschil ik dat bitrijders deze dingen SLECHTS gebruiken om aan te geven dat bitloos NIET PER DEFENITIE vriendelijker is. Bitloze ruiters pakken deze niet-representatieve filmpjes om aan te geven dat met rijden PER DEFENITIE slecht is.
Snap je een beetje hoe ik het bedoel (of wil men het gewoon niet snappen Clown Knipoog )

Die foto's geven aan dat bitloos rijden ook NIET VRIENDELIJK KAN zijn.. er is hier volgens mij niemand in dit topic die beweert dat bitloos niet vriendelijk is of kan zijn, echter wat de bitrijders hier aan willen geven is dat bitloos rijden ook een minder rooskleurige kant KAN hebben! Het eerste bericht in dit topic en de verhalen die voortvloeien uit het filmpje gaan er juist over dat een bit NIET VRIENDELIJK IS en dat bitloos dat wel is... als je dan zulke filmpjes laat zien met bit en zulke verhalen op bokt zet met bit, wees dan een vent (of een meid Clown ) en steek niet je kop in het zand als er ook mindere foto's van het bitloos rijden verschijnen. En dát is wat hier wel gebeurd!

En dát is een groot verschil.

Nadya schreef:
Verwerpen bepaalde bitrijders (gaan we weer Clown !) het bitloos rijden niet?

Ik denk nog steeds het tegenovergestelde, Nadya. Bitrijders verwerpen juist niet het bitloos rijden. Zijn het juist niet de bitrijders die zeggen dat je moet kijken naar je paard en moet kijken wat er bij je paard het beste past?? Zijn het niet juist de bitrijders die weten wat de eventuele consequenties zijn met bit, maar de bitrijders zijn ook degene die niet een gekleurde bril opzetten en ook kijken naar de nadelen van bitloze optomingen (nadelen die de bitloze ruiters niet eens willen zien, of simpel wegwimpelen maar wel weer komen met die niet-representatieve filmpjes en verkondigen dat met bit rijden PER DEFENITIE slecht en niet vriendelijk is).
Zijn er bitloze ruiters die kijken naar de nadelen van bitloze optomingen.. ik zie ze eerlijk gezegd bar weinig! Zijn er bitloze ruiters die ruiters met bit begrijpen... ook die zie ik bar weinig, terwijl dit andersom wel zo kan.. Hoe kan dit? Zijn het dan toch niet de bitrijders die de bitloze begrijpen en respecteren in hun keuze en zijn het dan niet de bitloze die de bitrijders verwerpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:19

zap schreef:
Ik denk nog steeds het tegenovergestelde, Nadya. Bitrijders verwerpen juist niet het bitloos rijden. Zijn het juist niet de bitrijders die zeggen dat je moet kijken naar je paard en moet kijken wat er bij je paard het beste past?? Zijn het niet juist de bitrijders die weten wat de eventuele consequenties zijn met bit, maar de bitrijders zijn ook degene die niet een gekleurde bril opzetten en ook kijken naar de nadelen van bitloze optomingen (nadelen die de bitloze ruiters niet eens willen zien, of simpel wegwimpelen maar wel weer komen met die niet-representatieve filmpjes en verkondigen dat met bit rijden PER DEFENITIE slecht en niet vriendelijk is).
Zijn er bitloze ruiters die kijken naar de nadelen van bitloze optomingen.. ik zie ze eerlijk gezegd bar weinig! Zijn er bitloze ruiters die ruiters met bit begrijpen... ook die zie ik bar weinig, terwijl dit andersom wel zo kan.. Hoe kan dit? Zijn het dan toch niet de bitrijders die de bitloze begrijpen en respecteren in hun keuze en zijn het dan niet de bitloze die de bitrijders verwerpen?

Ik moet zeggen dat je hier wel een punt hebt hoor Ja

Ik rijd zelf wel bitloos en ik wil ook niet meer anders (al zoek ik nog wel naar de perfecte bitloze optoming, ze zijn het allemaal net niet). Maar mijn pony heeft toch een jaar of 9 met bit rondgelopen en ik geloof niet dat ze er nou veel ongemak van gehad heeft. Ik heb nog steeds dezelfde vrolijke, frisse pony Haha!
Ik rijd dan ook nog steeds grotendeels op zit-en beenhulpen, dus de bewering die ik ergens in dit topic heb gelezen over ruiters die overstappen op bitloos omdat het paard niet lekker loopt op het bit door hun teugelgebruik gaat in mijn geval niet op.

Ik veroordeel bitruiters dus ook niet, wel veroordeel ik mensen die nergens (meer) voor open staan, maar dat gaat voor mij niet alleen voor bit(loos) op Knipoog

Ik vind het dan ook jammer om te zien dat er op dit forum mensen zijn -zowel van de 'natural' als de 'normal' kant- die niet lijken open te staan voor andere dingen dan de dingen die ze zelf doen.
Het is gewoon zo dat als je je mening aan anderen opdringt (met eventuele verwijten in de trant van; je doet het slecht, want je rijdt met bit), je alleen maar verzet opwekt.

De laatste weken (toevallig hoor Knipoog) heb ik 4 keer een bitloos hoofdstel aan mensen die alleen nog maar met bit gereden hadden uitgeleend. Op hun initiatief, omdat ze zagen dat ik er mee bezig was en een praatje met me aanknoopten. Twee van hen hebben nu zelf een bitloos hoofdstel aangeschaft. Dat vind ik dan leuk, en ik ben er van overtuigd dat deze mensen dit niet hadden gedaan als ik gillend door de stallen had verkondigd dat bitten gemeen zijn en iedereen het slecht doet (wat ik ook nbiet vind, voor de duidelijkheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:56

Wat ik jammer vind is dat de nadelen van bitloos nooit wordt besproken. Ik bv heb een bitloos hoofdstel gekocht wat niet aan mijn eisen voldoet. Het leer is te stug en daar kwam ik pas achter na het eerste gebruik, het leer glijdt niet soepel door de ringen meteen weer terug, dus de druk blijft er op zitten, los in niet drukloos, ook hou je dat een teugel scheef blijft als je aan een kant wat hebt gevraagd. Kortom een on-ding, voldoet niet aan het concept.

Mijn paard heeft een scherpe neusbrug, een dun huidje en idd al na 1 keer gebruik velletje stuk, daar baalde ik enorm van. Heb ontzettend de pest altijd in als tuig de huid beschadigd, alleen al om het feit dat.... Heb er nu dus een lelijk neusbontje om zitten, maar dat is toch niet het concept?? Zeker als je met lichte hulpen wil gaan rijden. Tja in de bak gaat dat wel, de mijne is altijd in voor leuke spelletjes, maar ook buiten in draf en galop, dan moet je door dat neusbontje kunnen inwerken en dat is weer het concept niet. Het paard moet gehoorzaam worden, maar moet wel op lichte hulpen gaan reageren.

Touwhalsters komen dus voor mij absoluut niet in aanmerking. Kan mij dus niet voorstellen dat mensen zelf wat fabriceren en daar vrolijk alles mee kunnen doen en dat promoten als Hét bitloze voor alles en iedereen geval. Alles wat niet goed gaan, inclusief het beschadigen van je paard is selberschuld, doe je het gewoon niet goed... Maar alles wat fout gaat met een bitloos hoofdstel ligt aan het bit of de neusriem en dat is natuurlijk niet zo.

Laten we ons richten op het rijden zelf, het gebruik van welk tuig ook en als je zonder tuig rijdt op het paard. Hoe loopt het paard, welke spieren gebruikt hij, hoe draagt hij. Daar gaat het toch om?? Gewoon gaan zitten, met wat touw geknoopt en gaan met die banaan, is niet per definitie goed, kan heel erg belastend voor het dier zijn, kan zelfs zijn rug kapot van gaan, volledig verkeerde spieren die belast worden of sterk gemaakt worden door verkeerde houding, verkeerde belasting. Bitlozen, zadellozen realiseren zich dat volgens mij te weinig. Topics over masterschap in ruiterschap met zonder alles, dus niets, waar men elkaar leert dat deze dieren hun lijf gaan gebruiken om verzamelt te kunnen dragen zonder wat voor tuig ook, die kom ik nooit tegen. Daar wil ik van leren.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:09

Juist Russel dat heb je nu eens heel mooi omschreven voor mijn gevoel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:34

http://www.lessismorehorse.com/Bits%20D ... Horses.htm , misschien al eens geplaatst, maar toch ook een erg interessant stuk over het gebruik van het bit. Weliswaar geheel in het Engels, ik heb geen tijd/zin om het te gaan vertalen. Misschien zijn er enthousiastelingen die er aan willen beginnen. ( s.v.p. niet via een vertaalmachine, dan ontstaat er alleen maar onzin Knipoog )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:23

Ik heb het even vluchtig doorgelezen (moet zo weg) en wil wel wat zeggen over wat daar genoemd wordt over het feit dat een (stang)bit in het Spaans (overigens ook in het Portugees)"rem"wordt genoemd. Dit woord is eeuwen oud. Het is waarschijnlijk niet eens een keuze uit de rijkunst, maar volksmond, oftewel leken wereld.
In het nederlands heet een bit van oudsher TOOM, van intomen, inhouden, dus ook remmen.
Reden Nederlanders dan van oudsher allemaal verkeerd? Beetje aparte conclusie om te zeggen dat de hele rijkunst van een land dan maar gebaseerd is op een "misverstand" (zoals ze dat noemt) over de werking van een bit! Mede te meer omdat vroeger de taal nu eenmaal anders in elkaar zat en zulke woorden dus vaak ontstonden in de leken wereld. Ik ben nog uit een tijd dat er op maneges vooral Franse termen gebezigd werden omdat we er toen nog niet eens nederlandsse woorden voor hadden. Het zou raar zijn om dat een nederlands woord te gaan bekritiseren. "Vliegende galopwissel" Bv. Vliegt het paard? Geheel niet.
Zo kun je "rem" ook ruim nemen.
"Beteugelen" is ook inhouden controleren. Is dat dan ook slecht? Overigens wordt ook "ongebreideld" wel gebruikt en dat komt dan van het engels bridle. Dus zonder hoofdstel en dan wordt er zeer losbandig bedoeld... Dus taalkundig verbind men beteugelen, controleren aan het omhebben van een hoofdstel....
In andere landen is dat niet anders. Dat was nu eenmaal het idee van de leek
Men moet niet te letterlijk met taal omgaan in dit soort gevallen.

Jammer dat ook deze auteur het nodig vindt om een bepaalde groep af te kraken om haar zegje te doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:51

Welke groep kraakt ze volgens jou dan af? En zou je me per PB willen laten weten wat het kaptoom zonder ijzer kost? BVD
Laatst bijgewerkt door ElCid op 21-03-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:15

Leuk dat de discussie nu iets genuanceerder wordt en er wat meer wederzijds begrip lijkt te zijn Haha!

RedPassion schreef:
Ik rijd dan ook nog steeds grotendeels op zit-en beenhulpen, dus de bewering die ik ergens in dit topic heb gelezen over ruiters die overstappen op bitloos omdat het paard niet lekker loopt op het bit door hun teugelgebruik gaat in mijn geval niet op.

Ik kom vaak tegen op bokt dat ruiters pretenderen alleen op been en zithulpen te rijden. Als je echter dressuur rijdt kun je niet zonder hand/teugelhulpen. Deze moeten echter wel in verhouding zijn met de been en zit hulpen. Je kunt een goede aanleuning/oprichting niet verkrijgen zonder hand/teugelhulpen. Je hand begrenst het paard wanneer het de neus er uit drukt of geeft stelling aan etc.

Het lijkt een heel mooi streven voor velen om niet met de hand (dus met teugelhulpen) te rijden, maar als je dressuur wil rijden (of iets wat er op lijkt) ontkom je er niet aan. Hoeft ook niet als je je handhulpen, net als je been en zithulpen weet te doseren.

Een keer een flinke ophouding geven mag best, net als een keer flink been. Als je daarna wel direct weer loslaat.

Ook wordt er vaak geroepen dat er met 'zachte'hand gereden moet worden. Maar wat is zacht? Ik zie liever iemand die een keer een flinke ophouding op het juiste moment geeft en daarna het paard loslaat, dan iemand die de hand statisch en stil houd, met net een fractie teveel aan gewicht in de hand en daar niets aan doet. (paard gaat dan op de voorhand/in de hand hangen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:18

jasmijn78 schreef:
Leuk dat de discussie nu iets genuanceerder wordt en er wat meer wederzijds begrip lijkt te zijn Haha!

RedPassion schreef:

Ik kom vaak tegen op bokt dat ruiters pretenderen alleen op been en zithulpen te rijden. Als je echter dressuur rijdt kun je niet zonder hand/teugelhulpen. Deze moeten echter wel in verhouding zijn met de been en zit hulpen. Je kunt een goede aanleuning/oprichting niet verkrijgen zonder hand/teugelhulpen. Je hand begrenst het paard wanneer het de neus er uit drukt of geeft stelling aan etc.

Het lijkt een heel mooi streven voor velen om niet met de hand (dus met teugelhulpen) te rijden, maar als je dressuur wil rijden (of iets wat er op lijkt) ontkom je er niet aan. Hoeft ook niet als je je handhulpen, net als je been en zithulpen weet te doseren.

Een keer een flinke ophouding geven mag best, net als een keer flink been. Als je daarna wel direct weer loslaat.

Ook wordt er vaak geroepen dat er met 'zachte'hand gereden moet worden. Maar wat is zacht? Ik zie liever iemand die een keer een flinke ophouding op het juiste moment geeft en daarna het paard loslaat, dan iemand die de hand statisch en stil houd, met net een fractie teveel aan gewicht in de hand en daar niets aan doet. (paard gaat dan op de voorhand/in de hand hangen)

Goed lezen graag. Ik schreef; grotendeels. Als ik de teugels niet af en toe nodig had reed ik wel zonder.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:25

RedPassion schreef:
Goed lezen graag. Ik schreef; grotendeels. Als ik de teugels niet af en toe nodig had reed ik wel zonder.
.

Ik stelde het ook meer in het algemeen hoor Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:29

Okee dan Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:40

jasmijn78 schreef:

Ik vind de vaste hand "het meest" onvriendelijk. Je kunt het vaak voelen aan het paard of de ruiter een vriendelijke hand heeft. Paard heeft dan een fijne "zachte mond". Bij zeer lichte druk gelijk reactie. idd 1 flinke ophouding wanneer nodig = ook imo vriendelijker dan iemand die steeds ophoudingen geeft of zelfs gaat hangen. Maar wanneer is dat echt nodig? moet natuurlijk niet regelmatig nodig zijn, want dan doet de ruiter echt wat fout Tong uitsteken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:21

superwoman schreef:
Je kunt het vaak voelen aan het paard of de ruiter een vriendelijke hand heeft. Paard heeft dan een fijne "zachte mond".

Dat hangt ook heel erg van het type paard af. Ik heb twee paarden, allebei zelf opgeleid. De een is van nature erg stug, dus ook in de mond. De ander is een veel ranker type. Deze is fijngevoeliger, dus ook in de mond.

De een moet is soms ook wel eens een flinke ophouding geven, net zoals ik die wel eens een keer een flinke por moet geven om het alert te maken op mijn been. Als ik dat bij de ander doe hang ik in de bomen. Dus het type paard maakt ook veel verschil.

superwoman schreef:
Bij zeer lichte druk gelijk reactie. idd 1 flinke ophouding wanneer nodig = ook imo vriendelijker dan iemand die steeds ophoudingen geeft of zelfs gaat hangen. Maar wanneer is dat echt nodig? moet natuurlijk niet regelmatig nodig zijn, want dan doet de ruiter echt wat fout

Je moet natuurlijk niet continu flinke ophoudingen aan het geven zijn. G Maar als je iemand een keer een flinke ophouding ziet geven, dan hoor je toeschouwers wel vaak roepen; 'oh dat mag niet!' en is het commentaar niet van de lucht. Terwijl degene die zijn handen stilhoudt, maar met 100 kg in de handen en een paard op de voorhand ronddendert voor veel toeschouwers niet opvalt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:01

Wie is er van mening dat je een paard op de achterhand moet krijgen met behulp van de teugels?

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&NR=1

(voorwaarts neerwaarts ook gewoon zonder teugels te bereiken)

En bekijk deze hele serie eens, maar ik zet er hier eentje neer:
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TW ... re=related

Alleen om aan te tonen dat verzameling niet wordt bereikt door teugelwerk. Maar door hersenwerk en zit en been. Je kunt een paard trouwens ook op andere cues van alles aanleren.
Neem paarden die voor de ploeg gaan, die worden met 1 lijn gestuurd. Er wordt dan 1 of 2 rukjes aan gegeven om het links of rechts te laten wenden....

Aanleuning houdt helaas wel vanzelf gebruik van teugel in vandaar dat er verlangd wordt dat we met hoofdstel rijden, maar het hoeft niet via een bit. En die kan minimaal zijn en zegt niets over de graad van africhting of verzameling.
Ook dit is een woord waar je over zou kunnen vallen trouwens. Leunt het paard? Clown

Stelling is een teer punt, idd. Buiging krijg je wel puur op zit en been, maar stelling op zich niet. Toch kun je rustig alle oefeningen uitvoeren waar stelling voor nodig is. Omdat het paard buigt is de stelling gewoonlijk ook aanwezig. Maar een paard rechtuit rijden met een gesteld hoofd gaat niet, maar hm, hebben we dat nodig in een proef?

Ik vind het verder wel goed om met bit proeven te rijden om te laten zien dat we er mee om kunnen gaan, we het "waard " zijn.
Maar ik vind het ook prima om zonder bit te starten, maar als gezegd, dan wel in een hoofdstel dat aan bepaalde eisen voldoet, zodat daar ook gelijkheid in is.
Zonder hoofdstel rijden zal zich nog wel heel lang beperken tot demonstraties. Hoewel ik het idee heb dat er onder de zonder hoodstelrijders veel meer met (klassieke) dressuur bezig zijn (en wedstrijdklaar, zeg maar) dan bitloos rijders, maar dat is moeilijk te meten.

In elk geval eist dressuur op wedstrijden teugels en dus moeten we in staat zijn om met een goede teugelvoering te kunnen werken, maar dat betekent niet automatisch dan zonder teugels geen goed dressuur gereden kan worden.... Dit vergt alleen onzettend veel inzet van de ruiter en heel veel tijd. En ja, ook wel een bepaald type paard. Niet alle paarden zijn even werklustig en makkelijk in te tunen. Verder niet ras of type gebonden, het heeft met een intellectueel vermogen te maken.

(En ja, men kan aanmerkingen hebben op de uitgevoerde oefeningen op de videos, maar vraag is of een bit zoveel daaraan zou verbeteren persee.Ik zie ook zat dingen zeer slecht en onregelmatige uitgevoerd door paarden die wel bitten inhebben. Het zit hem in de kunde van de ruiter, niet in de middelen).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:53

erg mooi en duidelijk stuk, en de filmpjes vormen imo een goed voorbeeld lusitana.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:43

jasmijn78 schreef:
superwoman schreef:
Je kunt het vaak voelen aan het paard of de ruiter een vriendelijke hand heeft. Paard heeft dan een fijne "zachte mond".

Dat hangt ook heel erg van het type paard af. Ik heb twee paarden, allebei zelf opgeleid. De een is van nature erg stug, dus ook in de mond. De ander is een veel ranker type. Deze is fijngevoeliger, dus ook in de mond.

Ik heb dat nog niet mee gemaakt, maar ik zeg zeker niet dat ik je niet geloof.
Zelf heb ik meerdere paarden rank en zwaarder gebouwd. Met 1 van de zwaarder gebouwde, heb ik ook dingen ontdekt die ik eerst niet voor mogelijk hield.
Toch denk ik wel dat de meeste paarden "met een mond van beton" ( Clown ) echt het werk is van de ruiter.

Lusitana, leuke filmpies, maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Net als het kijken naar bijv Anky, dat vind ik ook leuk, ben ik toch meer geintereseerd hoe ze alles aanleren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:22

ja det heb ik dus ook wel superwoman. bij het witte paard zie je dat ie ook op bit gereden wordt (imo niks mis mee, werk er zelf ook gewoon mee), wellicht worden de oefeningen toch eerst met bit aangeleerd voor ze het optomingsloos doet... maar goed ik meen dat het er puur om ging dat een paard ook zonder optoming fijn voorwaarts- neerwaarts te rijden is. imo maakt het wel enig verschil of dit optomingsloos is aangeleerd of eerst met bit in dit geval, hoewel ik het niet verkeerd zou vinden oid, maar er zit natuurlijk wel een heel verschil in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:24

het voorwaarts neerwaarts vind ik niet zo spectaculair, maar de verzameling wel Ja