Edix zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 16:13

Dacht verschil in leer en bij de Tariq kan je de beenwrong verstellen verder weet ik het niet

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 18:53

De kniewrong kan je verstellen, ander leer en ook waar je je beugels aanhangt kan je verstellen. Let op, het blad van de Tariq is 5cm langer dan bij de Yasir

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 20:45

De Tariq heeft ook langere kussens meende ik, al blijft de lengte van de (flexibele)boom daarmee wel hetzelfde voor sommige ruggen is dat soms wat minder handig. Andere verschillen zijn al genoemd, idd de verstelbare wrong en beugelhaken en zweetblad langer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 08:12

Ok Thnxs! Maar de opbouw is hetzelfde dan? Op de website van Edix heb ik het idee dat de Tariq ‘steviger’ opgebouwd is dan de Yasir?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 09:16

De opbouw is hetzelfde normaal gezien. Beiden een soft tree. Maar de modellen gaan er uit, de nieuwe Novaly is een beetje een combinatie van Yasir en Tariq.
Zelf heb ik de Yasir en die vind ik geweldig. Alleen kleiner moeten zoeken vanwege het afvallen en heb nu een ouder model en die beenwrongen zijn me toch een stukje harder dan de nieuwe versie die ik had, haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:33

Furst schreef:
De opbouw is hetzelfde normaal gezien. Beiden een soft tree. Maar de modellen gaan er uit, de nieuwe Novaly is een beetje een combinatie van Yasir en Tariq.
Zelf heb ik de Yasir en die vind ik geweldig. Alleen kleiner moeten zoeken vanwege het afvallen en heb nu een ouder model en die beenwrongen zijn me toch een stukje harder dan de nieuwe versie die ik had, haha!

Ja ik heb toen proef gereden met de oude Yasir. Die kleine harde wrongen vond ik niks. De nieuwe lijken stuk comfortabeler.

Vind jammer dat de nieuwe Edix zadels in hele andere prijsklasse vallen.... Vind ze ook niet mooi, maar dat is smaak.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:19

Furst schreef:

Ok, en vanaf wanneer zijn die wrongen dan zachter? Of waar herken je dat aan behalve voelen?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:51

Ik vind dat je de wrongen van de oude Yasir wat puntiger moet bekijken. Ik was zo aan het balen toen ik m’n tweedehands zadel opgehaald heb, maarja. 35 kilo minder en in stuiterde echt in mijn zadel… de nieuwe versie is veel ronder zeg maar

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:34

Furst schreef:
Ik vind dat je de wrongen van de oude Yasir wat puntiger moet bekijken. Ik was zo aan het balen toen ik m’n tweedehands zadel opgehaald heb, maarja. 35 kilo minder en in stuiterde echt in mijn zadel… de nieuwe versie is veel ronder zeg maar

Ja 35 kilo is wel iets meer dan een broekmaat verschil :-) super knap van je wel!

Nah ik ga er nog eens rustig overna denken. Wil graag of de Tariq of de Yasir voor zowel mijn eigen jonkie volgens jaar maar ook voor mijn senior verzorgpaard van 25 waar ik 1 x per week een stapritje mee wil doen naast wandelen en grondwerk.

Ik meende dat boomloos in balans ook Edix had maar daar zie ik ze niet meer op de site….

Wil me ook
Nog oriënteren op een semi boomloos westernzadel haha

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:40

Boomloos in Balans is gestopt met het verdelen van Edix helaas. Ik weet niet wat er gebeurd is, want ze was wel te spreken over het merl.

Ik zou zelf graag eens een Tariq testen. Maar ben nu aan het sparen voor een Novaly. Een mix tussen de Yasir en de Tariq. Die word dan voor mijn zadelmakke merrie. Maar ik heb het geluk dat met een beetje aanpassingen mijn Yasir op 3 van mijn paarden past nu :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 09:55

Boomloos in Balans is daar inderdaad mee gestopt vanwege meerdere redenen, maar ze heeft nu natuurlijk ook meer haar eigen lijn.
Zadelpassen Brabant doet nog wel Edix :) .

Ik vond die wrongen van de Yasir of Tariq echt vreselijk, maar ga binnenkort weer een Tudor proberen!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:35

Ik kom even inbreken, mijn moeder heeft mij gevraagd om haar Edix Tudor te verkopen maar ik heb echt geen idee wat een redelijke prijs zou zijn. Zou iemand hier een indicatie willen geven? Het is nog geen jaar oud en max. 2 x per week gebruikt dus in hele nette staat. Ze heeft er een aantal kopijzers bij ook maar weet niet precies welke.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 16:10

Normaal zitten er 5 kopijzers bij? Helaas ligt de markt voor tweedehandszadels echt slecht.. Misschien een foto plaatsen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:06

Furst schreef:
Boomloos in Balans is gestopt met het verdelen van Edix helaas. Ik weet niet wat er gebeurd is, want ze was wel te spreken over het merl.

Ik zou zelf graag eens een Tariq testen. Maar ben nu aan het sparen voor een Novaly. Een mix tussen de Yasir en de Tariq. Die word dan voor mijn zadelmakke merrie. Maar ik heb het geluk dat met een beetje aanpassingen mijn Yasir op 3 van mijn paarden past nu :D

Ow wat handig zeg dat je met de Yasir zo goed op je paarden weg komt! Ervaar jij genoeg steun in de Yasir? Niet wiebelig ofzo?

Ja de Tariq spreekt mij ook erg aan maar moet even kijken of ik überhaupt met die lengte weg ga komen op de rug.

Ja ik ben dan natuurlijk wel weer benieuwd waarom boomloos in balans ze niet meer verkoopt….tuurlijk is ze druk met haar eigen lijn maar dat zou geen reden mogen zijn. Zal denk ik ergens anders mee te maken hebben.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:15

Ik ervaar het als goede steun. Ben onlangs ook op zitles geweest en daar werd dit ook bevestigd dat dit type zadel ook goed is voor mij en mijn spiergebruik. Alleen de oude Yasir (die ik nu dus heb), die blokken zijn echt wel hard en geven mij dus blauwe plekken. Verder helemaal tevreden van hoor. Ik wilde dus sparen voor een Tariq dan, maar heb er niet opgezeten nog niet en omdat het blad 5cm langer is, durf ik het toch niet aan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 19:02

Je kan ze ook op maat samenstellen dus korter zweetblad als je dat zou willen.
Er zijn genoeg aanbieders van Edix, dus daarin keuze genoeg.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 19:35

Ja, ik wilde een Tariq kopen omdat ze zo fijn geprijsd zijn nu op de website. ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 07:57

Zijn er hier ook Bokkes die ervaring hebben met de westernmodellen van Edix, met name de Django? Heb de zoekmachine al gebruikt maar komt niet veel uit :-)